MISIE TAKIE SĄ.pdf

(200 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Spis treÊci
Scenariusze zaj´ç... to seria ksià˝ek powstałych z myÊlà o codziennej pracy nauczycieli
przedszkoli. Zawarto w niej pomysły na niebanalne zaj´cia, propozycje zabaw, piosenek,
zadaƒ dla dzieci – zarówno młodszych, jak i starszych. Do scenariuszy dołàczono praktyczne
załàczniki, a tak˝e kolorowe materiały ilustracyjne. Szerokie grono autorskie gwarantuje
ró˝norodnoÊç i wysoki poziom merytoryczny publikacji.
Niniejsza cz´Êç zawiera propozycje zaj´ç na jesienne miesiàce: od scenariuszy integracyj -
nych na rozpocz´cie roku, poprzez obserwacje zmieniajàcej si´ przyrody, a˝ po scenariu sze
poÊwi´cone geografii i historii naszego kraju – idealne na listopadowe spotkania.
ObjaÊnienia oznaczeƒ zastosowanych w tekÊcie
zaj´cia przeznaczone
dla grup młodszych
zaj´cia przeznaczone
dla grup starszych
zaj´cia poza salà przedszkolnà
(w ogrodzie przedszkolnym,
w parku, w lesie)
zaj´cia w sali przedszkolnej
zgoda na kopiowanie wybranych stron do celów edukacyjnych
Kto to? l Katarzyna Jurkiewicz ............................................................... 5
Zabawy z piłkà l Katarzyna Jurkiewicz .................................................. 7
Misie takie sà l Katarzyna Jurkiewicz ................................................... 11
Razem si´ bawimy l Katarzyna Jurkiewicz .......................................... 14
Pod niebieskà chmurkà l Marzena Jantas, Iwona Adamiak ................ 16
Barwy jesieni l Gra˝yna Orzechowska-Mikulska .................................. 18
Szal Pani Jesieni l Małgorzata Falska ................................................... 20
Jesienne liÊcie l Małgorzata Falska ...................................................... 23
Scenariusze zaj´ç w przedszkolu. Jesieƒ
3
878515528.135.png 878515528.146.png 878515528.157.png 878515528.168.png 878515528.001.png 878515528.011.png 878515528.022.png 878515528.033.png 878515528.044.png 878515528.054.png 878515528.065.png 878515528.075.png 878515528.086.png 878515528.094.png 878515528.095.png 878515528.096.png 878515528.097.png 878515528.098.png 878515528.099.png 878515528.100.png 878515528.101.png 878515528.102.png 878515528.103.png 878515528.104.png 878515528.105.png 878515528.106.png 878515528.107.png 878515528.108.png 878515528.109.png 878515528.110.png 878515528.111.png 878515528.112.png 878515528.113.png 878515528.114.png 878515528.115.png 878515528.116.png 878515528.117.png 878515528.118.png 878515528.119.png 878515528.120.png 878515528.121.png 878515528.122.png 878515528.123.png 878515528.124.png
Spis treÊci
Jesie w sadzie l Gra˝yna Orzechowska-Mikulska ............................... 26
Miała wiewireczka spiarni sze... l Anna Kurabiewicz .................... 29
Czy wszystko jest muzyk? l Iwona Adamiak, Marzena Jantas ............ 32
Eko-orkiestra l Iwona Adamiak, Marzena Jantas ................................. 33
Deszczowa muzyka l Teresa Dudkowska, Katarzyna Jurkiewicz ......... 35
Rolinne obrazy l Iwona Bryliƒska ...................................................... 37
Gdzie mieszka cisza? l Iwona Bryliƒska ............................................... 39
Jamki, zakamarki... l Iwona Bryliƒska ................................................. 41
Czego oko nie widzi... l Iwona Bryliƒska ............................................ 43
W łtych płomieniach lici l Iwona Bryliƒska .................................... 45
Savoir-vivre przy stole l Urszula Turzyƒska .......................................... 48
Jak by dobrym koleg l Urszula Turzyƒska ........................................ 55
Umiem wybra to, co jest dobre l Urszula Turzyƒska ......................... 60
Wane słowo: umowa l Urszula Turzyƒska .......................................... 64
Co to jest Polska? l Gra˝yna Banaszek ................................................ 68
Co odrnia Polsk od innych pastw l Gra˝yna Banaszek ................ 71
Troch legend i historii l Gra˝yna Banaszek ....................................... 75
Płynie Wisła, płynie l Gra˝yna Banaszek ............................................. 78
Materiały ilustracyjne ........................................................................... 81
4
Scenariusze zaj´ç w przedszkolu. Jesieƒ
878515528.125.png 878515528.126.png 878515528.127.png 878515528.128.png 878515528.129.png 878515528.130.png 878515528.131.png 878515528.132.png 878515528.133.png 878515528.134.png 878515528.136.png 878515528.137.png 878515528.138.png 878515528.139.png 878515528.140.png 878515528.141.png 878515528.142.png 878515528.143.png 878515528.144.png 878515528.145.png 878515528.147.png 878515528.148.png 878515528.149.png 878515528.150.png 878515528.151.png 878515528.152.png 878515528.153.png 878515528.154.png 878515528.155.png 878515528.156.png 878515528.158.png 878515528.159.png 878515528.160.png 878515528.161.png 878515528.162.png 878515528.163.png 878515528.164.png 878515528.165.png 878515528.166.png 878515528.167.png 878515528.169.png 878515528.170.png 878515528.171.png 878515528.172.png 878515528.173.png 878515528.174.png 878515528.175.png 878515528.176.png 878515528.177.png 878515528.178.png 878515528.002.png 878515528.003.png 878515528.004.png 878515528.005.png 878515528.006.png 878515528.007.png 878515528.008.png 878515528.009.png 878515528.010.png
 
Misie takie sà
Katarzyna Jurkiewicz
Forma pracy
z cał grup, indywidualna
Miejsce realizacji
sala przedszkolna
Pomoce zaczone
niepotrzebne
Pomoce dodatkowe
l mały, pluszowy mi
l wikszy pluszowy mi
l dowolne wydanie ksiki o przygodach Kubusia Puchatka
z wizerunkiem misia
l lusterko dla kadego dziecka, koszyczek
Uwagi
Najlepiej, gdyby misie rniły si tylko jedn cech wielkoci.
1 Popro dzieci, eby usiadły na dywanie przed tablic. Posad sobie na kolanach zabawk
misia. Powiedz lub zapiewaj wierszyk.
Wesołe przedszkole
Barbara Tartanus-Kowalska
Do przedszkola co dzie rano
maszeruj rano z mam.
Z progu pani wita nas,
na zabaw czas ju, czas.
Wesołe przedszkole wita dzieci dzi.
Zapraszamy do zabawy mwi mały mi.
Przed jedzeniem rce myj,
na niadanie mleko pij
i zabawki sprztam sam,
umiechnit buzi mam.
Wesołe przedszkole wita dzieci dzi.
Zapraszamy do zabawy mwi mały mi.
Przedstaw dzieciom małego misia i zach je do opisywania jego wygldu. Poka, jak
mruczy mi, wypowiadajc mmm.. . Wyra przypuszczenie, e mi prawdopodobnie
w ten sposb chce przywita si z dziemi. Spytaj, jak witaj si inne zwierzta, np. koty.
Zach dzieci, by przywitały si po kociemu niech naladuj ruchy i dwiki wyda -
wane przez koty. Powiedz: A jak witajà si´ psy? Pozwl dzieciom improwizowa.
Scenariusze zaj´ç w przedszkolu. Jesieƒ
11
878515528.012.png 878515528.013.png 878515528.014.png 878515528.015.png 878515528.016.png 878515528.017.png 878515528.018.png 878515528.019.png 878515528.020.png 878515528.021.png 878515528.023.png 878515528.024.png 878515528.025.png 878515528.026.png 878515528.027.png 878515528.028.png 878515528.029.png 878515528.030.png 878515528.031.png 878515528.032.png 878515528.034.png 878515528.035.png 878515528.036.png 878515528.037.png 878515528.038.png 878515528.039.png 878515528.040.png 878515528.041.png 878515528.042.png 878515528.043.png
 
Misie takie sà
Teraz powiedz: Znów jesteÊmy dzieçmi . Zach dzieci do opowiadania o tym, jak witaj
si z najblisz rodzin: z mam, tat, babci, dziadkiem. Porozmawiaj z nimi o tym,
w jaki sposb witaj si z pani i kolegami, kiedy przychodz do przedszkola. Wysłuchaj
uwanie wszystkich propozycji.
Zasugeruj dzieciom, by wchodzc rano do sali, mwiły na powitanie: dzieƒ dobry .
Wychodzc do domu, niech egnaj si, mwic: do widzenia .
Rozmowa powinna zakoczy si wprowadzeniem normy zachowania, np. Wchodzàc
rano do sali, mówimy: dzieƒ dobry . Wychodzàc do domu, mówimy: do widzenia.
2 Skieruj ponownie uwag dzieci na misia. Przedstaw misia: To jest Michał . Poka dzieciom
drugiego, duego misia.
Zach je do porwnania zabawek. Przedstaw duego misia: Ten mi te ma na imi
Michał. Zwr uwag, e misie maj takie same imiona. Powiedz dzieciom fragment
wiersza. Tre wiersza przedstaw za pomoc zabawek małego i duego misia.
Taƒcowały dwa Michały
Julian Tuwim
Tacowały dwa Michały,
jeden duy, drugi mały.
Jak ten duy zaczł kry,
to ten mały nie mgł zdy.
J. Tuwim, Taƒcowały dwa Michały [w:] M. Bogdanowicz, Rymowanki-przytulanki , Gdask 2002.
Zapytaj dzieci, czy misiom udał si taniec. Popro o uzasadnienie wypowiedzi. Zapro-
ponuj dzieciom przedstawienie wiersza za pomoc ruchu. Popro, eby dobrały si para-
mi. Niech przedszkolaki same sprbuj ustali, ktry z nich bdzie w zabawie małym
Michałem, a ktry duym.
Powiedz wiersz powtrnie. Dzieci w tym czasie wykazuj si inwencj twrcz, ilustrujc
ruchem jego tre. Jeli dzieci wyra ch, mona powtrzy zabaw i wtedy zapro-
ponowa zamian rl.
3 Popro dzieci, eby usiadły w parach, jedno za drugim. Zach je do wsplnej recytacji
wiersza z jednoczesnym wykonywaniem masau na plecach kolegi.
Tacowały dwa Michały,
(rytmicznie przebierajà palcami po plecach kolegi)
jeden duy, drugi mały.
Jak ten duy zaczł kry, (zataczajà palcem du˝e koła)
to ten mały nie mgł zdy. (szybciej zataczajà małe koła)
Zaproponuj dzieciom zamian rl. Po zabawie zapytaj dzieci o wraenia zwizane
z rysowaniem wierszyka na plecach kolegi: o to, czy było to przyjemne uczucie.
12
Scenariusze zaj´ç w przedszkolu. Jesieƒ
878515528.045.png 878515528.046.png 878515528.047.png 878515528.048.png 878515528.049.png 878515528.050.png 878515528.051.png 878515528.052.png 878515528.053.png 878515528.055.png 878515528.056.png 878515528.057.png 878515528.058.png 878515528.059.png 878515528.060.png 878515528.061.png 878515528.062.png 878515528.063.png 878515528.064.png 878515528.066.png 878515528.067.png 878515528.068.png 878515528.069.png
 
Misie takie sà
4 Usid razem z dziemi na dywanie. Poka ilustracj przedstawiajc bohatera ksiki
Przygody Kubusia Puchatka . Zapytaj dzieci, czy rozpoznały, kto to jest. Zach do
opowiedzenia o przygodach misia. Popro, by zastanowiły si, jakie jest ulubione danie
Kubusia Puchatka.
Rozdaj dzieciom małe lusterka. Zwr uwag na to, e musz obchodzi si z lusterkami
ostronie. Pozwl dzieciom na krtka zabaw lusterkiem mog przeglda si w lusterku,
umiecha si do swojego odbicia itp.
Zaproponuj grupie wysłuchanie opowiadania. W czasie, gdy bdziesz opowiadała, dzieci
bd wykonywały odpowiednie ruchy jzyka. Za kadym razem poka sposb wykona-
nia wiczenia. Dzieci powtrz ten ruch, obserwujc swoj twarz w lusterku.
Łakomczuszek
Katarzyna Jurkiewicz
Kubu Puchatek smacznie pi w swoim łeczku (dzieci chrapià) . Przez
sen umiecha si (dzieci uÊmiechajà si´) , oblizuje pyszczek (dzieci oblizujà
wargi) i mruczy z zadowolenia (dzieci mruczà) . Ciekawe, co mu si ni?
Zach dzieci do odpowiedzi na pytanie: Co si´ Êni Kubusiowi Puchatkowi?
Misiowi ni si, e dostał w prezencie od przyjacił słoik miodu. Puchatek
odkrca słoik. Ach, jak piknie pachnie ( dzieci kilka razy wdychajà powie -
trze nosem i wydychajà ustami ). Mi z apetytem zjadł cały mid. Puchatek
ubrudził sobie cały pyszczek. Teraz prbuje go wyczyci. Oblizuje wic
dokładnie cał mordk ( dzieci oblizujà szeroko otwarte usta ), a na koniec
oblizuje zbki ( dzieci oblizujà zàbki ). Nagle Kubu Puchatek obudził si,
ziewnł ( dzieci ziewajà ). Poczuł, e jego brzuszek jest pusty. Zrozumiał. To
był tylko sen. Zrobiło mu si bardzo smutno ( dzieci robià smutnà min´ ).
Wtedy mi zobaczył, e na stole stoi słoik z piknym, złocistym miodem.
Umiechnł si, szczliwy ( dzieci uÊmiechajà si´ ).
Popro dzieci, eby delikatnie odłoyły lusterka do koszyczka.
Scenariusze zaj´ç w przedszkolu. Jesieƒ
13
878515528.070.png 878515528.071.png 878515528.072.png 878515528.073.png 878515528.074.png 878515528.076.png 878515528.077.png 878515528.078.png 878515528.079.png 878515528.080.png 878515528.081.png 878515528.082.png 878515528.083.png 878515528.084.png 878515528.085.png 878515528.087.png 878515528.088.png 878515528.089.png 878515528.090.png 878515528.091.png 878515528.092.png 878515528.093.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin