Katecheza 38
MODLITWA
Dziękuję, Panie i Boże mój, za dar mowy. Dziękuję za to, że moje słowa mogą przekazywać Twoją prawdę. Przebacz, Panie, że często wypowiadam monolog, zamiast prowadzić dialog. Narzucam swoją myśl, a nie wymieniam jej. A ponieważ nie słucham, niczego się nie uczę; Ponieważ nie słucham, niczego nie daję; Ponieważ nie słucham, nie łączę się z innymi. Proszę, udzielaj mi światła Ducha Świętego, bym umiał kierować się w dialogu miłością do Ciebie, by dzięki temu Twoja wola wypełniła się wśród ludzi. Proszę, spraw, bym rozumiał potrzebę prowadzenia dialogu w miłości, której Ty, dobry Boże, ciągle uczysz mnie przez Jezusa Chrystusa.
Tekst: Dz 15, 22-35 – na jego podstawie określ cechy dialogu:
Wtedy Apostołowie i starsi wraz z całym Kościołem postanowili wybrać ludzi przodujących wśród braci: Judę, zwanego Barsabas, i Sylasa i wysłać do Antiochii razem z Barnabą i Pawłem. Posłali przez nich pismo tej treści: Apostołowie i starsi bracia przesyłają pozdrowienie braciom pogańskiego pochodzenia w Antiochii, w Syrii i w Cylicji. Ponieważ dowiedzieliśmy się, że niektórzy bez naszego upoważnienia wyszli od nas i zaniepokoili was naukami, siejąc zamęt w waszych duszach, postanowiliśmy jednomyślnie wybrać mężów i wysłać razem z naszymi drogimi: Barnabą i Pawłem, którzy dla imienia Pana naszego Jezusa Chrystusa poświęcili swe życie. Wysyłamy więc Judę i Sylasa, którzy powtórzą wam ustnie to samo. Postanowiliśmy bowiem, Duch Święty i my, nie nakładać na was żadnego ciężaru oprócz tego, co konieczne. Powstrzymajcie się od ofiar składanych bożkom, od krwi, od tego, co uduszone, i od nierządu. Dobrze uczynicie, jeżeli powstrzymacie się od tego. Bywajcie zdrowi! Wysłannicy przybyli więc do Antiochii i zwoławszy lud, oddali list. Gdy go przeczytano, ucieszyli się z jego pocieszającej treści. Juda i Sylas, którzy byli również prorokami, w częstych przemówieniach zachęcali i umacniali braci. Po upływie pewnego czasu wyprawili ich bracia z pozdrowieniami pokoju od braci do tych, którzy ich wysłali. Ale Sylas postanowił tam pozostać; Juda zatem sam wrócił do Jerozolimy. A Paweł i Barnaba przebywali w Antiochii, nauczali i razem z wielu innymi głosili słowo Pańskie (Dz 15, 22-35).
Tekst: wskazania Pawła VI
1. Bóg pierwszy rozpoczął zbawczy dialog, dlatego trzeba, byśmy pierwsi dążyli do dialogu z ludźmi.2. Bóg rozpoczął dialog z miłości do człowieka, dlatego konieczne jest, aby to szczera miłość skłaniała nas do dialogu.3. Bóg podjął dialog nie zważając na nasze zasługi, dlatego nasz dialog z innymi nie może być obliczony na szukanie naszej korzyści.4. Bóg nie zmusza, ale zaprasza do dialogu. Prowadząc dialog nie możemy stosować żadnej formy nacisku, ale szanować wolność każdego człowieka i liczyć się z możliwością uniknięcia dialogu przez drugą stronę.5. Zbawczy dialog Boga jest otwarty dla wszystkich bez wyjątku, dlatego nasz dialog powinien być powszechny, bez względu na różnice i dostosowany do wszystkich.6. Zbawczy dialog miał skromne początki i rozwijał się powoli, dlatego powinniśmy sobie zdawać sprawę z tego, że nasz dialog nie od razu może okazać się owocny (Papież Paweł VI, Encyklika Ecclesiam suam).
KATECHEZA_DLA_DZIECI