programator procesorów AVR 2.pdf

(312 KB) Pobierz
Programator procesorów AVR, część 2 - AVT-812
P R O J E K T Y
Programator procesorów AVR
Programator procesorów
AVR, część 2
kit AVT−812
W†drugiej czÍúci artyku³u
o†programatorze AVR
postaramy siÍ dostarczyÊ
nieco wiedzy o†samych
procesorach, podzielimy siÍ
takøe kilkoma praktycznymi
uwagami dotycz¹cymi ich
w³aúciwoúci oraz sposobÛw
pisania programÛw
asemblerowych.
Wydaje nam siÍ to potrzebne,
zw³aszcza w†przypadku nowych
uk³adÛw, a†takimi s¹ na rynku
procesory AVR. Kaødy zaintereso-
wany i†tak samodzielnie bÍdzie
musia³ siÍ nauczyÊ nowych pro-
cesorÛw, warto jednak juø na
pocz¹tku wiedzieÊ, czy wysi³ek
moøe siÍ op³acaÊ i†jakich korzyúci
moøna siÍ spodziewaÊ stosuj¹c
nowe uk³ady.
Na pocz¹tku wrÛcimy jeszcze
do samego programatora. Jak zo-
sta³o to powiedziane w†pierwszej
czÍúci artyku³u, programator
wspÛ³pracuje z†komputerem PC,
ktÛry jest sterowany przez pro-
gram nadzoruj¹cy proces zapisu
danych do pamiÍci uk³adu AVR.
Program ten steruje programa-
torem za pomoc¹ opisanych
wczeúniej 3 rozkazÛw, spe³nia
takøe rolÍ interfejsu, za pomoc¹
ktÛrego uøytkownik moøe decydo-
waÊ co i†jak zapisaÊ lub odczytaÊ
z†pamiÍci programowanego proce-
sora. Korzystaj¹c z†informacji do-
stÍpnych w†pierwszej czÍúci arty-
ku³u, kaødy moøe samodzielnie
stworzyÊ taki program. Dla pozo-
sta³ych, ktÛrzy nie chc¹ lub nie
mog¹ napisaÊ programu dla PC-
ta, przygotowaliúmy jego wersjÍ
dzia³aj¹c¹ w†úrodowisku Win-
dows95. Na rys. 4 przedstawiono
ekran pracuj¹cego programu w†try-
bie zapisu lub odczytu danych
z†procesora. Programik jest bardzo
prosty, ale w†zupe³noúci wystar-
cza do sterowania p³ytki progra-
matora oraz pozwala na podsta-
wowe manipulacje danymi.
Wybieraj¹c odpowiedni¹ opcjÍ
w†menu ìPlikî albo wybieraj¹c
kursorem ikonÍ zapisanej kartki
moøna otworzyÊ zbiÛr zawieraj¹cy
dane do zapisu do pamiÍci pro-
cesora. ZbiÛr moøe mieÊ postaÊ
INTEL HEX (format pliku gene-
rowany przez program asemblera)
lub danych w†postaci binarnej.
ZawartoúÊ odczytanego pliku
moøna wyúwietliÊ na ekranie wy-
bieraj¹c opcjÍ ìEdycjaî lub klika-
j¹c na ikonÍ pisz¹cej d³oni. Ot-
warty zbiÛr moøna takøe zapisaÊ
na dysku lub dyskietce (tylko
w†formacie binarnym) klikaj¹c na
ikonÍ dyskietki lub wybieraj¹c
opcjÍ ìZapiszî menu ìPlikî.
Polecenie ìProgramî uaktywnia
opcje zwi¹zane bezpoúrednio z†pro-
gramatorem. Pojawiaj¹ce siÍ nowe
okienko udostÍpnia szereg klawi-
szy, ktÛrych naciúniÍcie rozpoczy-
na zapis, weryfikacjÍ lub odczyt
danych z†pamiÍci programu (Flash)
procesora lub z†pamiÍci EEPROM.
Klawisz ìBlokadaî s³uøy do wy-
dania polecenia zaprogramowania
bitÛw zabezpieczaj¹cych przed od-
czytem danych z†pamiÍci, a†kla-
wisz ìKoniecî zamyka sesjÍ pro-
gramowania i†pozwala powrÛciÊ
Elektronika Praktyczna 5/99
71
30555077.022.png
Programator procesorów AVR
Rys. 4. Okno programu sterującego pracą programatora.
interesuj¹cych nas plikÛw. Moøna
tam znaleüÊ zarÛwno asemblery
jak i†symulatory pozwalaj¹ce za
pomoc¹ komputera úledziÊ zacho-
wanie napisanego przez nas op-
rogramowania oraz podgl¹daÊ za-
wartoúÊ rejestrÛw i pamiÍci pro-
cesora, co umoøliwia wykrycie
b³ÍdÛw. DostÍpne s¹ takøe przy-
k³adowe programy i†procedury na-
pisane w†jÍzyku asemblera. Naj-
waøniejsze pliki to: ASM-
PACK.EXE, ASM.ZIP, ASTU-
DIO.EXE. Na stronie internetowej
moøna takøe znaleüÊ dok³adne
informacje techniczne zwi¹zane
z†konkretnym typem procesora.
Brak tam niestety najprostszego
chociaøby kompilatora jÍzyka C,
ktÛrego uøycie stanowi duøe u³at-
wienie podczas pisania profesjo-
nalnego oprogramowania. Z†do-
do edycji danych. Dwie rozwijane
listy s³uø¹ do wyboru typu pro-
cesora, ktÛry bÍdzie programowa-
ny oraz portu COM1 lub COM2,
do ktÛrego do³¹czona zostanie p³yt-
ka programatora.
Zmuszenie procesora do wyko-
nania jakiejkolwiek sensownej pra-
cy polega na stworzeniu dla niego
programu, ktÛrego kody zostan¹
zapisane w†pamiÍci Flash proce-
sora za pomoc¹ naszego progra-
matora. W†czasie pisania progra-
mu asemblerowego uøywa siÍ
nazw symbolicznych. Potem spe-
cjalny program przekszta³ca pole-
cenia i†nazwy symboliczne na
kody bezpoúrednio przetwarzane
przez procesor. Program taki na-
zywany jest potocznie asemblerem
(wiedz¹ o†tym doskonale Czytel-
nicy, ktÛrzy kiedykolwiek mieli
do czynienia z†programowaniem,
a†powyøsze uwagi skierowane s¹
do nowicjuszy, ktÛrzy dopiero od
niedawna interesuj¹ siÍ proceso-
rami i†sterownikami jednouk³ado-
wymi). W†przypadku procesorÛw
AVR program asemblera rozpo-
wszechniany jest nieodp³atnie
przez firmÍ ATMEL. Asembler
oraz kilka innych programÛw na-
rzÍdziowych i†ciekawych przyk³a-
dÛw oprogramowania dla proce-
sorÛw AVR moøna znaleüÊ na
stronie internetowej firmy pod
adresem www.atmel.com . Na tej
stronie kieruj¹c siÍ nastÍpuj¹cym
kluczem: PRODUCTS/AVR 8-bit
RISC/SOFTWARE, dotrzemy do
Rys. 5. Schemat blokowy procesora AT90S2313.
72
Elektronika Praktyczna 5/99
30555077.023.png 30555077.024.png 30555077.025.png 30555077.001.png 30555077.002.png 30555077.003.png 30555077.004.png 30555077.005.png 30555077.006.png 30555077.007.png 30555077.008.png
 
Programator procesorów AVR
Rys. 6. Wyprowadzenia niektórych procesorów serii AVR.
dyrektywy .EQU przypisano okreú-
lone wartoúci liczbowe zarezerwo-
wanym nazwom rejestrÛw i†bitÛw.
Np. jeden z†rejestrÛw steruj¹cych
portem B†procesora znajduje siÍ
pod fizycznym adresem 18h. Pi-
sz¹c program duøo ³atwiej zapa-
miÍtaÊ i†odwo³ywaÊ siÍ do jego
nazwy symbolicznej (w pliku de-
finicji okreúlonej jako .EQU
PORTB =$18) niø do konkretnego
adresu. Plik definicji zawiera
wszystkie takie nazwy. Plik ten
powinien znaleüÊ siÍ w†tym sa-
mym katalogu w†ktÛrym znajduje
siÍ poddawany asemblacji plik
ürÛd³owy. Moøna wykorzystaÊ go-
towe pliki ürÛd³owe podawane
w†przyk³adach albo napisaÊ taki
plik samodzielnie.
3. Kaødy program powinien
zawieraÊ na pocz¹tku winietkÍ
wykonan¹ za pomoc¹ linii komen-
tarza. W†winietce powinna zna-
leüÊ siÍ nazwa programu, zwiÍz³y
opis jego funkcji, oznaczenie wer-
sji i†ewentualnie inne uwagi.
O†przydatnoúci takiej winietki
przekonamy siÍ bardzo szybko,
gdy uzbiera nam siÍ kilka napi-
sanych wczeúniej programÛw
asemblerowych. Po pewnym cza-
sie bardzo ³atwo zapomnieÊ co
w³aúciwie dany program mia³ ro-
biÊ i†jakich w†nim dokonaliúmy
zmian w†stosunku do innych wer-
sji. OP£ACA SI  TAKØE ZAPISY-
WAÆ ROZBUDOWANE I†DO-
K£ADNE KOMENTARZE!
Po napisaniu programu naleøy
dokonaÊ jego asemblacji uøywaj¹c
polecenia ìAssembleî. W†przypad-
ku powodzenia wyúwietlone zo-
stanie okienko komunikatÛw za-
koÒczonych informacj¹ o†braku
stÍpnych informacji wynika, øe
kompilator dla sterownikÛw AVR
oferuje firma IAR, co jest wiado-
moúci¹ dobr¹ i†z³¹. Dobr¹ ponie-
waø narzÍdzia tej firmy s¹ pro-
fesjonalnie przygotowane i†ciesz¹
siÍ uznaniem, a z³¹, poniewaø
zazwyczaj s¹ bardzo drogie i†prak-
tycznie niedostÍpne dla zwyk³ego
úmiertelnika. Naleøy mieÊ tylko
nadziejÍ, øe producenci uk³adÛw
w†swoim w³asnym interesie bÍd¹
wspierali powstawanie taniego op-
rogramowania narzÍdziowego, za-
chÍcaj¹c w ten sposÛb do wyko-
rzystywania w†konstrukcjach elek-
tronicznych w³aúnie ich proceso-
rÛw.
Fenomen popularnoúci proce-
sorÛw '51 wi¹øe siÍ g³Ûwnie z†do-
stÍpnoúci¹ oprogramowania narzÍ-
dziowego dla tego procesora.
Asembler o†nazwie WAVRASM
pracuje w†systemie Windows i†je-
go uøycie jest stosunkowo proste.
Po uruchomieniu programu nale-
øy otworzyÊ nowy dokument po-
s³uguj¹c siÍ w†tym celu ikon¹
pustej kartki albo wczytaÊ wczeú-
niej napisany program, ktÛry bÍ-
dziemy chcieli zmieniÊ lub popra-
wiÊ. Pocz¹tkuj¹cy zechc¹ siÍ za-
pewne pos³uøyÊ dostarczonymi
przez firmÍ wzorami programÛw
i†opieraj¹c siÍ na tych przyk³a-
dach napisz¹ swÛj w³asny, pier-
wszy program dla procesora AVR.
Generalnie dobrze jest pamiÍtaÊ
o†kilku, nastÍpuj¹cych zasadach:
1. Kaøda linia programu asem-
blerowego moøe sk³adaÊ siÍ
z†pewnych elementÛw, ktÛrych
po³oøenie w†jej obrÍbie nie jest
obojÍtne. Na pierwszej pozycji
w†nowej linii mog¹ znaleüÊ siÍ
etykiety, czyli nazwy symbolicz-
ne. Program moøe odwo³ywaÊ siÍ
do etykiet, tak jak np. do kon-
kretnych adresÛw w†pamiÍci pro-
gramu.
Nazwa etykiety zakoÒczona jest
dwukropkiem (:). Na pocz¹tku
linii dopuszczalne jest takøe
umieszczanie dyrektyw czyli spe-
cjalnych poleceÒ steruj¹cych dzia-
³aniem samego programu asemb-
luj¹cego. Nazwa dyrektywy po-
przedzona jest bezpoúrednio zna-
kiem kropki (.). Dalej, po co
najmniej jednej spacji za etykiet¹
lub pocz¹tkiem linii moøe poja-
wiÊ siÍ instrukcja, ktÛra w†trakcie
asemblacji zostanie przet³umaczo-
na przez asembler na seriÍ kodÛw
steruj¹cych dzia³aniem procesora.
W†linii programu moøe pojawiÊ
siÍ jeszcze komentarz, czyli tekst
umieszczany przez programistÍ.
Komentarz s³uøy do przypomnie-
nia w†przysz³oúci, podczas prze-
gl¹dania programu, jak funkcjonu-
j¹ jego poszczegÛlne czÍúci, zmien-
ne itd. Im liczniejsze i†dok³adniej-
sze s¹ komentarze, tym
mniej potem k³opotÛw
ze zrozumieniem dzia-
³ania w³asnego progra-
mu. Komentarz po-
przedzony jest zna-
kiem úrednika (;) i†mo-
øe siÍ znaleüÊ po co
najmniej jednej spacji
za instrukcj¹ lub zaj-
mowaÊ ca³¹ liniÍ.
2. Do programu po-
winien zostaÊ do³¹czo-
ny, specjaln¹ dyrekty-
w¹, plik definicji np.
.INCLUDE ì1200def.-
incî. Plik definicji jest
plikiem tekstowym,
w†ktÛrym za pomoc¹
Rys. 7. Mapa pamięci procesorów AVR.
Elektronika Praktyczna 5/99
73
30555077.009.png 30555077.010.png 30555077.011.png 30555077.012.png 30555077.013.png 30555077.014.png 30555077.015.png 30555077.016.png 30555077.017.png 30555077.018.png 30555077.019.png
Programator procesorów AVR
b³ÍdÛw. W†przeciwnym razie
w†okienku pojawi¹ siÍ ostrzeøenia
wskazuj¹ce linie programu, w†ktÛ-
rych wystÍpuj¹ b³Ídy.
Polecenie ìOptionsî pozwala
ustaliÊ format danych generowa-
nych przez program asemblera.
Dane przeznaczone dla naszego
programatora powinny byÊ utwo-
rzone w†formacie Intela, a†plik
powinien mieÊ rozszerzenie HEX.
W†programie dostÍpny jest rozbu-
dowany plik pomocy dobrze opi-
suj¹cy zarÛwno sk³adniÍ popra-
wnie napisanego programu ürÛd-
³owego jak i†jego poszczegÛlne
elementy.
Ostrzeøenia wyúwietlane przez
program WAVRASM pozwalaj¹
wyeliminowaÊ b³Ídy sk³adni, prze-
krÍcone nazwy rozkazÛw itp., na-
tomiast nie uchroni¹ nas przed
b³Ídami w†konstrukcji logicznej
programu, ktÛre sprawiaj¹, øe za-
programowany procesor nie dzia³
tak, jak tego oczekujemy. To
najtrudniejsze do wychwycenia
b³Ídy, bo nasze w³asne. Przy ich
usuwaniu pomocne mog¹ okazaÊ
siÍ programy AVR SIMULATOR
lub AVR STUDIO, ktÛre na kom-
puterze PC ìudaj¹î, czyli symu-
luj¹ sposÛb dzia³ania zaprogramo-
wanego procesora. DziÍki obser-
wacji tego dzia³ania, wykonywa-
niu pojedynczych instrukcji, usta-
wianiu pu³apek i†podgl¹daniu za-
wartoúci symulowanych rejestrÛw
procesora, duøo ³atwiej odkryÊ
w†programie miejsca, ktÛre go
prowadz¹ w†przys³owiowe maliny
niø tylko poprzez ømudne prze-
gl¹danie zapisanych linii kodu.
Kaødy program napisany dla
procesora AVR musi uwzglÍdniaÊ
jego moøliwoúci wynikaj¹ce z†we-
wnÍtrznej budowy. PoszczegÛlne
typy procesorÛw w†obrÍbie rodzi-
ny mog¹ siÍ miÍdzy sob¹ znacz-
nie rÛøniÊ, chociaøby liczb¹ wy-
prowadzeÒ, i†nie zawsze program
napisany dla jednego procesora
da siÍ uruchomiÊ na innym. Ge-
neralnie jednak struktura wewnÍ-
trzna wszystkich sterownikÛw jest
podobna.
Jako przyk³ad moøe pos³uøyÊ
schemat blokowy mikrokontrolera
AT90S2313 pokazany na rys. 5 .
Centralne miejsce przypada jed-
nostce arytmetyczno-logicznej
ALU oraz zespo³owi rejestrÛw
uniwersalnych. Instrukcje progra-
mu w†postaci 16-bitowej, podawa-
ne s¹ do ALU i†rejestrÛw uniwer-
salnych z†pamiÍci programu adre-
sowanej przez licznik Program
Counter. OprÛcz tych elementÛw,
do wewnÍtrznej magistrali do³¹-
czone s¹ bloki statycznej pamiÍci
(SRAM), pamiÍci EEPROM, uk³ad
watchdoga, interfejs SPI oraz uk³a-
dy, ktÛrych wystÍpowanie zaleøy
od konkretnego typu procesora:
liczniki, interfejs szeregowy UART
(czyli RS232), blok przerwaÒ itd.
Od typu procesora zaleøy takøe
liczba buforÛw portÛw wejúcia/
wyjúcia. Praca wewnÍtrznych uk³a-
dÛw sterownika AVR przebiega
w†takt impulsÛw ze stabilizowa-
nego kwarcem oscylatora, ktÛry
w†pewnych modelach moøe byÊ
zast¹piony przez wewnÍtrzny ge-
nerator o†sta³ej czÍstotliwoúci
1MHz, obywaj¹cy siÍ bez zewnÍ-
trznych elementÛw.
Poniewaø rodzina sterownikÛw
AVR wci¹ø siÍ rozrasta, dla po-
rÛwnania przedstawiamy poniøej
listÍ kilku reprezentatywnych jej
cz³onkÛw wraz z†zestawieniem ich
najwaøniejszych z†punktu widze-
nia uøytkownika cech. Dok³ad-
niejszych informacji naleøy za-
wsze szukaÊ w†dokumentacji tech-
nicznej dostÍpnej chociaøby na
stronie internetowej producenta.
Na rys. 6 pokazano rozk³ad
wyprowadzeÒ obudÛw wybranych
typÛw procesorÛw. DostÍp do pro-
gramowalnych uk³adÛw wewnÍ-
trznych procesora (np. licznikÛw)
oraz portÛw, za pomoc¹ ktÛrych
procesor komunikuje siÍ ze úwia-
tem zewnÍtrznym, realizowany jest
poprzez rejestry I/O. Ich adresy
oraz adresy 32 rejestrÛw uniwer-
salnych znajduj¹ siÍ we wspÛlnej
przestrzeni adresowej wewnÍtrznej
pamiÍci RAM procesora. MapÍ
adresÛw dla uk³adu 90S2343 po-
kazano na rys. 7 . W†przypadku
innych procesorÛw zmianie ulega
tylko najwyøszy adres pamiÍci
RAM, co wynika z†jej rozmiarÛw.
Wyj¹tkiem jest tu uk³ad 90S1200,
ktÛry oprÛcz bloku rejestrÛw uni-
wersalnych nie posiada wewnÍtr-
znej pamiÍci RAM.
Pierwsze prÛby pisania progra-
mÛw dla procesorÛw AVR sk³a-
niaj¹ do podzielenia siÍ kilkoma
spostrzeøeniami z†tymi czytelnika-
mi, ktÛrzy takøe sprÛbuj¹ wyko-
rzystaÊ w†swoich urz¹dzeniach te
sterowniki. Ze wzglÍdu na rÛøni-
ce w†wewnÍtrznej budowie rÛø-
nych typÛw procesorÛw, nie za-
wsze ich listy rozkazÛw s¹ iden-
tyczne. Dotyczy to zw³aszcza in-
strukcji skokÛw i†wywo³aÒ pod-
programÛw. I†tak np. w†proceso-
rze 90S1200 brak jest rozkazu
IJMP, czyli skoku poúredniego,
adresowanego rejestrem Z. Asem-
bler nie wykaøe b³Ídu sk³adnio-
wego natomiast procesor ìobda-
rzonyî instrukcj¹, ktÛrej nie ro-
zumie zacznie dzia³aÊ w†sposÛb
trudny do przewidzenia.
Tab. 2. Zestawienie podstawowych właściwości wybranych procesorów AVR.
Oznaczenie procesora
90S2323
90S2343
90S1200
90S2313
90S4414
90S8515 ATmega603
Właściwość
pamięć programu (kB)
2
2
1
2
4
8
64
pamięć RAM (B)
128
128
128
256
512
4096
pamięć EEPROM (B)
128
128
64
128
256
512
2048
liczba linii wejścia/wyjścia
3
5
15
15
32
32 32+8 WY+8 WE
SPI
tak
tak
tak
tak
tak
tak
tak
UART
tak
tak
tak
tak
timer/licznik
1
1
1
2
2
2
3
wewnętrzny oscylator RC
tak
tak
PWM
1
2
2
2
zabezpieczenie przed odczytem
tak
tak
tak
tak
tak
tak
tak
liczba wyprowadzeń
8
8
20
20
40
40
64
74
Elektronika Praktyczna 5/99
30555077.020.png
Programator procesorów AVR
Wszystkie prezentowane proce-
sory posiadaj¹ rozbudowany ze-
staw rejestrÛw ogÛlnego przezna-
czenia. Istniej¹ jednak rÛønice
w†sposobie uøycia rejestrÛw nale-
ø¹cych do 1 i†2 po³Ûwki zestawu.
Do rejestrÛw R0-R15 nie moøna
w†sposÛb bezpoúredni zapisaÊ
wartoúci sta³ej. Øeby to uczyniÊ
naleøy pos³uøyÊ siÍ poúrednict-
wem ktÛregoú z†rejestrÛw z†dru-
giej czÍúci zestawu. Moøe to wy-
gl¹daÊ nastÍpuj¹co:
LDI R16,156
; wpisanie do rejestru
; pośredniczącego wartości 156
MOV R1,R16
; przepisanie wartości
; z rejestru pośredniczącego
; do rejestru R1
Wszystkie procesory (z wyj¹t-
kiem AT90S1200) posiadaj¹ stos,
ktÛry moøe byÊ umieszczony
w†dowolnym miejscu pamiÍci
RAM. W†momencie w³¹czenia za-
silania wskaünik stosu, czyli re-
jestr SPL, inicjowany jest wartoú-
ci¹ zero. DopÛki nie korzystamy
ze stosu (nie wywo³ywane s¹
podprogramy i†przerwania), to ta-
kie ustawienie wskaünika nie jest
problemem. Jednak jeøeli do re-
jestru SPL nie wpiszemy odpo-
wiedniego adresu, pierwszy zapis
na stosie spowoduje zniszczenie
zawartoúci rejestrÛw, na ktÛry SPL
bÍdzie wskazywa³. Trzeba o†tym
pamiÍtaÊ i†wpisaÊ do SPL adres
pamiÍci RAM, w†ktÛrej umiesz-
czony zostanie stos.
Procesory AVR posiadaj¹ oczy-
wiúcie moøliwoúÊ realizacji prze-
rwaÒ programowych. Po zaistnie-
niu sytuacji wywo³uj¹cej przerwa-
nie, licznik programu procesora
ustawiony zostaje na wektor prze-
rwania wskazuj¹cy na podprogram
realizuj¹cy funkcje przerwania.
Wektory te umieszczone s¹ na
pocz¹tku przestrzeni adresowej
procesora. Jednak rÛøne typy pro-
cesorÛw z†rodziny AVR cechuj¹
siÍ rÛøn¹ liczb¹ moøliwych prze-
rwaÒ, co wynika z†ich budowy
i†moøliwoúci. Jest to oczywiúcie
zrozumia³e, bowiem procesor po-
zbawiony np. portu szeregowego
nie moøe wykonywaÊ procedury
przerwania generowanej przez ten
port. Jednak wystÍpuje tu pewna
niekonsekwencja. Nawet jeøeli pro-
cesor bÍdzie wyposaøony w†uk³ad,
ktÛry w†innym typie procesora
wywo³uje takie samo przerwanie,
to wektory przerwania w†obu ty-
pach procesorÛw nie musz¹ zna-
jdowaÊ siÍ pod tym samym ad-
resem. Konstruktorzy uk³adu zre-
zygnowali z†zasady przypisania na
sta³e tych samych adresÛw tym
samym wektorom przerwaÒ i†na-
leøy o†tym pamiÍtaÊ.
Pojawiaj¹ce siÍ w¹tpliwoúci
zwi¹zane ze sposobem dzia³ania
programu i†procesora naj³atwiej
rozwiaÊ pos³uguj¹c siÍ symulato-
rem i†obserwuj¹c efekty dzia³ania
programu.
W†przysz³oúci procesorom AVR
i†uk³adom z†ich uøyciem zamie-
rzamy jeszcze poúwiÍciÊ trochÍ
miejsca na ³amach naszego pisma.
Przygotowywane s¹ proste urz¹-
dzenia wykorzystuj¹ce ciekawe ce-
chy procesorÛw, jakimi s¹ szyb-
koúÊ dzia³ania i†ma³y pobÛr mocy
pozwalaj¹cy na zasilanie uk³adÛw
z†baterii. Mamy nadziejÍ, øe takøe
czytelnikÛw EP zainteresuje ten
temat i†sprÛbuj¹ sami napisaÊ cie-
kawe programy dla procesorÛw
AVR.
Ryszard Szymaniak, AVT
Elektronika Praktyczna 5/99
75
30555077.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin