MISIE TAKIE SĄ.pdf
(
200 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Spis treÊci
Scenariusze zaj´ç...
to seria ksià˝ek powstałych z myÊlà o codziennej pracy nauczycieli
przedszkoli. Zawarto w niej pomysły na niebanalne zaj´cia, propozycje zabaw, piosenek,
zadaƒ dla dzieci – zarówno młodszych, jak i starszych. Do scenariuszy dołàczono praktyczne
załàczniki, a tak˝e kolorowe materiały ilustracyjne. Szerokie grono autorskie gwarantuje
ró˝norodnoÊç i wysoki poziom merytoryczny publikacji.
Niniejsza cz´Êç zawiera propozycje zaj´ç na jesienne miesiàce: od scenariuszy integracyj -
nych na rozpocz´cie roku, poprzez obserwacje zmieniajàcej si´ przyrody, a˝ po scenariu sze
poÊwi´cone geografii i historii naszego kraju – idealne na listopadowe spotkania.
ObjaÊnienia oznaczeƒ zastosowanych w tekÊcie
zaj´cia przeznaczone
dla grup młodszych
zaj´cia przeznaczone
dla grup starszych
zaj´cia poza salà przedszkolnà
(w ogrodzie przedszkolnym,
w parku, w lesie)
zaj´cia w sali przedszkolnej
zgoda na kopiowanie wybranych stron do celów edukacyjnych
Kto to?
l
Katarzyna Jurkiewicz
............................................................... 5
Zabawy z piłkà
l
Katarzyna Jurkiewicz
.................................................. 7
Misie takie sà
l
Katarzyna Jurkiewicz
................................................... 11
Razem si´ bawimy
l
Katarzyna Jurkiewicz
.......................................... 14
Pod niebieskà chmurkà
l
Marzena Jantas, Iwona Adamiak
................ 16
Barwy jesieni
l
Gra˝yna Orzechowska-Mikulska
.................................. 18
Szal Pani Jesieni
l
Małgorzata Falska
................................................... 20
Jesienne liÊcie
l
Małgorzata Falska
...................................................... 23
Scenariusze zaj´ç w przedszkolu. Jesieƒ
3
Spis treÊci
Jesie w sadzie
l
Gra˝yna Orzechowska-Mikulska
............................... 26
Miała wiewireczka spiarni sze...
l
Anna Kurabiewicz
.................... 29
Czy wszystko jest muzyk?
l
Iwona Adamiak, Marzena Jantas
............ 32
Eko-orkiestra
l
Iwona Adamiak, Marzena Jantas
................................. 33
Deszczowa muzyka
l
Teresa Dudkowska, Katarzyna Jurkiewicz
......... 35
Rolinne obrazy
l
Iwona Bryliƒska
...................................................... 37
Gdzie mieszka cisza?
l
Iwona Bryliƒska
............................................... 39
Jamki, zakamarki...
l
Iwona Bryliƒska
................................................. 41
Czego oko nie widzi...
l
Iwona Bryliƒska
............................................ 43
W łtych płomieniach lici
l
Iwona Bryliƒska
.................................... 45
Savoir-vivre przy stole
l
Urszula Turzyƒska
.......................................... 48
Jak by dobrym koleg
l
Urszula Turzyƒska
........................................ 55
Umiem wybra to, co jest dobre
l
Urszula Turzyƒska
......................... 60
Wane słowo: umowa
l
Urszula Turzyƒska
.......................................... 64
Co to jest Polska?
l
Gra˝yna Banaszek
................................................ 68
Co odrnia Polsk od innych pastw
l
Gra˝yna Banaszek
................ 71
Troch legend i historii
l
Gra˝yna Banaszek
....................................... 75
Płynie Wisła, płynie
l
Gra˝yna Banaszek
............................................. 78
Materiały ilustracyjne ........................................................................... 81
4
Scenariusze zaj´ç w przedszkolu. Jesieƒ
Misie takie sà
Katarzyna Jurkiewicz
Forma pracy
z cał grup, indywidualna
Miejsce realizacji
sala przedszkolna
Pomoce zaczone
niepotrzebne
Pomoce dodatkowe
l
mały, pluszowy mi
l
wikszy pluszowy mi
l
dowolne wydanie ksiki o przygodach Kubusia Puchatka
z wizerunkiem misia
l
lusterko dla kadego dziecka, koszyczek
Uwagi
Najlepiej, gdyby misie rniły si tylko jedn cech wielkoci.
1
Popro dzieci, eby usiadły na dywanie przed tablic. Posad sobie na kolanach zabawk
misia. Powiedz lub zapiewaj wierszyk.
Wesołe przedszkole
Barbara Tartanus-Kowalska
Do przedszkola co dzie rano
maszeruj rano z mam.
Z progu pani wita nas,
na zabaw czas ju, czas.
Wesołe przedszkole wita dzieci dzi.
Zapraszamy do zabawy mwi mały mi.
Przed jedzeniem rce myj,
na niadanie mleko pij
i zabawki sprztam sam,
umiechnit buzi mam.
Wesołe przedszkole wita dzieci dzi.
Zapraszamy do zabawy mwi mały mi.
Przedstaw dzieciom małego misia i zach je do opisywania jego wygldu. Poka, jak
mruczy mi, wypowiadajc
mmm..
. Wyra przypuszczenie, e mi prawdopodobnie
w ten sposb chce przywita si z dziemi. Spytaj, jak witaj si inne zwierzta, np. koty.
Zach dzieci, by przywitały si po kociemu niech naladuj ruchy i dwiki wyda -
wane przez koty. Powiedz:
A jak witajà si´ psy?
Pozwl dzieciom improwizowa.
Scenariusze zaj´ç w przedszkolu. Jesieƒ
11
Misie takie sà
Teraz powiedz:
Znów jesteÊmy dzieçmi
. Zach dzieci do opowiadania o tym, jak witaj
si z najblisz rodzin: z mam, tat, babci, dziadkiem. Porozmawiaj z nimi o tym,
w jaki sposb witaj si z pani i kolegami, kiedy przychodz do przedszkola. Wysłuchaj
uwanie wszystkich propozycji.
Zasugeruj dzieciom, by wchodzc rano do sali, mwiły na powitanie:
dzieƒ dobry
.
Wychodzc do domu, niech egnaj si, mwic:
do widzenia
.
Rozmowa powinna zakoczy si wprowadzeniem normy zachowania, np.
Wchodzàc
rano do sali, mówimy: dzieƒ dobry
.
Wychodzàc do domu, mówimy: do widzenia.
2
Skieruj ponownie uwag dzieci na misia. Przedstaw misia:
To jest Michał
. Poka dzieciom
drugiego, duego misia.
Zach je do porwnania zabawek. Przedstaw duego misia: Ten mi te ma na imi
Michał. Zwr uwag, e misie maj takie same imiona. Powiedz dzieciom fragment
wiersza. Tre wiersza przedstaw za pomoc zabawek małego i duego misia.
Taƒcowały dwa Michały
Julian Tuwim
Tacowały dwa Michały,
jeden duy, drugi mały.
Jak ten duy zaczł kry,
to ten mały nie mgł zdy.
J. Tuwim,
Taƒcowały dwa Michały
[w:] M. Bogdanowicz,
Rymowanki-przytulanki
, Gdask 2002.
Zapytaj dzieci, czy misiom udał si taniec. Popro o uzasadnienie wypowiedzi. Zapro-
ponuj dzieciom przedstawienie wiersza za pomoc ruchu. Popro, eby dobrały si para-
mi. Niech przedszkolaki same sprbuj ustali, ktry z nich bdzie w zabawie małym
Michałem, a ktry duym.
Powiedz wiersz powtrnie. Dzieci w tym czasie wykazuj si inwencj twrcz, ilustrujc
ruchem jego tre. Jeli dzieci wyra ch, mona powtrzy zabaw i wtedy zapro-
ponowa zamian rl.
3
Popro dzieci, eby usiadły w parach, jedno za drugim. Zach je do wsplnej recytacji
wiersza z jednoczesnym wykonywaniem masau na plecach kolegi.
Tacowały dwa Michały,
(rytmicznie przebierajà palcami po plecach kolegi)
jeden duy, drugi mały.
Jak ten duy zaczł kry,
(zataczajà palcem du˝e koła)
to ten mały nie mgł zdy.
(szybciej zataczajà małe koła)
Zaproponuj dzieciom zamian rl. Po zabawie zapytaj dzieci o wraenia zwizane
z rysowaniem wierszyka na plecach kolegi: o to, czy było to przyjemne uczucie.
12
Scenariusze zaj´ç w przedszkolu. Jesieƒ
Misie takie sà
4
Usid razem z dziemi na dywanie. Poka ilustracj przedstawiajc bohatera ksiki
Przygody Kubusia Puchatka
. Zapytaj dzieci, czy rozpoznały, kto to jest. Zach do
opowiedzenia o przygodach misia. Popro, by zastanowiły si, jakie jest ulubione danie
Kubusia Puchatka.
Rozdaj dzieciom małe lusterka. Zwr uwag na to, e musz obchodzi si z lusterkami
ostronie. Pozwl dzieciom na krtka zabaw lusterkiem mog przeglda si w lusterku,
umiecha si do swojego odbicia itp.
Zaproponuj grupie wysłuchanie opowiadania. W czasie, gdy bdziesz opowiadała, dzieci
bd wykonywały odpowiednie ruchy jzyka. Za kadym razem poka sposb wykona-
nia wiczenia. Dzieci powtrz ten ruch, obserwujc swoj twarz w lusterku.
Łakomczuszek
Katarzyna Jurkiewicz
Kubu Puchatek smacznie pi w swoim łeczku
(dzieci chrapià)
. Przez
sen umiecha si
(dzieci uÊmiechajà si´)
, oblizuje pyszczek
(dzieci oblizujà
wargi)
i mruczy z zadowolenia
(dzieci mruczà)
. Ciekawe, co mu si ni?
Zach dzieci do odpowiedzi na pytanie:
Co si´ Êni Kubusiowi Puchatkowi?
Misiowi ni si, e dostał w prezencie od przyjacił słoik miodu. Puchatek
odkrca słoik. Ach, jak piknie pachnie (
dzieci kilka razy wdychajà powie -
trze nosem i wydychajà ustami
). Mi z apetytem zjadł cały mid. Puchatek
ubrudził sobie cały pyszczek. Teraz prbuje go wyczyci. Oblizuje wic
dokładnie cał mordk (
dzieci oblizujà szeroko otwarte usta
), a na koniec
oblizuje zbki (
dzieci oblizujà zàbki
). Nagle Kubu Puchatek obudził si,
ziewnł (
dzieci ziewajà
). Poczuł, e jego brzuszek jest pusty. Zrozumiał. To
był tylko sen. Zrobiło mu si bardzo smutno (
dzieci robià smutnà min´
).
Wtedy mi zobaczył, e na stole stoi słoik z piknym, złocistym miodem.
Umiechnł si, szczliwy (
dzieci uÊmiechajà si´
).
Popro dzieci, eby delikatnie odłoyły lusterka do koszyczka.
Scenariusze zaj´ç w przedszkolu. Jesieƒ
13
Plik z chomika:
gogo121
Inne pliki z tego folderu:
MISIE TAKIE SĄ.pdf
(200 KB)
Dzień Misia.docx
(4920 KB)
Dok6.docx
(307 KB)
MISIE.jpg 1 (9).jpg
(278 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADAPTACJA 3- latka
AEROBIK DLA NAJMŁODSZYCH
AKADEMIA AQF
AKADEMIA MISIA HARIBO
Babcia i dziadek
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin