75_80.pdf

(148 KB) Pobierz
OrCAD - profesjonalny system wspomagający projektowanie układów elektronicznych - edytor płytek drukowanych, część 1
P R O G R A M Y
Profesjonalny system wspomagający projektowanie układów elektronicznych
Kontynuuj¹c prezentacjÍ
systemu ORCAD zapraszamy
do lektury kolejnego
artyku³u, w†ktÛrym
zapoznamy CzytelnikÛw
z†moøliwoúciami modu³u
edycji projektÛw p³ytek
drukowanych LAYOUT.
Podobnie, jak w†przypadku
edytora schematÛw
CAPTURE, w³aúciwoúci
modu³u LAYOUT postaramy
siÍ zaprezentowaÊ na
przyk³adzie prostego
wzmacniacza, ktÛrego
schemat narysowaliúmy za
pomoc¹ edytora schematÛw.
Edytor płytek drukowanych, część 1
Wprowadzenie
Przed rozpoczÍciem opisu modu³u
LAYOUT naleøy zwrÛciÊ uwagÍ Czytel-
nikÛw, øe modu³ ten jest dostÍpny
w†trzech wariantach rÛøni¹cych siÍ za-
rÛwno moøliwoúciami jak i†cen¹. Firma
Cadence, aktualny w³aúciciel OrCAD-a,
oferuje modu³ LAYOUT w†nastÍpuj¹-
cych wersjach:
-LAYOUT ENG ED (bez autoplace-
mentu i autoroutera ),
-LAYOUT (bez autoplacementu , z† au-
torouterem ),
-LAYOUT PLUS (z autoplacementem
i autorouterem ).
Poniewaø pojÍcia, ktÛrych uøyliúmy
do wstÍpnego opisu w³aúciwoúci po-
szczegÛlnych odmian, mog¹ byÊ niezro-
zumia³e dla niektÛrych CzytelnikÛw,
postaramy siÍ je krÛtko objaúniÊ.
Autoplacement , czy teø placement
udostÍpniany przez pakiet PCB jest
programem umoøliwiaj¹cym zautomaty-
zowanie procesu rozmieszczania ele-
mentÛw elektronicznych, i†innych nie-
zbÍdnych w†danym projekcie podzespo-
³Ûw, na zadanym, okreúlonym przez
uøytkownika obszarze p³ytki. W†przy-
padku edytorÛw nie udostÍpniaj¹cych
tej funkcji, ca³¹ procedurÍ uk³adania
elementÛw na p³ytce naleøy wykonaÊ
ìrÍcznieî, co w†przypadku bardziej
skomplikowanych obwodÛw zajmuje
duøo czasu oraz powiÍksza ryzyko wy-
st¹pienia b³ÍdÛw projektowych.
Autorouter zwany rÛwnieø routerem ,
to program pozwalaj¹cy na automatycz-
ne wytyczenie úcieøek, czyli utworze-
nie sieci po³¹czeÒ elektrycznych pomiÍ-
dzy komponentami wchodz¹cymi
w†sk³ad projektowanego obwodu druko-
wanego, w†sposÛb zgodny z†wczeúniej
narysowanym schematem. O†ile roz-
mieszczenie elementÛw na p³ytce mo-
øemy wykonaÊ rÍcznie, jeúli nie mamy
do dyspozycji funkcji autoplacement,
to zaprojektowanie úcieøek jest w†przy-
padku skomplikowanych, wielowars-
twowych projektÛw ìrÍcznieî prawie
nie do wykonania. WiÍcej informacji na
temat wspomnianych funkcji podamy
w†dalszej czÍúci artyku³u.
Opisuj¹c funkcje dostÍpne w†module
PCB bÍdziemy opieraÊ siÍ na wariancie
modu³u LAYOUT PLUS, ktÛry jest naj-
bogatszy z†punktu widzenia moøliwoú-
ci i†zawiera zarÛwno autoplacement jak
i autorouter.
System OrCAD z³oøony z†modu³Ûw
CAPTURE, PSPICE i†LAYOUT zapewnia
kompleksow¹ realizacjÍ dowolnego pro-
jektu uk³adu elektronicznego, pocz¹w-
szy od narysowania schematu, poprzez
sprawdzenie (symulacjÍ) jego dzia³ania,
a na zaprojektowaniu obwodu druko-
wanego skoÒczywszy.
Rola programu LAYOUT, jako modu-
³u sk³adowego systemu, sprowadza siÍ
do piÍciu zasadniczych funkcji.
PrzyjÍcia niezbÍdnych informacji
dotycz¹cych schematu uk³adu elek-
tronicznego, dla ktÛrego chcemy za-
projektowaÊ p³ytkÍ drukowan¹. In-
formacje te przekazywane s¹ za po-
moc¹ pliku netlisty generowanego
przez modu³ do edycji schematÛw.
Wykorzystano do tego celu modu³
CAPTURE.
Okreúlenia parametrÛw tworzonej
p³ytki, dotycz¹cych np.: jej rozmiaru,
kszta³tu, liczby warstw, a†takøe para-
metrÛw dotycz¹cych úcieøek, odstÍ-
pÛw miÍdzy nimi itd.
Rozmieszczenia komponentÛw wcho-
dz¹cych w†sk³ad projektowanego
uk³adu elektronicznego na zadanym
obszarze p³ytki.
Wykonania po³¹czeÒ elektrycznych
(úcieøek) pomiÍdzy poszczegÛlnymi
komponentami znajduj¹cymi siÍ na
Elektronika Praktyczna 12/2001
75
32216704.009.png 32216704.010.png
P R O G R A M Y
Rys. 1.
LIBRARY FILES znajduj¹ siÍ standardo-
wo w†katalogu LIBRARY i†posiadaj¹
rozszerzenie *.LLB.
REPORT FILES - LAYOUT generuje
pliki zawieraj¹ce informacje o†kaødej
sesji edytora. LAYOUT.LOG nazywany
takøe SESSION.LOG gromadzi dane na
temat poszczegÛlnych sesji. Poniewaø
informacje o†aktualnej sesji dopisywa-
ne s¹ do listy zdarzeÒ z†sesji po-
przednich, powinniúmy co jakiú czas
sprawdziÊ rozmiar LAYOUT.LOG i†jeú-
li plik nadmiernie siÍ rozrÛs³, skaso-
waÊ jego zawartoúÊ. Innym plikiem
naleø¹cym do grupy REPORT FILES
jest plik *.LIS.
NETLIST FILE - jest to plik, ktÛry
omawialiúmy juø podczas prezentacji
edytora schematÛw CAPTURE. Lista
po³¹czeÒ (netlista) jest plikiem, genero-
wanym automatycznie przez odpowied-
ni program edytora schematÛw, zawie-
raj¹cym szereg danych wymaganych
przez LAYOUT w†procesie przygotowy-
wania wzoru p³ytki drukowanej. Plik
netlisty posiada rozszerzenie *.MNL.
BOARD FILE - pliki z†rozszerzeniem
*.MAX s¹ tworzone automatycznie
przez LAYOUT i†powstaj¹ poprzez po-
³¹czenie plikÛw netlisty *.MNL oraz
TECHNOLOGY TEMPLATE (*.TCH) lub
BOARD TEMPLATE (*.TPL).
TECHNOLOGY TEMPLATES - pliki
naleø¹ce do tej grupy posiadaj¹ roz-
szerzenie *.TCH i†pozwalaj¹ na szyb-
kie i†³atwe ustalenie parametrÛw pro-
jektowych, z ktÛrymi bÍdzie pro-
jektowana p³ytka. Upraszczaj¹c, plik
*.TCH moøna traktowaÊ jako opi-
suj¹cy p³ytkÍ o†nieokreúlonych roz-
miarach i†kszta³cie, nie zawieraj¹c¹
øadnych elementÛw elektronicznych
ani danych na temat sieci po³¹czeÒ
elektrycznych. TECHNOLOGY TEMP-
LATES zawieraj¹ wszystkie informa-
cje, ktÛre powinny byÊ zdefiniowane
podczas projektowania druku z†wyj¹t-
kiem netlisty. Okreúlaj¹ m.in. liczbÍ
warstw, szerokoúÊ úcieøek, typ padÛw,
domyúlne odstÍpy oraz raster jakie
zostan¹ zastosowane przez LAYOUT
w†danym projekcie. Wszystkie zbiory
naleø¹ce do grupy TECHNOLOGY
TEMPLATES scharakteryzowane s¹
w†systemie pomocy LAYOUT.
BOARD TEMPLATES - posiadaj¹ roz-
szerzenie *.TPL. Podobnie jak TECH-
NOLOGY TEMPLATES stanowi¹ funda-
ment, na bazie ktÛrego budujemy now¹
p³ytkÍ. Parametry kaødego BOARD
TEMPLATES , przekazywane do projek-
tu, s¹ takie same jak zdefiniowano je
w†DEFAULT.TCH. W†odrÛønieniu od
TECHNOLOGY TEMPLATES zawieraj¹
dodatkowo przyk³adowe wzory (obrysy)
p³ytek wraz z†innymi elementami fi-
zycznymi np. z³¹czami krawÍdziowymi,
otworami montaøowymi itp.
STRATEGY FILES - edytor zawiera
dwa rodzaje STRATEGY FILES : place-
ment strategy oraz routing strategy . Co
prawda obydwa typy posiadaj¹ rozsze-
rzenie *.SF ale nazwy zbiorÛw wyko-
rzystywanych przez funkcjÍ autoplace-
ment rozpoczynaj¹ siÍ od liter PL. Pla-
cement strategy files definiuj¹ prioryte-
ty, jakie bÍd¹ brane pod uwagÍ pod-
czas rozmieszczania elementÛw na p³yt-
ce przy wykorzystaniu funkcji autopla-
cement. Routing strategy files charakte-
ryzuj¹ natomiast sposÛb dzia³ania
programu autorouter. Okreúlaj¹ domyú-
ln¹ liczbÍ warstw wykorzystywanych
w†procesie automatycznego wytyczania
úcieøek, kierunek wytyczania úcieøek na
poszczegÛlnych warstwach, sposÛb
okreúlania lokalizacji przelotek ( vias )
itp. STRATEGY FILES dostarczane ³¹cz-
nie z†edytorem s¹ zoptymalizowane
pod k¹tem typu elementÛw stosowa-
nych w†danym projekcie (przewlekane,
SMD, mieszane), liczby warstw jakie s¹
udostÍpnione dla routera itd. Uøytkow-
nik moøe ponadto tworzyÊ w³asne
STRATEGY FILES . Wszystkie STRATE-
GY FILES udostÍpniane przez produ-
centa s¹ scharakteryzowane w†systemie
pomocy.
p³ytce, zgodnie z†wczeúniej narysowa-
nym schematem.
Wykonania dokumentacji produk-
cyjnej.
LAYOUT, podobnie jak opisywany
wczeúniej CAPTURE, jest programem
wymagaj¹cym umiejÍtnej obs³ugi. Tak
jak w†CAPTURE, poszczegÛlne okna
programu, zwi¹zane z†nimi paski narzÍ-
dzi oraz menu zmieniaj¹ siÍ dynamicz-
nie w†zaleønoúci od tego co aktualnie
robimy. W†zaleønoúci od tego, ktÛre ok-
no jest w†danej chwili aktywne, pewne
funkcje znajduj¹ce siÍ w†menu aplika-
cji, odpowiednie ikony na paskach na-
rzÍdziowych mog¹ byÊ niedostÍpne. Po-
nadto wiÍkszoúÊ funkcji, ktÛre zawiera
LAYOUT, ma rÛøne ìdzia³anieî, w†za-
leønoúci od sytuacji w†obszarze edycyj-
nym. Wprowadzaj¹c CzytelnikÛw w†za-
gadnienia zwi¹zane z†LAYOUT, naleøy
rÛwnieø wyjaúniÊ znaczenie plikÛw,
ktÛre edytor uøywa podczas przygoto-
wywania projektu p³ytki. Najistotniejsze
z†nich to: LIBRARY FILES , REPORT FI-
LES , NETLIST FILES , BOARD FILES ,
BOARD TEMPLATES FILES , T ECHNO-
LOGY TEMPLATES FILES oraz STRA-
TEGY FILES .
LIBRARY FILES , to biblioteki obu-
dÛw jakie moøemy wykorzystaÊ pod-
czas tworzenia obwodu drukowanego.
LAYOUT zawiera ponad trzy tysi¹ce
gotowych wzorÛw obudÛw ( footprints ),
ktÛre s¹ pogrupowane w†zaleønoúci od
typu w†kilkunastu bibliotekach. Uøyt-
kownik moøe tworzyÊ w³asne wzory
obudÛw oraz w³asne biblioteki. Pliki
Rys. 2.
Rys. 3.
76
Elektronika Praktyczna 12/2001
32216704.011.png 32216704.012.png 32216704.001.png 32216704.002.png
P R O G R A M Y
Typowym b³Ídem, jaki moøe pojawiÊ
siÍ podczas wczytywania netlisty, jest
brak skojarzenia obudowy (footprint)
dla jednego lub kilku elementÛw wy-
stÍpuj¹cych na schemacie. Jeøeli taki
przypadek zostanie wykryty w†trakcie
AutoECO, edytor automatycznie sygna-
lizuje ten fakt wyúwietlaj¹c okno LINK
FOOTPRINT TO COMPONENT ( rys. 1 ).
Za³Ûømy, øe podczas wczytywania
netlisty schematu wzmacniacza, ktÛry
rysowaliúmy prezentuj¹c CAPTURE,
edytor nie odnalaz³ obudowy dla uk³a-
du TDA8551. Mamy wÛwczas do wy-
boru trzy moøliwoúci. OdnaleüÊ odpo-
wiedni¹ obudowÍ w†bibliotece dostÍp-
nych i†skojarzyÊ j¹ z†TDA8551, utwo-
rzyÊ now¹ obudowÍ dla tego elementu/
zmodyfikowaÊ istniej¹c¹ lub zignoro-
waÊ b³¹d. Wyboru dokonujemy w†oknie
LINK FOOTPRINT TO COMPONENT za
pomoc¹ odpowiedniego przycisku. Jeøe-
li chcemy odnaleüÊ odpowiedni¹ obu-
dowÍ w†bibliotekach, naleøy skorzystaÊ
z†przycisku opisanego jako LINK EXIS-
TING FOOTPRINT TO COMPONENT.
Wykonanie tej operacji spowoduje ot-
warcie okna FOOTPRINT FOR
TDA8551 ( rys. 2 ), ktÛre jest rodzajem
przegl¹darki obudÛw elementÛw (foot-
prints) . Opisywane okno sk³ada siÍ
z†trzech pÛl. Pole LIBRARIES zawiera
wykaz bibliotek, ktÛre moøemy przegl¹-
daÊ, natomiast pole FOOTPRINTS pre-
zentuje zawartoúÊ pojedynczej bibliote-
ki (aktualnie podúwietlonej w†polu LIB-
RARIES). Trzecie pole s³uøy do graficz-
nego odzwierciedlenia obudowy, co jest
bardzo wygodne, jeøeli nie znamy jesz-
cze symboliki uøywanej do opisu obu-
dÛw. Jeøeli uda³o nam siÍ odszukaÊ pa-
suj¹c¹ obudowÍ, wystarczy klikn¹Ê OK.
Jeøeli nasze poszukiwania zakoÒczy³y
siÍ niepowodzeniem, obudowÍ naleøy
po prostu dorobiÊ. W†tym celu wybie-
ramy CANCEL i†w†oknie EXISTING FO-
OTPRINT TO COMPONENT klikamy
przycisk CREATE OR MODIFY FOOTP-
RINT LIBRARY, co powoduje przejúcie
aplikacji do okna LIBRARY MANAGER
( rys. 3 ). Opisywane okno umoøliwia za-
rÛwno podgl¹d, edycjÍ jak i†tworzenie
nowych footprints . LIBRARY MANA-
GER sk³ada siÍ z†dwÛch okien. Okno
znajduj¹ce siÍ po lewej stronie s³uøy
do przegl¹dania bibliotek oraz wyboru
obudowy, ktÛr¹ chcemy dostosowaÊ do
naszych potrzeb. Uøywaj¹c tego okna
moøna nie tylko wybieraÊ obudowÍ ìdo
przerÛbkiî, ale takøe stworzyÊ nowy fo-
otprint lub skasowaÊ dowolny istniej¹-
cy. Wykonanie wszystkich tych opera-
cji umoøliwiaj¹ przyciski CREATE NEW
FOOTPRINT, SAVE, SAVE AS oraz DE-
LETE FOOTPRINT znajduj¹ce siÍ
w†dolnej czÍúci okna. Drugim oknem
wchodz¹cym w†sk³ad LIBRARY MANA-
GER jest okno FOOTPRINT EDITOR
pozwalaj¹ce na wyúwietlenie oraz edy-
Rys. 5.
Rys. 4.
cjÍ graficzn¹ obudowy podczas jej two-
rzenia lub modyfikacji.
W†celu utworzenia nowej obudowy
naleøy klikn¹Ê na przycisku CREATE
NEW FOOTPRINT, a†nastÍpnie podaÊ
w†odpowiednim polu nazwÍ nowej
obudowy oraz jednostkÍ miary, jak¹
chcemy zastosowaÊ. Po wykonaniu tej
operacji moøemy przejúÊ do okna
FOOTPRINT EDITOR. Tworzenie nowej
obudowy najlepiej rozpocz¹Ê od nanie-
sienia pinÛw, ktÛrych liczba i†raster
(rozstaw) powinny odpowiadaÊ rzeczy-
wistemu elementowi. Waøne jest, aby
przed rozpoczÍciem pracy odpowiednio
okreúliÊ siatkÍ (tzw. grid), w†ktÛrej
ustalane bÍdzie po³oøenie poszczegÛl-
nych elementÛw sk³adowych tworzonej
obudowy. Parametr ten okreúlamy
w†oknie SYSTEM SETTINGS ( rys. 4 ),
dostÍpnym po wybraniu polecenia SYS-
TEM SETTINGS z†poziomu MENU>OP-
TIONS . Kiedy rozpoczynamy pracÍ
w†FOOTPRINT EDITOR, pierwszy pin
umieszczany jest automatycznie w†pun-
kcie o†wspÛ³rzÍdnych 0.0, a†najprostsz¹
metod¹ naniesienia pozosta³ych pinÛw
jest wykorzystanie klawisza INSERT.
Przed rozpoczÍciem dodawania pinÛw
musimy wybraÊ polecenie SELECT TO-
OL znajduj¹ce siÍ w MENU>TOOL>PIN .
Po wykonaniu tej operacji kaøde naciú-
niÍcie klawisza INSERT powodowaÊ bÍ-
dzie dodanie kolejnego pinu, ktÛry po-
winniúmy ustawiÊ w†odpowiednim
miejscu i†ìzatwierdziÊî jego lokalizacjÍ
za pomoc¹ lewego klawisza myszki.
W†okreúleniu po³oøenia kolejno nano-
szonych pinÛw pomaga pasek statusu
( rys. 5 ) wyúwietlaj¹cy ich wspÛ³rzÍdne
wzglÍdem punktu zerowego, znajduj¹cy
siÍ w†gÛrnej czÍúci okna LIBRARY MA-
NAGER. Po naniesieniu wszystkich pi-
nÛw naleøy nanieúÊ obrys elementu,
czyli okreúliÊ przestrzeÒ na p³ytce jaka
powinna byÊ dla niego zarezerwowana.
W†edytorze LAYOUT mamy do dyspo-
zycji kilka rÛønych obrysÛw, ktÛre
w†trakcie projektowania p³ytki spe³nia-
Edytor LAYOUT PCB
OrCAD LAYOUT przeznaczony jest do
pracy w†úrodowisku Windows. Po zain-
stalowaniu oprogramowania skrÛty
umoøliwiaj¹ce uruchomienie aplikacji s¹
standardowo dostÍpne z†poziomu menu
START>PROGRAMY>ORCAD FAMILY
RELEASE. Uruchomienie aplikacji powo-
duje otwarcie g³Ûwnego okna programu,
w ktÛrym za pomoc¹ paska MENU jest
dostÍp do podstawowych funkcji i†na-
rzÍdzi edytora. Jeøeli naszym zamiarem
jest otworzenie istniej¹cego projektu, na-
leøy skorzystaÊ z†polecenia OPEN znaj-
duj¹cego siÍ w† MENU>FILE, jeøeli nato-
miast pragniemy utworzyÊ nowy projekt,
naleøy uøyÊ polecenia NEW dostÍpnego
takøe w† MENU>FILE .
Proces tworzenia projektu nowej p³yt-
ki za pomoc¹ LAYOUT polega na od-
powiednim ìskompilowaniuî przez pro-
gram dwÛch plikÛw: wybranego przez
uøytkownika BOARD TEMPLATE
(*.TPL) lub TECHNOLOGY TEMPLATE
(*.TCH) oraz pliku netlisty (*.MNL).
Wynikiem ìkompilacjiî jest plik
*.MAX, ktÛry stanowi w³aúciwy plik
projektu. Proces ³¹czenia plikÛw odby-
wa siÍ automatycznie. Po wybraniu po-
lecenia NEW nastÍpuje uaktywnienie
okna LOAD TEMPLATE FILE, z†ktÛrego
naleøy wybraÊ interesuj¹cy nas plik
*.TPL lub *.TCH (domyúlnie przywo³y-
wany jest DEFAULT.TCH). Pliki te
znajduj¹ siÍ standardowo w†katalogu
DATA. Po wciúniÍciu przycisku OK,
uaktywnione zostaje okno LOAD NET-
LIST SOURCE, w†ktÛrym powinniúmy
odszukaÊ plik netlisty *.MNL utworzo-
ny za pomoc¹ edytora schematÛw. Po-
nowne uøycie przycisku OK, tym razem
w†oknie LOAD NETLIST SOURCE, roz-
poczyna proces AutoECO, tj. wczytywa-
nia informacji zawartych w†pliku net-
listy do edytora LAYOUT. AutoECO
wykrywa konflikty jakie mog¹ pojawiÊ
siÍ w†czasie procesu przekazywania da-
nych (np. dioda uøyta podczas rysowa-
nia schematu w†CAPTURE ma piny
oznaczone jako A†i†C, natomiast footp-
rint skojarzony z†t¹ diod¹ w†LAYOUT
ma piny oznaczone jako 1†i†2) oraz in-
ne b³Ídy tego rodzaju.
Rys. 6.
78
Elektronika Praktyczna 12/2001
32216704.003.png 32216704.004.png 32216704.005.png 32216704.006.png
P R O G R A M Y
Rys. 7.
TOOL z†poziomu MENU>TOOL>OB-
STACLE . Po wykonaniu tej operacji
ustawiamy kursor w†oknie LIBRARY
MANAGER w†miejscu, od ktÛrego chce-
my rozpocz¹Ê nanoszenie obrysu. Poje-
dyncze klikniÍcie lewym klawiszem
myszki rÛwnoznaczne jest z†podaniem
miejsca pocz¹tkowego, od ktÛrego bÍ-
dzie kreúlona linia.
Typ obrysu okreúlamy w†oknie EDIT
OBSTACLE ( rys. 6 ) uaktywnianym kla-
wiszem ENTER (lub poprzez dwukrot-
ne klikniÍcie lewym klawiszem mysz-
ki). Aby dodaÊ obrys typu DETAIL ,
naleøy w†oknie EDIT OBSTACLE,
w†polu OBSTACLE TYPE wybraÊ DE-
TAIL, natomiast w†polu OBSTACLE
LAYER ustawiÊ wartoúÊ STOP. Pozo-
sta³e parametry w†obszarze okna moøe-
my modyfikowaÊ w†zaleønoúci od po-
trzeb lub pozostawiÊ wartoúci domyú-
lne. Nanoszenie obrysu elementu moø-
liwe jest za pomoc¹ myszki lub kla-
wiatury (wykorzystuj¹c klawisze kie-
runkowe). Za³amanie rysowanej linii,
np. o†90 stopni, zapewnia klawisz spa-
cji lub lewy klawisz myszki. Obrys
elementu powinien stanowiÊ obszar
zamkniÍty. W†celu poprawnego dzia³a-
nia funkcji autoplacement , po nanie-
sieniu obrysu typu DETAIL naleøy na-
nieúÊ jeszcze obrys PLACE OUTLINES .
Procedura jest taka sama jak poprzed-
nio z†tym, øe w†oknie EDIT OBSTAC-
LE (rys. 6) pole OBSTACLE TYPE
ustawiamy jako PLACE OUTLINE, na-
tomiast OBSTACLE LAYER jako GLO-
BAL. Pozosta³e obrysy elementu nano-
simy w†zaleønoúci od potrzeb w†taki
sam sposÛb.
Po utworzeniu nowego wzoru obudo-
wy w†FOOTPRINT EDITOR naleøy go
zachowaÊ na dysku. Najlepiej skorzys-
taÊ z†polecenia SAVE AS. Okno SAVE
FOOTPRINT AS ( rys. 7 ), ktÛre otwiera
siÍ w†tym momencie, pozwala na
okreúlenie biblioteki, w†ktÛrej chcemy
zachowaÊ now¹ obudowÍ. Wykorzystu-
j¹c przycisk CREATE NEW LIBRARY
znajduj¹cy siÍ w†omawianym oknie mo-
øemy rÛwnieø utworzyÊ now¹ bibliote-
kÍ(-ki), w†ktÛrej bÍdziemy gromadzili
przygotowane wzory obudÛw.
RK
j¹ rÛøne funkcje. NajczÍúciej wykorzys-
tywane obrysy to:
- PLACE OUTLINES - obrys definiuj¹-
cy przestrzeÒ zajmowan¹ przez dany
element. Obrys ten jest niezbÍdny dla
prawid³owego dzia³ania funkcji auto-
placement i†powinien byÊ nieco
wiÍkszy niø rzeczywiste rozmiary ele-
mentu.
- DETAIL - obrys detalu odpowiadaj¹-
cy kszta³tem i†wielkoúci¹ przyporz¹d-
kowanemu elementowi. Jest wyko-
rzystywany np. podczas wykonywa-
nia dokumentacji montaøowej czy si-
todruku na p³ytce, powinien wiÍc re-
prezentowaÊ dany element w†sposÛb
jak najbardziej zbliøony do rzeczy-
wistoúci.
W†celu naniesienia obrysu elementu,
w†oknie LIBRARY MANAGER naleøy
uprzednio wybraÊ polecenie SELECT
Dodatkowe informacje
Oprogramowanie do testów udostêpni³a redakcji
firma RK-System, tel. (22) 724-30-39.
Ewaluacyjna wersja OrCAD-a 9.1 znajduje siê na
p³ycie CD-EP9/2001B.
80
Elektronika Praktyczna 12/2001
32216704.007.png 32216704.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin