Edyta Węglewska
KONSPEKT LEKCJI Z PIŁKI KOSZYKOWEJ
TEMAT: Sposoby poruszania się w ataku po boisku bez piłki.
DATA: 06.03.2009
KLASA: V LICZBA ĆWICZĄCYCH: 12
PŁĘĆ ĆWICZĄCYCH: żeńska
MIEJSCE ĆWICZEŃ: hala sportowa
KSZTAŁTOWANIE:
Umiejętności: Uczeń potrafi z różnych pozycji startować, wykorzystywać zmianę tempa biegu oraz potrafi się zatrzymać;
Motoryczność: kształtowanie koordynacji ruchowej poprzez różnorodne ćw. z piłkami;
Wiadomości: uczeń wie jak wygląda prawidłowa postawa w koszykówce oraz posiada informacje na temat boiska i tablic do koszykówki;
AKCENTY WYCHOWAWCZE: uczeń uczy się współdziałania w grupie oraz poszanowanie przeciwnika w grze (fair play)
PRZYBORY I PRZYRZĄDY: piłki koszykowe, szarfy
Tok lekcji
Nazwa i opis ćwiczenia
Czas
Uwagi
Organizacyjno - metodyczne
Część wstępna
1. Ćwiczenia porządkowo- dyscyplinujące,
2. Gra ożywiająca
3. Ćwiczenia kształtujące wolne
Ćw. RR
Ćw. NN
Ćw. T
Ćw. RR i NN łącznie;
Ćw. T w innej płaszczyźnie;
Ćw. NN;
Ćw. T;
Ćw. T - większe natężenie;
Ćw. RR;
Ćw. równoważne;
Ćw. NN podskoki;
Część główna
1. Zabawa lub gra, ewentualnie ćwiczenia udoskonalające elementy gry drużynowej
2. Gra drużynowa
Część końcowa
1. Ćwiczenia korektywne
2. Zabawa o charakterze uspokajającym
3. Ćwiczenia porządkowo - wychowawcze
Zbiórka, sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji, kontrola stroju i miejsca ćwiczeń pod względem bezpieczeństwa, umotywowanie uczniów do ćwiczeń;
Zabawa: „Wybijanka” - kozłowanie piłki prawą i lewą ręką z wybijaniem jej przeciwnikowi poza wyznaczony teren zabawy. Osoba, której wybito piłkę, schodzi z boiska i robi 5 przysiadów.
PW – w marszu dookoła sali; kozłowanie piłki z jednoczesnym wznosem PR w górę, zmiana LR;
PW jw., z jednoczesnym kozłowaniem:
1 – ugięcie NN do przysiadu
2 – PW
3 i 4 - powtórzenie
PW – jw.; krążenie bioder z jednoczesnym przekładaniem piłki wokół tułowia;
PW – w marszu dokoła sali;
1 -wysoki wymach PN w górę z przełożeniem piłki pod PN,
2 -powrót do PW,
3 i 4 -zmiana na LN;
PW – Ustawienie w dwóch rzędach naprzeciwko siebie; stanie w rozkroku; piłka w RR;
1,2 i 3 -głębokie krążenie T w prawo i w lewo;
4 –podrzut piłki w górę;
PW – jw; RR w przedzie trzymają piłkę,
1 –skip A w miejscu z dotknięciem piłki kolanem;
2 – opust PN
3 i 4 LN
PW –leżenie tyłem, współćwiczący głowami do siebie, piłka w wyprostowanych RR jednego ucznia:
1 – wznos NN z dotknięciem piłki
2 – przekazanie piłki współćwiczącemu
3 i 4 – ćwiczenie wykonuje druga osoba
PW -leżenie przodem, twarzą do siebie; piłka w wyprostowanych RR obojga uczniów:
1 -wznos T w górę,
2 i 3 -wytrzymanie
4 - PW
PW – współćwiczący naprzeciwko siebie, piłka przed ćwiczącymi, na czworaka:
1 i 2 – toczenie piłki wokół współćwiczącego
3 i 4 – powrót na miejsce i zmiana uczniów
PW – stanie w rozkroku, uczniowie plecami do siebie, jedna piłka w RR uczestnika
1 – skręt T w prawo i podanie piłki współćwiczącemu
3 i 4 – zmiana w lewo
PW - stanie w rozkroku, piłka w RR trzymana przed sobą:
1 - wznos N prostej w przód,
2 i 3 -wytrzymać,
4 – PW; zmiana N
PW j.w;
1 -ugięcie NN do przysiadu podpartego,
2 -wyrzut NN w tył,
3 -powrót do przysiadu podpartego,
4 -wyskok obunóż.
Pokaz i objaśnienie dotyczące postawy koszykarskiej oraz sposobów poruszania się po boisku.
Zabawa „Berek zmodyfikowany”– dzieci biegają po sali a te, które zostaną złapane przyjmują postawę koszykarską.
Uczniowie w dwóch rzędach naprzeciwko siebie, w znacznej odległości:
1. Starty z pozycji: stojąc przodem, tyłem, przysiad, klęk, leżenie na brzuchu, na plecach, podpór przodem, okrążenie partnera –powrót.
2. Zmiana tempa biegu: dobiegnięcie sprintem do partnera, przyjęcie postawy koszykarskiej, powrót biegiem tyłem, przyjęcie postawy;
3. Dobiegnięcie do partnera klaśnięcie w dłonie, powrót tyłem.
4. Trucht do partnera, zatrzymanie na jedno tempo, powrót na miejsce sprintem.
Gra uproszczona (mini –piłka koszykowa)
Klęk podparty, wypchnięcie klatki piersiowej do przodu z uniesieniem wysoko głowy – wytrzymanie. Następnie schowanie głowy miedzy RR z jednoczesnym wypchnięciem pleców do tyłu.
„Pisanie literek” Dzieci rysują na plecach drugiej osoby z pary, litery lub tez cyfry pokazane przez nauczyciela. Zadaniem drugiej osoby jest jej odgadniecie.
Zbiórka, omówienie lekcje, ocenienie wyróżniających się uczniów, pożegnanie klasy
9 min
1 min
3 min
5 min
30 min
12 min
10 min
6 min
2 min
W dwuszeregu zbiórka! Kolejno odlicz!
N
x x x x x x
x x x x
x x N
x x x
Dzieci pozostają w rozsypce, rozsuwając się na większą odległość.
Pierwsze ustawienie:
x x x x N
Każde ćwiczenie zaprezentowane przez nauczyciela i rozliczone w takcie na 4
Drugie ustawienie: w marszu na obwodzie koła, a następnie podział na dwa rzędy – naprzeciwko siebie
x x x x x
x x
x N x
Berek oznaczony szarfą;
Uczniowie w parach po przeciwnych stronach boiska;
Uczniowie w zespołach czteroosobowych.
Ustawienie w szachownicy;
...
edzia1303