Antologia - Legendy. Tom 1.pdf
(
4012 KB
)
Pobierz
6166896 UNPDF
Legendy
Opracował Robert Silverberg
Przeło
Ŝ
yli:
Piotr W. Cholewa
Katarzyna Karłowska
Radosław Kot
Jarosław Kotarski
Paweł Kruk
Krzysztof Sokołowski
Lucyna Targosz
Dla Marthy’ego i Ralpha, którzy z pewno
ś
ci
ą
wiedz
ą
dlaczego
Wprowadzenie
Oto ksi
ąŜ
ka cudów pełna i malarskich wizji – oto jedena
ś
cie barwnych, smakowitych
i całkiem nowych opowiada
ń
najpopularniejszych i najznakomitszych współczesnych twórców
literatury fantasy. Ka
Ŝ
de z nich zaprasza do szczególnego, wyobra
Ŝ
onego uniwersum, które
uczyniło swego twórc
ę
sławnym niemal na całym
ś
wiecie.
Fantasy to najstarszy gatunek twórczo
ś
ci beletrystycznej: jego pocz
ą
tek zbiega si
ę
z narodzinami ludzkiej wyobra
ź
ni. Wystarczy pomy
ś
le
ć
o niezwykłych malowidłach naskalnych
znalezionych w Altamirze czy Chauvet, obrazach powstałych pi
ę
tna
ś
cie, dwadzie
ś
cia lub nawet
trzydzie
ś
ci tysi
ę
cy lat temu, by bez najmniejszego wysiłku wyobrazi
ć
sobie równie
Ŝ
tamte
ogniska płon
ą
ce w skutej lodem Europie, ogniska, przy których odziani w skóry szamani
opowiadali nadstawiaj
ą
cej uszu publice niewiarygodne historie o bogach i demonach,
talizmanach i zakl
ę
ciach, smokach, wilkołakach oraz cudownych krainach le
Ŝą
cych za
horyzontem. Podobnie działo si
ę
w spalonej sło
ń
cem Afryce, w pradawnych Chinach,
w staro
Ŝ
ytnych Indiach, w obu Amerykach: praktycznie wsz
ę
dzie, i to od tysi
ę
cy b
ą
d
ź
nawet
setek tysi
ę
cy lat. Ja sam uwa
Ŝ
am,
Ŝ
e potrzeba snucia opowie
ś
ci jest cech
ą
uniwersaln
ą
ludzkiej
kultury i
Ŝ
e gdy tylko pojawiły si
ę
na tym
ś
wiecie istoty okre
ś
lane mianem „ludzi”, zaraz znale
ź
li
si
ę
w
ś
ród nich gaw
ę
dziarze, bajarze i poeci, którzy po
ś
wi
ę
cili wszystkie swe wysiłki i talenty
jednemu tylko: aby w miar
ę
naszej ewolucji stwarza
ć
drugi, te
Ŝ
coraz bogatszy
ś
wiat wyobra
Ŝ
e
ń
.
Nigdy nie dowiemy si
ę
oczywi
ś
cie, jakie historie snuli gaw
ę
dziarze ludzi z Cro-Magnon
w mro
ź
ne noce na terenach pó
ź
niejszej Francji, na pewno jednak były to opowie
ś
ci w znacznej
mierze fantastyczne.
Ś
wiadczy o tym tre
ść
tych spo
ś
ród najstarszych przekazów, które
przetrwały. Je
ś
li uznamy szeroko rozumian
ą
twórczo
ść
fantastyczn
ą
za prób
ę
opisu
i podporz
ą
dkowania sobie
ś
wiata mieszcz
ą
cego si
ę
poza nasz
ą
, doczesn
ą
rzeczywisto
ś
ci
ą
,
najdawniejsza opowie
ść
, która zachowała si
ę
do naszych czasów, czyli sumeryjski epos o herosie
Gilgameszu, napisany około 2500 lat p.n.e., to nic innego jak czysta fantastyka, gdy
Ŝ
mamy tu
bohatera poszukuj
ą
cego sposobu na osi
ą
gni
ę
cie nie
ś
miertelno
ś
ci.
W
Odysei
Homera trafiamy na zmiennokształtnych, czarnoksi
ęŜ
ników i czarodziejki,
cyklopów i wielogłowe, po
Ŝ
eraj
ą
ce ludzi stworzenia oraz na całe mnóstwo fantastycznych
elementów, które pojawiaj
ą
si
ę
zreszt
ą
równie
Ŝ
w wielu innych greckich i rzymskich
opowie
ś
ciach. Zbli
Ŝ
aj
ą
c si
ę
nieco bardziej do naszych czasów, spotkamy upiornego potwora
Grendela ze staroangielskiego
Beowulfa
, pojawiaj
ą
si
ę
w
ąŜ
Midgardu, smok Fafnir
i apokaliptyczny wilk Fenris z sag nordyckich. Nieco pó
ź
niej dostrzegamy wyrosłego
z germa
ń
skich legend, poszukuj
ą
cego daremnie nie
ś
miertelno
ś
ci Fausta. S
ą
niezliczone cuda
z
Ksi
ę
gi
tysi
ą
ca i jednej nocy,
s
ą
obdarzeni cechami nadprzyrodzonymi bohaterowie walijskiego
Mabinogion
i perskiego
Shah-Nameh
i mnóstwo innych jeszcze, niezwykłych i cudownych istot.
Nowe czasy – epoka mikroskopów i teleskopów, wiek maszyn parowych i kolei
Ŝ
elaznych,
telegrafów, gramofonów i
ś
wiatła elektrycznego – nie poło
Ŝ
yły kresu snuciu fantazji. Owszem,
trudno o zjawisko bardziej fantastyczne ni
Ŝ
zapis brzmienia całej orkiestry symfonicznej
utrwalony na małym kr
ąŜ
ku plastiku, nie da si
ę
te
Ŝ
odmówi
ć
aury niesamowito
ś
ci chwili, gdy
przemawiamy do małego urz
ą
dzenia, które kryje si
ę
w dłoni, a pozwala nam porozumie
ć
si
ę
z kim
ś
odległym o pi
ę
tna
ś
cie tysi
ę
cy kilometrów. Jednak sam fakt,
Ŝ
e wiele rzeczy uprzednio
uznawanych za niemo
Ŝ
liwe weszło ostatecznie do dokona
ń
codzienno
ś
ci, nie umniejszył
fascynacji tym, co niewidzialne i nieosi
ą
galne. Ostatecznie to samo stulecie, które przyniosło
nam wynalazki Thomasa Alvy Edisona i Alexandra Grahama Bella, zaowocowało tak
Ŝ
e dwiema
niezrównanymi opowie
ś
ciami Lewisa Carolla o Alicji goszcz
ą
cej w tym drugim wymiarze
rzeczywisto
ś
ci, niezliczonymi historiami Henry’ego Ridera Haggarda, traktuj
ą
cymi
o zaginionych cywilizacjach, oraz
Frankensteinem
Mary Wollstonecraft Shelley.
Podobnie dwudzieste stulecie – wiek komunikacji lotniczej i energii atomowej, telewizji
i komputerów, operacji na otwartym sercu i zabiegów zmiany płci – nie pozbawiło nas
umiłowania opowie
ś
ci o cudach jeszcze niezwyklejszych. Epoka maszyn te
Ŝ
miała swoich
fantastów, jak: James Branch Cabell, A. Merritt, Edward Dunsany, E. R. Eddison, Mervyn Peake,
L. Frank Baum, H. P. Lovecraft, Robert E. Howard i J. R. R – Tolkien, którzy karmili
ś
wiat
swoimi niesamowitymi wizjami.
Wiek dwudziesty przyniósł jednak pewn
ą
zmian
ę
tonu, a to za spraw
ą
wzrostu popularno
ś
ci
fantastyki naukowej: odro
ś
li literatury fantastycznej, która korzystała z wiary w ludzki geniusz,
aby to, co niemo
Ŝ
liwe lub niewiarygodne, uczyni
ć
jednak prawdopodobnym. Fantastyka
naukowa wykształciła si
ę
ju
Ŝ
z gór
ą
sto lat temu w ksi
ąŜ
kach Juliusza Verne’a i H. G. Wellsa,
a nast
ę
pnie rozwijała si
ę
dzi
ę
ki dziełom takich pisarzy, jak: Robert A. Heinlein, Isaac Asimov
czy Aldous Huxley, by ostatecznie zyska
ć
najwy
Ŝ
sz
ą
poczytno
ść
i sta
ć
si
ę
literatur
ą
sztandarow
ą
„wieku atomowego”, podczas gdy „czyst
ą
” fantastyk
ę
(a dokładniej – fantasy), czyli tak
ą
fantazj
ę
literack
ą
, która nie podejmuje
Ŝ
adnych wysiłków zmierzaj
ą
cych do empirycznego
wyja
ś
nienia przedstawianych cudów, zacz
ę
to uwa
Ŝ
a
ć
za gatunek przeznaczony przede wszystkim
dla dzieci i równa
ć
j
ą
z mitami oraz bajkami.
A jednak dawna fantastyka nie zanikn
ę
ła, chocia
Ŝ
w Stanach Zjednoczonych zeszła ze sceny
na blisko pi
ęć
dziesi
ą
t lat, gdy literatura science fiction docierała do czytelników pod postaci
ą
magazynów o tak d
ź
wi
ę
cznych nazwach jak „Amazing Stories” czy „Astounding Science
Fiction”. Czytelnikami tymi byli zwykle chłopcy lub rozgarni
ę
ci młodzi m
ęŜ
czy
ź
ni
z zamiłowaniem do nowinek technicznych i dysput naukowych. Literatur
ą
fantasy zajmował si
ę
wówczas programowo tylko zało
Ŝ
ony w roku 1923 magazyn „Weird Tales”, jednak pojawiało si
ę
tam te
Ŝ
sporo beletrystyki pozbawionej w
ą
tku spekulatywnego, która dzisiaj do fantasy nie
zostałaby zaliczona, jak chocia
Ŝ
by opowie
ś
ci grozy.
Czasem trudno orzec, gdzie ko
ń
czy si
ę
fantasy, a zaczyna fantastyka naukowa, lecz niektóre
ró
Ŝ
nice wr
ę
cz rzucaj
ą
si
ę
w oczy. Historie o androidach, robotach, statkach kosmicznych, obcych
istotach, wehikułach czasu, wirusach z kosmosu, imperiach galaktycznych i tym podobnych
zostan
ą
najpewniej zaliczone do fantastyki naukowej. Wszystko to s
ą
bowiem zjawiska
teoretycznie mo
Ŝ
liwe i pozostaj
ą
w obr
ę
bie obecnego naukowego obrazu wszech
ś
wiata (chocia
Ŝ
przyzna
ć
trzeba,
Ŝ
e wehikuły czasu czy statki poruszaj
ą
ce si
ę
z pr
ę
dko
ś
ci
ą
przekraczaj
ą
c
ą
pr
ę
dko
ść
ś
wiatła ledwie mieszcz
ą
si
ę
w nim, a mo
Ŝ
e nawet wystaj
ą
nieco poza jego ramy).
Fantasy tymczasem wykorzystuje to, co w obr
ę
bie naszej kultury powszechnie uwa
Ŝ
a si
ę
za
niemo
Ŝ
liwe lub nie istniej
ą
ce, czyli takie osobliwo
ś
ci, jak: czarnoksi
ęŜ
nicy i czarownicy, elfy
i gobliny, wilkołaki i wampiry, jednoro
Ŝ
ce i zaczarowane ksi
ęŜ
niczki, skuteczne nad wyraz
zakl
ę
cia i magiczne formuły.
Fantasy jako taka nie miała naprawd
ę
swojego magazynu a
Ŝ
do roku 1939, kiedy to John W.
Campbell jr, czołowy wydawca tamtych czasów, wprowadził na rynek „Unknown” (potem
nazywany „Unknown Worlds”), w którym pozwolił autorom szerzej korzysta
ć
z wyobra
ź
ni, ni
Ŝ
dopuszczało to jego pojmowanie fantastyki naukowej. Wielu spo
ś
ród tych pisarzy, którzy
wcze
ś
niej uczynili „Astounding Science Fiction” najznakomitszym podówczas czasopismem SF
– jak Robert A. Heinlein, L. Sprague de Camp, Theodore Sturgeon, Lester del Rey, Jack
Williamson – stało si
ę
te
Ŝ
podporami „Unknown”. Schemat zachowywali zwykle ten sam:
najpierw nale
Ŝ
ało rzuci
ć
oryginalny lub awangardowy pomysł, nast
ę
pnie rozwin
ąć
go
i przedstawi
ć
konsekwencje, a wszystko to w mo
Ŝ
liwie logiczny sposób. Opowie
ś
ci o wstr
ę
tach
czynionych gnomom wodnym albo o zaprzedaniu duszy diabłu trafiały pó
ź
niej do „Unknown”, te
o podró
Ŝ
ach w czasie czy lotach do odległych planet publikowano za
ś
w „Astounding”.
Mimo to „Unknown”, chocia
Ŝ
ukochany zarówno przez wydawców, jak i przez czytelników,
nie zdobył nigdy wi
ę
kszej popularno
ś
ci i gdy przyszedł czas wojennych braków papieru,
Campbell za
ś
musiał w roku 1943 wybiera
ć
pomi
ę
dzy jednym a drugim tytułem, zlikwidował
wła
ś
nie „Unknown”, który nigdy wi
ę
cej nie pojawił si
ę
ju
Ŝ
na rynku. Powojenne, nostalgiczne
zwykle próby jego miło
ś
ników zmierzaj
ą
ce do odtworzenia klimatu tamtych stronic nie były
szczególnie udane: „Beyond” H. L. Golda ukazało si
ę
tylko dziesi
ęć
numerów, „Fantasy Fiction”
Lestera del Reya zaledwie cztery. Jedynie „The Magazine of Fantasy”, wydawany przez
Anthony’ego Bouchera i J. Francisa McComasa, znalazł miejsce na rynku, chocia
Ŝ
ju
Ŝ
z drugim
numerem postanowiono o zmianie jego nazwy na „Fantasy and Science Fiction”. Gdy w pó
ź
nych
latach pi
ęć
dziesi
ą
tych fantastyka naukowa weszła na rynek tanich wyda
ń
ksi
ąŜ
kowych
(paperbacków), fantasy znów pozostała w tyle. W tej postaci ukazało si
ę
tylko kilka powie
ś
ci
fantasy, a wi
ę
kszo
ść
z nich – jak
Umieraj
ą
ca
Ziemia
Jacka Vance’a oraz wczesne wznowienia H.
P. Lovecrafta i Roberta E. Howarda – znikn
ę
ła błyskawicznie z półek, staj
ą
c si
ę
cennymi
pozycjami kolekcjonerskimi.
Plik z chomika:
NOWOSCI-FILMOWE-2020-CHOMIKUJ-LORDRADO
Inne pliki z tego folderu:
Foster Alan Dean - Zaginiona Dinotopia.pdf
(1799 KB)
Foster Alan Dean - Wspólnota Humanx Tom 1 - Kryształowe Łzy.pdf
(1151 KB)
Frost Jeaniene - Nocna Łowczyni Tom 1 - W Pół Drogi Do Grobu.pdf
(1688 KB)
Foster Alan Dean - Przeklęci Tom 3 - Wojenne Łupy (S-F).pdf
(902 KB)
Camp Lyon Sprague De & Pratt Fletcher - Harold Shea Tom 1 - Uczeń Czarnoksiężnika.pdf
(1524 KB)
Inne foldery tego chomika:
- !!! ►E-book !!!! KSIĄŻKI (123)
- !AUTORZY ALFABETYCZNIE
!!! romanse nowe
!!! romanse nowe 02
!!!NEWS!
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin