200405 Świat Nauki maj 2004 Niedoceniane komórki mózgu.pdf

(376 KB) Pobierz
Niedoceniane komórki mózgu
111662693.005.png
mózgu
T rzy lata temu ukaza∏a si´ ksià˝ka zatytu∏owana Driving Mr.
Albert opisujàca histori´ patologa Thomasa Harveya, który
w 1955 roku wykona∏ autopsj´ Alberta Einsteina. Po bada-
niu Harvey zachowa∏ si´ zuchwale, zabra∏ bowiem mózg Ein-
steina do domu, gdzie przez nast´pne 40 lat przechowywa∏ go
w pojemniku z p∏ynem konserwujàcym. Od czasu do czasu
udost´pnia∏ jednak jego ma∏e skrawki ró˝nym naukowcom
i pseudonaukowcom z ca∏ego Êwiata szukajàcym w tkance
nerwowej klucza do geniuszu wielkiego fizyka. Gdy Harve-
yowi stukn´∏a osiemdziesiàtka, resztki mózgu za∏adowa∏
do swego buicka skylarka i wyruszy∏ w d∏ugà podró˝ przez
USA, aby oddaç je wnuczce Einsteina.
WÊród naukowców, którzy badali skrawki mózgu s∏ynnego
noblisty, by∏a Marian C. Diamond z University of California
w Berkeley. Nie znalaz∏a w nich jednak ani nieprzeci´tnie
du˝ych neuronów, ani szczególnie wielkiej ich liczby. Jedy-
nie w obr´bie kojarzeniowej kory mózgowej, odpowiedzialnej
za najwy˝sze funkcje poznawcze, zauwa˝y∏a zadziwiajàco
liczne komórki nieb´dàce neuronami, a znane jako neuro-
glej. By∏o ich tam znacznie wi´cej ni˝ w pozosta∏ych miej-
scach mózgu Alberta.
Zbieg okolicznoÊci? Mo˝e tak, mo˝e nie. Coraz wi´cej prze-
s∏anek wskazuje bowiem na to, ˝e komórki neurogleju odgry-
wajà znacznie powa˝niejszà rol´, ni˝ dotychczas sàdzono.
Przez dziesi´ciolecia fizjolodzy zajmowali si´ neuronami,
uwa˝ajàc je za najwa˝niejsze sk∏adniki mózgu. Sàdzili, ˝e ko-
mórki neurogleju, mimo ˝e jest ich dziewi´ç razy wi´cej ni˝
neuronów, pe∏nià jedynie funkcj´ pomocniczà: ograniczajàcà
si´ do transportowania substancji od˝ywczych z naczyƒ krwio-
noÊnych do neuronów, utrzymywania homeostazy jonów
w mózgu oraz ochrony przed patogenami, które wymkn´∏y
si´ komórkom uk∏adu odpornoÊciowego. Dzi´ki takiemu
wsparciu neurony mog∏y wyspecjalizowaç si´ w przekazywa-
niu informacji za poÊrednictwem maleƒkich punktów kon-
taktowych zwanych synapsami i utworzyç sieç po∏àczeƒ, któ-
ra pozwala myÊleç, zapami´tywaç i wyra˝aç uczucia.
Stale roÊnie liczba
dowodów na to,
˝e pomijane
od pó∏wiecza komórki
neurogleju mogà
uczestniczyç w procesach
myÊlenia i uczenia si´
Patrz i s∏uchaj
MODEL CZYNNO Â CIOWY MÓZGU utrwalony w ten sposób móg∏by
zmieniç si´ radykalnie dopiero wówczas, gdyby uzyskano ca∏-
kiem nowe informacje dotyczàce neurogleju. W ciàgu kilku
ostatnich lat, dzi´ki zastosowaniu czu∏ych metod pozwalajà-
cych na obserwowanie ˝ywych komórek, pokazano, ˝e neu-
rony i komórki glejowe komunikujà si´ ze sobà, co trwa od ˝y-
cia p∏odowego a˝ do póênego wieku. Okaza∏o si´, ˝e neuroglej
ma wp∏yw na powstawanie synaps, a przede wszystkim na usta-
lanie, które po∏àczenia neuronów wzmocnià si´ z wiekiem, a
które stanà si´ s∏absze. Zmiany takie majà podstawowe zna-
czenie dla procesu uczenia si´ i d∏ugotrwa∏ego przechowywa-
nia uzyskanych informacji. Najnowsze prace eksperymental-
ne pokazujà, ˝e komórki neurogleju majà istotne znaczenie
dla sprawnoÊci mózgu, gdy˝ obok istniejàcej sieci neuronów
tworzà w∏asnà odr´bnà sieç informacyjnà. Choç ju˝ teraz neu-
rofizjologów ekscytuje perspektywa prowadzenia poszukiwaƒ
w pomijanej dotychczas, praktycznie niezbadanej po∏owie
mózgu, która mo˝e okazaç si´ skarbnicà informacji o pracy
ludzkiego umys∏u, to jednak do przypisywania komórkom gle-
jowym ca∏kowicie nowego znaczenia podchodzà z rezerwà.
