WY_3_Rozwoj_mowy_STUD.pdf

(359 KB) Pobierz
Rozwój mowy według Leona Kaczmarka
Rozwój mowy
i przyswajanie języka
110218041.002.png
ROZWÓJ JĘZYKOWY
FAKTY
ściśle określona sekwencja rozwoju o charakterze
uniwersalnym ;
wiedza o języku nabywana w bardzo krótkim czasie,
do ok. 5 r.ż;
dzieci wyodrębniają kategorie i reguły językowe
mimo zróżnicowanych i zmiennych wzorców ,
czyli zmiennych akustycznie, zależnych od cech
rozmówcy i sytuacji, przemijających strumieni
wypowiedzi;
dzieci tworzą wypowiedzi językowe, których nigdy
wcześniej nie słyszały – „ swoiste formy mowy
dziecięcej
110218041.003.png
GŁÓWNE TEORIE
WYJAŚNIAJĄCE
BEHAWIORYZM
TEORIA MECHANIZMÓW
WRODZONYCH –
PSYCHOLINGWISTYKA
TEORIE POZNAWCZE
110218041.004.png
Behawioryzm
Klasyczny behawioryzm do roku 1960 -
w kategoriach warunkowania i praw
uczenia się
B.F.Skinner „ Verbal Behavior ” 1957
badania w tym nurcie - także do dzisiaj
główny cel - wskazanie roli czynników
środowiskowych w nabywaniu języka,
110218041.005.png
Behawioryzm
Teoria społecznego uczenia się TSU -
rola naśladownictwa.
język nianiek - dorośli mówiąc do dzieci,
inaczej budują wypowiedzi
uczenie się przez naśladownictwo - to nie tylko
kopiowanie wzorów,
dostarcza podstawowego systemu reguł, który
dziecko wykorzystuje.
rodzice reagują na gramatyczną poprawność języka
swoich dzieci, dostarczając informacji zwrotnych i
instrukcji
110218041.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin