Imię i nazwisko:
Specjalność:
Silniki Spalinowe
Semestr:
V
Grupa:
2
Nr ćw.:
4.1
Temat ćwiczenia:
Metody rejestracji wyników pomiarów, urządzenia rejestrujące
Nazwisko prowadzącego:
dr inż. Jarosław Kałużny
Data wyk. ćw.:
14.11.2005
Ocena:
1. Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się ze stosowaną w badaniach silnikowych aparaturą pomiarową: jej budową, działaniem, obsługą, zakresem mierzonych wielkości, występującymi typami urządzeń pomiarowych.
2. Opis stanowiska
Ćwiczenie odbyło się na stanowisku wyposażonym m.in. w czujniki umożliwiające pomiar momentu obrotowego, temperatury oleju, ciśnienia w cylindrze oraz czujniki mierzące odległość powierzchni czopa wału od powierzchni panewki. Pomiar momentu realizowany jest poprzez momentomierz HBM Drehmomentmesswelle T 5 będący odcinkiem wału z umieszczonymi czujnikami tensometrycznymi. Do rejestracji temperatury służy przemysłowy czujnik temperatury Pt-100 wprowadzony do miski olejowej w miejsce bagnetu do kontroli poziomu oleju. Do pomiaru ciśnienia w cylindrze wykorzystano czujnik piezokwarcowy KISTLER zamontowany w miejscu świecy zapłonowej pierwszego cylindra. Do pomiaru odległości powierzchni wału od powierzchni panwii służą czujniki indukcyjne Hottinger Baldwin Messtechnik Tr 4-5. Powierzchnia, której przemieszczenie względem czujnika jest celem pomiaru umieszczona jest przed czujnikiem, w odległości LA w ten sposób, że stanowi część obwodu magnetycznego przechodzącego przez otwarty rdzeń cewki czujnika. Zmiana odległości ∆L między cewką czujnika a powierzchnią której przemieszczenie jest mierzone powoduje zmianę natężenia pola magnetycznego, skutkiem czego zmianie ulega impedancja uzwojenia cewki. Zmiana impedancji jest ostatecznie rejestrowana na drodze elektrycznej, jako niewyrównoważenie mostka pomiarowego.
Dane z tych czujników trafiają następnie do urządzenia SPIDER 8 produkowanego przez firmę Hottinger-Baldwin Messtechnik współpracujący z komputerem PC,.a następnie do komputera, gdzie przy pomocy odpowiedniego oprogramowania można je zapisywać i przetwarzać. Badanym silnikiem jest silnik 170A.046 stanowiącego źródło napędu samochodu FIAT Cinqecento 700, o następujacych parametrach:
Cykl pracy: 4-suwowy, ZI
Liczba i układ cylindrów 2, w rzędzie, poziomo
Średnica cylindra 80 [mm]
Skok tłoka 70 [mm]
Pojemność skokowa 704 [cm3]
Stopień sprężania 9 [-]
Moc maksymalna 22 [kW] przy 5000 [1/min]
Moment obrotowy maks. 52 [Nm]
3. Wyniki pomiarów
Wyniki pomiarów przedstawione są na dołączonych wykresach 1-8. Czujnik temperatury oleju był uszkodzony, wiec przebieg temperatury oleju postanowiłem umieścić na osobnym wykresie.
4. Wnioski
Współczesne metody zbierania i rejestracji danych pomiarowych korzystają w szerokim zakresie z technik komputerowych. Wyparły one stosowane jeszcze do niedawna stosowane tradycyjne urządzenia pomiarowe, jak np. oscylografy. Pomiary są w znacznym stopniu zautomatyzowane, całym procesem pomiaru jak i rejestracją danych może zajmować się komputer. Dla przeprowadzających badania jest to znaczne ułatwienie, pozwala także uniknąć błędów, które mogłyby pojawić się, gdyby człowiek musiał brać udział w procesie zbierania danych.
cezar-s