teoria żeglowania.doc

(134 KB) Pobierz
3

KUJAWSKO-POMORSKI OKRĘGOWY ZWIĄZEK ŻEGLARSKI

85-026 Bydgoszcz, ul Zupy 2, tel./fax.(052) 371-96-17,

BAZA PYTAŃ EGZAMINACYJNYCH na stopień żeglarza jachtowego ’2009

 

 

 

 

TEORIA ŻEGLOWANIA

 

 

 

 

 

1.

 

A

Wiatr pozorny jest to:

A.      wypadkowa wiatru rzeczywistego i wiatru własnego

B.      wiatr powstający wskutek dyszowego działania foka

C.     wiatr spływający z żagla

 

 

 

2.

 

B

Wimpel podczas żeglugi (ruch jachtu pod żaglami) wskazuje kierunek wiatru:

A.      własnego

B.      pozornego

C.     rzeczywistego

 

 

 

3.

 

B

W bezwietrzną pogodę jacht płynie na silniku. Na jego osprzęt działa:

A.      wiatr rzeczywisty

B.      wiatr własny

C.     wiatr pozorny

 

 

 

4.

 

C

Jacht  przycumowany jest do pomostu. Na jego osprzęt działa:

A.      wiatr własny

B.      wiatr pozorny

C.     wiatr rzeczywisty

 

 

 

5.

 

A

Wiatr pozorny jest z kierunku:

A.      bardziej ostrego niż rzeczywisty

B.      tego samego co rzeczywisty

C.     bardziej pełnego niż rzeczywisty

 

 

 

6.

 

B

Bajdewind jest to:

A.      lina biegnąca od topu masztu do rufy jachtu

B.      kurs jachtu względem wiatru

C.     rodzaj wiatru lokalnego

 

 

 

7.

 

C

Fordewind jest to:

A.      żagiel przedni

B.      kurs na wiatr

C.     kurs z wiatrem

 

 

 

8.

 

B

Baksztag to kurs względem wiatru przy kierunku wyczuwanym:

A.      od dziobu

B.      od rufy jachtu do trawersu

C.     prostopadle do burty

 

 

 

9.

 

B

Jacht płynie fordewindem „na motyla”, o tym jakim płynie halsem decyduje:

A.      położenie foka

B.      położenie grota

C.     burta, na której siedzi sternik

 

 

 

 

 

10.

 

A

Na której burcie będzie leżał grotżagiel jachtu płynącego prawym halsem?

A.      na burcie lewej

B.      na nawietrznej

C.     na burcie prawej

 

 

 

11.

 

B

Ostrzenie jest to:

A.      skręcanie od linii wiatru

B.      skręcanie do linii wiatru

C.     zwiększanie zawietrzności jachtu

 

 

 

12.

 

A

Odpadanie jest to:

A.      skręcanie jachtem od linii wiatru

B.      skręcanie jachtem do linii wiatru

C.     zwiększanie nawietrzności jachtu

 

 

 

13.

 

A

W miarę odpadania jachtu od linii wiatru żagle:

A.      luzujemy

B.      wybieramy

C.     nie zmieniamy pozycji żagli

 

 

 

14.

 

C

Aby odpaść należy:

A.      wychylić płetwę steru na burtę nawietrzną

B.      wybrać grota i jednocześnie wyluzować foka

C.     wychylić płetwę steru na burtę zawietrzna, jednocześnie luzować tylny żagiel

 

 

 

15.

 

A

Zmieniając kurs jachtu na bardziej ostry względem wiatru:

A.      wybierasz żagle

B.      luzujesz żagle

C.     pozostawiasz żagle bez zmian

 

 

 

16.

 

A

Zwrot przez rufę to:

A.      przejście linii wiatru od kursu baksztag jednego halsu do kursu baksztag drugiego halsu

B.      przejście linii wiatru od półwiatru jednego halsu do półwiatru drugiego halsu

C.     przejście linii wiatru od półwiatru do baksztagu przeciwnego halsu

 

 

 

17.

 

A

Dla kursów ostrych prędkość wiatru pozornego jest:

A.      większa niż wiatru rzeczywistego

B.      mniejsza niż wiatru rzeczywistego

C.     taka sama jak wiatru rzeczywistego

 

 

 

18.

 

C

Przejście z kursu pełnego do ostrego powoduje:

A.      wyraźny spadek siły wiatru pozornego

B.      zmianę kierunku wiatru rzeczywistego

C.     wyraźny wzrost siły wiatru pozornego

 

 

 

 

 

19.

 

C

Zwrot przez sztag to:

A.      przejście linii wiatru od kursu baksztag jednego halsu do kursu baksztag drugiego halsu

B.      przejście linii wiatru od półwiatru jednego halsu do półwiatru drugiego halsu

C.     przejście linii wiatru od bajdewindu do bajdewindu przeciwnego halsu

 

 

 

20.

 

B

 

Żagle ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin