SI 16_2009.pdf

(684 KB) Pobierz
Microsoft Word - Z-B5-NR16.doc
STUDIA INDOLOGICZNE
tom 16 (2009)
WYDZIAL ¤ ORIENTALISTYCZNY
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
WARSZAWA 2009
KOMITET REDAKCYJNY
Anna Trynkowska, Monika Nowakowska,
Marek Mejor, Piotr Balcerowicz
RECENZENCI NUMERU
Marzenna Czerniak-Dro¿d¿owicz (Uniwersytet Jagielloñski)
Lidia Sudyka (Uniwersytet Jagielloñski)
UWAGA: Informacje dla autorów,
zawieraj¹ce zasady edytorskie
stosowane w Studiach Indologicznych ,
znajduj¹ siê na koñcu numeru na stronach
136–139.
Copyright © by Redakcja Studiów Indologicznych
ADRES REDAKCJI
Wydzia³ Orientalistyczny
Uniwersytet Warszawski
Krakowskie Przedmieœcie 26/28
00–927 Warszawa
www.orient.uw.edu.pl/studiaindologiczne
sk³ad komputerowy, czcionki: Piotr Balcerowicz
© projekt ok³adki: Piotr Balcerowicz
Druk i oprawa:
Zak³ad Graficzny Uniwersytetu Warszawskiego
Zam. /2009
ISSN 1232–4663
SPIS TREŒCI
BARBARA GRABOWSKA:
Kâma w literaturze sanskryckiej i bengalskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
MICHA£ PANASIUK:
Binodini Dasi – najwybitniejsza aktorka
XIX-wiecznej sceny teatralnej Kalkuty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . 23
ANNA PIEKARSKA-MAULIK:
Epizod pokonania przez Krysznê wê¿a Kaliji w tradycji indyjskiej . . . . .. . . . . . 46
WERONIKA ROKICKA:
Przemoc, dyskryminacja, wykluczenie spo³eczne –
– wieœ indyjska oczami Mahaswety Devi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . 67
PURABI ROY:
New Findings on Netaji Subhas Chandra Bose
(From Russian, British and Indian Archives) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
RECENZJE – REVIEW ARTICLES – BUCHBESPRECHUNGEN . . . . . . . . . . . . . . . . .107–124
PIOTR BALCEROWICZ:
Krzysztof Mroziewicz: Æakra czyli ko³owa historia Indii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
BO¯ENA ŒLIWCZYÑSKA:
Anna Aurelia Esposito: Cârudatta. Ein indisches Schauspiel . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
BO¯ENA ŒLIWCZYÑSKA:
Heike Moser:
Naóóyâr-Kûttu –
– ein Teilaspekt des Sanskrittheaterkomplexes Kûþiyâþþam . . . . . . . . . . . . . . 121
SPRAWOZDANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .125–133
PIOTR BALCEROWICZ:
11. Warsztaty nt. badañ nad d¿inizmem
„D¿inijskie pisma œwiête a filozofia” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
PIOTR BALCEROWICZ:
Miêdzynarodowa konferencja
„Œwiatopogl¹d i teoria w filozofii indyjskiej” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
ANNA TRYNKOWSKA:
Pandanus ‘09. Miêdzynarodowe seminarium
nt. przyrody w literaturze, sztuce, micie i rytuale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
PIOTR BALCEROWICZ:
XIV Œwiatowa Konferencja Sanskrytologiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 131
PIOTR BALCEROWICZ:
Miêdzynarodowa konferencja
„Hermeneutyka w œwiecie staro¿ytnym” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
NOTY O AUTORACH . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .134–134
INFORMACJE DLA AUTORÓW
Zasady edycji stosowane w Studiach Indologicznych . . . . . . . . . . . . . . . 136–139
Kâma w literaturze sanskryckiej i bengalskiej
BARBARA GRABOWSKA
(Uniwersytet Warszawski)
Có¿ uczyni³eœ, Œiwo, spopieliwszy Kamê?
Prochy boga rozsia³eœ na ca³y nasz œwiat.
W jêkach wiatru rozbrzmiewa jego ból i ³kania,
Z niebios p³yn¹ na ziemiê strugi jego ³ez” 1 .
Rabindranath Tagore
Po spopieleniu Kamy ( Madan-bhasmer par )
Z dziejów Kamy (Kâma), boga mi³oœci, najbardziej znanym wydarzeniem jest
jego spopielenie przez Œiwê (Œiva). Unieœmiertelni³ ten epizod Kalidasa (Kâlidâsa;
V wiek n.e. 2 ), jeden z najwybitniejszych poetów sanskryckich, w swym poemacie
epickim Narodziny Kumary ( Kumâra-saôbhava ), a strofy opisuj¹ce rozpacz jego
ma³¿onki, tzw. „Lament Rati” ( Rati-vilâpa ) 3 , to jeden z najpiêkniejszych fragmentów
poezji Indii.
Ta tragiczna œmieræ Kamy jakby przyæmiewa jego dzieje. O czynach boga mi³oœci
literatura mówi niewiele, a o jego odrodzeniu w postaci Pradjumny (Pradyumna),
syna Kryszny (Kåšòa), wspominaj¹ tylko niektóre teksty sanskryckie, w wiêkszoœci
o charakterze wisznuickim. W poezji bengalskiej natomiast Kama na zawsze sta³ siê
synem Kryszny. Kolejne teksty o narodzinach Pradjumny i zabiciu Siambary (Œambara)
s¹ poza tym znakomitym przyk³adem stopniowej sanskrytyzacji opowieœci. Warto
zatem poznaæ pe³n¹ wersjê dokonañ tego boga przedstawion¹ przez literaturê san-
skryck¹ i bengalsk¹.
1 RR, s. 129:
pañca-œare dagdha kare karecha eki sannyâsî,
viœva-may diyecha târe chaÊâye !
vyâkultara vedanâ târ bâtâse uþhe niœvâsi,
aœru târ âkâœe paÊe gaÊâye !
2 Wg W ARDER (1990: 123).
3 Piêkne t³umaczenie lamentu Rati z eposu Kalidasy, dokonane przez Mariolê Pigo-
niow¹, zawiera M EJOR (2007: 485–494).
Studia Indologiczne 16 (2009) 5–22.
Copyright © by Redakcja Studiów Indologicznych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin