Plany miesięczne pracy
wychowawczo – dydaktycznej
dla grupy 6 – latków
grupa 6 – latki
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
1. Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie, koniec lata, zbiory plonów;
2. Zaznajamianie się z otoczeniem (wycieczki i spacery po okolicy);
3. Budzenie patriotyzmu lokalnego, zainteresowanie środowiskiem społeczno – przyrodniczym;
4. Rozwijanie spostrzegawczości, przygotowanie do nauki czytania.
Temat komple-ksu
Treści programowe
Sposoby realizacji
Witaj przedszkole
1. Zaznajomienie dzieci z otoczeniem.
2. Zaznajomienie z miejscem w szatni, łazience.
3. Wdrażanie dzieci do nawyków kulturalno – higienicznym:
- Wycieranie butów przed wejściem do budynku;
- Mycie rąk przed posiłkami;
- Wycieranie nosa chusteczką;
- Używanie przyborów do czesania.
4. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.
5. Używanie zwrotów grzecznościowych.
6. Wykonywanie poleceń nauczyciela.
7. Rozwijanie spostrzegawczości.
Wdrażanie do chętnego udzielania odpowiedzi i wypowiadania się na dany temat.
1. Zabawy przy muzyce.
- Ćwiczenia ortofoniczne.
- Ćwiczenia oddechowe.
- Ćwiczenia emisyjne.
2. Nauka wiersza „Przedszkole”.
3. Rysowanie na temat „Jak wygląda przedszkole”.
4. Nauka piosenki „Marsz dzieci”.
- Zabawy rytmiczne przy muzyce.
5. Nauka pląsu „ Murzynek”
- Inscenizowanie tekstu.
6. Rysowanie znaków, szlaczków w\g wzorca.
7. Lepienie z plasteliny na dowolny temat.
8. Zabawy klockami.
9. Malowanie farbą plakatową.
v Zapoznanie dzieci z liczebnikami głównymi 1 –5.
- Ćwiczenia w liczeniu.
- Kształtowanie pojęcia liczb.
- Ukazywanie pożyteczności z poznawania liczb.
v Zestaw ćwiczeń w\g nauczyciela.
- Gry i zabawy na powietrzu.
- Zaznajomienie z ćwiczeniami, jakie będą dzieci wykonywały.
Ilustracje, farby, kredki, plastelina, blok.
1. Kalendarz muzyczny w przedszkolu.
2. H. Kruk – „Wybór literatury do zajęć i zabaw w przedszkolu”.
3. Z. Bogdanowicz – „Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli”.
Moja miejscowość – moja okolica
1. Zaznajomienie z miejscem zamieszkania i okolicą.
2. Prowadzenie rozmów na tematy związane z powstaniem miejscowości.
3. Wdrażanie dzieci do zasięgania informacji o swojej okolicy.
4. Rozwijanie i rozbudzanie zainteresowań środowiskiem społeczno – przyrodniczym.
5. Bogacenie czynnego słownika dzieci poprze zdobywanie informacji na określony temat
- Rozwijanie mowy i prawidłowej wymowy.
6. Kształcenie logicznego myślenia w trakcie operowania i ćwiczeń z materiałem z zakresu pojęć matematycznych.
v Utrwalanie symboli w zakresie 1-5
- Kształtowanie pojęcia liczb 1-5.
- Ćwiczenia w liczeniu
- Ćwiczenia utrwalające.
v Zestaw ćwiczeń wg K. Wlaźnik.
- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Rozwijanie i kształcenie prawidłowej sylwetki dziecka.
1. Wybór dyżurnych – przedstawienie im, jakie czekają na nich obowiązki
2. Gazetka tematyczna
- Zbieranie zdjęć o miejscowości, w której się wychowuję, mieszkam.
3. Pogadanka na temat wyglądu mojej miejscowości i okolicy.
4. Nauka wiersza: „Mała ojczyzna”.
5. Zabawy przy muzyce.
- Zabawy rytmiczne.
6. Rysowanie wzorów i znaków literopodobnych.
7. Dokładne malowanie obrazka.
- Ćwiczenia usprawniające palce, dłoń.
8. Wycinanie z kolorowego papieru – „Mój dom”.
- Posługiwanie się nożyczkami.
Ilustracje, blok, farby, nożyczki,
Papier kolorowy, magnetofon, kasety, instrumenty perkusyjne.
2. H. Kruk – „Wybór literatury do zajęć i zabaw w przedszkolu – z komentarzem metodycznym.”.
1. Zaznajamianie dzieci z pracą ludzi w różnych zawodach –prac kolejarza.
2. Wdrażanie dzieci do właściwego zachowywania się w miejscach publicznych – stacja kolejowa.
3. Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągu, autobusu.
4. Bogacenie słownika czynnego dzieci poprzez nowe słowa; peron, stacja PKP (wyjaśnienie skrótu), tor, tunel, kolejarz, konduktor.
- Rodzaj wykonanej pracy.
5. Wdrażanie dzieci do chętnej pracy reagowanie na polecenie nauczyciela.
6. Prowadzenie ćwiczeń emisyjnych i głosowych.
7. Prawidłowe budowanie zdań.
1. Wybór dyżurnych.
2. Zmiana gazetki tematycznej.
3. Nauka piosenki „Pociąg”.
- Zabawy przy muzyce.
4. Pogadanka na temat pracy kolejarza.
5. Malowanie ilustracji.
- Ćwiczenia w mówieniu.
6. „Na dworcu PKP”- rysowanie kredką.
7. „Parowóz” – nauka wiersza.
- Zapoznanie z zasadą własnej recytacji.
8. „Lokomotywa” – lepienie z plasteliny.
- Ćwiczenia manualne.
9. Wycinanie obrazków.
10. Ćwiczenia w analizie i syntezie wyrazów.
11. Ćwiczenia usprawniające aparat mowy.
v Ćwiczenia utrwalające liczby 1-5
- Utrwalenie znaków liczb 1-5
Wdrażanie dzieci do dobrej pracy.
- Słuchanie poleceń nauczyciela.
v Zestaw ćwiczeń na powietrzu.
- Rozwijanie sprawności mięśni szyi, karku, ramion.
- ...
akna