KONSPEKT
WYWOŁANIE I UTRWALENIE WYMOWY GŁOSKI „s”
1.Ćwiczenia oddechowe i wywołanie głoski „s”
1. Wykonać wdech z jednoczesnym wzniesieniem rąk do góry, a wydech z powolnym przesuwaniem rąk do przodu, aż do zupełnego ich skrzyżowania.
2. Pochylić tułów do przodu, ręce swobodnie zwisają, następnie przy wyproście tułowia i wniesieniu rąk w górę wykonać wdech, a potem powoli powtarzać skłon, wykonać wydech.
3. Dmuchać na watę, płomień świecy.
4. Wyciągamy język, tak aby czubek znajdował się przed zębami i dmuchamy w linii środkowej na watę.
Podczas dmuchania stopniowo cofamy język za zęby, a siekacze zbliżamy do siebie. Usłyszymy sssssss.
lub
5. Wymawiamy długo f , w tym czasie stopniowo zbliżamy siekacze. Odciągamy kąciki warg do tyłu, tak aby było widać zęby.Usłyszymy sssss.
Ćwiczenia języka i warg.
wysuwanie języka i chowanie go w jamie ustnej;
„zabawa w kotka” – naśladowanie picia mleka;
ułożenie języka za dolnymi zębami i cofanie go w głąb jamy ustnej;
ruch okrężny języka wokół warg;
dotykanie językiem nosa i brody;
oblizywanie podniebienia;
wysuwanie języka do przodu i podciąganie czubka języka do góry;
szerokie i wąskie układanie języka ( język grot i łopata )
oblizywanie wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni zębów górnych i dolnych;
liczenie zębów językiem;
mocne zaciśnięcie warg;
ściąganie warg w tzw. ryjek i rozciąganie ich w uśmiech;
przesuwanie kącików ust w lewo i w prawo;
przesunięcie zamkniętych warg w górę, w dół i na boki;
zakrywanie górnej wargi dolną i odwrotnie;
3. Utrwalenie właściwego dźwięku
1.Gdy głoska prawidłowo wybrzmiewa łączymy ją z samogłoskami.
Przedłużamy wymowę s między samogłoskami.
sa so su se sy
asa oso usu ese ysy isy
as os us es ys is
Badany zapisuje i czyta sylaby. Ćwiczenie połączone z wymową.
1. Gdy głoska jest prawidłowo wymawiana w sylabach wymawiamy ją w wyrazach przed samogłoską:
w nagłosie: sala , sad , sak , sama , samolot , sanie , satelita , sąd , sejm , sekunda , sentyment , sęp , sobota , sójka , sokół , sonda , sowa , sól , sufit , suknia , suma , suwak , sylaba , syfon synowa , sympatia , sypialnia.
w śródgłosie: fasola , osa , masa , klasa , pasek , lasek , pisanka , fusy , wesele , wąsy , dąsy , mięso.
w wygłosie: dres , fotos , las , bas , kos , włos , głos , kaktus , bambus , pies , magnes , lis , wąs , kęs , napis.
przed spółgłoską:
w nagłosie: skok , skała , skuter , słowa , słowik , słonina , smak , smok , ssak , smutek , spinka , spodnie , staw , stół , stadion , stodoła , sweter , swoboda.
w śródgłosie: asfalt , błyska , bliski , deska , ekspedientka , eskadra , dostęp , dysk , pisk , maska , wiosło , pomysł , kostka , męstwo , ustawa , kapusta , pistolet , wschód.
w wygłosie: boks , fajans , klops , ambulans , kleks.
2. Wymowa s w zestawach dwuwyrazowych:
komis samochodowy sanki Stefana
pusty słoik samotny słowik
spokojny sen jasne włosy
postój taksówek wąskie spodnie
słodki sok niebieska sukienka
ostatnia sylaba wysokie schody
sosnowe deski wspaniały pomysł
Ćwiczenia analizy słuchowej. Wyklaskiwanie sylab w powyższych wyrazach.
3. Wymowa s w zdaniach.
Synek Steni usnął na sofie, w salonie.
Samotna sowa schowała się w starym lasku.
Sylwia dała Sabince spinkę do włosów.
Lis skrył się w gęstym sosnowym lesie.
Podziel wyrazy z s na sylaby i na głoski.
4. Wymowa s w dłuższych zdaniach i wierszach.
5. Czytanie opowiadań, fragmentów książek, w których występuje głoska s.
Opowiadanie tego co zostało przeczytane.
6. Różnicowanie głosek s – z.
Spadł bąk na strąk, Jest taka jedna Zosia
a strąk na pąk. Nazwano ją Zosia Samosia,
Pękł pąk, pękł strąk, Bo wszystko:
a bąk się zląkł. Sama! Sama! Sama!
Ważna mi dama!
Wszystko sama lepiej wie,
Wszystko sama robić chce,
Dla niej szkoła, książka, mama
Nic nie znaczą - wszystko sama!
Opracowanie: Julita Pol
soniap