w stopniu równie wa˝nym
jak neurony
R. Douglas Fields
KOMÓREK GLEJOWYCH ( czerwony ) w mózgu i pozosta∏ych cz´Êciach
uk∏adu nerwowego jest dziewi´ç razy wi´cej ni˝ neuronów.
MAJ 2004 ÂWIAT NAUKI 27
komórki
111662693.006.png
Astrocyt w neurogleju
aktywuje odleg∏e neurony,
wspomagajàc tworzenie
Êladów pami´ciowych.
b∏´dnie, ˝e porozumiewanie si´ komórek
neurogleju przebiega w taki sam sposób, w jaki
komunikujà si´ neurony. Uznano wi´c, ˝e
komórki neurogleju wytwarzajà impulsy elek-
tryczne, zwane potencja∏ami czynnoÊciowy-
mi, a ich efektem b´dzie uwalnianie neu-
roprzekaêników, które po przejÊciu przez
synapsy wzbudzà impulsy w kolejnych komór-
kach. RzeczywiÊcie badacze odkryli, ˝e ko-
mórki glejowe majà wiele takich samych ka-
na∏ów jonowych wra˝liwych na zmiany
napi´cia, które generujà sygna∏ elektryczny
w aksonach, chocia˝ ich b∏ona komórkowa
nie pozwala na rozchodzenie si´ w∏asnych po-
tencja∏ów czynnoÊciowych. Przypuszczali, ˝e
te kana∏y dadzà im mo˝liwoÊç poÊredniego
odczuwania poziomu aktywnoÊci sàsiednich
neuronów. Przeoczyli jednak wtedy fakt, ˝e
neuroglej przekazuje wiadomoÊci za pomocà
sygna∏ów chemicznych, nie zaÊ elektrycznych,
co obecnie mo˝na dostrzec dzi´ki zaawanso-
wanym technikom obrazowania pozwalajà-
cym na obserwowanie ˝ywych komórek.
Uk∏ad nerwowy w rozumieniu wi´kszoÊci
ludzi to plàtanina przewodów ∏àczàcych neu-
rony. Od ka˝dego neuronu odchodzi d∏uga wy-
pustka, najcz´Êciej rozga∏´ziona na koƒcu,
zwana wypustkà osiowà, neurytem lub akso-
nem. Jej funkcjà jest przesy∏anie sygna∏u elek-
trycznego od cia∏a komórki do kolbowato roz-
szerzonego zakoƒczenia, za którym znajduje
si´ synapsa – miejsce ∏àczàce wypustki dwóch
neuronów. Zwykle synapsy nerwowe powsta-
jà w wyniku po∏àczenia aksonu z wypustkami
przesy∏ajàcymi sygna∏ do komórki, zwanymi
dendrytami. B∏ony komórkowe wypustek od-
dzielone sà wàskà szczelinà, zwanà szczelinà
synaptycznà, która uniemo˝liwia przejÊcie sy-
gna∏u elektrycznego. Dlatego te˝ ka˝da kolbka
aksonu wytwarza chemiczne czàsteczki zwa-
ne neuroprzekaênikami lub neuromediato-
rami, które mo˝e uwalniaç do szczeliny sy-
naptycznej, gdzie sà rozpoznawane przez
specyficzne bia∏ka receptorowe znajdujàce si´
na powierzchni dendrytu. W ten sposób w
synapsie sygna∏ elektryczny zostaje zamienio-
ny na sygna∏ chemiczny. Przestrzeƒ wokó∏ neu-
ronów i ich wypustek jest szczelnie wype∏nio-
na komórkami glejowymi, które do czasu
Êmierci Einsteina neurobiolodzy podejrzewa-
li co prawda o udzia∏ w przetwarzaniu infor-
macji, niemniej pomin´li t´ mo˝liwoÊç z bra-
ku przekonujàcych dowodów. Ostatecznie
uznali neuroglej za ma∏o wa˝ny, odstawiajàc go
tym samym na d∏ugi czas na boczne tory nauki.
Neurofizjolodzy nie potrafili wykrywaç sy-
gna∏ów przesy∏anych mi´dzy komórkami neu-
rogleju, cz´Êciowo z braku czu∏ej metody ana-
litycznej, ale przede wszystkim z powodu
niew∏aÊciwego miejsca poszukiwaƒ. Za∏o˝yli
Pods∏uchuje i reaguje
WPO ¸ OWIE LAT DZIEWI ¢å DZIESI Ñ TYCH pojawi-
∏y si´ nowe informacje dotyczàce sposobu,
w jaki neuroglej wykrywa aktywnoÊç neuro-
nów. Neurofizjolodzy ustalili wówczas, ˝e
na b∏onie komórek glejowych znajdujà si´
receptory wielu zwiàzków chemicznych,
w tym tak˝e neuroprzekaêników. Odkrycie
to sugerowa∏o, ˝e mogà one komunikowaç
si´ mi´dzy sobà za pomocà szczególnych sy-
gna∏ów chemicznych, nierozpoznawanych
przez neurony, a byç mo˝e reagowaç bezpo-
Êrednio na neuromediatory wydzielane przez
komórki nerwowe.
Aby udowodniç takie przypuszczenie, na-
ukowcy musieli przede wszystkim wykazaç, ˝e
neuroglej rzeczywiÊcie „pods∏uchuje” prze-
kazy neuronów i reaguje na to, co „us∏yszy.”
WczeÊniejsze prace pokaza∏y, ˝e oznakà pobu-
dzenia komórek glejowych mo˝e byç nap∏yw
jonów wapnia do ich wn´trza. Bioràc to
pod uwag´, opracowano metod´ laboratoryj-
nà, pozwalajàcà Êledziç zmiany st´˝enia jo-
nów wapnia we wn´trzu komórki. Umo˝li-
wi∏o to sprawdzenie, czy komórki glejowe
otaczajàce synapsy znajdujàce si´ mi´dzy
wypustkami neuronów a komórkami mi´-
Êniowymi, znane jako koƒcowe komórki
Schwanna, sà wra˝liwe na przesy∏ane tam-
t´dy sygna∏y. Zastosowana metoda potwierdzi-
∏a, ˝e wyzwolenie potencja∏u czynnoÊciowe-
go w badanych synapsach powoduje nap∏yw
jonów wapnia do komórek Schwanna.
Uzyskanie wst´pnych informacji spowodo-
wa∏o pojawienie si´ kolejnego pytania. Czy ko-
mórki glejowe ograniczajà si´ jedynie do „pod-
Przeglàd / Neuroglej
n Od dziesi´cioleci neurofizjolodzy sàdzili, ˝e komunikacj´ w mózgu i innych cz´Êciach
uk∏adu nerwowego zapewniajà wy∏àcznie neurony, natomiast komórki neurogleju,
choç jest ich dziewi´ç razy wi´cej, jedynie nad nimi czuwajà.
n Dzi´ki rozwojowi aparatury obrazujàcej i rejestrujàcej sygna∏y wiadomo obecnie,
˝e komórki neurogleju nie tylko komunikujà si´ z neuronami, ale tak˝e przekazujà
mi´dzy sobà informacje. Neuroglej mo˝e ponadto zmieniaç wag´ sygna∏u
przekazywanego mi´dzy neuronami przez szczelin´ synaptycznà, a nawet
wp∏ywaç na wytwarzanie samych synaps.
n SprawnoÊç czynnoÊciowa neurogleju mo˝e mieç decydujàce znaczenie
dla procesów poznawczych, uczenia si´ i zapami´tywania, a tak˝e dla naprawy
uszkodzonych nerwów. Trwajà prace doÊwiadczalne, które powinny rozstrzygnàç,
czy tak jest w istocie.
28 ÂWIAT NAUKI MAJ 2004
111662693.007.png 111662693.008.png
POTENCJA¸
CZYNNOÂCIOWY
P¢CHERZYKI
SYNAPTYCZNE
ZAKO¡CZENIE
AKSONU
OLIGODENDROCYT
SZCZELINA
SYNAPTYCZNA
NEUROMEDIATOR
AKSON
RECEPTOR
DENDRYT
SYNAPSA
DENDRYT
ASTROCYT
NACZYNIE KRWIONOÂNE
s∏uchiwania” aktywnoÊci neuronów, wià˝àc
Êladowe iloÊci neuroprzekaênika uwalniane-
go z synapsy? Aksony tworzàce nerwy obwo-
dowe otoczone sà komórkami Schwanna
na ca∏ej d∏ugoÊci, a nie tylko w okolicy synap-
sy. W oÊrodkowym uk∏adzie nerwowym (móz-
gu i rdzeniu kr´gowym) aksony sà wr´cz
opatulone komórkami glejowymi zwanymi oli-
godendrocytami. PostanowiliÊmy w National
Institutes of Health (NIH) zbadaç wobec te-
go, czy komórki glejowe mogà monitorowaç
pobudzenia przep∏ywajàce przez aksony wcho-
dzàce w sk∏ad uk∏adów neuronalnych. JeÊli
tak, to jakie substancje poÊredniczà w tym zja-
wisku? I co wa˝niejsze, na czym dok∏adnie po-
lega reakcja neurogleju na odebrane sygna∏y?
Szukajàc odpowiedzi, wykorzystaliÊmy hodow-
le komórkowe neuronów czuciowych myszy.
By∏y to komórki zwojów korzeni grzbietowych
nerwów rdzeniowych (DRG – dorsal root gan-
glion). Ros∏y one w naczyniach laboratoryj-
nych wyposa˝onych w elektrody pozwalajàce
na wywo∏anie potencja∏u czynnoÊciowego
w aksonach. Cz´Êç hodowli prowadzono w
obecnoÊci komórek Schwanna, a do innych
dodano oligodendrocyty.
Aby ustaliç, czy neuroglej wykrywa wiado-
moÊci p∏ynàce wzd∏u˝ aksonu, trzeba by∏o
niezale˝nie „pods∏uchiwaç” aktywnoÊç obu
typów komórek. CzynnoÊci komórek rejestro-
waliÊmy, wykorzystujàc metod´ umo˝liwia-
jàcà obserwacj´ przemieszczania si´ jonów
wapnia. Polega ona na wprowadzeniu do ko-
mórek barwnika fluorescencyjnego, który
Êwieci dopiero po zwiàzaniu si´ z jonami wap-
nia. Wyzwolenie potencja∏u czynnoÊciowego
w aksonie powoduje otwarcie kana∏ów jono-
wych wra˝liwych na zmiany napi´cia, umo˝-
liwiajàc nap∏yw jonów wapnia do cytopla-
zmy. SpodziewaliÊmy si´ wi´c zobaczyç
w chwili powstania potencja∏u czynnoÊcio-
wego b∏ysk zielonej fluorescencji rozÊwietla-
jàcej od wewnàtrz ca∏y neuron. W miar´ na-
rastania st´˝enia jonów wapnia Êwiecenie
powinno byç coraz intensywniejsze, co po-
stanowiliÊmy zmierzyç powielaczem fotoelek-
tronowym, a obrazy jarzàcych si´ komórek
zapisywaç cyfrowo i odtwarzaç na monito-
rze w czasie rzeczywistym w umownej skali
kolorów wskazujàcych koncentracj´ jonów.
Widok ten przypomina radarowe obrazy na-
wa∏nicy z piorunami, pokazywane podczas
prognozy pogody. JeÊli komórki neurogleju
„us∏yszà” sygna∏y dochodzàce z neuronów,
o czym poÊrednio b´dzie Êwiadczyç nap∏yw jo-
nów wapnia z otoczenia do ich wn´trza, b´-
dà Êwieci∏y, tyle ˝e nieco póêniej.
Wpatrujàc si´ w obraz na monitorze kom-
putera w zacienionym pokoju w NIH, wie-
dzieliÊmy wraz z mojà wspó∏pracownicz-
kà, biologiem Beth Stevens, ˝e po miesiàcach
przygotowaƒ jedno przyciÊni´cie guzika
NEUROGLEJ I NEURONY
wspó∏dzia∏ajà ze sobà w mózgu
i rdzeniu kr´gowym. Neuron
wysy∏a informacj´, która przez
d∏ugi akson i szczelin´ synaptycznà
jest przenoszona do dendrytu
innego neuronu. Wchodzàce
w sk∏ad neurogleju astrocyty
dostarczajà substancje od˝ywcze
do neuronów i regulujà dzia∏anie
synapsy. Inne komórki neurogleju
– oligodendrocyty – wytwarzajà
os∏onk´ mielinowà izolujàcà
aksony. Sygna∏ elektryczny
biegnàcy wzd∏u˝ neuronu
(potencja∏ czynnoÊciowy),
dochodzàc do zakoƒczenia
aksonu ( wstawka ), powoduje
przesuni´cie p´cherzyków
zawierajàcych neuromediatory
do b∏ony komórkowej i ich
otwarcie. W ten sposób nast´puje
uwolnienie neuromediatorów
(czàsteczek sygna∏owych), które
przenikajà przez wàskà szczelin´
synaptycznà do receptorów
znajdujàcych si´ w b∏onie
komórkowej dendrytu. Podobnie
dzieje si´ w obwodowym
uk∏adzie nerwowym, gdzie
komórki Schwanna otaczajà
aksony i odpowiadajà
za ich mielinizacj´.
MAJ 2004 ÂWIAT NAUKI 29
111662693.001.png
Komórki Schwanna
mogà byç kluczem
do opracowania metod
leczenia niektórych
chorób neurologicznych.
przenoszenie substancji od˝ywczych z w∏oÊni-
czek – najcieƒszych naczyƒ krwionoÊnych –
do neuronów, utrzymywanie optymalnych
warunków jonowych wokó∏ neuronów, nie-
zb´dnych do powstania impulsów, a tak˝e
usuwanie nadmiaru neuroprzekaêników i jo-
nów uwalnianych podczas powstawania po-
tencja∏u czynnoÊciowego. W klasycznym ba-
daniu przeprowadzonym ju˝ w 1990 roku
zespó∏ pod kierunkiem Stephena J. Smitha
z Yale University (pracujàcego obecnie
w Stanford University) wykaza∏, ˝e st´˝enie
jonów wapnia w astrocytach narasta gwa∏-
townie po dodaniu do po˝ywki, w której ro-
snà, neuroprzekaênika – glutaminianu. Usta-
lono wówczas, ˝e wapƒ rozprzestrzenia∏ si´
szybko we wszystkich astrocytach, które re-
agowa∏y tak, jakby omawia∏y ze sobà nowe
wiadomoÊci przyniesione przez uwolniony
z neuronu neuroprzekaênik.
Pozosta∏o odpowiedzieç na pytanie: czy ko-
mórki astrocytów komunikujà si´ ze sobà dla-
tego, ˝e jony wapnia lub podobne czàsteczki
sygnalizacyjne przechodzà przez otwarte, ∏à-
czàce je kana∏y. W 1996 roku S. Ben Kater
oraz jego wspó∏pracownicy z University of
Utah wykluczyli takà mo˝liwoÊç. Za pomocà
ostrej mikroelektrody wyci´li w warstwie ho-
dowanych astrocytów stref´ pozbawionà ko-
mórek. W ich mniemaniu mia∏a ona dzia∏aç
jak autostrada dzielàca p∏onàcy las na dwie
cz´Êci. Fale jonów wapnia wywo∏ane po jednej
stronie przedostawa∏y si´ jednak bez trudu do
astrocytów znajdujàcych si´ po drugiej stronie
pustej strefy. Musia∏y wi´c istnieç jakieÊ sy-
gna∏y przesy∏ane za poÊrednictwem Êrodowi-
ska hodowli, nie zaÊ dzi´ki fizycznemu kon-
taktowi mi´dzy komórkami.
W ciàgu nast´pnych kilku lat intensywne
prace badawcze prowadzone w wielu labora-
toriach da∏y podobne wyniki. Nap∏yw jonów
wapnia do astrocytów udawa∏o si´ wywo∏aç
dodaniem neuroprzekaêników bàdê u˝yciem
elektrod pobudzajàcych ich wydzielanie
do szczeliny synaptycznej. Tymczasem fizjo-
lodzy i biochemicy wykryli, ˝e komórki glejo-
we majà receptory wià˝àce wiele czàsteczek
sygna∏owych u˝ywanych przez neurony w ko-
ASTROCYTY regulujà
przekazywanie sygna∏u przez
synapsy w ró˝ny sposób. Akson
wysy∏a sygna∏ do dendrytu
za poÊrednictwem uwolnionego
neuromediatora, którym w tym
przypadku jest glutaminian
( zielony ). Uwalniana jest
równie˝ czàsteczka ATP ( ˝ó∏ty ).
Oba zwiàzki stymulujà nap∏yw
jonów wapnia ( fioletowy )
do astrocytów, co warunkuje
komunikacj´ mi´dzy nimi
za poÊrednictwem uwalnianego
ATP. Astrocyty mogà wzmacniaç
sygna∏y, uwalniajàc ten sam
neuromediator, lub je os∏abiaç,
absorbujàc czàsteczk´
sygna∏owà. Mogà te˝ wydzielaç
bia∏ka wià˝àce neuromediator
( niebieski ) i w ten sposób nie
dopuszczaç do osiàgni´cia
przezeƒ celu. Co wi´cej, potrafià
wytwarzaç czàsteczki sygna∏owe
( czerwony ), które powodujà,
˝e akson zwi´ksza lub zmniejsza
iloÊç neuromediatora
uwalnianego podczas
nast´pnego wy∏adowania.
W miar´ nabywania
doÊwiadczenia nast´puje
modyfikacja po∏àczeƒ mi´dzy
neuronami, powodujàc zmienne
odpowiedzi na bodêce. Proces
ten uwa˝any jest za podstaw´
mechanizmu uczenia si´.
pozwoli ustaliç s∏usznoÊç naszej hipotezy. Neu-
rony DRG natychmiast odpowiedzia∏y na
impuls stymulatora, zmieniajàc barw´ z nie-
bieskiej na zielonà, potem czerwonà i nast´p-
nie bia∏à, która wskazywa∏a narastajàcà kon-
centracj´ jonów wapnia nap∏ywajàcych do
wn´trza aksonów. Poczàtkowo nie obserwowa-
liÊmy zmian ani w komórkach Schwanna, ani
w oligodendrocytach. Lecz po oko∏o 15 d∏u-
˝àcych si´ sekundach komórki glejowe wresz-
cie zacz´∏y Êwieciç niczym ˝arówki na bo˝ona-
rodzeniowej choince [ ilustracja na stronie 31 ].
Okaza∏o si´, ˝e w jakiÊ sposób odebra∏y im-
pulsy biegnàce wzd∏u˝ aksonów i odpowie-
dzia∏y na nie podwy˝szeniem st´˝enia jonów
wapnia w cytoplazmie.
Komunikacja wzajemna
POTWIERDZILIÂMY tym samym, ˝e neuroglej
wykrywa aktywnoÊç aksonu i pobiera do
swego wn´trza jony wapnia. W neuronach jo-
ny wapnia aktywujà enzymy wytwarzajàce
neuromediatory. Mo˝liwe, ˝e nap∏yw wapnia
do komórek neurogleju tak˝e wywo∏uje ak-
tywnoÊç enzymów, które przyczyniajà si´
do powstania odpowiedzi. Lecz w jaki sposób
odpowiada komórka neurogleju? A przede
wszystkim, co si´ w niej dzieje pod wp∏ywem
jonów wapnia?
Cennych wskazówek dostarczy∏ ekspery-
ment przeprowadzony nieco wczeÊniej na in-
nych komórkach neurogleju znajdujàcych
si´ w mózgu – astrocytach. Ich funkcjà jest
ASTROCYT
ZAKO¡CZENIE
AKSONU
JONY
WAPNIA
CZÑSTECZKI
SYGNA¸OWE
BIA¸KO
WIÑ˚ÑCE
NEUROMEDIATOR
R. DOUGLAS FIELDS jest kierownikiem Sekcji
Rozwoju i PlastycznoÊci Uk∏adu Nerwowego
w National Institute of Child Health and Human
Development w USA, a tak˝e wyk∏adowcà
kontraktowym w Neurosciences and Cognitive
Science Program w University of Maryland w Col-
lege Park. Po obronie pracy doktorskiej zosta∏
stypendystà uniwersytetów w Yale i Stanford.
Z upodobaniem uprawia wspinaczk´ i nurkowa-
nie, pasjonuje si´ budowà gitar akustycznych
i silnikami Volkswagena.
GLUTAMINIAN
ATP
RECEPTOR
GLUTAMINIANOWY
DENDRYT
111662693.002.png 111662693.003.png 111662693.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin