SI 11_2004.pdf

(776 KB) Pobierz
Microsoft Word - Z-B5-NR11.doc
STUDIA INDOLOGICZNE
tom 11 (2004)
INSTYTUT ORIENTALISTYCZNY
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
WARSZAWA 2004
KOMITET REDAKCYJNY
Marek Mejor (redaktor naczelny), Piotr Balcerowicz (z-ca redaktora
naczelnego), Anna Trynkowska, Monika Nowakowska
Termin zamkniêcia kolejnych numerów Studiów Indologicznych up³ywa ka¿dorazowo
z koñcem czerwca danego roku. Redakcja prosi autorów o
{ nadsy³anie artyku³ów w formie wydruku tekstu opatrzonego dyskietk¹ z wersj¹
artyku³u:
(a) w pliku tekstowym (*.txt) w kodach ASCII lub
(b) w pliku Word (*.doc lub *.rtf) z czcionkami sanskryckimi dostêpnymi w re-
dakcji, lub
(c) w pliku Word (*.doc lub *.rtf), przy czym sanskryckie znaki diakrytyczne po-
winny zostaæ zast¹pione wg nastêpuj¹cego wzoru:
diakrytyk = g³oska + @, np. â = a@; þ = t@; ô = m@; ÿ = h@ itp.
z wyj¹tkiem: palatalne n = n%; palatalne s = s%, gutturalne n = g@.
| uwzglêdnianie standardowego systemu spolszczania przyjêtego w Studiach Indolo-
gicznych (patrz Studia Indologiczne 1 (1994) 6–7),
} stosowanie siê do zasad transkrypcji naukowej obowi¹zuj¹cej w Studiach Indolo-
gicznych , zuwzglêdnieniem podzia³ów miêdzywyrazowych wz³o¿eniach oraz
sandhi na styku wyrazów (patrz Studia Indologiczne 1 (1994) 6–8),
~ opatrzenie artyku³ów bibliografi¹ wedle systemu przyjêtego w Studiach Indolo-
gicznych .
Redakcja zastrzega sobie prawo do adiustacji nades³anych tekstów.
Artyku³y do zamieszczenia w Studiach Indologicznych mog¹ byæ przesy³ane tak¿e przez
internet na adresy: p.balcerowicz@uw.edu.pl lub mejor@interia.pl
Copyright © by Redakcja Studiów Indologicznych
ADRES REDAKCJI
Instytut Orientalistyczny
Uniwersytet Warszawski
Krakowskie Przedmieœcie 26/28
00–927 Warszawa
sk³ad komputerowy, czcionki: Piotr Balcerowicz
© projekt ok³adki: Piotr Balcerowicz
Druk i oprawa:
Zak³ad Graficzny Uniwersytetu Warszawskiego
Zam. 163/2005
ISSN 1232–4663
SPIS TREŒCI
BARBARA GRABOWSKA:
Taniec Kryszny z pasterkami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
KORYNA OSUCH:
U Ÿróde³ teatru indyjskiego –
– hymny dialogowe ( saôvâda ) Rygwedy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
MA£GORZATA SULICH:
Koncepcja karak w Asztadhjaji Paniniego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .118
ANNA TRYNKOWSKA:
Poeta i krytyk: Komentarz Mallinathy
do pi¹tej sargi Kumarasambhawy Kalidasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .135
SPRAWOZDANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144–145
MARTA KUDELSKA:
Filozofia wschodu na Wydziale Filozoficznym UJ . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 144
ANNA TRYNKOWSKA:
Obchody 50-lecia powojennej indologii na Uniwersytecie
Warszawskim „Indie w Warszawie” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
ANNA TRYNKOWSKA:
Miêdzynarodowe Seminarium „Origins of Mahâkâvya ” . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
DANUTA STASIK:
Warsztaty „Translating Cultures” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 149
MONIKA NOWAKOWSKA:
III Miêdzynarodowa Letnia Szko³a Sanskrytu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . 149
DANUTA STASIK:
Konferencja „Hindi Teaching and Research
in Central and East Europe” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
PIOTR BALCEROWICZ:
29. Kongres Niemieckich Orientalistów ( DOT ) w Halle . . . . . . . . . . . . .. . . . . 151
OŒWIADCZENIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . .155
Barbara Grabowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . .155
Taniec Kryszny z pasterkami
BARBARA GRABOWSKA
Jednym z elementów charakteryzuj¹cych postaæ Kryszny Pasterza jest jego zwi¹-
zek z pasterkami ( gopî ) 1 , stanowi¹cy wa¿ny element dzieciñstwa i m³odoœci.
Kulminacjê tej opowieœci stanowi ich wspólny taniec. Opisuj¹ go ju¿ najstarsze
teksty relacjonuj¹ce dzieje boskiego pasterza: Hariwansia 2 ( Hari-vaôœa ), dodatek
do Mahabharaty ( Mahâ-bhârata ), dramat Bhasy (Bhâsa) 3 Balaczarita (Bâla-carita
– Dzieje ch³opca ), Wisznupurana ( Višòu-purâòa , VP) i inne purany, choæ odmien-
nie w szczegó³ach.
Rozwiniêcie motywu tañca Kryszny w indyjskiej literaturze czy sztuce jest fascy-
nuj¹c¹ ilustracj¹ bardzo z³o¿onego wspó³dzia³ania wielu rozmaitych czynników
w historii mitu. Chocia¿ motyw ten ma chyba pochodzenie plemienne, to podjê³y go
dzie³a religijne: Brahma− ( Brahma− ), Wisznu− i Bhagawatapurana ( Bhâgavata-
−purâòa ), i dostêpna nam wczesna wersja jest opracowaniem bramiñskim. Taniec
ten zwróci³ te¿ uwagê wielu poetów tworz¹cych i w prakrycie, i w sanskrycie 4 , a w
swym rozwoju wzbogaci³ siê o dalsze fakty pochodz¹ce z literatury ludowej.
Motyw tañca fascynowa³ te¿ twórców bengalskich. Poœwiêci³ mu wspania³¹ pieœñ
D¿ajadewa (Jayadeva), opiewali go autorzy dziejów Kryszny, chwalili jego piêkno
poeci wisznuiccy.
Warto siê wiêc zainteresowaæ tym tañcem bli¿ej, spróbowaæ okreœliæ jego pier-
wotny charakter i przeœledziæ zmiany, jakim podlega³ w utworach poetów bengal-
skich.
1 Wed³ug H ARDY EGO (2001: 51) opowieœæ o Krysznie i pasterkach rozwinê³a siê
w Indiach pó³nocnych, zawiera liczne odniesienia do miejsc geograficznych tam le¿¹-
cych (Mathura, Jamuna, Wryndawana itd.).
2 W INTERNITZ (1996: 427–432).
3 K EITH (1924: 93, 98–100).
4 Magha (Mâgha, VII w.), Wakpatirad¿a (Vâkpatirâja, VIII w.), Bhattanarajana
(Bhaþþanârâyaòa, VIII w.), Anandawardhana (Ânandavardhana, IX w.) i inni.
Studia Indologiczne 11 (2004) 5–32.
Copyright © by Redakcja Studiów Indologicznych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin