Wstęp
Niezależne warsztaty samochodowe należą do najliczniejszej grupy obiektów zaplecza motoryzacji. Wyróżnia je duża różnorodność, od małych jedno- lub dwustanowiskowych warsztatów do dużych kompleksów obsługowo–naprawczych samochodów ciężarowych i autobusów. W przeciwieństwie do stacji kontroli pojazdów, nie ma jednoznacznych wytycznych określających wyposażenie technologiczne warsztatów obsługowych. Obiekty te powinny jednak spełniać wymagania w zakresie warunków technicznych dla obiektów budowlanych i bezpieczeństwa pracy oraz zapewniać komfort pracy podczas wykonywania czynności obsługowych. Jednak podstawową zasadą obowiązującą przy projektowaniu powinna być funkcjonalność tych obiektów. Warunek ten – wbrew pozorom – nie jest łatwy do spełnienia. W projektowaniu obiektu warsztatowego podstawowe znaczenie ma w miarę dokładne sprecyzowanie przeznaczenia obiektu, określenie zakresu prac obsługowo–naprawczych, jakie będą wykonywane i typów obsługiwanych samochodów.
Na podstawie przyjętych założeń powinny być określone wymagania dotyczące minimalnych wymiarów stanowisk pracy, tzw. pola pracy i wysokości „w świetle” nad stanowiskiem. Niezbędne jest określenie czy będą stosowane podnośniki cało pojazdowe, kanały obsługowo–naprawcze oraz specjalistyczne stanowiska, takie jak naprawy nadwozi, komory lakiernicze, stanowiska diagnostyki podwozia czy też montażu ogumienia.
Stanowiska specjalistyczne wymagają dodatkowej przestrzeni roboczej związanej z montażem różnego rodzaju wyposażenia dodatkowego. Następnym etapem powinno być ustalenie ilości poszczególnych rodzajów stanowisk oraz wymagań dotyczących ciągów komunikacyjnych. Można przyjąć, że na hali obsługowo–naprawczej szerokość minimalnego przejścia pomiędzy elementami wyposażenia trwale mocowanymi do podłoża (lub elementem, a ścianą) powinna wynosić 0,8 m (min. 0,7 m). Szerokość pasa komunikacyjnego, który będzie wykorzystywany do transportu części zamiennych i opakowań z materiałami eksploatacyjnymi nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Stanowisko robocze obsługi samochodów powinno zapewniać niezbędne pole pracy do wykonywania czynności obsługowo–naprawczych. Można przyjąć, że dla samochodów o d.m.c. do 3,5 tony szerokość przestrzeni roboczej nie powinna być mniejsza niż 1,1 – 1,2 m, a dla pojazdów o d.m.c. powyżej 3,5 tony – 1,5 m. Przy czym w przypadku, gdy stanowiska znajdują się obok siebie, część pasa roboczego między samochodami może być traktowana jako wspólna dla obu stanowisk. Można przyjąć, że minimalna szerokość sta...
zakbhpdg