SZTUKA PERSWAZJI,
czyli jezyk wp3ywu
i manipulacji. Warsztaty
Autor: Andrzej Batko
ISBN: 83-246-0242-9
Format: A5, stron: 313 (168+145)
S3owa to potega: bron, narkotyk i Yród3o Twojego bogactwa
Ludzki umys3 odbiera rzeczywistooa tak1, jaka jest mu przekazywana obrazami,
dYwiekami, uczuciami i odczuciami, smakami i zapachami. Naucz sie sterowaa
chocia by niektórymi z tych elementów. To Ci wystarczy, by skutecznie wp3ywaa
na ludzi.
• Jak dzia3a jezyk perswazji? S3owa to nie tylko nooniki informacji. To przyciski
w31czaj1ce stany emocjonalne oraz wywo3uj1ce okreolone obrazy, dYwieki
i g3osy w umyole cz3owieka.
• Jak sprawiaa, by ludzie nie mogli Ci sie oprzea? Naucz sie wywo3ywaa u ludzi
pragnienia, chcenia, a nawet po 1dania — wszystko, czego nie mo na 3atwo
odeprzea.
• Jak wykorzystywaa wzorce s3owne? Istnieje wiele s3ów i konstrukcji
zdaniowych, które na pozór nie maj1 znaczenia. Lecz jeoli zmienisz chocia by
jedn1 g3oske, ukryty przekaz bedzie ca3kiem inny… • Jak zwiekszaa wiarygodnooa s3ów? Osoba, która Cie s3ucha, wyci1ga okreolone
wnioski z Twoich s3ów. Mo esz formu3owaa przekaz tak, aby sterowaa
procesem myolenia odbiorcy.
• Jak stosowaa metafory? Dobrze dobrana metafora przekonuje bardziej ni
tysi1c s3ów!
• Jak odpowiadaa na podowiadome pytania i w1tpliwooci innych ludzi?
Rozpoznaj indywidualny kod jezykowy drugiej osoby i z3am go; sam zacznij sie
nim pos3ugiwaa dla wywarcia okreolonych efektów.
• Jak awiczya NLP? Perswazja to przede wszystkim awiczenie i praktyka. Dlatego
w tym pakiecie znajdziesz tak e skuteczny trening NLP na pieciu p3ytach CD.
Zawartooa pakietu:
1. dwie unikalne ksi1 ki o zdobywaniu w3adzy nad ludYmi:
• „Sztuka perswazji, czyli jezyk wp3ywu i manipulacji” • „Sztuka perswazji, czyli jezyk wp3ywu i manipulacji w praktyce”
2. piea p3yt CD: odtajniony trening NLP, wczeoniej zarezerwowany dla salonów
politycznych, elit biznesu i psychoterapeutów
Ograniczenia istniej1 tylko w Twojej g3owie. Usun je stamt1d, a znikn1 naprawde
Spis treœci
O autorze .......................................................................... 7
Wstêp ...............................................................................11
Dlaczego niektórzy ludzie
potrafi¹ z ³atwoœci¹ wp³ywaæ na innych .................... 15
1. Jak zarz¹dzaæ w³ asnym umys³ em i po co? ................. 21
2. Ograniczenie czyni mistrza ........................................ 49
3. Porównania i metafory ............................................... 129
Ograniczenie
czyni mistrza
50
SZTUKA PERSWAZJI W PRAKTYCE
G
dy ju¿ zakoñczysz pracê z t¹ ksi¹¿k¹ i zrobisz
wszystkie æwiczenia, wróæ do pocz¹tku æwiczeñ
i zacznij od nowa, teraz „na ¿ywo z ludŸmi”.
Stwórz sobie grafik, przeznaczaj¹c na ka¿ d¹ technikê
od 2 do 7 dni.
Na przyk³ad pierwszego dnia stosujesz wy³¹ cznie
zaprzeczenia, eksperymentuj¹ c z ró¿nymi ludŸmi, ale
u¿ywaj¹ c tylko tej jednej techniki. Nie wolno Ci sto-
sowaæ innych technik. Osi¹ gniêcie za³o¿onego rezulta-
tu mo¿e w ten sposób byæ trudniejsze, ale warto, po-
niewa¿ „ograniczenie czyni mistrza”.
Przyk³ adowy grafik:
Tydzieñ Technika
1 Zaprzeczeñ w rodzaju „Nie spiesz siê z podpisaniem
umowy”
2 „Spróbuj”
3 Presupozycje „Pozorne wybory”
4 Presupozycje „Zanim, podczas, w trakcie”
5 Cytaty
OGRANICZENIE CZYNI MISTRZA
51
Quiz
Aby dobrze opanowaæ techniki sztuki perswazji, nale¿y:
a) Wk³adaæ na noc tê ksi¹¿ kê pod poduszkê.
b) Przeczytaæ j¹ jednym tchem, jak najszybciej.
c) Czytaj¹ c robiæ przerwy na æwiczenia, zapisywaæ je
i æwiczyæ na ludziach.
Je¿ eli wybra³eœ odpowiedŸ a) lub b), przeczytaj kilka
ostatnich stron jeszcze raz. Je¿eli wybra³ eœ odpowiedŸ
c), zyskujesz 10 punktów i mo¿esz przejœæ do dalszej
czêœ ci.
Nie myœl o niebieskim
Co sta³o siê w Twoim umyœle pod wp³ywem tego pole-
cenia? Je¿eli wykona³eœ je dok³adnie, to w Twoim umy-
œ le pojawi³ siê kolor „niebieski”. Dlaczego tak siê sta³o?
Dlaczego Twój umys³ przekornie zareagowa³ na tak
sformu³owane polecenie? Aby odpowiedzieæ na to py-
tanie, potrzebna bêdzie odrobina teorii. Jak ju¿ zapew-
ne wiesz, umys³ ka¿dego cz³owieka sk³ ada siê z dwóch
integralnych czêœci: œwiadomej i nieœwiadomej.
Przedmiotem naszego szczególnego zainteresowa-
nia w tym momencie jest ta druga czêœæ. Nieœwiadomy
umys³ jest to miejsce, gdzie przechowywane s¹ dobrze
wyuczone umiejêtnoœci, znajduj¹ce siê na poziomie
nieœwiadomej kompetencji, oraz gdzie zachodz¹ pro-
cesy odpowiedzialne za tworzenie i rozumienie mowy.
52
Za takie funkcjonowanie naszego umys³u odpowie-
dzialna jest najstarsza rozwojowo czêœæ mózgu. Dziêki
niej rozumiesz to, co inni ludzie do Ciebie mówi¹, jak
równie¿ potrafisz ³ adnie ubraæ w s³owa to, co sam
chcesz innym zakomunikowaæ. Ta czêœæ mózgu jest
równie¿ instrumentem przetwarzaj¹cym s³owa, które
s³yszysz lub czytasz, na obrazy, dŸ wiêki, doznania cie-
lesne oraz stany emocjonalne. Jednak rozumie tylko
bardzo prosty jêzyk i m.in. nie jest w stanie zrozumieæ
ani przetworzyæ zaprzeczeñ, np. aby wykonaæ polece-
nie: Nie myœl o niebieskim, mózg najpierw musi urucho-
miæ pojêcie niebieski, a nastêpnie jakoœ mu zaprzeczyæ.
Ujmuj¹c to inaczej — czy powiesz: Nie myœ l o niebie-
skim, czy: Myœl o niebieskim, nie ma to wiêkszego zna-
czenia, poniewa¿ na poziomie nieœwiadomym jest to
dok³ adnie to samo polecenie. Twój umys³ zareaguje na
oba w identyczny sposób, tzn. pojawi siê obraz czegoœ
niebieskiego.
Dotyczy to nie tylko obrazów i dŸwiêków, ale tak¿e
stanów emocjonalnych, doznañ i zachowañ. Ta zasada
zadzia³a niezale¿nie od tego, czy powiem:
Nie myœ l o niebieskim (proces myœlowy);
Nie denerwuj siê (reakcja emocjonalna);
Nie potknij siê (zachowanie).
Naj³ atwiej jest wp³ywaæ na procesy myœlowe, trud-
niej na stany i reakcje emocjonalne, a najtrudniej jest
bezpoœrednio oddzia³ywaæ na zachowanie. Aby nie byæ
go³os³ownym, proponujê zrobiæ kolejny eksperyment:
53
Gdy przeczytasz nastêpuj¹ce zdanie: Nie dotykaj
swojego ucha, to w¹tpiê, czy natychmiast siêgniesz rêk¹ ...
Sylwik89