Mapa pomocy usamodzielnianym wychowankom placówek opiekuńczo-wychowaczych i rodzin zastępczych.pdf
(
1658 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
MAPA POMOCY
U S A M O D Z I E L N I A N Y M
wychowankom placówek
opiekuńczo-wychowawczych
i rodzin zastępczych
Poradnik dla osób pracujących
z usamodzielnianymi
Wydawnictwo sinansowane ze środków
Województwa Małopolskiego
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOŁECZNEJ
KRAKÓW 2009
MAPA POMOCY USAMODZIELNIANYM
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie
30-070 Kraków, ul. Piastowska 32,
Tel./fax 012 422 06 36
www.rops.krakow.pl
e-mail: biuro@rops.krakow.pl
Redakcja:
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie
Zdjęcie na okładce:
Grzegorz Mróz
ISBN 978-83-60242-35-3
Nakład:
500 egz.
Skład, druk i oprawa:
EXPOL, P.Rybiński, J.Dąbek Spółka Jawna
ul. Brzeska 4, 87-800 Włocławek; tel./fax: (054) 232 37 23, 232 48 73
e-mail: sekretariat@expol.home.pl, http://www.expol.home.pl
wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych...
WSTĘP
Niniejszy poradnik kierujemy do pracowników systemu opieki nad dzieckiem i rodziną, któ-
rzy pracują z usamodzielnianymi, zarówno w placówkach opiekuńczo-wychowawczych jak
i Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie i Miejskich Ośrodkach Pomocy Społecznej, przy-
gotowują wychowanków do wejścia w samodzielne życie, wspierają ich w procesie usamo-
dzielniania.
Usamodzielnianie wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej czy rodziny zastępczej
to trudny proces, wymagający odpowiedniego przygotowania służb i zaplecza społecznego
usamodzielnianego, ścisłej współpracy interdyscyplinarnej wszystkich elementów systemu
opieki nad dzieckiem i rodziną. Sukces tego procesu, w wyniku którego młody człowiek
u progu dorosłości jest samodzielny ekonomicznie i społecznie, tj. funkcjonuje w sposób sa-
mowystarczalny zgodnie z normami przyjętymi w danej społeczności, jest miarą wydolności
systemu pomocy społecznej w wymiarze lokalnym. Prowadzone przez Regionalny Ośrodek
Polityki Społecznej w Krakowie działania służące wzmocnieniu i wsparciu współpracy in-
terdyscyplinarnej, jako standardu pracy w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną, mogą
mieć także zastosowanie w procesie usamodzielniania wychowanków. Rozpoczęcie pro-
cesu usamodzielniania, wybór opiekuna usamodzielnienia, który śmiało mógłby być kimś
w rodzaju koordynatora procesu usamodzielnienia, to czas na budowę zespołu interdyscy-
plinarnego wokół osoby usamodzielnianego. Zespół taki mógłby się składać z opiekuna
usamodzielnienia, wychowawcy/pracownika socjalnego z placówki lub rodzica zastępcze-
go, w przypadku wychowanka rodziny zastępczej, pracownika socjalnego z gminy, na tere-
nie której osiedla się wychowanek, pracownika PCPR zajmującego się usamodzielnienia-
mi, pracownika Urzędu Pracy. Skład zespołu zależy od potrzeb i możliwości wychowanka
oraz instrumentów wsparcia oferowanych przez instytucje. Niemniej jednak taka współpra-
ca zespołu na rzecz pomocy usamodzielnianemu pozwoliłaby na skoordynowanie działań
instytucji, wypracowanie jednego i spójnego planu pomocy młodemu człowiekowi. Proces
usamodzielnienia to, można stwierdzić, proces pokonywania barier, przeszkód na drodze
wychowanka, która i tak często bywa kręta i wyboista. Warto pomyśleć nad wypracowa-
niem na poziomie PCPR standardów usamodzielniania, wśród których głównym powinna
być efektywna współpraca interdyscyplinarna.
MAPA POMOCY USAMODZIELNIANYM
SPIS TREŚCI
WSTĘP ........................................................................................................................ 3
CEL PORADNIKA ....................................................................................................... 5
CZĘŚĆ I – PROCES USAMODZIELNIANIA KROK PO KROKU ........................... 5
Po pierwsze – USAMODZIELNIANY WYCHOWANEK JAKO PODMIOT
PROCESU USAMODZIELNIANIA ....................................................................... 5
Po drugie – OPIEKUN USAMODZIELNIENIA ..................................................... 7
Po trzecie – PROGRAM USAMODZIELNIENIA .................................................. 7
Po czwarte – WNIOSEK O PRZYZNANIE POMOCY ....................................... 9
Po piąte – WARUNKI, KONIECZNE DO SPEŁNIENIA,
ABY POMOCY UDZIELIĆ ................................................................................ 10
Po szóste – RODZAJE I WYSOKOŚĆ ŚWIADCZEŃ ..................................... 12
Po siódme – OBOWIĄZKI INSTYTUCJI, OBOWIĄZKI WYCHOWANKA
W PROCESIE USAMODZIELNIANIA ............................................................... 12
Po ósme – KIEDY MOŻNA ODMÓWIĆ PRZYZNANIA ŚWIADCZEŃ,
ZAWIESIĆ LUB WSTRZYMAĆ ŚWIADCZENIE ............................................. 13
CZĘŚĆ II – ELEMENTY PROCESU USAMODZIELNIANIA – GRUPY USAMO-
DZIELNIENIA, GRUPY MIESZKANIOWE, MIESZKANIA CHRONIONE ................ 15
Znaczenie grup usamodzielnienia i grup mieszkaniowych w procesie
przygotowania wychowanków do samodzielnego życia ..................................... 15
Pawlikowicki Dom Dziecka „Moja Rodzina” – Grupa Usamodzielnienia
i Mieszkania Chronione ...................................................................................... 18
Grupy usamodzielnienia i mieszkania chronione w Zespole Placówek
Opiekuńczo-Wychowawczych w Jaszczurowej z siedzibą w Radoczy .............. 21
Mieszkania chronione przy ZPOW w Bochni ...................................................... 23
CZĘŚĆ III – DOBRE PRAKTYKI NA RZECZ USAMODZIELNIANYCH .............. 24
CZĘŚĆ IV – BAZA POWIATOWYCH CENTRÓW POMOCY RODZINIE
I MIEJSKICH OŚRODKÓW POMOCY SPOŁECZNEJ ......................................... 32
wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych...
CEL PORADNIKA
Poradnik ma za zadanie służyć pracownikom systemu opieki nad dzieckiem i rodziną pra-
cującym z usamodzielniającym się wychowankiem, ma pomóc zrozumieć wychowanka, ale
także zainspirować do tworzenia spójnego systemu wsparcia oraz wprowadzania innowa-
cyjnych rozwiązań na rzecz wchodzących w dorosłość wychowanków.
Proces usamodzielniania wychowanka placówki opiekuńczo-wychowawczej czy ro-
dziny zastępczej, powinien zacząć się już w chwili, gdy wychowanek traia do tej for-
my opieki zastępczej czy instytucjonalnej oraz, gdy logika i doświadczenie podpo-
wiada nam, że nie będzie to pobyt kilkumiesięczny. W polskiej rzeczywistości o wiele
łatwiej jest umieścić dziecko poza rodziną naturalną, niż go do niej przywrócić. Roz-
poznając sytuację dziecka umieszczonego w placówce czy rodzinie zastępczej, po-
znajemy jego sytuację rodzinną, mieszkaniową, społeczną i edukacyjną. Jako pro-
fesjonaliści dostrzegamy zagrożenia i szanse młodego człowieka i możemy podjąć
próbę ukierunkowania jego zamierzeń i planów na przyszłość tak, aby w jak najlepszy
sposób, na miarę jego i naszych możliwości przygotować go do samodzielnego życia
i pełnienia ról społecznych.
Ważna uwaga!
Proces usamodzielniania nie opiera się na przygotowaniu dokumentu
pod nazwą
program usamodzielnienia
. Zbyt często o tym zapominamy, albo tłumaczymy
się brakiem czasu na realną pracę z wychowankiem i jego otoczeniem społecznym. Pro-
gram usamodzielnienia, przygotowywany najpóźniej na miesiąc przed uzyskaniem przez
wychowanka pełnoletności, powinien być jedynie zebraniem najważniejszych postanowień
i planów wychowanka, wypływających z indywidualnego programu pracy z nim w placówce,
prawidłowo rozpoznanych jego oczekiwań i planów, w oparciu o rzetelnie zdiagnozowane
możliwości podopiecznego oraz wydolność i możliwości systemu wsparcia.
Usamodzielnianie a usamodzielnienie.
Usamodzielnianie jest procesem prowadzącym
do usamodzielnienia, czyli uzyskania przez wychowanka samodzielności, np. w wymiarze
społeczno-ekonomicznym. Nie wdając się w zbyt obszerne wyjaśnienia semantyczne, na-
leży zaznaczyć, że sformułowania:
program usamodzielnienia i opiekun usamodzielnie-
nia
pochodzą z ustawy o pomocy społecznej oraz aktów wykonawczych.
CZĘŚĆ I
PROCES USAMODZIELNIANIA KROK PO KROKU
Po pierwsze – USAMODZIELNIANY WYCHOWANEK
JAKO PODMIOT PROCESU USAMODZIELNIANIA
Osoba, która osiągnęła pełnoletność w rodzinie zastępczej, oraz osoba pełnoletnia opusz-
czająca placówkę opiekuńczo-wychowawczą typu rodzinnego i socjalizacyjnego, dom po-
mocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, dom dla matek
z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy,
specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy, młodzieżowy
ośrodek socjoterapii zapewniający całodobową opiekę i młodzieżowy ośrodek wychowaw-
czy, zostaje objęta pomocą, mającą na celu jej życiowe usamodzielnienie i integrację ze
środowiskiem przez pracę socjalną, a także pomocą:
• pieniężną na usamodzielnienie;
• pieniężną na kontynuowanie nauki;
Plik z chomika:
malutkistworek
Inne pliki z tego folderu:
Poradnik rodzicielstwa zastępczego.pdf
(4344 KB)
Mapa pomocy rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym.pdf
(2406 KB)
Mapa pomocy rodzinie w kryzysie.pdf
(1601 KB)
w-strone-rodziny.pdf
(3387 KB)
Sądowy tryb umieszczania dziecka w rodzinie zastępczej.pdf
(1501 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
Galeria
Prywatne
zachomikowane
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin