Niezależność banku centralnego na przykładzie NBP
Powstanie koncepcji CBI:
• Relacje rząd-bank centralny są skutkiem dawnych relacji władca-bank komercyjny finansujący władcę w zamian za przywilej emisji pieniądza
• Problem ten zanikł w dobie laissezfairei pieniądza kruszcowego
• Powrócił w dobie keynesizmu, gdy politykę banku centralnego podporządkowywano planom gospodarczym, a ewentualny sprzeciw kończył się nacjonalizacją banku centralnego
• Upadek systemu z BrettonWoodsdodatkowo podkreślił problem niezależności banku centralnego
• F. E. Kydlandi E. C. Prescott (1977)-problem niespójności w czasie programów optymalnych(time inconsistencyproblem)wynikający z faktu, że polityka gospodarcza nie jest grą przeciwko naturze, lecz przeciw racjonalnym podmiotom
• R. J. Barro(1983)–wyższość reguł nad dyskrecjonalnymi działaniami (rulesvs. discretion), gdyż te prowadzą do skrzywienia inflacyjnego (inflationbias)Inflacja z jednej strony przysparza korzyści rzędom a z drugiej podwyższa koszty obsługi długu, a zatem politykę trzeba oprzeć na regułach
Skrzywienie inflacyjne – Termin używany w literaturze przedmiotu przeważnie w znaczeniu tendencji jakiegoś podmiotu (rządu, banku centralnego) do tolerowania inflacji z braku właściwego przeglądu sytuacji (np. gdy bank centralny jest obarczony wieloma sprzecznymi celami działania), a zwłaszcza do przedkładania korzyści, jakie może mu przynieść inflacja nad koszty z nią związane (np. gdy rząd chce inflacyjnie zmniejszyć ciężar obsługi długu publicznego). Powodem skrzywienia inflacyjnego rządu lub banku centralnego mogą być zatem zarówno ich świadome preferencje, jak i niewłaściwa ocena rzeczywistości.
Skrzywienie inflacyjne można rozwiązać przez mianowanie na kierownicze stanowisko w banku centralnym konserwatywnego bankowca, tzn. preferującego cel stabilizacji poziomu cen.
Niespójność w czasie – powstaje, gdy najlepszy plan stworzony w teraźniejszości z myślą o przyszłości, staje się nieoptymalny wraz z nadejściem okresu dla którego został opracowany. W modelach rząd i społeczeństwo zgodnie z dylematem więźnia, poszukują sposobu minimalizacji swej funkcji straty.
Inne źródła niespójności w czasie wywodzą się z finansów publicznych. Są to:
• pokusa rządu dokonania zmian inflacyjnych przed i po dostosowaniu się społeczeństwa do nominalnych % biorąc pod uwagę spodziewaną stopę inflacji,
• renta emisyjna jako motyw ekspansji monetarnej.
Skrzywienie inflacyjne i niespójność w czasie – Redukcja skrzywienia i niespójności w czasie polega na stosowaniu stałych reguł w polityce pieniężnej. Autorytetem, który gwarantuje realizację zasad jest bank centralny. Przez ten fakt politycy akceptują ograniczanie swej przyszłej swobody działania.
Alternatywą dla reguł może być budowanie reputacji banku centralnego.
• R. J. Barroi D. Gordon (1983)wykazali, że najlepszy sposób rozwiązania problemu skrzywienia inflacyjnego składa się z dwóch etapów:
o oparcia polityki pieniężnej na regułach
o przekazania kompetencji w tym zakresie do apolitycznego banku centralnego
• K. Rogoff(1985)-kompetencje w dziedzinie polityki pieniężnej powinien otrzymać KONSERWATYWNY bankier, czyli taki, który w swej funkcji straty ma wyższą wagę przy inflacji niż społeczeństwo.
• S. Lohmann (1992) wprowadziła do modelu K. Rogoffa możliwość usunięcia konserwatywnego bankiera z urzędu wprowadzając w funkcji straty społeczeństwa dodatkową zmienną, będącą określonej i skończonej wysokości kosztami, które pojawiają się, gdy takie zdarzenie ma miejsce.
• T. Persson i G. Tabellini (1993) dopuścili określenie przez rządpoziomu inflacji, jaki bank centralny ma zrealizować, co umożliwia odwołaniebankiera, jeśli zrealizowana inflacja będzie się bardzo różniła od założonego poziomu
• E. Walsh (1995)sugeruje budowanie optymalnych kontraktów dla bankiera lecz zaczyna się to mijać z ideą konserwatyzmu
Weryfikacja koncepcji –mierniki CBI:
• Trudności w ilościowym ujęciu zmiennej jakościowej
• Podziały mierników CBI
o R. Bade i M. Parkina(1982) -wskaźniki ekonomicznej i politycznej niezależnościbanku centralnego
o A. Cukierman, S. B. Webb i B. Neyapti (1992) -obokwskaźników niezależności prawnejwyróżnili oni wskaźniki niezależności pozaprawnej
§ mierniki pozaprawnej niezależności dzielą się z kolei na wskaźniki rotacji na stanowisku prezesai wskaźniki oparte na ankiecie
§ mierniki niezależności prawnej dzielą się na wskaźniki niezależności celowej i instrumentalnej
Weryfikacja koncepcji –mierniki CBI
BadającniezależnośćbankucentralnegoprzezpryzmatodpowiednichaktówprawnychR.BadeiM.Parkin(1988)stawialitrzypytania:
• czy bank centralny ostatecznie decyduje o polityce pieniężnej,
• czy reprezentant rządu nie jest członkiem zarządu banku (z prawem lub bez prawa głosu),
• czy obsada ponad połowy miejsc w zarządzie jest dokonywana niezależnie od rządu.
Wskaźnik politycznej niezależności banku centralnego R. Bade’a i M. Parkina
Bank centralny ostatecznie decyduje o polityce pieniężnej
Reprezentant rządu nie jest członkiem zarządu banku (z prawem lub bez prawa głosu)
Obsada ponad połowy miejsc w zarządzie jest dokonywana niezależnie od rządu
Indeks politycznej niezależności banku centralnego
–
1.
•
2.
3.
4.
Niezależność banku centralnego według kryterium źródeł informacji wykorzystywanych do jej opisu
Systematyka pojęcia niezależności banku centralnego
Dyskusja nad niezależnością banku centralnego
W dyskusji nad niezależnością banku centralnego przytacza się wiele różnych opinii. Najważniejsze argumenty, przemawiające za niezależnością banku centralnego (CBI) są następujące:
• Ceteris Paribus prowadzi do niższej inflacji,
• zwiększa wiarygodność polityki pieniężnej,
• prowadzi do mniejszej zmienności poziomu inflacji,
• sprzyja wzrostowi gospodarczemu.
Najczęściej uzasadnienie tych argumentów wiąże się z zagadnieniem niespójności czasowej. Dlatego też przyjmuje się, że koncepcja CBI wywodzi się z badań nad niespójnością czasową i skrzywieniem inflacyjnym, zapoczątkowanych przez nową szkołę klasyczną. Z podejścia dynamicznej niespójności wywodzi się wiele modeli, w których relacje rząd–społeczeństwosą odnoszone do tzw. dylematu więźnia.
Za metodę ograniczania niespójności czasowej polityki gospodarczej uznano delegowanie części „władztwa” (uprawnień i kompetencji rządu) na apolityczną instytucję o odpowiedniej reputacji. Dlatego też CBI jest jednym z dostępnych rozwiązań problemu skrzywienia inflacyjnego. Odgrywa znaczącą rolę wtedy, gdy bank centralny ma nieco odmienne preferencje/cele od rządu.
Porównanie wartości wybranych indeksów niezależności banków centralnych w ...
iwena