Psychologia ogólna - Historia psychologii - Program zasady odruchu Sieczenowa.doc

(30 KB) Pobierz
PROGRAM SIECZENOWA – ZASADA ODRUCHU

PROGRAM SIECZENOWA – ZASADA ODRUCHU

 

 

Ø    zjawiska psychiczne interpretuje z punktu widzenia funkcjonowania odruchów

Ø    odruch - akt, którego elementami są wrażliwość i ruch, wykorzystanym do interpretacji wyższych czynności nerwowych i procesów psychicznych

Ø    czuciereguluje zachowanie i nadaje działaniom charakter celowy

Ø    układ nerwowy i psychika jest układem samoregulującym się, którego warunkiem jest wrażliwość, otrzymywanie sygnałów i efektywne wykonanie

Ø    Wrażenia i  czucia sygnalizują - psychika koordynuje – organy ruchu wykonują niezbędne czynności przystosowawcze.

Ø    Sieczenow  jako pierwszy zaproponował badanie nie impulsów pochodzących z wrażeń, lecz sygnałów - psychika interpretatorem sygnałów.

Ø    Samoregulacja organizmów jest odpowiedzią na sygnały z otoczenia - jedynie analiza odpowiedzi może nas informować o zjawiskach psychicznych.

Ø    Jest to więc propozycja badania zjawisk psychicznych metodami ściśle obiektywnymi, bez żadnej domieszki introspekcjonizmu.

Ø    Odruch psychiczny jest podobieństwem odruchu fizjologicznego , stosowanym do analiz zjawisk psychicznych o najwyższym stopniu złożoności.

Ø    Program Sieczenowa jest połączeniem psychologii z fizjologią uprawianej jako przyrodniczej i eksperymentalnej

 

Ø    Program Sieczenowa legł u podstaw wielu koncepcji psychologicznych, głównie psychologów rosyjskich i radzieckich.

Ø    Przedstawicielem tego kierunku był psycholog i psychiatra rosyjski – B. Biechtieriow, który opracował system poglądów zwany refleksologią

Ø    Refleksologią nauka uniwersalna, obejmująca: pedagogikę, psychologię ogólną, psychologię społeczną (refleksologia tłumu), psychologię sztuki i inne - w latach dwudziestych XIX wieku wykładano ją na wszystkich uniwersytetach Ukrainy.

 

Ø    Kontynuatorem Sieczenowa był J. Pawłow, który stworzył podwaliny psychologii pawłowowskiej, którego dorobkiem było opracowanie problemu nabywania odruchów warunkowych.

Ø    Pawłow analizował uczenie się różnicowania bodźców działających na organizm. Badając pracę mózgu wyróżnił w nim dwa podstawowe procesy: pobudzenie i hamowanie i tym samym otworzył drogę do badań nad reaktywnością jednostki,

Ø    Ten nurt badań relacji jednostka - środowisko jest żywotny do dzisiaj, a w Polsce jest reprezentowany przez badania J. Strelau i jego grupy

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin