szkola_cykl_zajec_z_hobbita_tolkien_6.pdf

(234 KB) Pobierz
224460746 UNPDF
CYKL ZAJĘĆ Z „HOBBITA” J.R.R. TOLKIENA
Proponowany tutaj cykl zajęć z „Hobbita” jest efektem mojej kilkuletniej pracy dydaktycznej
z dziećmi i młodzieżą. Może być zrealizowany w gimnazjum na profilu rozszerzonym, lub na
zajęciach dodatkowych. Składa się z dziewięciu ramowych scenariuszy lekcji, do których
dołączam sprawdzian dostosowany do cyklu oraz propozycje tematów prac pisemnych.
Dodatkowo zamieszczam propozycje imprez oraz zajęć ponadplanowych, które można
przeprowadzić niezależnie od całości: na lekcji języka polskiego, kółku polonistycznym,
lekcji bibliotecznej, czy nawet na godzinie wychowawczej. Podane poniżej scenariusze
można skrócić i przystosować do profilu ogólnego. Dodatkowo załączam również test
czytania ze zrozumieniem oparty na fragmencie z „Hobbita” wraz z kryteriami oceniania.
VI. WŁAMYWACZ BILBO BAGGINS –
CHARAKTERYSTYKA
Czas trwania: 45 minut.
UWAGA: Uczniowie pracują z tekstem. Na podstawie znalezionych w
powieści cytatów sporządzają charakterystykę głównego bohatera.
Można zastosować tu formę pracy zespołowej. Dzielimy klasę na 6 grup.
Każda ma za zadanie przygotować jeden z punktów charakterystyki. Po
upływie czasu pracy następuje prezentacja wyników. Uczniowie notują
zasłyszane informacje lub wymieniają się materiałami, aby mieć
kompletną charakterystykę, którą redagują w domu. W ostateczności
nauczyciel lub przedstawiciele poszczególnych grup dyktują notatkę.
CHARAKTERYSTYKA BILBA BAGGINSA:
1. Przedstawienie postaci
Bilbo Baggins jest hobbitem. Mieszka w Shire, w Hobbitonie, Pod Pagórkiem, w norce
ziemnej noszącej nazwę Bag End. Ojcem Bilba był Bungo Baggins, a matką – Belladonna
Tuk. Rodzina Tuków była znana z zamiłowania do przygód. Bilbo właśnie po matce
odziedziczył tę dziwną, niewłaściwą hobbitom, skłonność. Najprawdopodobniej dzięki temu
pokrewieństwu dał się namówić na wyprawę do Samotnej Góry, przez co już na zawsze
wśród hobbitów zyskał sobie miano dziwaka.
2. Wygląd
Nasz główny bohater najczęściej ubierał się w zieloną kamizelkę i żółte spodnie. Był niskiego
wzrostu, jak to hobbici – niższy od krasnoludów, a wyższy od liliputów. Bilbo był otyły w
pasie i nosił bujną czuprynę, miał również owłosione stopy. Jak inni mieszkańcy Shire, umiał
się poruszać bezszelestnie i dyskretnie.
3. Cechy usposobienia
Pan Baggins był wesoły, beztroski i pogodny. Jadł dużo i smacznie. Największą radość
sprawiało mu codzienne życie bez problemów i dylematów. W wolnym czasie dużo
wypoczywał i popalał swoją ulubioną fajkę. Głośno opowiadał, że nie lubi przygód, ale mimo
to pozwolił się wciągnąć w awanturę z krasnoludami i za namową Gandalfa wyruszył na
wyprawę po ich skradziony skarb.
Copyright Cecylia Buczko
Strona 1
GŁÓWNEGO BOHATERA
224460746.003.png 224460746.004.png
4. Cechy charakteru
Na początku powieści Bilbo wydawał się strachliwym hobbitem. Podczas wyprawy okazało
się jednak, że jest bardzo odważny i że potrafi stawić czoła niebezpieczeństwu. Niezmiennie
bał się, że nie podoła zadaniu. Mimo to zawsze szczęśliwie wychodził z każdej opresji. Bilbo
to szlachetny i mężny hobbit. Niejednokrotnie poświęcał się za przyjaciół i działał w ich
obronie, nie myśląc o własnej korzyści. Był bezinteresowny i odważny. Stoczył walkę z
pająkami, które zaatakowały krasnoludów. W drużynie był włamywaczem – w odpowiedniej
chwili musiał wykazać się sprytem, pomysłowością i zwinnością. Był uważnym
obserwatorem. Odkrył wejście do Samotnej Góry. Podczas spotkania z Gollumem dowiódł
swojej mądrości i odwagi. W sytuacjach kryzysowych był sprawiedliwy i rozsądny.
Doprowadził do sojuszu krasnoludów z ludźmi i elfami, ofiarując tym ostatnim najcenniejszy
klejnot ze skarbca Smauga: Serce Góry. Dzięki temu mogli oni pertraktować z Thorinem
Dębową Tarczą i ostatecznie sprzymierzyć się w walce z nadciągającymi goblinami, wargami
i nietoperzami.
Hobbitowi obca była chciwość i duma. Nie ogarnęła go żądza posiadania bogactwa, dzięki
temu zachował trzeźwy umysł i rozsądek. Zrzekł się nawet swego udziału w łupach. Jego
największym pragnieniem był szczęśliwy powrót do domu.
5. Przemiana bohatera
Wyprawa do Samotnej Góry i związane z nią przygody zmieniły Bilba. Wcześniej był
beztroskim domatorem, któremu zależało tylko na przyjemnościach życia. Po powrocie z
wyprawy zyskał mądrość i skłonność do przemyśleń. Ze strachliwej istoty, zmienił się w
odważnego członka drużyny mądrego dojrzałego i pewnego siebie. Mimo, że później
wszyscy hobbici uważali go za szaleńca, Bilbo znał swoją wartość i nic nie robił sobie ze
złośliwych przytyków. Gdy na powrót zasiadł w swoim fotelu, z fajką w ręku, znów stal się
wesoły i beztroski, ale też mądrzejszy bardziej przewidujący.
6. Ocena postaci
Biblo jest postacią pozytywną. Śmiejemy się z jego gaf, ale też podziwiamy męstwo, które
okazał w odpowiednim momencie. Zwycięsko wybrnął z opresji, które przygotował dlań los.
W powieści Gandalf wypowiada do Bilba następujące słowa: „Bardzo przyzwoity hobbit z
ciebie, panie Baggins, i ogromnie cię lubię, ale mimo wszystko jesteś tylko skromną małą
osóbką na bardzo wielkim świecie.”
Copyright Cecylia Buczko
Strona 2
224460746.005.png
 
MATERIAŁY:
BIBLIOGRAFIA PODMIOTOWA:
J.R.R. Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem , tłum. M. Skibniewska, Iskry, W-wa 1997.
BIBLIOGRAFIA PRZEDMIOTOWA:
R. Foster, Encyklopedia Śródziemia , Amber, W-wa 1998.
J. Carpenter, Wizjoner i marzyciel , Alfa, W-wa 1997. – Biografia pisarza (może być również
inna pozycja biograficzna dotycząca Tolkiena) – z tej pozycji pochodzi biografia
przygotowana przez nauczyciela.
A. Kubala, Przewodnik po nazwach miejscowych Śródziemia , Amber, W-wa
J.R.R. Tolkien, Władca Pierścieni , tlum. M. Skibniewska, wyd. Muza, W-wa 2002.
J.R.R. Tolkien, Silmarillion , tłum. M. Skibniewska, wyd. Amber, W-wa 2007.
J.R.R. Tolkien, Niedokończone opowieści , wyd. Amber, W-wa 2007.
K.W. Fonstad, Atlas Śródziemia , Amber, W-wa 2007.
D. Day, Pierścień Tolkiena , Amber, W-wa 1997.
MATERIAŁY DODATKOWE:
Rekwizyty (elementy stroju, fajka, mapy, itd...) (wymienione są każdorazowo w „Uwagach”)
UWAGA: Każdorazowo nauczyciel informuje uczniów, jaki będzie
temat kolejnych zajęć, by ci mogli się przygotować. Standardowym
zadaniem domowym jest zebranie przez uczniów informacji
potrzebnych do przeprowadzenia zajęć. Nie wystarczy, że nauczyciel
będzie przygotowany. Wymagane jest również, by uczniowie
orientowali się w omawianym temacie. Wówczas lepiej przyswoją
sobie wiadomości i bardziej docenią powieść Tolkiena.
Copyright Cecylia Buczko
Strona 3
224460746.001.png 224460746.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin