Charakterystyka dziecka dojrzałego do podjęcia nauki w szkole.
Lp
Dojrzałość
Charakterystyka dziecka
1
2
3
4
5
Dojrzałość fizyczna
Dojrzałość emocjonalno-społeczna
Dojrzałość umysłowa
Dojrzałość do czytania i pisania.
Dojrzałość do nauki matematyki.
Jest ogólnie sprawne ruchowo. Posiada sprawność manualną i nie zaburzoną koordynację wzrokowo - ruchową. Charakteryzuje się poprawnym funkcjonowaniem organów zmysłowych. Jest odporne na choroby i zmęczenie.
Jest w znacznym stopniu samodzielne. Chętnie i łatwo nawiązuje kontakty z nauczycielem i rówieśnikami. Potrafi podporządkować się ustalonemu regulaminowi. Jest obowiązkowe, wytrwałe i wrażliwe na opinie nauczyciela. Potrafi opanować reakcje emocjonalne.
Jest aktywne poznawczo, chce się uczyć. Interesuje się czytaniem i pisaniem. Dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu i środowisku, w którym żyje. Posiada zasób doświadczeń i wyobrażeń będących podstawą do rozwoju pojęć. Uważnie i ze zrozumieniem słucha tego co mówi nauczyciel. Rozumie i spełnia polecenia nauczyciela. Swobodnie i w sposób. zrozumiały dla otoczenia wypowiada się. Potrafi opowiedzieć treść np. historyjki obrazkowej, wyrażać swoje życzenia, zadawać pytania, wyciągać wnioski.
Umie dokonywać analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej. Potrafi różnicować kształty, dźwięki, porównywać i odtwarzać. Rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów. Posiada orientację przestrzenną, która umożliwia mu rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków, położenia i proporcji wymiarów odwzorowywanych form graficznych. Potrafi przetworzyć obraz graficzny na obraz ruchu.
Rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe w praktycznym działaniu. Potrafi klasyfikować przedmioty według przeznaczenia, wielkości, kształtu i koloru. Umie na konkretach dodawać i odejmować w zakresie 10. . .
kpiesta