Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc kwiecień 2009 r.
Tematy kompleksowe:
1 – 2. Malujemy jajka
3 – 4. Dbamy o nasze zdrowie
5. Polska nasza Ojczyzna
Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:
ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku
1. Uświadamianie złożoności otaczającego świata i ukazywanie miejsca i roli człowieka w tym świecie.
2. Umożliwianie poznania zwyczajów, tradycji i sztuki ludowej wybranych regionów Polski.
3. Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.
4. Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.
5. Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
6. Wprowadzenie w świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania, interpretowania i stosowania, połączone z doskonaleniem wrażeń i spostrzeżeń zmysłowych.
7. Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.
8. Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.
9. Kształtowanie umiejętności logicznego, matematycznego myślenia i zdobycie orientacji w zakresie podstawowych pojęć matematycznych, związanych z orientacja w przestrzeni, cechami jakościowymi przedmiotów, zbiorami.
10. Poznawanie polskich tradycji ludowych związanych z obchodzeniem świąt (np. wielkanocnych – palmy, pisanki, śmigus – dyngus)>
11. Rozpoznawanie godła i barw narodowych – rozumienie pojęcia „ojczyzna”, słuchanie hymnu narodowego.
12. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
13. Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą.
14. Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.
15. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw w celu bezpieczeństwa własnego i innych.
Program Artystyczny
16. Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.
Program Wychowawczy
17. Systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji.
18. Uświadomienie konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, hodowle prowadzone w kąciku przyrody).
19. Zapoznanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem Polski.
1 tydzień
Malujemy jajka
1. A. Łada – Grodzicka „Pisanka” – nauka wiersza, poznanie zwyczajów wielkanocnych, oglądanie prawdziwych pisanek i kraszanek .
Zabawa matematyczna „Pisanki w koszyczkach” – umieszczanie pisanek w koszyczkach wg opowieści n – lki, przeliczanie pisanek, określanie, w którym koszyczku jest ich najmniej, a w którym najwięcej.
2. „Wielkanocny stół” oraz „Święconka” – praca z obrazkiem.
Zabawa dydaktyczna - „Baby i babeczki" – dziecko ogląda prawdziwe baby wielkanocne, przyporządkowuje określenia: baba i babeczka, smakuje kawałki babki z zawiązanymi oczami.
„Kurczątko” B. Forma – słuchanie wiersza.
– Dziecko słucha wierszy nawiązujących do aktualnie obchodzonych świąt. Uczy się na pamięć krótkich wierszy tematycznie z nimi związanych.
– Dziecko porządkuje zbiory w zakresie liczby 3 według wzrastającej i malejącej liczebności elementów, stosuje liczebniki główne i porządkowe, doskonali spostrzegawczość wzrokową.
– Dziecko odważnie wypowiada własne myśli przy opowiadaniu treści obrazka, nabywa umiejętność formułowania swobodnych wypowiedzi, dzieli się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami związanymi z przygotowaniami do świat wielkanocnych w jego domu rodzinnym.
– Dziecko doskonali wrażliwość zmysłową w trackie określania smaku spożywanych potraw.
– Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania
3. ”Wielkanoc” – zabawy przy akompaniamencie pianina, nauka refrenu i pierwszej zwrotki piosenki.
Zabawa rytmiczna „Wielkanocne bazie”– wystukiwanie rytmu.
Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie głosu zwierząt kojarzących się ze świętami wielkanocnymi (kury, kurczątka, baranka, zajączka, kaczuszki, gąski) .
– Dziecko uczy się i śpiewa piosenkę o treści zrozumiałej, ilustrowanej zabawką, obrazkiem; śpiew zbiorowy; omawia treść piosenki.
– Dziecko bierze udział w zabawach ruchowych ze śpiewem, ustawia się w kole wiązanym, wystukuje prosty rytm wypowiadając przy tym krótki tekst.
– Dziecko wykonuje proste ćwiczenia narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „ko”, „pi”, „be”, „kic”, „kwa”, „gę”.
4. „Pisanki” – malowanie farbami klejowymi (czerwony, żółty, zielony, niebieski).
5. „Baby i mazurki” – lepienie z masy solnej.
– Dziecko nakłada i rozprowadza farbę klejową na całej powierzchni kartki, rozwija własna inwencje twórczą poprzez wyrysowanie patyczkiem kolorowych wzorków wg własnego pomysłu, utrwala kolory, dba o estetyczne wykonanie pracy; wyciera palce dłoni w ręcznik papierowy, dba o porządek w miejscu pracy.
– Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne i półprzestrzenne z masy solnej, ugniata masę w celu jej zmiękczenia, podejmuje próby toczenia kulek, wykonuje prace bardzo starannie i dokładnie wg wskazówek n – lki.
6. Zestaw zabaw ruchowych nr 7 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
7. Zabawa ruchowa „Kurczątka w skorupkach” – uderzanie dłońmi o podłogę, wyskakiwanie z obręczy, marsz w określonym przez nauczycielkę kierunku.
8. Zabawa ruchowa do utworu M. Musorgskiego „Taniec piskląt w skorupkach” – swobodna taniec dzieci „kurczątek” do słyszanej muzyki.
9. Zabawa bieżna „Jastrząb, kura i pisklęta (wg K. Wlaźnik).
10. Spacer ulicami w okolicy przedszkola.
– Dziecko ćwiczy umiejętność rzucania do określonego celu, czworakuje w podporze na całych dłoniach i palcach stóp, ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach).
– Dziecko bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych ruchów całego ciała.
– Dziecko bierze udział w zabawach ruchowych, biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach), wykonuje polecenia n – la.
– Dziecko wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na skrzyżowaniu i na pasach; dochodzi do samodzielności w ubieraniu się i rozbieraniu.
2 tydzień
11. M. Terlikowska „Śmigus – dyngus” – słuchanie wiersza.
D. Gellner „Wielkanoc”– słuchanie wiersza.
Zabawa dydaktyczna „Szukamy zajączka” – utrwalenie wiadomości o zwyczajach wielkanocnych.
Zabawa matematyczna „Zajączki” – utrwalanie pojęć: wysoko, nisko, obok regału.
12. T. Fiutowska „Awantura o jajko” – teatrzyk sylwet.
– Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania; wie, na czym polega Śmigus – dyngus.
– ...
stokrotka83