JAN KASPROWICZ, WYBÓR POEZJI (BN) oprac. Jan Józef Lipski
WIADOMOŚCI BIOGRAFICZNE
Jan Kasprowicz urodził się 12 grudnia 1860 r. w Szymborzu na Kujawach, pod Inowrocławiem, w rodzinie chłopskiej, która stopniowo biedniała (liczne rodzeństwo). Jego ojciec był analfabetą, był niezdarny i niezbyt inteligentny – wyprzedawał ziemię.
Po uwłaszczeniu chłopów na wsi upowszechniła się oświata, aspiracje społeczne i polityczne oraz poczucie narodowe. Wiele dzieci chłopskich asymilowało się zupełnie, nie wnosząc nic nowego do świata inteligencji. Coraz więcej inteligencji pochodzenia chłopskiego wnosiło ze sobą ten nowy pierwiastek (gł. warszawski tygodnik „Głos”).
Kasprowicz był od czasów Klemensa Janicjusza pierwszym liczącym się poetą z chłopów.
Dzięki determinacji matki i pomocy nauczyciela wiejskiej szkółki, Dybalskiego, Kasprowicz w 1870 r. wstąpił do inowrocławskiego gimnazjum pruskiego. Potem uczył się w Poznaniu, Opolu, Raciborzu i znów w Poznaniu (wyrzucano go za manifestowanie polskości i konflikty z nauczycielami, obrażającymi jego poczucie godności). W 1884 r. zdał maturę (23 lata).
· Kasprowicz poznał antyk (gł. grecki), Szekspira, Racine’a, Guizota (historiograf fr.), Biblię
Debiut Kasprowicza:
Kasprowicz studiował parę miesięcy w Lipsku. Trafił do grupy polskiej studenckiej młodzieży socjalistycznej, pod przywództwem Ludwika Krzywickiego (dzięki niemu wydawano jego wiersze). Pracował nad korektą Kapitału Marksa.
W latach 1884 – 1888 poeta był we Wrocławiu. Wiosną 1887 r. wyjechał do Lwowa, ale musiał wrócić (ścigany był listami gończymi policji pruskiej, a nie zdecydował się na zamknięcie sobie powrotu) i skazany był na 8-miesięczny areszt.
Uwięziono go za przynależność do kręgu niemieckich utopijnych socjalistów „ikaryjczyków” (od dzieła Etienne’a Cabeta Podróż do Ikarii), zwolenników komunistycznego programu Cabeta. Pod nazwą „Pacific” utrzymywali kontakt ze zdelegalizowaną przez Bismarcka partią socjalistyczną i z polskim ruchem socjalistycznym.
Po pobycie w więzieniu odszedł od socjalizmu w stronę endecji, na prawo. Tej ewolucji światopoglądowej nie widać w jego twórczości.
Kasprowicz był parę miesięcy w rodzinnym Szymborzu, a potem zamieszkał we Lwowie. Od 1889 był członkiem redakcji „Kuriera Lwowskiego” – pisał tu też Iwan Franko (Ukraina), związana była z tym dziennikiem grupa lewicowa i demokratyczna, zalążek PSLu.
Kolejne książki: broszura Moskwa wobec Unii i Polski (1889), poemat Chrystus (1890), U trumny wieszcza (1890), Żywot Karola Marcinkowskiego (1891), Z chłopskiego zagonu (1891), dramat Świat się kończy! (1891), Lirnik mazowiecki (1893, o Teofilu Lenartowiczu), Anima lachrymans (1894), Miłość (1895), Krzak dzikiej róży (1898), dramaty Bunt Napierskiego (1899), Baśń nocy świętojańskiej (1900), dwutomowa antologia Album współczesnych poetów polskich (1898).
Kasprowicz zbliżał się do endecji: został członkiem Ligi Narodowej, a w 1902 r. członkiem redakcji narodowodemokratycznego „Słowa Polskiego” (do 1906).
W latach 1906-08 był w Poroninie, potem wrócił do Lwowa, gdzie objął katedrę literatury porównawczej (utworzona specjalnie dla niego, mimo że nie miał habilitacji). W roku akademickim 1921-22 wybrano go na rektora (kazał się pochować w todze rektorskiej!!!).
Potem usunął się ze względu na stan zdrowia, wrócił do Poronina. O 1923 r. mieszkał na Harendzie, w przysiółku Poronina (dziś: Muzeum Kasprowiczowskie). Rok potem zaatakowała go choroba – zmiany sklerotyczne i cukrzyca. Ukończył jeszcze Mój świat (1925), ale w marcu 1926 nastąpiło pogorszenie.
Jan Kasprowicz zmarł 1 sierpnia 1926 r. na Harendzie. Pochowano go w tamtejszym mauzoleum ze składek społecznych.
W KRĘGU NATURALIZMU
Okoliczności intelektualne i estetyczne startu Kasprowicza
Pierwsze utwory Kasprowicza są mało wartościowe, widać w nich echa Mickiewicza, Ujejskiego, Lenartowicza, Goszczyńskiego, Berwińskiego, Zaleskiego. Ujawnia się jednak cecha potem podstawowa dla jego liryki: dwoistość podmiotu lirycznego (współuczestnik kultury chłopa polskiego i kultury inteligenckiej).
W początkowych wierszach brak tematyki chłopskiej.
W Niemczech trwał okres naturalizmu, moda na monizm w filozofii, triumfy Schopenhauera i Hartmanna – wszystko to oddziaływało na Kasprowicza.
Naturalizm niemiecki (różny od francuskiego) miał wiele cech ekspresjonizmu.
W Niemczech lat 80. rozkwitało też zainteresowanie poezją Shelleya.
Lipska poezja Kasprowicza
Ważny dla tego okresu jest narracyjno-retoryczny poemat Giordano Bruno (prometejski etyzm):
Opisowa poezja naturalistyczna
Naturalizm poezji chłopskiej (również robotniczo-urbanistycznej) ma już też cechy francuskiego (Zola, Grupa Medańska), który w Polsce rozwijał się na łamach „Przeglądu Tygodniowego”, „Wędrowca” i „Głosu”.
W latach 1885-92 w poezji Kasprowicza dominuje naturalizm, w dwóch nurtach: (1) opisowy, wcześniejszy; (2) narracyjny, późniejszy.
Charakterystyczny na naturalizmu opisowego jest cykl Obrazki z natury, gł. wiersz W chałupie:
Naturaliści niemieccy atakowali pieśniowość liryki, szukali form zbliżających wiersz i prozę – reaktywacja XVIII-wiecznego sporu o rym (Arno Holz).
Obrazki z natury to wiersze bezrymowe, o składni dalekiej od pieśniowości, z licznymi przerzutniami.
Narracyjna poezja naturalistyczna
Ważne dla tej poezji są sonety z cyklu Z chałupy: rozległa panorama, a zarazem konkretność szczegółu społecznego i obyczajowego, znakomita kompozycja, celowe zrównoważenie czynników subiektywnych i obiektywnych.
(1) podstawową stwarza sonet 1. (liryczny, o zaznaczonym pierwiastku subiektywnym) – sytuacja wspominania (podm. lir. egzystuje w jakimś „teraz”, a z nim jego wspomnienia, ale ich treść należy do przeszłości – co nie pokrywa się z czasami gram.)
(2) obraz poetycki jest dany w wyobrażeniu odtwórczym, jawi się jako wspomnienie, a nie naoczna aktualność – wszystkie inne sonety
Kasprowicz i jego twórczość to symbole integracji warstw narodu (jak Reymont, Orkan).
Gawędy chłopskie to przykład naturalizmu w epice. Porównywano go z Konopnicką, ale ona patrzyła na ten świat z zewnątrz (zarzucała Dygasińskiemu, że wprowadził gwarę do narracji).
Od liryki Kasprowicz przeszedł do epiki i dramatu, potem wrócił na dobre do liryki.
Dramatyzowane poematy i dramat naturalistyczny
Od wczesnych lat Kasprowicz dramatyzował utwory z pogranicza liryki i epiki:
Aryman i Oromaz (mity irańskie, niemal zupełnie udramatyzowany, prawie same dialogi) oraz Chrystus (częściowo udramatyzowany, nawiązywanie do średniowiecznych tradycji dramatycznych – moralitetu i misterium) to poematy o metafizycznej walce dobra ze złem.
Pierwszy dramat Kasprowicza to Świat się kończy!:
Publicystyka i poezja publicystyczna studenckich lat Kasprowicza
Kasprowicz uprawia wierszowaną publicystykę i publicystykę sensu stricto (np. korespondencje ze Śląska i z Poznańskiego do prasy warszawskiej, lwowskiej, petersburskiej).
Publicystyka jest dynamiczna wewnętrznie – starcie dwóch systemów wartościowania społeczno-politycznego: socjalistycznego i narodowego.
W 50. rocznicę powstania listopadowego w Genewie socjaliści polscy podzielili się:
(1) Waryński i genewska grupa „Równości” – dezaktualizacja tradycyjnego międzynarodowego hasła rewolucyjnego Vive la Pologne! wobec bliskiego wyzwolenia ludów przez rewolucję proletariatu
(2) grupa działaczy zw. z nieistniejącą już I Międzynarodówką, która święciła rocznice polskich powstań narodowych (depeszę wysłali Marks i Engels) – postulat niepodległości Polski
Kasprowicz na krótko, ale intensywnie przyjął wariant pierwszy. Wkrótce przychodzi pogłębiająca się reakcja przeciw niedocenianiu postulatów narodowowyzwoleńczych.
Trzeci nurt publicystyki to antyklerykalizm (raz wskazuje na reakcyjność społeczną kleru, raz na jego ugodowość wobec zaborcy).
Ważny jest tu wiersz Oni i my z początku wrocławskiego okresu życia poety:
Z czasem Kasprowicz porzuca elementy rewolucyjne i oddala się od socjalizmu. Zarzuca socjalistom polskim niedostrzeganie proletariatu wiejskiego i lekceważenie aspiracji narodowych chłopa i robotnika. Jego ostatnie rozterki widać w sonetach Z więzienia.
MODERNIZM
Przełom modernistyczny
Nowa literatura jest przede wszystkim subiektywna i irracjonalna. Polski modernizm wiele zawdzięcza literaturom zachodnioeuropejskim – francuski symbolizm, niemiecki ekspresjonizm (teoretyczno-programowy dopiero w 1910 r.; w Polsce: Przybyszewski, Berent, Kasprowicz).
Według Lipskiego pierwociny modernizmu pojawiają się w latach 1887-91 na łamach warszawskiego „Życia” Zenona Przesmyckiego (Miriama).
Przełom modernistyczny u Kasprowicza przebiega przez poemat Miłość: dwie pierwsze części (Il Amore desperato, 25 lipca 1891 i Miłość-Grzech, koniec 1891) oddzielone są od trzeciej (Amor vincens z 5 października 1892).
W „Kurierze Lwowskim”
„KL” to dziennik radykalnych demokratów lwowskich. Podłożem ideologicznym były Szkice programowe Bolesława Wysłoucha publikowane na łamach „Przeglądu Społecznego”.
heaen