PLAN EDUKACJI RELIGIJNEJ W ZAKRESIE KLASY SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Rok szkolny
Szkoła podstawowa nr …… Nr programu nauczania AZ – 2 – 01/1
SEMESTR I
I. Świadkowie Chrystusa
1. Temat (dziennik, zeszyt ucznia)
2. Realizowane ścieżki międzyprzedmiotowe i korelacje z innymi przedmiotami
3. Przewidywane osiągnięcia podstawowe
(Katechizowany:)
4. Przewidywane osiągnięcia ponadpodstawowe
1. Formowanie postawy jednomyślności z Jezusem.(Myślimy jak Chrystus).
Fragment książki "Ten obcy" (język polski). Odpowiedzialność (wychowanie patriotyczne i obywatelskie).
- definiuje, czym jest lęk;- potrafi podać zasady życia wspólnoty uczniów Chrystusa.
- uzasadnia, dlaczego wiara jest zasadniczą cechą relacji pomiędzy uczniami Jezusa;- wyjaśnia, jakie wskazania Jezusa powinniśmy realizować, by nasze relacje były wolne od lęków.
2. Poznawanie uwarunkowań działania na wzór Jezusa.(Działamy jak Chrystus).
Odpowiedzialność za własny rozwój (wychowanie patriotyczne i obywatelskie).
- opowiada tekst Dz 1, 8-11;- wie, jakie jest pragnienie Jezusa.
- stara się łączyć własne pragnienia z tęsknotami Jezusa;- odkrywa pragnienia Jezusa i porównuje ze swoimi.
3. Kształtowanie postawy ufności na wzór Jezusa.(Ufamy jak Chrystus)
Zagrożenia środowiska(edukacja ekologiczna).
- wyjaśnia pojęcie nadziei chrześcijańskiej;- charakteryzuje sposoby życia nadzieją.
- określa, jaką postawę wobec zagrożeń proponuje człowiekowi Jezus;- wyjaśnia, czym charakteryzuje się postępowanie ludzi, którzy mają nadzieję.
4. Motywowanie do powierzenia siebie Bogu.(Chrystusowi powierzamy siebie)
Samowychowanie (wychowanie patriotyczne i obywatelskie).
- określa sposoby odnoszenia się do Boga na wzór Jezusa;- przygotowuje osobiste ofiarowanie się Bogu.
- wyjaśnia, co to znaczy być posłusznym Bogu;- dowodzi, że posłuszeństwo Bogu wyraża się w tym, by myśleć, działać i ufać jak Jezus.
II. Duch Święty daje nowe życie
5. Poznawanie darów Pięćdziesiątnicy.(Dar Zmartwychwstałego).
- charakteryzuje wydarzenie Zesłania Ducha Świętego;- wyznaje wiarę w Boga.
- wie, na co oczekują uczniowie Jezusa po Jego wniebowstąpieniu;- dowodzi, że w naszym życiu nieustannie dokonuje się Pięćdziesiątnica.
6. Wspieranie współdziałania z Duchem Świętym.(Dawca nowego życia).
Tradycje i zwyczaje(wychowanie do życia w rodzinie).
- objaśnia pojecie daru;- ma świadomość odpowiedzialności za miłość Boga wyrażoną w darze Ducha Świętego
- określa, czym obdarowuje nas Bóg, byśmy mogli żyć jako Jego dzieci;- tłumaczy, co jest powodem Zesłania Ducha Świętego.
7. Wspomaganie współpracy z Duchem Świętym w Kościele.(Twórca Kościoła).
Kościół(wychowanie do życia w rodzinie).
- wie, dlaczego Bóg zbawia nas za pośrednictwem Kościoła;- wykazuje, że Duch Święty jest twórcą Kościoła.
- objaśnia, że Kościół jest darem Ducha Świętego;- wyjaśnia, dlaczego wierzymy w Kościół.
8. Ukazanie Ducha Świętego jako Nauczyciela Kościoła.(Nauczyciel Kościoła).
- wylicza znaki obecności i działania Ducha Świętego;- objaśnia, na czym polega trwanie w nauce apostołów i we wspólnocie.
- opisuje działalność Ducha Świętego podczas łamania chleba i modlitwy;- wykazuje, że Duch Święty uczy nas, jak dostrzegać Jezusa w naszym codziennym życiu.
9. Poznawanie życia i działalności świętego Piotra.(Święty Piotr - umocniony Duchem Świętym)
- charakteryzuje postać świętego Piotra;- określa rolę, jaką odegrało w życiu Piotra spotkanie z Jezusem
- wyjaśnia, jak przykład świętego Piotra pomaga nam odczytywać nasze mocne strony;- opisuje zadania świętego Piotra i jego następców w Kościele.
10. Zapoznanie z życiem i działalnością świętego Pawła.(Święty Paweł - oświecony przez Ducha Świętego)
- wyjaśnia, co zmieniło życie świętego Pawła;- opisuje, jaką rolę odegrało w życiu świętego Pawła spotkanie z Jezusem.
- określa, czego Duch Święty uczy nas w świadectwie wiary świętego Pawła;- ukazuje rolę Ducha Świętego i pomoc ze strony uczniów Chrystusa w życiu św. Pawła
11. Ukazanie jedności z Duchem Świętym na przykładzie Maryi.(Maryja - napełniona duchem Świętym).
- przedstawia, dlaczego ochrzczeni otaczają Maryję taką czcią; - tłumaczy, dlaczego dlaczego Maryja jest dla uczniów Jezusa wzorem do naśladowania
- uzasadnia, dlaczego Maryja jest Matką Kościoła;- przytacza przykłady działania Ducha Świętego w życiu Maryi.
12. Rozeznawanie działania Ducha Świętego w Eucharystii.(Działający w Eucharystii).
- wylicza części Mszy Świętej i przedstawia ich zasadnicze treści;- opowiada, co dzieje się podczas Eucharystii.
- uzasadnia, dlaczego Eucharystia jest wyrazem wiary uczniów Jezusa w obecność i działanie pośród nich Ducha Świętego;- prowadzi refleksję nad osobistym uczestnictwem we Mszy świętej.
III. Źródło nowego życia
13. Formowanie świadomości chrzcielnej(Jestem dzieckiem Bożym)
Obrzędy w rodzinie (wychowanie do życia w rodzinie).
- wyjaśnia, kim Duch święty czyni nas w sakramencie chrztu;- wyjaśnia co znaczy, że w chrzcie świętym otrzymujemy nowe życie.
Juhani