*
Wymawianie na przemian „a” - „o” lub „e” - „o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi- zabawa w naśladowanie „syreny policyjnej”
Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy „i” - zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy „u” , wymawianie ich na przemian- zabawa w naśladowanie „karetki”
Cmokanie- dziecko udaje, że stara się rozdzielić sklejone wargi
Gwizdanie
Zabawa w rybi pyszczek- gwałtowne otwieranie i zamykanie buzi jak rybka
Wargi wysunąć do przodu, ściągnąć je (jak przy gwizdaniu) i przesuwać w kąciki ust: w prawo, w lewo, a następnie wykonywać nimi ruchy okrężne
Ssanie wargi górnej, a potem dolnej
Zdmuchiwanie z dolnej wargi papierowych skrawków gazety
Nadymać policzki przy zwartych wargach
Nadmuchiwanie baloników, puszczanie baniek mydlanych
Nadymać policzki z uwolnieniem nagromadzonego w jamie ustnej powietrza- zabawa w dziurawy balonik
Nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach
Wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek)- jak zajączek
Przy zaciśniętych zębach zaciskać i rozluźniać wargi (zwarcie ma być silne)- zabawa w słabego i silnego
Dmuchać na płomień świecy, skrawki papieru, watkę, piłeczkę pingpongową...
Cmokanie (powstający szmer przypomina pocałunek)
Przy otwartej buzi wciągać w głąb jamy ustnej wargi, tak by całkowicie zasłaniały zęby górne i dolne
Wargę górną położyć możliwie najdalej na wargę dolną i wykonywać ruchy ssania; to samo ćwiczenie wykonujemy przy ułożeniu wargi dolnej na górną
„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta, lub zlizywanie z podniebienia masy czekoladowej, miodu, dżemu, rozmiękczonego wafelka
Kląskanie
Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych zębów, a następnie do górnej wargi przy maksymalnym opuszczeniu żuchwy
Język w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust
Ruchy koliste języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej
Oblizywanie lub „odliczanie” zębów
Wykonywać najpierw wolne, potem coraz szybsze ruchy na boki, w górę i w dół językiem w powietrzu - jak wąż; następnie stopniowo cofać język w głąb jamy ustnej
Wolno, następnie coraz szybciej masować czubkiem języka zęby, następnie wałek dziąsłowy, podniebienie
Żuć język, udawać ssanie cukierka
Naśladować grę na trąbce lub na bębenku
Ostrzyć czubek języka o górne zęby, przy szeroko otwartych ustach
Masować język poprzez nagryzanie czubka języka zębami
Szybko unosić i opuszczać język w kierunku dolnych i górnych zębów, przy szeroko otwartych ustach i nieruchomej żuchwie
Wymawiać ttt najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych ustach
Wymawiać ddd najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych ustach
Szybko wymawiać / (lllll...), a następnie sylaby: la, lo, le, lu
Szybko, naprzemiennie wymawiać głoski t, d (ćwiczenie pomocne przy nauce głoski „r”)
Zdmuchiwać skrawek papieru umieszczony na czubku języka (ćwiczenie polecane przy nauce wymowy głoski cz)
Ująć brzegi języka między zęby trzonowe, a czubek unosić do wałka dziąsłowego i opuszczać
Rozluźniony język podnieść do podniebienia twardego i lekko go dotknąć
Wahadełko- kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania warg i zębów
malagota