PLAN EDUKACJI RELIGIJNEJ W ZAKRESIE KLASY SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ.doc

(150 KB) Pobierz
SEMESTR I

PLAN EDUKACJI RELIGIJNEJ W ZAKRESIE KLASY SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Rok szkolny

Szkoła podstawowa nr ……                                                                                                                                                                                                    Nr programu nauczania AZ – 2 – 01/1

SEMESTR I

 

I. Świadkowie Chrystusa

 

1. Temat (dziennik, zeszyt ucznia)

2. Realizowane ścieżki międzyprzedmiotowe 
i korelacje z innymi przedmiotami

3. Przewidywane osiągnięcia podstawowe

 

(Katechizowany:)

4. Przewidywane osiągnięcia ponadpodstawowe

(Katechizowany:)

1. Formowanie postawy jednomyślności z Jezusem.
(Myślimy jak Chrystus).

Fragment książki "Ten obcy" (język polski). Odpowiedzialność (wychowanie patriotyczne i obywatelskie).

- definiuje, czym jest lęk;
- potrafi podać zasady życia wspólnoty uczniów Chrystusa.

- uzasadnia, dlaczego wiara jest zasadniczą cechą relacji pomiędzy uczniami Jezusa;
- wyjaśnia, jakie wskazania Jezusa powinniśmy realizować, by nasze relacje były wolne od lęków.

2. Poznawanie uwarunkowań działania na wzór Jezusa.
(Działamy jak Chrystus).

Odpowiedzialność za własny rozwój (wychowanie patriotyczne i obywatelskie).

- opowiada tekst Dz 1, 8-11;
- wie, jakie jest pragnienie Jezusa.

- stara się łączyć własne pragnienia z tęsknotami Jezusa;
- odkrywa pragnienia Jezusa i porównuje ze swoimi.

3. Kształtowanie postawy ufności na wzór Jezusa.
(Ufamy jak Chrystus)

Zagrożenia środowiska
(edukacja ekologiczna).

- wyjaśnia pojęcie nadziei chrześcijańskiej;
- charakteryzuje sposoby życia nadzieją.

- określa, jaką postawę wobec zagrożeń proponuje człowiekowi Jezus;
- wyjaśnia, czym charakteryzuje się postępowanie ludzi, którzy mają nadzieję.

4. Motywowanie do powierzenia siebie Bogu.
(Chrystusowi powierzamy siebie)

Samowychowanie (wychowanie patriotyczne i obywatelskie).

- określa sposoby odnoszenia się do Boga na wzór Jezusa;
- przygotowuje osobiste ofiarowanie się Bogu.

- wyjaśnia, co to znaczy być posłusznym Bogu;
- dowodzi, że posłuszeństwo Bogu wyraża się w tym, by myśleć, działać i ufać jak Jezus.

II. Duch Święty daje nowe życie

1. Temat (dziennik, zeszyt ucznia)

2. Realizowane ścieżki międzyprzedmiotowe 
i korelacje z innymi przedmiotami

3. Przewidywane osiągnięcia podstawowe

 

(Katechizowany:)

4. Przewidywane osiągnięcia ponadpodstawowe

(Katechizowany:)

5. Poznawanie darów Pięćdziesiątnicy.
(Dar Zmartwychwstałego).

 

- charakteryzuje wydarzenie Zesłania Ducha Świętego;
- wyznaje wiarę w Boga.

- wie, na co oczekują uczniowie Jezusa po Jego wniebowstąpieniu;
- dowodzi, że w naszym życiu nieustannie dokonuje się Pięćdziesiątnica.

6. Wspieranie współdziałania z Duchem Świętym.
(Dawca nowego życia).

Tradycje i zwyczaje
(wychowanie do życia w rodzinie).

- objaśnia pojecie daru;
- ma świadomość odpowiedzialności za miłość Boga wyrażoną w darze Ducha Świętego

 

- określa, czym obdarowuje nas Bóg, byśmy mogli żyć jako Jego dzieci;
- tłumaczy, co jest powodem Zesłania Ducha Świętego.

7. Wspomaganie współpracy z Duchem Świętym w Kościele.
(Twórca Kościoła).

Kościół
(wychowanie do życia w rodzinie).

- wie, dlaczego Bóg zbawia nas za pośrednictwem Kościoła;
- wykazuje, że Duch Święty jest twórcą Kościoła.

- objaśnia, że Kościół jest darem Ducha Świętego;
- wyjaśnia, dlaczego wierzymy w Kościół.

8. Ukazanie Ducha Świętego jako Nauczyciela Kościoła.
(Nauczyciel Kościoła).

 

- wylicza znaki obecności i działania Ducha Świętego;
- objaśnia, na czym polega trwanie w nauce apostołów i we wspólnocie.

- opisuje działalność Ducha Świętego podczas łamania chleba i modlitwy;
- wykazuje, że Duch Święty uczy nas, jak dostrzegać Jezusa w naszym codziennym życiu.

9. Poznawanie życia i działalności świętego Piotra.
(Święty Piotr - umocniony Duchem Świętym)

 

- charakteryzuje postać świętego Piotra;
- określa rolę, jaką odegrało w życiu Piotra spotkanie z Jezusem

- wyjaśnia, jak przykład świętego Piotra pomaga nam odczytywać nasze mocne strony;
- opisuje zadania świętego Piotra i jego następców w Kościele.

10. Zapoznanie z życiem i działalnością świętego Pawła.
(Święty Paweł - oświecony przez Ducha Świętego)

 

- wyjaśnia, co zmieniło życie świętego Pawła;
- opisuje, jaką rolę odegrało w życiu świętego Pawła spotkanie z Jezusem.

- określa, czego Duch Święty uczy nas w świadectwie wiary świętego Pawła;
- ukazuje rolę Ducha Świętego i pomoc ze strony uczniów Chrystusa w życiu św. Pawła

11. Ukazanie jedności z Duchem Świętym  na przykładzie Maryi.
(Maryja - napełniona duchem Świętym).

 

- przedstawia, dlaczego ochrzczeni otaczają Maryję taką czcią;
 - tłumaczy, dlaczego dlaczego Maryja jest dla uczniów Jezusa wzorem do naśladowania

- uzasadnia, dlaczego Maryja jest Matką Kościoła;
- przytacza przykłady działania Ducha Świętego w życiu Maryi.

12. Rozeznawanie działania Ducha Świętego w Eucharystii.
(Działający w Eucharystii).

 

- wylicza części Mszy Świętej i przedstawia ich zasadnicze treści;
- opowiada, co dzieje się podczas Eucharystii.

- uzasadnia, dlaczego Eucharystia jest wyrazem wiary uczniów Jezusa w obecność i działanie pośród nich Ducha Świętego;
- prowadzi refleksję nad osobistym uczestnictwem we Mszy świętej.

III.  Źródło nowego życia

1. Temat (dziennik, zeszyt ucznia)

2. Realizowane ścieżki międzyprzedmiotowe 
i korelacje z innymi przedmiotami

3. Przewidywane osiągnięcia podstawowe

 

(Katechizowany:)

4. Przewidywane osiągnięcia ponadpodstawowe

(Katechizowany:)

13. Formowanie świadomości chrzcielnej
(Jestem dzieckiem Bożym)

Obrzędy w rodzinie (wychowanie do życia w rodzinie).

- wyjaśnia, kim Duch święty czyni nas w sakramencie chrztu;
- wyjaśnia co znaczy, że w chrzcie świętym otrzymujemy nowe życie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin