Krąg tematyczny: W całym domu pachnie lasem, bo już święta są za pasem
71. Najdłuższy łańcuch na świecie
Zapis w dzienniku:
I. „Kolorowy łańcuch” – przygotowanie do zajęć, wycinanie pasków potrzebnych do wykonania łańcucha choinkowego z kolorowego papieru. „Koniki” – zabawa ruchowa z kląskaniem.
II. „Najdłuższy łańcuch na świecie” – klejenie łańcucha według wzoru; realizacja scenariusza Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Słucham, patrzę uważnie, układam rytmy”. „Łańcuch” – zabawa ruchowa przy muzyce.
III. „Choinkowe łańcuchy” – porównywanie długości łańcuchów: najdłuższy, najkrótszy, taki sam, dłuższy od… itp. Poprawne stosowanie określeń długości. „Zabawki na choinkę” – zabawa ruchowa przy muzyce.
Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:
· coraz lepiej tnę papier,
· biegam po sali bez potrącania innych dzieci,
· usprawniam narządy mowy – język,
· dostrzegam rytmy,
· doskonalę sprawność dłoni,
· biorę czynny udział w zabawach ruchowo-muzycznych,
· porównuję długości łańcuchów,
· bez przygotowania wymyślam ruch do muzyki.
Przebieg dnia:
I. Zajęcia poranne
· „Kolorowy łańcuch” – przygotowanie do zajęć, wycinanie pasków potrzebnych do wykonania łańcucha choinkowego z kolorowego papieru. Prowadzący zachęca dzieci do wycinania z papieru pasków o tej samej grubości i długości. Tłumaczy, że będą one potrzebne do wykonania łańcucha, który będzie zdobił choinkę. Zwraca również uwagę na staranność wykonania zadania i zachowanie środków ostrożności przy korzystaniu z nożyczek (wycinając, należy siedzieć przy stole i kontrolować swoje ruchy).
kolorowy papier, nożyczki
· „Koniki” – zabawa ruchowa z kląskaniem.
Prowadzący zachęca dzieci do naśladowania zachowań koników. Koniki na hasło nauczyciela będą kolejno:
– biegały po łące – dzieci swobodnie poruszają się po sali, starając się nie potrącać innych;
– przeskakiwały przez przeszkodę – skok ze złączonymi stopami z wymachem ramion w przód;
– odpoczywały na polanie – dzieci zatrzymują się i parskają, wysoko podnosząc kolana;
– piły wodę – dzieci zwijają język w „rurkę” i naśladują picie wody;
– skubały trawkę – dzieci dotykają dolną wargą górnej;
– żuły siano – dzieci z zamkniętymi ustami naśladują przeżuwanie siana;
– wracały do stajni – dzieci biegają po sali, a na znak prowadzącego (np. klaśnięcie) stają jak najbliżej ściany.
II. Zajęcia główne
· „Najdłuższy łańcuch na świecie” – klejenie łańcucha według wzoru. Prowadzący proponuje dzieciom zrobienie łańcucha choinkowego. Początkowo prezentuje kolorowe paski papieru, które dzieci będą mocować według określonego wzoru. Na prośbę nauczyciela dzieci wskazują paski o wymienianych kolorach, np. żółty, czerwony, zielony. Następnie układają je we wskazanej kolejności, np. żółty, czerwony, niebieski, żółty… Prowadzący sprawdza poprawność wykonania zadania i zmienia polecenia do realizacji. Na zakończenie wspólnie ustalają kolejność połączenia wszystkich krótszych części w całość. Może to być, np. czerwony, zielony, czerwony, żółty…
paski kolorowego papieru, klej, E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków, WSiP, Warszawa 2004, s. 140.
· „Łańcuch” – zabawa ruchowa przy muzyce.
Dzieci maszerują po sali w tempie marszowym, omijając porozkładane przez nauczyciela koła do sersa. Gdy cichnie muzyka, każde dziecko podnosi jedno koło i podaje tak, by drugie dziecko mogło je uchwycić. Zadanie można uznać za zakończone, gdy każde kółko będzie trzymane przez dwoje dzieci, a uczestnicy zabawy utworzą wspólnymi siłami łańcuch.
lub:
„Łańcuch” – zabawa ruchowa przy muzyce. Każde dziecko otrzymuje kółko do sersa. Dzieci ustawiają się w kole, trzymając kółko w prawej ręce. Lewą ręką chwytają kółko sąsiada. Tym sposobem łączą się w kole. Dzieci maszerują po obwodzie koła przy muzyce. Na znak nauczyciela wybrane wcześniej dziecko puszcza kółko sąsiada i prowadzi „łańcuch” w różnych kierunkach.
CD Utwory… cz. 1 – „Marsz” P. Czajkowskiego (nr 11), małe kółka do sersa
III. Zajęcia popołudniowe
· „Choinkowe łańcuchy” – porównywanie długości wykonanych łańcuchów. Prowadzący zaprasza dzieci do porównania długości łańcuchów. Dzieci układają je na podłodze tak, by początek łańcuchów znajdował się w jednym miejscu. Próbują „na oko” ustalić, który z nich jest najdłuższy, a który najkrótszy. Następnie dzieci eksperymentują z innymi sposobami mierzenia, np. z mierzeniem stopami lub patyczkami.
Odpowiadają na pytania:
– Który z łańcuchów jest najdłuższy?
– Który jest najkrótszy?
– Które łańcuchy są tej samej długości?
Dzieci porównują długości łańcuchów. Prowadzący zwraca uwagę na wypowiedzi dzieci oraz na poprawne stosowanie określeń długości.
łańcuchy choinkowe wykonane na poprzednich zajęciach
· „Zabawki na choinkę” – zabawa ruchowa przy muzyce.
Prowadzący zachęca dzieci do wsłuchania się w prezentowany utwór i swobodnego poruszania się po sali. Gdy muzyka przestanie wybrzmiewać, dzieci zatrzymują się i − obracając się dookoła własnej osi − naśladują ruchem i gestem zabawki z zimowego drzewka. Mogą to być: bombki, baletnice, pajace itp. Podczas prezentacji zabawek nauczyciel gra na tamburynie, dopiero gdy przestanie i wznowi emisję utworu, dzieci powracają do swobodnych pląsów.
Podczas zabawy dziewczynki będą naśladować laleczki, chłopcy – pajacyki. Dzieci reagują ruchem na umówione sygnały muzyczne.
„Kołysanka” Brahmsa zaprosi do ruchu dziewczynki. Laleczki wyjdą na środek sali i zatańczą przy muzyce. Gdy nauczyciel zagra na tamburynie wybiegną na środek sali chłopcy i będą skakać jak pajace. Dziewczynki w tym czasie wrócą na wcześniej wyznaczone miejsce.
CD Utwory… cz. 1 – „Kołysanka” J. Brahmsa (nr 7), tamburyn
72. Drzewko bożonarodzeniowe
I. „Dzieci w lesie” – zabawa ruchowa; dzieci podzielone na dwie grupy. Dzieci- drzewa (oznaczone szarfą) i dzieci-spacerowicze (spacerują, chowają się za „drzewami”). „Zawsze zielone drzewa” – rozmowa na temat drzew iglastych (czym różnią się od drzew liściastych, czy gubią igły przed zimą itp.); prezentacja ilustracji i obrazków; badanie dotykiem i węchem gałązek choinkowych − swobodne wypowiedzi na temat doznań. „Rosną drzewka” – zabawa naśladowcza.
II. „Choinka” – wysłuchanie wiersza Barbary Lewandowskiej; wprowadzenie radosnego nastroju. „Kolorowe święta” – nauka piosenki.
III. „Wspólne ubieranie choinki” – wieszanie upieczonych i udekorowanych pierniczków, połączonego łańcucha i innych ozdób, stosowanie się do instrukcji nauczyciela: wyżej, niżej, w prawo, w lewo itp. „Kartka świąteczna” – ozdabianie według własnego pomysłu kartki w kształcie choinki z „Wycinanek-składanek”; estetyczne wykonanie pracy plastycznej o charakterze użytkowym. „Choinki i zajączki” – zabawa muzyczno-ruchowa.
· czerpię radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych,
· rozróżniam drzewa liściaste i iglaste,
· dotykam gałązek i mówię, co czuję,
· wykonuję ćwiczenia naśladowcze,
· prawidłowo reaguję na sygnały muzyczne,
· słucham wiersza czytanego przez nauczyciela,
· poznaję słowa i melodię piosenki,
· zgodnie pracuję z innymi,
· dekoruję świąteczne drzewko własnoręcznie wykonanymi ozdobami,
· stosuję się do instrukcji nauczyciela,
· estetycznie wykonuję pracę plastyczną,
· dbam o porządek w miejscu pracy,
· odpowiednio reaguję na sygnały muzyczne i przerwę w muzyce.
· „Dzieci w lesie” – zabawa ruchowa. Prowadzący dzieli dzieci na dwa równoliczne zespoły. Jeden z zespołów to drzewa (dzieci oznaczone szarfami), a drugi – spacerowicze. Dzieci-drzewa stoją nieruchomo w miejscu, trzymając oburącz nad głową naprężone szarfy, a spacerowicze maszerują dookoła nich, skradają się, chowają za nimi. Po kilku minutach zabawy następuje zamiana ról.
szarfy
· „Zawsze zielone drzewa” – rozmowa na temat drzew iglastych i liściastych. Prowadzący, odwołując się do wiedzy i obserwacji dzieci, zachęca ...
Aga7675