Jak urządzić gabinet zgodnie z wymaganiami sanepidu.doc

(190 KB) Pobierz
Mikropigmentacja a bielactwo

Jak urządzić gabinet zgodnie z wymaganiami sanepidu?

Wielu z nas było świadkiem opowieści np. o umywalce, która została zamontowana 3 centymetry za nisko i przekreśliła czyjeś szanse na otwarcie nowego gabinetu. Ze względu na absurdalne wytyczne nasuwa się pytanie czy wymogi sanepidu są rzeczywiście aż tak restrykcyjne?

Wymagania, jakie muszą spełnić nowo otwierane gabinety kosmetyczne czy kosmetologiczne opisuje: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (Dz. U. z 2004r. Nr 31, poz. 237).

Poniżej znajduje się skrócony opis przepisów dotyczących poszczególnych pomieszczeń i zasad funkcjonowania gabinetu.

Budynek

Gabinet powinien być zlokalizowany w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku lub lokalu.

Wejście

·         może być wspólne dla wszystkich użytkowników budynku i prowadzić z dróg komunikacji ogólnej

·         nie może prowadzić przez pomieszczenia, w których nie są świadczone usługi


Jak urządzić gabinet zgodnie z wymaganiami sanepidu?
Pomieszczenia

Pomieszczenia w gabinecie, w których są świadczone usługi, pPowinny mieć powierzchnię umożliwiającą takie rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie stanowiących jego wyposażenie urządzeń i sprzętu, które zapewni właściwe świadczenie usług.

Powinniśmy wyodrębnić

·         pomieszczenia, w których są świadczone usługi

·         szatnię i poczekalnię dla osób korzystających z usług

·         pomieszczenia sanitarno-higieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w gabinecie

·         pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości

·         pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny;

·         miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady

Zabiegi na ciało

W zakładach kosmetycznych, w których stosuje się preparaty kosmetyczne powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała, wydziela się łazienkę wyposażoną w natrysk, miskę ustępową oraz umywalkę, dostępną bezpośrednio z pomieszczenia, w którym są świadczone usługi.


Jak urządzić gabinet zgodnie z wymaganiami sanepidu?
Pedicure

W gabinecie, w którym są świadczone usługi w zakresie pedicure, wydziela się stanowisko o powierzchni co najmniej 6 m2, odizolowane od innych stanowisk. Wyposaża się je w:

·         brodzik do moczenia nóg z bieżącą ciepłą i zimną wodą lub

·         przenośny brodzik do moczenia nóg, który myje się i dezynfekuje po każdym użyciu

Szatnie

W gabinetach odnowy biologicznej, w których znajdują się pomieszczenia do ćwiczeń fizycznych, masażu wodnego lub sauny, wydziela się szatnie, wyposażone w pomieszczenia do przechowywania odzieży, natrysk, umywalkę i ustęp.
Powierzchnię w pomieszczeniu do przechowywania odzieży dostosowuje się do maksymalnej liczby osób korzystających z usług świadczonych w zakładzie, przy czym powierzchnia ta powinna wynosić nie mniej niż 0,5 m2 wolnej powierzchni podłogi na osobę. W pomieszczeniu takim powinny znajdować się miejsca do siedzenia,szafki lub wieszaki na odzież, oddzielne dla każdego korzystającego z usług świadczonych w gabinecie.
W drugiej części szatni musi się znaleźć:

·         1 natrysk dla 10 osób

·         1 umywalka dla 10 osób

·         1 ustęp

W przypadku zorganizowania wspólnych ćwiczeń dla kobiet i mężczyzn, wydziela się osobne szatnie dla kobiet i mężczyzn. Dopuszcza się zorganizowanie wspólnego pomieszczenia do przechowywania odzieży, w przypadku wydzielenia co najmniej jednej kabiny do przebierania.

Solarium

W pomieszczeniu solarium, masaży mokrych oraz w pomieszczeniach, w których znajdują się natryski i łaźnie parowe instaluje się wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną, podciśnieniową.
Urządzenie do opalania oraz stanowisko do masażu suchego umieszcza się w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, osłoniętym ściankami o wysokości co najmniej 2 m.
Pomieszczenie takie wyposaża się w:

·         zasobnik z ręcznikami jednorazowego użytku

·         środki dezynfekcyjne

·         szafkę lub wieszak na odzież osób korzystających z usług

W solarium umieszcza się łóżka lub kabiny do opalania wyposażone w nawiew powietrza i regulację ich parametrów.
Łóżko lub kabinę do opalania po każdym użyciu dezynfekuje się, a informację o wykonaniu tej czynności umieszcza się w widocznym miejscu.


Jak urządzić gabinet zgodnie z wymaganiami sanepidu?
Zabiegi wodne i masaż

Osoby korzystające z masażu wodnego, łaźni parowych i natrysków powinny posiadać ochraniacze na stopy.
W pomieszczeniu masażu wodnego, łaźni parowej i w pomieszczeniu natrysków instaluje się wpusty podłogowe oraz zawory ze złączką do węża.
Przepływ wody dla jednego sitka natryskowego powinien wynosić, co najmniej 40 l na osobę.
W pomieszczeniu masażu przy stanowisku do masażu instaluje się umywalkę, dozownik mydła w płynie oraz umieszcza się ręczniki jednorazowego użytku.

Sauny

Osobom korzystającym z sauny zapewnia się oddzielne przebieralnie. W gabinecie, w którym znajdują się pomieszczenia sauny wydziela się pomieszczenie, składające się, z co najmniej jednego natrysku, umywalki i ustępu. Dopuszcza się korzystanie z innych przebieralni i zespołów sanitarnych, jeżeli znajdują się w sąsiedztwie sauny.
W gabinecie odnowy biologicznej organizuje się pomieszczenie lub miejsce do wypoczynku dla osób korzystających z usług tego gabinetu. W pomieszczeniu do wypoczynku przy saunie zapewnia się, co najmniej 2 wymiany powietrza na godzinę.

Gabinety jednostanowiskowe

W gabinecie jednostanowiskowym miejsce do spożywania posiłków przez osoby zatrudnione w gabinecie i przechowywania odzieży może znajdować się w wydzielonej części pomieszczenia, w którym są świadczone usługi.

Odpady

W gabinecie ustala się instrukcję postępowania z odpadami. Odpady powinny być gromadzone w pojemnikach zamykanych, zaopatrzonych w worki foliowe.
Pojemniki, takie umieszcza się w każdym pomieszczeniu gabinetu, w którym są świadczone usługi.
Zużyte materiały, które mogły ulec zanieczyszczeniu krwią lub wydzielinami, gromadzi się w oznakowanych, przeznaczonych do tego celu pojemnikach lub w workach foliowych.

Higiena

·         ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których są świadczone usługi, pokrywa się do wysokości co najmniej 1,6 m nienasiąkliwym materiałem, łatwo zmywalnym i odpornym na działanie wilgoci oraz środków dezynfekcyjnych

·         gabinet powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody

·         do gabinetu doprowadza się ciepłą i zimną wodę lub instaluje w nim urządzenia służące do podgrzewania wody

·         ścieki ze wszystkich urządzeń sanitarnych, do których jest doprowadzona woda, są odprowadzane do instalacji kanalizacyjnej

Pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości wyposaża
się w zamontowany na wysokości 0,5 m od podłogi zlew, z tym że w gabinetach, w których znajdują się nie więcej niż 3 stanowiska dopuszcza się wydzielenie miejsca wyposażonego w zawór ze złączką do węża oraz wpust podłogowy z syfonem.

W przypadku gabinetu stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu, dopuszcza się korzystanie z ustępu znajdującego się w innej części budynku lub lokalu, w odległości nie większej niż 75 m od gabinetu, jeżeli dojście do tego ustępu odbywa się drogami komunikacji wewnętrznej.

Bielizna i odzież robocza

·         szatnie dla osób zatrudnionych w zakładzie wyposaża się w szafki, w których po odpowiednim oznakowaniu przechowuje się oddzielnie odzież własną, roboczą lub ochronną

·         brudną bieliznę oraz odzież roboczą lub ochronną przechowuje się w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, w przeznaczonych do tego celu, zamkniętych i odpowiednio oznakowanych pojemnikach, które po napełnieniu niezwłocznie usuwa się poza gabinet

·         pranie brudnej bielizny i odzieży roboczej lub ochronnej powinno odbywać się poza gabinetem

·         dopuszcza się pranie brudnej bielizny i odzieży roboczej lub ochronnej w gabinecie, jeżeli posiada on odrębne pomieszczenie na pralnię, spełniające wymagania określone w przepisach o warunkach technicznych budynków

W gabinecie dopuszcza się:

·         sprzedaż kosmetyków, w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu 

·         podawanie lub sprzedaż napojów bezalkoholowych, przy zachowaniu warunków określonych w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia

Niedopuszczalne jest:

·         palenie w gabinecie wyrobów tytoniowych poza miejscami wyraźnie wyodrębnionymi w tym celu

·         wprowadzanie zwierząt do gabinetu

Procedura zgłaszania gabinetu do odbioru

Na koniec kilka informacji, które będą nam potrzebne, jeśli będziemy chcieli zgłosić przygotowany zgodnie z rozporządzeniem lokal do odbioru sanitarnego.

W celu zgłoszenia lokalu do odbioru sanitarnego, w sekretariacie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, należy złożyć podanie zawierające:

·         dokładne dane wnioskodawcy (imię, nazwisko, adres zamieszkania lub nazwa firmy i jej siedziba, nr telefonu kontaktowego)

·         adres oraz dokładne przeznaczenie (zakres usług) przedmiotowego lokalu

·         planowaną liczbę zatrudnionych osób

Jednocześnie załączamy lub okazujemy w trakcie odbioru sanitarnego następujące dokumenty:

·         projekt technologiczny lokalu uzgodniony pod względem wymagań sanitarno-higienicznych

·         prawidłowy wynik bakteriologicznego badania wody w przypadku podłączenia do miejskiej sieci wodociągowej lub prawidłowy wynik bakteriologicznego i fizykochemicznego badania wody w przypadku korzystania z własnego ujęcia (studnia)

·         pomiar skuteczności wentylacji mechanicznej w pomieszczeniach WC

·         protokół kominiarski stwierdzający drożność przewodów kominowych wentylacji grawitacyjnej

·         protokół natężenia oświetlenia w przypadku zatrudniania pracowników

·         umowa na wywóz odpadów

·         książeczka zdrowia do celów sanitarno-epidemiologicznych personelu

·         książeczka kontroli sanitarnej

·         NIP, REGON, wpis do ewidencji działalności gospodarczej

W artykule tym przedstawiłam tylko zarys wymagań. Osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności powinny szczegółowo zapoznać się z treścią przytoczonego na początku tekstu rozporządzenia.

 

 

 

 

 

 

5

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin