133-151.pdf

(8950 KB) Pobierz
41344240 UNPDF
no4ultl 5.* PlolGIt"Slrltt'
r33
Powt6rztQczynnoscdlapozostalychwiQzafr.Wszystkiewi4zaniamusz4mie6tak4
sam4 n^zwQ (N62ka),jak narysunku 5'60b'
W ten spos6bzdefiniowaliSmy wi4zaniai Mates dlakomponentu Podstawa'Teraz
moznazamknq6 edycjq czqsci i powr6cii do poziomu zlo2eria gl6wnego'
5. P rzejd2do Poziomu zlohenia'
Kliknij przycisk Powr6t (Return),znajdujqcy sig nadekranem graficznym' Program
ifonl)y eOycjecz96ci i powr6ci do poziomu zespolu gl6wnego'
6.Zapiszprojekt, ale nie zamykaj pliku zlo2enia'
l. Utw6rz komPonent N6zka'
utw6rz komponent o nazwie N62ka w oddzielnym pliku czEsci'Rysunek tego
komponentu przeOstawia rysunek 5'61' Zachowaj wymiary takie' jak na rysunku'
RysunGk5.01.
Komponent N62ka
't
:' |
,Q; ' r-e i
:';;j#;'
b)
a)
Zdefiniuj wiqzanie wstawiaj4ce typuiMate-dla tego komponentu'.podobnie jak dla
otwor6w w podstawieszuff.l. Nu.y."nku 5.61b pizeclstawiono
lokalizacjq wi4zania
iMate.Zmieftnazwq wiqzania w przegl4darce naN62ka'
l.Zapiszplik komponentu pod nazwqN62kai zamknij' Przejd|do projektu Szqlka'
Nazwa wiq_zani
a iMaternazwa pliku N1Emusiby6 jednakowa,
jednakiew wielu przypadkach
k16rynalezy wstawid z zastosowaniem
wsp6lna nazwamoie ulatwidoiszukanie
komponentu'
wiqzafiiMate.
narzpdzi
do obslugizespol6w. Prog.u- *ys*ietla okno dialogowe onv6rz(open) wl4cz
w oknie dialogowym ipi'jp Z"tti*i iMate (Use iMate) i zaznacz pllk N62ka.ipt'
jak na rYsunkt 5'62.
po odszukaniu komponent u N62ka.ipt kliknij przycisk ow6rz (open)' Program
ulokujen6zkq w pierwszymzdefiniowanym wi4ianiu iMate w podstawie' Powt6rz
punkt 9. jeszczet ty ,ury - program wstawi kolejne n62ki w nastQpneotwory'
t--f*:
9. Wstaw n62ki, korzystajqc z wiqza'hiMate'
Kliknij rkongwstaw komponent (ptace,component),znajduj4c4siq^wsr6d
41344240.002.png
t3f
hurmrr.Gwlcrcnh
rnlucnt
5.62.
Wybieranie
komponentu
zwiqzaniami iMate
ffi
9.rr*[Gi-lrBd@.
,f
.:.:!l!i
.,:,;kY.
";r.i*;
@l
iltxa*u
SiUru
lP!*! f .dr1wrdr l'.d.
'sn)
ll@:l
ry.1
a'*. [ _'-J
Szafka po wstawieniun6zekprezentujesig, jak narysunku5.63.
lrs||nGt5.0t.
Wstawionen62ki
,
t
10.Ustawmodelw widoku izometrycznymi zapiszprojekt.ZakoticzyliSmycwiczenie
i projekt.
ImianawymialOw
$rafld
6wlcrcnlc
[.1. __^.IF,f
W poprzednich 1wiczeniachpracowicie przygotowywaliimy model szaJki.Zal62mt, :.
chcemywykonat szaJkqo podobnej konstukcji, leczo innych wymiarach.
Spr6bujmyu7tskacszaJkiprzedstawionena rysunku 5.64 (b, c, d). SzaJka5.64a to mod.
wyjiciowy.
Dziqki adaptacyjnoici, jakqoferuje Inventor,zmiana gabaryt6w szafti jest bardz.o pros:-.
Vniana glqbokoici i szerokoiciszaJkirealizowantr
l. Zmiefi glgbokoS6i szerokoSiszafki.
ny$unot
jest przezedycjgbmponentu Podstnt,-
natomiastzmiana wysokoici realizowana jest przez edycjq komponentuSciana.
41344240.003.png
l.lddrl 5.* Plchn,snttr"
r35
lysrncl 5.64
R62newarianty
wymiarowe szaJki
-a---^'t".-
c)
d)
Etr
wejdz w edycjgkomponentu Podstawai kliknrj dwukotnie elementksztaltuiEcy
Powierzchnial (FaceI). Zmief wartosciwymiardw szerokosci,np. z 300 na40d,
i glgbokosci, np.z 150na 250.Aby zarwierdzi( zmiany
, kliknij przyci skAktualizuj
(update) i Powr6t (Return). Programprzebudujemodel zgodniez wprowadzonymi
zmianami.
2.Zmien wysokoSi szafki.
