ćw warg i języka.DOC

(31 KB) Pobierz
Ćwiczenia warg:

Ćwiczenia warg:

*

Wymawianie na przemian „a” - „o” lub „e” - „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi- zabawa w naśladowanie „syreny policyjnej”

*

Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i” - zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u” , wymawianie ich na przemian- zabawa w naśladowanie „karetki”

*

Cmokanie- dziecko udaje, że stara się rozdzielić sklejone wargi

*

Gwizdanie

*

Zabawa w rybi pyszczek- gwałtowne otwieranie i zamykanie buzi jak rybka

*

Wargi wysunąć do przodu, ściągnąć je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, a następnie wykonywać nimi ruchy okrężne

*

Ssanie wargi górnej, a potem dolnej

*

Zdmuchiwanie z dolnej wargi papierowych skrawków gazety

*

Nadymać policzki przy zwartych wargach

*

Nadmuchiwanie baloników, puszczanie baniek mydlanych

*

Nadymać policzki z uwolnieniem nagromadzonego w jamie ustnej powietrza- zabawa w dziurawy balonik

*

Nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach

*

Wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek)- jak zajączek

*

Przy zaciśniętych zębach zaciskać i rozluźniać wargi (zwarcie ma być silne)- zabawa w słabego i silnego

*

Dmuchać na płomień świecy, skrawki papieru, watkę, piłeczkę pingpongową...

*

Cmokanie (powstający szmer przypomina pocałunek)

*

Przy otwartej buzi wciągać w głąb jamy ustnej wargi, tak by całkowicie zasłaniały zęby górne i dolne

*

Wargę górną położyć możliwie najdalej na wargę dolną i wykonywać ruchy ssania; to samo ćwiczenie wykonujemy przy ułożeniu wargi dolnej na górną

 


Ćwiczenia języka:

*

„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta, lub zlizywanie z podniebienia masy czekoladowej, miodu, dżemu, rozmiękczonego wafelka

*

Kląskanie

*

Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi przy maksymalnym opuszczeniu żuchwy

*

Język w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust

*

Ruchy koliste języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej

*

Oblizywanie lub „odliczanie” zębów

*

Wykonywać najpierw wolne, potem coraz szybsze ruchy na boki, w górę i w dół językiem w powietrzu - jak wąż; następnie stopniowo cofać język w głąb jamy ustnej

*

Wolno, następnie coraz szybciej masować czubkiem języka zęby, następnie wałek dziąsłowy, podniebienie

*

Żuć język, udawać ssanie cukierka

*

Naśladować grę na trąbce lub na bębenku

*

Ostrzyć czubek języka o górne zęby, przy szeroko otwartych ustach

*

Masować język poprzez nagryzanie czubka języka zębami

*

Szybko unosić i opuszczać język w kierunku dolnych i górnych zębów, przy szeroko otwartych ustach i nieruchomej żuchwie

*

Wymawiać ttt najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych ustach

*

Wymawiać ddd najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych ustach

*

Szybko wymawiać / (lllll...), a następnie sylaby: la, lo, le, lu

*

Szybko, naprzemiennie wymawiać głoski t, d (ćwiczenie pomocne przy nauce głoski „r”)

*

Zdmuchiwać skrawek papieru umieszczony na czubku języka (ćwiczenie polecane przy nauce wymowy głoski cz)

*

Ująć brzegi języka między zęby trzonowe, a czubek unosić do wałka dziąsłowego i opuszczać

*

Rozluźniony język podnieść do podniebienia twardego i lekko go dotknąć

*

Wahadełko- kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin