Adam Dąbrowski
3 MI
Klasa 4
Matematyka wokół nas
Działy w których zostało wprowadzone zagadnienie: Dodawanie i odejmowanie liczb, mnożenie i dzielenie liczb, odejmowanie liczb sposobem pisemnym, odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach,
Dodawanie i odejmowanie liczb
Sposób wprowadzania:
W ZOO jest 21 ibisów i 28 papug. Ile jest razem ibisów i papug w ZOO? (Ścieżka edukacyjna- przyrodnicza)
21
+
28
=
49
Składnik
Suma
Odp. W ZOO jest 49 tych ptaków.
Wynik dodawania nazywamy sumą.
Na początku roku Kasia kupiła 12 zeszytów. Siostrze dała 8 zeszytów. Ile zeszytów zostało Kasi?
12
-
8
4
Odjemna
Odjemnik
Różnica
Odp. Kasi zostały 4 zeszyty.
Wynik odejmowania nazywamy różnicą.
Odejmowanie możemy sprawdzić za pomocą dodawania.
12-4=8 Sprawdzenie 4+8=12
Po wprowadzeniu powyższego stwierdzenia następuje zastosowanie w zadaniach:
Z zaoszczędzonych pieniędzy Zuzia kupiła książkę za 18 zł. Ile zaoszczędziła Zuzia, jeżeli zostało jej 24 zł?
-18=24
24+18=42
Sprawdzenie
42
W miejsce wpisz taką liczbę, aby szalki wagi były w równowadze.
13+
=30
30-13=17
17
Dodawanie, odejmowanie w którym nie znamy jednego ze składników, zostało przedstawione również za pomocą grafu:
a)
+25=80
+25
-25
80-25=
=55
Odpowiedź: W należy wpisać liczbę 55.
b) 42+a=88 Dodawanie jest przemienne
a+42=88
+42
-42
88-42=a
46=a
Odpowiedź: a=46
Robert kupił koszulę za 32 zł. Ile pieniędzy dał kasjerce, jeżeli otrzymał 18 zł reszty?
Rozwiązanie możemy zapisać tak:
-32=18 lub x-32=18
-32
+32
18+32=x
x=18+32
x=50
Sprawdzenie:
50
-32=18
Basia dała kasjerce 20 zł i otrzymała 11 zł reszty. Ile kosztowały zakupy?
20-x=11
x=9
Sprawdzenie: 20-9-11
x=20-11
Po tym wprowadzeniu następują zadania dotyczące działu, w tych zadaniach znajduje się jedno zadanie wykorzystujące podane wyżej sposoby obliczenia niewiadomej liczby.
Zadanie: Znajdź nieznaną liczbę:
a) 112+=150
b) x+46=126
c) b-48=48
d) 180-=92
e) 86+15+=200
Mnożenie i dzielenie liczb
•
5
20
Czynnik
Iloczyn
Wynik mnożenia nazywamy iloczynem.
56
:
7
Dzielna
Dzielnik
Iloraz
Wynik dzielenia nazywamy ilorazem.
Zadanie wykorzystujące dzielenie i mnożenie z niewiadomą:
Tosia mówi, że ma tylko monety pięciozłotowe. Ile monet ma Tosia, jeżeli jej oszczędności są równe 30 zł?
Liczbę monet możemy oznaczyć literą a:
a•5=30
a=30:5
a=6
Sprawdzenie 6·5=30
•5
:5
Zadania: Oblicz nieznany czynnik:
a) 9•=45
10•=130
7•=49
b) •9=99
•8=56
•7=77
c) 2•5•x=90
4•y•5=100
z•3•4=60
Do podanego zapisu ułóż zadanie i rozwiąż je:
a) 5•x=80 b) 3•=96
Znajdź nieznane liczby:
a) :6=12
:10=7
b) 64: =8
56: =7
c) x:5=9
42:b=6
Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach
Wprowadzenie wygląda podobnie jak przy wprowadzeniu w dodawaniu i odejmowaniu liczb:
Opisane zadanie:
a) 2/6+=5/6
5/6-2/6=(5-2)/6=3/6
Sprawdzenie: 2/6+3/6=(2+3)/6=5/6
b) 1 3/8+a=2
a= 2-1 3/8
a= 1 8/8 – 1 3/8
a= (1 8/8 – 1)-3/8=(8-3)/8
a=5/8
Sprawdzenie: 1/3/8+5/8(a)=1+(3+5)/8=1 8/8=2
c) 5 2/4-x=1 3/4
x=5 2/4 – 1 ¾
x=4 6/4- 1 ¾
x=(4 6/4-1)- ¾
x=3 ¾
Sprawdzanie: 5 2/4-3 ¾=46/4 – 3 ¾= (4-3)+(6/4-3/4)=1 ¾
Oblicz i porównaj sumy:
a) 2 2/3+x=5 b) 4 ½+p=5 ½ c) y+3 ¾=5
Ułamki dziesiętne
W ułamkach dziesiętnych niema już wprowadzenia.
Zadanie Oblicz odjemną
a) x-16,4=23,8
b) y-28,95=3,6
c) a-45=86,7
Zadanie Oblicz nieznaną liczbę:
a) 45,2+=75,2
b) 100-=48,65
c) 65,4-=28,3
Zadanie Oblicz brakujący czynnik.
Zadanie Oblicz dzielnik.
Matematyka wokół nas klasa 5
Podręcznik matematyka wokół nas klasa 5 również podejmuje podobne kwestie co w klasie 4. Mianowicie niewiadomą ”x” spotkamy w odejmowaniu ułamków zwykłych oraz dziesiętnych. Tutaj w porównaniu do klasy czwartej wprowadzane są już zadania z treścią które poruszają omawianą kwestię. Do wprowadzenia nie potrzeba dodatkowych pojęć, gdyż takie wprowadzenie nastąpiło już w klasie 4. Zadania są analogiczne co do zadań w klasie 4, poziom trudności nie wzrósł.
Zadanie Jaką liczbę trzeba dodać do aby otrzymać 10?
Zadanie Jaką liczbę trzeba odjąć od , aby otrzymać ?
W temacie związanym z ułamkami dziesiętnymi występuje tylko zadanie związane z rozwiązaniem równania, brak jest zadań z treścią.
Zadanie Rozwiąż równania:
a) z+35,7=62,35
b) y-105,05=94,95
...
maksiulo