EE
wejdz w edycjgkomponentu Scianai kliknij dwukrotnieelementksztaltuiqcy
Powierzchnial. znie,h wartosiwysokosci, np.z 350na750.Aby zatwierd zi( zmiany
,
kliknrj przyci skAktualizuj(update) i powr1t (Return). program przebudujemodel.
zmiany wprowadzonew modeluszafkizostan4odzwierciedlone
tak2enarysunkach.
kt6rezostaly(lub zostalyby)sporzEdzone
dla tegomodelu.
l. Zakofrczylismy 6wiczenie.Nie trzebazapisywacprojektu.
41344240.004.png
Bozdzial
6,
PomoGnik
ffoieltlu
Inventor dysponuje narzgdziemdo zarzqdzania danymi projektu i przegl4dania ich. Jestto
pomocnik piojeitu (Design Assistant).Ten dodatkowy program mozna uruchomii z po-
ziomu programuInventor w celu przejrzenialub edycji danychaktualnego projektu albo
z poziomu systemuoperacyjnego Windows w celu przejrzeniai edycji danychdowolnego
proj ektu. UmoZli wia bn akirc wykonanie operacji zw iqzany ch z zatzqdzaniem proj ektem.
itomocnik projektu moZe by6 zainstalowany w komputerach, na kt6rych nie pracuje
Inventor, * ""iu zapewnieniadostgpudo danychprojektu pracownikom tych oddzial6w
firmy, kt6re korzystaj4z zamieszczonych
tam informacji.
W niniejszym rozdzialezamieszczono lwiczenia, kt6re ucz4podstaw obslugi programu
Pomocnikproiektu.
i uzurcfnienic
danycn
uoiclilu
GwlercnloEl.
Podcznsprojektowania modeluzpsilaczawprowadzalifimy dodatkowe dnne tekstowe do po-
szczeg,fnych komponent^wtego projektu. Dane te byly wprowadzane w otwartym pliku
komponentu.Wprowadziliimy dane dla kaidego ktmponentu poza dnnymi dla calego pro-
jektu - pliku zto1enia. Pliki rysunk6w, kt6re powstatyw proiekcie zasilacza powinny byt
takie uzupelnioneo dane, kt6re znalazly siqw plikach komponent6w'
W tym iwiczeniu sprawdzimy wprowadzonedane i uzupetnimy brala,iqce informacie w pli-
kachprojektu ,,7asilacz". Wsrystkieoperacje zostanq przeprowadzonez poziomu pro-
gramu Pomocnikprojektu (DesignAssistant).
1.Uruchom program Inventor.
2. Ustal projekt Tnsilacz jako projekt aktualny.
W wySwietlonym oknie Otw6rz (Op en) wybierz ikongProjekty (Proiects),
a nastgpnie kliknij dwukrotnienazwE projektu7-asilaczw oknie Wybierzplik proiektu
(Seleciaprojectfile).Projektaktualny
zaznaczonosymbolem
ljutnurysunku6.l.
PEcglQd
__.,6s,
41344240.005.png
t3l
lnrcntel.Gwlcnilr
rnnycmc
nys|lnctEJ.
Wyb6rprojektu
aktualnepo
C.\C{i.6i.V
@k n
C 'Pqs
FLr\&rodti('Jndfl
5 3,5tF*V.rl#
C qrye
Fbtkd*vnds
5 }'Tddd ik
i wybierzplik zlozeniagl6wnego
123-000.iam,a nastgpniekliknij przyciskOtw6rz(Open).Programotwiera projekt
zasllacza. Teraz mozemy przejrze( i uzupelni6daneaktualnegoprojektu.
IezeliPomocnik
projektu (Design Assistant)
otwierany
jest z poziomu aktualnieotwartego
projektuw programie
Inventor,
tootwierasipw trybieprzeglqdania
i edycjiwlaSciwoSci
komponent6w
projektu.
W tymtrybiepracyprogramumozliwiaprzegl4dwszystkich
informacjio komponentach
projektu
z poziomu
jednego okna.Z tegopoziomumo2na
tak2ewykonadedycjpdanych projektu.
3. Otw6rz program Pomocnikprojektu.
W menu Plik (FiIe) wybierz pozycjg Pomocnikprojektu (Design Assistant).
Programotwiera okno Pomocnika projektu, jak na rysunku 6.2.
lysunct6.2.
Wyb6rprojektu
aktualnego
rl:*..-!t*..IY1
ir L{ a
I ii:1
!srr. *t
4 SkonfigurujoknoprogramuPomocnikprojektu.
OknoPomocnika projektu zawierapewienstandardowyzestawkolumn. Chcemy,aby
naszprogramwySwietlaltak2edodatkowekolumny,takie jak nazwakomponentu, KOD
itp.Mozemy wprowadzi6te dodatkowekolumny,korzystajqcz polecerikonfiguracji
oknaPomocnika p rojektu.
Wybierz pozycjEDostosuj(Customize)z menuWidok(View).ProgramwySwietli
okno dialogowe Wybierz wlalciwoici do pokazania (SelectProperties to View),
jak narysunku6.3.
Otw6rz projekthsilace. Kliknij rkongOrw6rz(Open)
41344240.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin