DOGOTERAPIA.pdf

(2513 KB) Pobierz
gko.dvi
Spis treści
OŚWIATA SAMORZĄDOWA
⊲ Ewa Łowkiel — Oświata wobec rynku pracy — z perspektywy Gdyni
................................
3
⊲ Jacek Ostapkowicz — Działalność edukacyjna Muzeum Miasta Gdyni
...............................
6
EDUKACJA HUMANISTYCZNA
⊲ Anna KlusekHundsdorff — Scenariusz lekcji języka polskiego — Nad Niemnem Elizy
Orzeszkowej
9
⊲ Joanna GinterReglińska — Scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy IV
.........................
16
⊲ Gabriela Mieczyńska, Jolanta Richert — Konkurs matematycznojęzykowy dla klasy VI
.............
20
BIOLOGIA
⊲ Elżbieta Mazurek — Nowa systematyka świata żywego
.............................................
23
WYCHOWANIE
⊲ Wojciech Cichosz — W poszukiwaniu mądrości edukacyjnowychowawczej
.........................
28
⊲ Joanna GinterReglińska — Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie VI szkoły podstawowej lub
I gimnazjum
32
WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
⊲ Małgorzata Miśkowiec — Wspomaganie rozwoju ruchowego jako droga do pełniejszego rozwoju
poznawczego
34
⊲ Dorota Markstein — Wspomaganie rozwoju umysłowego z wykorzystaniem Gimnastyki Mózgu
Paula Dennisona
46
⊲ Ewa Lipińska — Pies w przedszkolu
................................................................
52
⊲ Ewa Lipińska, Magdalena Kleina, Marta Czerwińska — Dogoterapia w Gdyni
.......................
54
⊲ Ewa Lipińska — Dogoterapia pedagogiczna
........................................................
60
SZKOLNA PROFILAKTYKA
⊲ Dorota BrylskaZiółtkowska — Nauczyciel a dziecko zagrożone nałogami
...........................
67
⊲ Monika Jarząb — Scenariusz godziny wychowawczej
...............................................
70
⊲ Izabela Niezgoda — Uzależnienia — walka z nałogami
.............................................
75
⊲ Zofia Świderska — Szkodliwe uzależnienia — ja nie palę!
..........................................
78
TECHNOLOGIA INFORMACYJNA W NAUCZANIU
⊲ Zbigniew Ledóchowski — Matura z informatyki — i co dalej?
.......................................
83
⊲ Tadeusz Bury — Linux w edukacji — cz. 2
.........................................................
93
IMPREZY I UROCZYSTOŚCI SZKOLNE
⊲ Alicja Smolik — Jasełka — inscenizacja dla dzieci w wieku przedszkolnym
........................
99
Gdyński Kwartalnik Oświatowy
Wydawca : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Słowackiego 53, 81–392 Gdynia, tel./fax (58) 620 53 46,
email: godn@sni.edu.pl, strona internetowa: www.sni.edu.pl/godn
Adres redakcji : Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, ul. Słowackiego 53, 81–392 Gdynia, tel./fax (58) 620 53 46,
email: godn@sni.edu.pl, strona internetowa: www.sni.edu.pl/godn
Redaktor naczelny : Elżbieta Wójcik
Zespół redakcyjny : Teresa Kaczyńska, Elżbieta Mazurek, Daniela Maćkiewicz, Maria Piórkowska, Tadeusz Bury, Iwona
Chojnacka, Joanna Gawron, Elżbieta Cymerys, Renata Wolińska, Krystyna Ciesielska, Anna JanichKilian, Kazimierz
Cichoszewski, Ryszard Szubartowski, Gabriela Żylińska, Hanna Kulińska, Krystyna Skalska, Waldemar Kotowski, Alicja
Smolik, Ewa Madziąg, Dorota Markstein
Okładka : Anna Tarasiewicz
Druk : PHU ATUT s.c., R. Przydatek J. Strahl, al. Zwycięstwa 30, 81–402 Gdynia, tel./fax (58) 622 14 56
Skład : Zbigniew Mielewczyk, tel. (58) 663 50 89, email: poczta@zbigniewm.prv.pl
Redakcja zastrzega sobie prawo redagowania i skracania tekstów oraz zmiany ich tytułów. Nie zwraca tekstów artykułów
niezamówionych.
.........................................................................................
........................................................................................
.......................................................................................
...................................................................................
32478685.001.png
OŚWIATA SAMORZĄDOWA
Ewa Łowkiel
Oświata wobec rynku pracy
— z perspektywy Gdyni
I. Rynek pracy a oferta szkolnictwa ponadgimnazjalnego
Analiza ofert pracy i liczby bezrobotnych na podstawie danych Powiatowego Urzędu
Pracy nie prowadzi do prostych i jednoznacznych wniosków. Trudno też w oparciu
o nią projektować kształcenie na poziomie ponadgimnazjalnym. Mimo stosunko
wo niskiego bezrobocia w Gdyni (około 9%) liczba miejsc pracy jest czterokrotnie
niższa od liczby zarejestrowanych bezrobotnych, a w zawodach, w których figuru
je kilkadziesiąt ofert pracy, z reguły większa jest liczba bezrobotnych. Można więc
jedynie przewidywać rozwój niektórych sektorów gospodarki, w tym usług, zakła
dając bardziej dynamiczny wzrost gospodarczy, ale należy pamiętać, że na rynku
pracy pogłębiać się będzie ostra konkurencja, gdyż bardzo liczne roczniki wyżu de
mograficznego, z którego większość młodych ludzi przedłużyła okres kształcenia,
kontynuując edukację na uczelniach wyższych, pojawiać się będzie na rynku pra
cy. Są to kolejne roczniki młodych ludzi urodzonych na początku lat osiemdzie
siątych. Natomiast przyglądając się bliżej ofertom, zauważymy, że bardzo niewiele
jest miejsc pracy w zawodach, które wymagają najwyższych kwalifikacji. Niełatwo
jest też dziś przewidzieć, jak znacząca grupa pracowników skorzysta w najbliższych
latach z prawa do emerytury, powodując ożywienie rynku pracy.
W obszarze edukacji z powodu niżu demograficznego liczniejsze odejście na
emeryturę nauczycieli może spowodować jedynie brak zwolnień z art. 20 KN i mniej
szą liczbę urlopów dla poratowania zdrowia. Już dziś w Powiatowym Urzędzie Pra
cy w Gdyni zarejestrowanych jest 180 nauczycieli, w tym pedagodzy i psycholodzy
szkolni.
Tymczasem w ciągu najbliższych 6 lat ubywać będzie rocznie od 200 do 400
uczniów w szkołach podstawowych, a w ciągu 9 lat od 100 do 300 uczniów w gim
nazjach.
II. Tendencje demograficzne
i aspiracje absolwentów gimnazjum
Znamy liczbę absolwentów gimnazjów w najbliższych 16 latach. Wiemy także, że
z każdym rokiem będzie ich mniej. W Gdyni za 16 lat w szkołach ponadgimnazjal
nych będzie prawie o połowę mniej uczniów niż obecnie. Ograniczanie miejsc pracy
GdyńskiKwartalnik Oświatowy, 4/2004
3
32478685.002.png
OŚWIATA SAMORZĄDOWA
w edukacji odbywać się będzie w procesie rozłożonym na wiele lat i przyniesie sporo
wyzwań związanych z kształtowaniem sieci szkół i z ich finansowaniem. Nasilać się
będzie ostra rywalizacja o ucznia, która służyć powinna poszukiwaniu różnorod
nych ofert kształcenia i podnoszeniu jego jakości. Obserwujemy to już obecnie, gdy
z każdym rokiem mniej liczne roczniki absolwentów gimnazjum poszukują miejsc
w szkołach średnich i zawodowych.
Zjawiskiem nie tylko gdyńskim — choć w Gdyni szczególnie wyrazistym — jest
wybieranie przez gimnazjalistów kształcenia w liceach ogólnokształcących, których
absolwenci w zdecydowanej większości kontynuują edukację na uczelniach wyż
szych: państwowych i niepaństwowych, nieliczni w szkołach policealnych. To prze
szło 60% absolwentów gimnazjum, natomiast około 20% wybiera technika, 10% li
cea profilowane i także 10% zasadnicze szkoły zawodowe. Tak więc 90% absolwentów
gimnazjów kontynuuje naukę w szkołach średnich kończących się maturą. Także
absolwenci techników w większości kształcą się na uczelniach wyższych, nierzadko
na kierunkach nie mających nic wspólnego ze zdobytym już zawodem.
Tendencja do zdobywania pełnego wykształcenia średniego i kontynuowania na
uki do poziomu wyższego powoduje, że na rynek pracy trafiają dziś nieliczni absol
wenci szkół zasadniczych zawodowych i średnich, a wydłużenie okresu kształcenia
opóźnia poszukiwanie pracy przez najliczniejsze grupy młodych ludzi urodzonych
w latach osiemdziesiątych.
III. Wyzwania dla samorządów
Do najważniejszych wyzwań, przed którymi stoją samorządy, zaliczyłabym:
— racjonalizację sieci szkół ponadgimnazjalnych, która polegać musi na stopnio
wym, odpowiadającym tendencjom demograficznym ograniczeniu liczby miejsc,
ale gwarantującym swobodny wybór szkoły z jednoczesnym zapewnieniem
kształcenia w zawodach istotnych dla gospodarki;
— komasowanie kształcenia zawodowego wokół szkół o najlepszej bazie i dobrych
tradycjach, a także ograniczanie liczby kształconych uczniów do potrzeb rynku
pracy;
— istotna jest też elastyczność w oferowaniu kierunków kształcenia i wprowadza
nie nowych zawodów. Aktywność taką wykazują już dziś gdyńskie szkoły, które
z każdym nowym rokiem szkolnym oferują nowe zawody, np. w minionym był
to technik spedytor i technik ochrony środowiska, w obecnym — technik geo
deta i technik informatyk (wcześniej technik informatyk realizowany był tylko
w szkole policealnej, gdyż nie było programów dla techników), a jednocześnie
rezygnują z tych, które nie cieszą się zainteresowaniem absolwentów gimnazjów
i niosą małe szanse na zatrudnienie;
— ciekawym doświadczeniem tegorocznym jest utworzenie klasy zawodowej pod
patronatem firmy jubilerskiej, która już dziś gwarantuje praktyki zawodowe,
a w przyszłości zatrudnienie. Być może jest to kierunek działań, które należy
podjąć w przyszłości.
Ważne jest także projektowanie szerokiej możliwości kształcenia dla dorosłych. Two
rzymy około 500 miejsc w szkołach policealnych, 450 w szkołach zawodowych dla
dorosłych i około 500 w liceach ogólnokształcących dla dorosłych. Bogate i róż
norodne oferty w kształceniu dorosłych proponują szkoły niepubliczne. Niektóre
zwiększają swoją konkurencyjność, rezygnując z czesnego.
4
GdyńskiKwartalnikOświatowy, 4/2004
32478685.003.png
OŚWIATA SAMORZĄDOWA
Tendencje i procesy, o których wspomniałam wcześniej, niosą wyzwania spowo
dowane koniecznością łączenia szkół i ograniczania zatrudnienia, a także finansowe,
gdyż dla różnorodności zawodów i jednoczesnego ograniczania liczby absolwentów
w niektórych zawodach konieczne staje się tworzenie mniej licznych klas, czy nawet
łączenie klas przy kształceniu w dwu zawodach.
Niełatwo jednak planować oferty kształcenia, gdyż trudno przewidywać liczbę
uczniów spoza Gdyni. To dziś spora grupa licząca około 700 uczniów. Z jednej strony
ich obecność stanowić może dowód wysokiego standardu gdyńskiej edukacji i two
rzy miejsca pracy dla nauczycieli, z drugiej zaś rodzi koszty, gdyż dla utrzymania
dobrej jakości kształcenia niezbędne są dodatkowe pieniądze, które samorząd gdyń
ski do edukacji dodaje. 40% wydatków na edukację w 2004 roku to środki gminy.
Warto podkreślić, że pieniądze przekazywane przez gminę tworzą dodatkowe miejsca
pracy dla około 120 nauczycieli. Przekonana jestem, że są to dobrze zainwestowa
ne pieniądze. Służą zarówno jakości kształcenia, jak i kreowaniu miejsc pracy dla
nauczycieli.
Bardzo ważnym tegorocznym doświadczeniem będą zewnętrznie oceniane ma
tury, ale również istotne są egzaminy zawodowe, które wg nowych zasad po raz
pierwszy odbyły się w tym roku. W niektórych zawodach powinny być przeprowa
dzone w zakładach pracy, co sprzyjać może ściślejszemu wiązaniu projektowanych
kierunków kształcenia zawodowego z rynkiem pracy.
Ewa Łowkiel
wiceprezydent Gdyni
GdyńskiKwartalnik Oświatowy, 4/2004
5
32478685.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin