PLĄSY I ZABAWY ZE ŚPIEWEM
A CUM CY CAmel. "Deszczowa Piosenka"
Już czas zawiązać krąg, więc niech popłynie pieśń,bo w kręgu przyjaciół wesoło zawsze jest.- kciuki do przodu- łokcie do tyłu- kolana ugiąć- nóżki wykrzywię- kuperki wypiąć- klatki do przodu- głowy do góry- języki na brodę.A cum cy ca, a cum cy ca, a cum cy ca, acha! A cum cy ca, a cum cy ca, a cum cy ca, acha!
Wszyscy maszerują dookoła kręgu. Po zakończeniu stają i odwracają się twarzami do środka koła. Prowadzący wykrzykuje pierwsze polecenie jednocześnie je wykonując, a wszyscy po nim powtarzają. Pozostając w tej pozycji wszyscy śpiewają refren:A cum cy ca, a cum cy ca, a cum cy ca - kołyszemy się na bokiacha! - wyginamy się do tyłui rozpoczynamy kolejny marsz dookoła kręgu, cały czas w tej samej pozycji. Po zatrzymaniu wszystko rozpoczynamy od nowa dodając za każdym razem kolejny element postawy ciała.
APACZmel. "Kondor"
Raz mały Apacz napiął mały łuk.Och, jak on mógł, napiąć tak mały łuk? Jak on mógł?Raz duży Apacz napiął duży łuk.Och, jak on mógł, napiąć tak duży łuk? Jak on mógł?
rękami pokazujemy małego Apaczarękami pokazujemy mały łukkręcimy głową na „nie"rękami pokazujemy napinany łukkręcimy głową na „nie"rękami pokazujemy dużego Apaczarękami pokazujemy duży łukkręcimy głową na „nie"rękami pokazujemy napinany łukkręcimy głową na „nie"
A RAM SAM SAM
A ram sam sam, a ram sam samguli guli guli guli ram sam samA ram sam sam, a ram sam sama guli guli guli guli ram sam samarafi arafi guli guli guli guli ram sam samarafi arafi guli guli guli guli ram sam sam
Siedzimy w pozycji klęczącej w kręgua ram sam sam - uderzamy rytmicznie w kolana partnera po lewej stronie, w swoje, partnera po prawej stronie, znów partnera po lewej, swoje i po prawej, czyli: lewa, swoje, prawa i znów lewa, swoje, prawa itd.a guli guli - podnosimy przed sobą rękę do góry i naśladujemy tzw. wkręcanie żarówek,arafi arafi - robimy skłon ku ziemi. Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu.
BARANEK
Jak dobrze być barankiem i bardzo wczesnym rankiem wychodzić na polankę i śpiewać sobie tak:be, be, be kopytka niosą mnie, be, be, be kopytka niosą mnie.Jak dobrze być baranem i bardzo wczesnym ranem wychodzić na polanę i śpiewać sobie tak:be, be, be kopyta niosą mnie, be, be, be kopyta niosą mnie.So gut zu sein baranek aufstehen sobie ranekund gehen zu polanek und singen so wie als:Bich, bich, bich kopytka tragen mich, bich, bich, bich kopytka tragen mich.How good to be baranek and wake up sobie ranek, and running to polanek and singin just like that: Bi, bi, bi kopytka takeing me, bi, bi, bi kopytka takeing me.
Przy słowach „baranek” pokazujemy kolistymi ruchami rogi na naszej głowie, przy słowach „wychodzić/gehen/running” naśladujemy wybieganie baranka na polankę.Tak samo przy słowach „be, be, be...”. W drugiej zwrotce powtarzamy wszystkie ruchy, ale bardziej ociężale i wolniej.
CHODZI LISEK KOŁO DROGI
Chodzi lisek koło drogi, cichuteńko stawia nogi. Cichuteńko się zakrada, nic nikomu nie powiada. Cichuteńko się zakrada, nic nikomu nie powiada.
Chodzi lisek koło drogi, cichuteńko stawia nogi. Lis, lis ogon ma, nie wiadomo, komu da.Lis, lis ogon ma, nie wiadomo, komu da.
Dzieci stoją w kole z rękami założonymi do tyłu. Dziecko – „lisek” chodzi wokół śpiewającej grupy z chustką w ręce. W pewnej chwili wkłada chustkę do ręki wybranego dziecka. Wskazane w ten sposób osoba chwyta chustkę i goni „liska” dookoła stojących dzieci. Kiedy uciekający usiądzie na zwolnionym miejscu, zabawa rozpoczyna się od nowa.
CZTERECH MAŁYCH MURZYNKÓW
Czterech małych Murzynków poszło do lasu po mech.Jednego zjadły wilki zostało tylko trzech.Trzech małych Murzynków kopało wielki rów.Jednego zasypał piasek zostało tylko dwóch.Dwóch małych Murzynków kąpało się w rzece Eden.Jednego zjadł krokodyl i został tylko jedan.Jeden mały Murzynek ożenił się z panną Mery.I znów po czterech latach było Murzynków czterechi tak dalej...
pokazujemy " smarowanie policzków" naśladujemy marszpokazujemy dłońmi przed sobą kłapanie szczęk wilkanaśladujemy kopanie rowukucamy nakrywając ciało i głowę rękomapływamy żabką lub innym stylem pływackimwyciągamy przed siebie ręce i kłapiemy nim jak wielką paszczą ruszamy biodrami lekko uginając kolanapokazujemy czterech Murzynków i zaczynamy od nowa Za każdym razem zwiększamy tempo śpiewu.
JAWOR, JAWOR
Jawor, jawor, jaworowi ludzie. Co wy tu robicie? Budujemy mosty dla pana starosty.
Tysiąc koni przepuszczamy, a jednego zatrzymamy. Tysiąc koni przepuszczamy, a jednego zatrzymamy.
Dwoje dzieci staje naprzeciw siebie, podnoszą w górę ramiona i chwytają się za ręce tworząc most. Pod ich uniesionymi rękoma przechodzą parami pozostali uczestnicy zabawy. Przy słowach: ...a jednego zatrzymamy – dzieci opuszczają ręce, łapiąc jedną z par. Złapane osoby tworzą „nowy most”.
KASZTANKOWA GRA
Wiatr pogłaskał stary kasztan po złotej czupryniei w ogródku już kasztankiskaczą po ścieżynie.Kto się z nami bawić chcew kasztankową grę?
machamy rękami w górzegłaszczemy się po głowiemarsz po obwodzie kołapodskoki obunóż w miejscuw parach, podskoki w kółeczkow parach klaszczemy w ręce partnera
LAURENCJA
Laurencjo moja, Laurencjo ma.Jakiż to dzień tygodnia trwa?Poniedziałek (wtorek, środa, czwartek...)
Wszyscy chodzą po obwodzie koła trzymając się za ręce. Na słowach" "Laurencja" i każdej nazwie dnia tygodnia robimy przysiad. Przy każdej kolejnej zwrotce dzień tygodnia.
MAKARENA
Krok do przodu, krok do tyłu,Łatwe do tańczenia.Ręce w górę, ręce w dół,To dla ułatwienia.Gdy połączysz wszystko razem,Wyjdzie Makarena....Eeeeee! ....Makarena!!!
Ustawienie dowolne. Wszystkie ruchy wykonujemy zgodnie z tekstem, jedynie przy ostatniej linijce wyciągamy do przodu prawą rękę i z lekka przeciągając śpiewamy eeee... Makarena!!!
MISIULINA
Taka mała Misiulina mi się spodobała,Takie wielkie pióro miała, ona taka mała. Taka mała, takie pióro, takie pióro, taka mała.Taka mała, takie pióro, takie pióro, taka mała.
pokazujemy kobietą niskiego wzrostupokazujemy rękami duże pióro i małą kobietępokazujemy rękami małą kobietę, duże pióro duże pióro, małą kobietępokazujemy rękami małą kobietę, duże pióro duże pióro, małą kobietęKażdą kolejną zwrotkę śpiewamy szybciej.
MAM CHUSTECZKĘ HAFTOWANĄ
Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi, kogo kocham, kogo lubię, rzucę mu pod nogi. Tego kocham, tego lubię, tego pocałuję, a chusteczkę haftowanąTobie (lub imię) podaruję.
Wersja jesienna:Mam listeczki koloroweżółte i czerwone,kogo kocham, kogo lubię,rzucę w jego stronę.Tego kocham, tego lubię, tego pocałuję, a listeczki koloroweTobie (lub imię) podaruję.
Dzieci poruszają się po kole śpiewając. Wybrana osoba tańczy w środku koła. W skazuje kolejne dzieci, wybiera na swoje miejsce jedno dziecko, wymieniając jego imię i podając mu chusteczkę.
MUZYKALNA RODZINKA
Nasza rodzinka jest zabawna, począwszy od mamy.Jest bardzo muzykalna spytajcie o to taty.Mamy swe instrumenty, fagoty, puzon dęty,skrzypeczki i co chcesz,i wielki bęben też. Bzytu, bzyta piria la, la laj, la /x3Piria la, la, laj, bęc! Na skrzypcach gra babunia, na flecie dziadzio gra,na bębnie zaś ciotunia, na nerwach za to ja!I gdy tak do koncertu, zasiadają wszyscy wraz,to grają saksofony i nawet dęty bas!
Bzytu, bzyta piria la, la laj, la /x3Piria la, la, laj, bęc!
Dzieci stoją na obwodzie koła, śpiewając naśladują wymieniane instrumenty.
W czasie refrenu: Bzyta, bzyta - dwa razy machamy skrzydełkami, Pria la, la, laj - imitacja gry na bardzo dużej fujarce,Bęc - klaszczemy w dłonie.
PADA DESZCZYK
Pada deszczyk, pada deszczyk,Kapu kap, kapu kap,A niech sobie pada, a niech sobie pada,Kapu kap, kapu kap.
...
malgosiek_n