Scenariusz zajęcia badawczego POWIETRZE.doc

(32 KB) Pobierz
Scenariusz zajęcia

Scenariusz zajęcia

 

 

Grupa wiekowa: 5 latki

Treści programowe:

-  uczestniczenie w zabawach badawczych,

- uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą,

- słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej,

Temat zajęć: Zabawy badawcze - POWIETRZE

Cele edukacyjne (w formie zoperacjonalizowanej) - dziecko:

- zna właściwości powietrza,

- potrafi aktywnie uczestniczyć w zajęciach,

- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę podczas doświadczeń,

Metody nauczania:

- czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowanie własną działalnością

- słowne: żywego słowa, zagadki prawda- fałsz,

- oglądowe: obserwacja

Formy organizacyjne:

- zbiorowe

- indywidualne

Środki dydaktyczne:

wiersz L.J. Kerna „Piotruś i powietrze”;

miski z wodą, butelki, słomki, gąbki, balony, świeczka, słoik;

 

Szczegółowy przebieg zajęć:

1.          Słuchanie wiersza L. J. Kerna „Piotruś i powietrze” wypowiedzi dzieci na temat treści wiersza; wyjaśnienie słów i wyrażeń: aeroplan, tańczy jak fryga

- Kim chciał zostać Piotruś?

- Dlaczego chciał zostać powietrzem?

- W co Dobra Wróżka zamieniła Piotrusia?

- Co mu się przyśniło?

- Czy Piotruś zmienił zdanie kiedy obudził się rano?

Doświadczenia służące udowodnieniu, że powietrze istnieje, chociaż jest niewidoczne

 

„Co jest w pustej butelce?”

Dzieci zaglądają do swoich butelek, dmuchają w nie, odwracają dnem do góry, wydają opinię na temat ich zawartości. Dzieci zanurzają butelkę w misce z wodą, przyciskają do dna i puszczają. „Dlaczego butelka wypłynęła na powierzchnię wody?” dyskusja między dziećmi. Nauczycielka jest słuchaczem, nie komentuje, nie wydaje opinii.

Kolejny raz dzieci zanurzają butelki w misce, przytrzymują je.
Z otworów butelek wydostają się bąbelki „Co to jest?” – nauczycielka słucha wypowiedzi. Dzieci wyjmują butelki i wypowiadają się na temat ich zawartości. Zabawę z butelkami można powtórzyć po wylaniu z nich wody.

 

Dmuchanie przez rurkę do naczynia z wodą

Dzieci otrzymują rurki, których jeden koniec zanurzają w wodzie,
a w drugi dmuchają. Na powierzchnię wody wypływają pęcherzyki powietrza.

 

Wyciskanie gąbek kąpielowych w wodzie

Dzieci biorą gąbki do mycia, wypowiadają się na temat ich kształtu, koloru i ciężaru. Nauczycielka prosi o położenie gąbek na wodzie
i obserwację ich zachowania. Dzieci zanurzają swoje gąbki w wodzie ściskając je. Skąd wzięły się bąbelki – co to jest? (powietrze)

 

Uwięzione powietrze – „Zabawa z balonami”:

Dzieci nadmuchują balony, wypuszczają powietrze na dywan. Obserwują poruszające się przedmioty na dywanie: bibułki, piórka. Układają wniosek „Wiatr to poruszające się powietrze”.

 

2.          „Co się dzieje z powietrzem, kiedy jest gorące?”:

Dzieci obserwują doświadczenie, wykonywane przez nauczyciela, który na szyjkę dużej butelki szczelnie naciąga balon a następnie zanurza butelkę w gorącej wodzie;

Wychowankowie zauważają powoli napełniający się balon powietrzem, który unosi się. Układają wniosek: „Powietrze znajdujące się w butelce, pod wpływem ciepła oddanego przez gorące powietrze, ogrzewa się i rozszerza zwiększając swoją objętość”.

Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustracje unoszących się nad ziemią balonów wypełnionych gorącym powietrzem.

 

3.          Wykonanie doświadczenia przez nauczycielkę „Czemu gaśnie?”

Nauczycielka stawia na stoliku dwa szklane spodki, a na nich świeczki, obydwie zapala. Kiedy płoną jasnym, różowym płomieniem, jedną z nich nakrywa szklanką. Płomień nakrytej świeczki staje się coraz mniejszy, wreszcie gaśnie – dlaczego?

 

4.          Zakończenie „Prawda  - fałsz”

Człowiek bez powietrza może żyć

Ruch powietrza powoduje wiatr

Powietrze jest niebieskie

Powietrza nie widać „gołym okiem”

Powietrze jest wszędzie

Powietrze jest potrzebne tylko człowiekowi

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin