zajecia kosz 1- konsp. sposoby poruszania sie po boisku.doc

(60 KB) Pobierz
Edyta Węglewska

Edyta Węglewska

 

KONSPEKT LEKCJI Z PIŁKI KOSZYKOWEJ

 

TEMAT: Sposoby poruszania się w ataku po boisku bez piłki.                                                       

DATA: 06.03.2009

KLASA: V                                                    LICZBA ĆWICZĄCYCH: 12

PŁĘĆ ĆWICZĄCYCH: żeńska

MIEJSCE ĆWICZEŃ: hala sportowa

KSZTAŁTOWANIE:

Umiejętności: Uczeń potrafi z różnych pozycji startować, wykorzystywać zmianę tempa biegu oraz potrafi się zatrzymać;

Motoryczność: kształtowanie koordynacji ruchowej poprzez różnorodne ćw. z piłkami;

Wiadomości: uczeń wie jak wygląda prawidłowa postawa w koszykówce oraz posiada informacje na temat boiska i tablic do koszykówki;

AKCENTY WYCHOWAWCZE: uczeń uczy się współdziałania w grupie oraz poszanowanie przeciwnika w grze (fair play)

PRZYBORY I PRZYRZĄDY: piłki koszykowe, szarfy

Tok lekcji

Nazwa i opis ćwiczenia

Czas

Uwagi

Organizacyjno - metodyczne

Część wstępna

1. Ćwiczenia porządkowo- dyscyplinujące,

 

 

2. Gra ożywiająca

 

 

3. Ćwiczenia kształtujące wolne

Ćw. RR

 

Ćw. NN

 

 

 

Ćw. T

 

Ćw. RR i NN łącznie;

 

 

 

Ćw. T w innej płaszczyźnie;

 

 

Ćw. NN;

 

 

 

Ćw. T;

 

 

 

 

Ćw. T - większe natężenie;

 

 

 

Ćw. RR;

 

 

 

Ćw. T;

 

 

 

 

Ćw. równoważne;

 

 

 

Ćw. NN podskoki;

 

 

 

Część główna

1. Zabawa lub gra, ewentualnie ćwiczenia udoskonalające elementy gry drużynowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Gra drużynowa

 

 

Część końcowa

1. Ćwiczenia korektywne

 

 

2. Zabawa o charakterze uspokajającym

 

3. Ćwiczenia porządkowo - wychowawcze

 

Zbiórka, sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji, kontrola stroju i miejsca ćwiczeń pod względem bezpieczeństwa, umotywowanie uczniów do ćwiczeń;

 

Zabawa: „Wybijanka” - kozłowanie piłki prawą i lewą ręką z wybijaniem jej przeciwnikowi poza wyznaczony teren zabawy. Osoba, której wybito piłkę, schodzi z boiska i robi 5 przysiadów.

 

 

 

PW – w marszu dookoła sali; kozłowanie piłki z jednoczesnym wznosem PR w górę, zmiana LR;

PW jw., z jednoczesnym kozłowaniem:

1 – ugięcie NN do przysiadu

2 – PW

3 i 4 - powtórzenie

PW – jw.; krążenie bioder z jednoczesnym przekładaniem piłki wokół tułowia;

PW – w marszu dokoła sali;

1 -wysoki wymach PN w górę z przełożeniem piłki pod PN,

2 -powrót do PW,

3 i 4 -zmiana na LN;

PW – Ustawienie w dwóch rzędach naprzeciwko siebie; stanie w rozkroku; piłka w RR;

1,2 i 3 -głębokie krążenie T w prawo i w lewo;

4 –podrzut piłki w górę;

PW – jw; RR w przedzie trzymają piłkę,

1 –skip A w miejscu z dotknięciem piłki kolanem;

2 – opust PN

3 i 4 LN

PW –leżenie tyłem, współćwiczący głowami do siebie, piłka w wyprostowanych RR jednego ucznia:

1 – wznos NN z dotknięciem piłki

2 – przekazanie piłki współćwiczącemu

3 i 4 – ćwiczenie wykonuje druga osoba

PW -leżenie przodem, twarzą do siebie; piłka w wyprostowanych RR obojga uczniów:

1 -wznos T w górę,

2 i 3 -wytrzymanie

4 - PW

PW – współćwiczący naprzeciwko siebie, piłka przed ćwiczącymi, na czworaka:

1 i 2 – toczenie piłki wokół współćwiczącego

3 i 4 – powrót na miejsce i zmiana uczniów

PW – stanie w rozkroku, uczniowie plecami do siebie, jedna piłka w RR uczestnika

1 – skręt T w prawo i podanie piłki współćwiczącemu

2 – PW

3 i 4 – zmiana w lewo

PW - stanie w rozkroku, piłka w RR trzymana przed sobą:

1 - wznos N prostej w przód,

2 i 3 -wytrzymać,

4 – PW; zmiana N

PW j.w;

1 -ugięcie NN do przysiadu podpartego,

2 -wyrzut NN w tył,

3 -powrót do przysiadu podpartego,

4 -wyskok obunóż.

 

Pokaz i objaśnienie dotyczące postawy koszykarskiej oraz sposobów poruszania się po boisku.

Zabawa „Berek zmodyfikowany”– dzieci biegają po sali a te, które zostaną złapane przyjmują postawę koszykarską.

Uczniowie w dwóch rzędach naprzeciwko siebie, w znacznej odległości:

1. Starty z pozycji: stojąc przodem, tyłem, przysiad, klęk, leżenie na brzuchu, na plecach, podpór przodem, okrążenie partnera –powrót.

2. Zmiana tempa biegu: dobiegnięcie sprintem do partnera, przyjęcie postawy koszykarskiej, powrót biegiem tyłem, przyjęcie postawy;

3. Dobiegnięcie do partnera klaśnięcie w dłonie, powrót tyłem.

4. Trucht do partnera, zatrzymanie na jedno tempo, powrót na miejsce sprintem.

Gra uproszczona (mini –piłka koszykowa)

 

 

 

Klęk podparty, wypchnięcie klatki piersiowej do przodu z uniesieniem wysoko głowy – wytrzymanie. Następnie schowanie głowy miedzy RR z jednoczesnym wypchnięciem pleców do tyłu.

„Pisanie literek” Dzieci rysują na plecach drugiej osoby z pary, litery lub tez cyfry pokazane przez nauczyciela. Zadaniem drugiej osoby jest jej odgadniecie.

Zbiórka, omówienie lekcje, ocenienie wyróżniających się uczniów, pożegnanie klasy

9 min

1 min

 

 

 

 

3 min

 

 

 

5 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30 min

5 min

 

3 min

 

 

12 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 min

 

6 min

1 min

 

 

 

3 min

 

 

 

2 min

 

 

 

 

W dwuszeregu zbiórka! Kolejno odlicz!

                          N

                 x x x x x x

                 x x x x x x 

x           x   x x         

     x  x                 N

       x        x  x       

 

Dzieci pozostają w rozsypce, rozsuwając się na większą odległość.

Pierwsze ustawienie:

x          x     x    x

x  x       x    x      N

x        x      x    x

 

Każde ćwiczenie zaprezentowane przez nauczyciela i rozliczone w takcie na 4

Drugie ustawienie: w marszu na obwodzie koła, a następnie podział na dwa rzędy – naprzeciwko siebie

 

x   x   x   x   x

x                        x

x         N          x

x   x   x   x   x

 

 

Każde ćwiczenie zaprezentowane przez nauczyciela i rozliczone w takcie na 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Berek oznaczony szarfą;

 

           x   x   x   x   x   x

 

N

 

           x   x   x   x   x   x 

 

 

Uczniowie w parach po przeciwnych stronach boiska;

 

 

 

Uczniowie w zespołach czteroosobowych.

 

 

Ustawienie w szachownicy;

                        N

     x     x    x      x

        x   x    x x  

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin