4 - Twórcze techniki fotografowania.pdf

(173 KB) Pobierz
4 - Twórcze techniki fotografowania
Twórcze techniki fotografowania: Tryb automatycznej ekspozycji do kontroli
nad ruchem
Automatyczna ekspozycja z preselekcj ą słu Ŝ y do zdj ęć ruchomych.
Automatyczna ekspozycja z preselekcj ą
migawki
Istotą prawidłowej ekspozycji jest dobranie
właściwej kombinacji czasu naświetlania i
otworu przysłony. Zmiana jednego z tych
parametrów wpływa na drugi. Jeśli czas
naświetlania wzrasta, to aby na film padła
jednakowa ilość światła, przysłona musi
być otwarta szerzej. Tryb automatycznej
ekspozycji z preselekcją migawki
wybierzemy, gdy tematem zdjęcia ma być
obiekt poruszający się. Gdy obiekt porusza
się szybko, naleŜy wybrać, rzecz jasna,
krótszy czas naświetlania, tak by uniknąć rozmycia.
Przy trybie z preselekcją migawki samodzielnie wybieramy czas naświetlania, a
aparat zajmuje się dobraniem otworu przysłony odpowiedniego do panujących
warunków. Tryb ten znakomicie sprawdza się przy fotografowaniu scen związanych
ze sportem: po pierwsze dlatego, Ŝe akcja rozwija się bardzo szybko, a po drugie, Ŝe
często uŜywa się w takich sytuacjach teleobiektywów, co zwiększa ryzyko poruszenia
aparatem. Zdjęcia przy krótkim czasie naświetlania umoŜliwiają "zamroŜenie" akcji.
Taki tryb fotografowania pozwala ujrzeć rzeczy nieuchwytne dla wzroku, gdyŜ na
zdjęciach utrlwalone zostaną momenty dziejące się zbyt szybko dla nieuzbrojonego
oka. Trybu z preselekcją migawki moŜna uŜyć takŜe do zdjęć z bardzo długim
czasem naświetlania, by celowo rozmyć obraz, na przykład płynącej wody lub
pędzącego samochodu.
Twórcze techniki fotografowania: Galeria zdj ęć wykonywanych w trybie
automatycznej ekspozycji z preselekcj ą migawki
Zatrzymywanie kadru w akcji wymaga fotografowania przy krótkim czasie
na ś wietlania. Tryb automatycznej ekspozycji z preselekcj ą migawki pozwala
wykonywa ć zdj ę cia czego ś , czego nie zobaczymy w inny sposób.
Dopinguj ą ce dziewcz ę ta
Tryb z preselekcją migawki uŜywany jest
wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z
ruchem. 1/500 s.
Gracze w polo
Przez uchwycenie jednego momentu w
wartkiej akcji pokazujemy coś, co dzieje się
zbyt szybko, by oko mogło to
zarejestrować. 1/500 s.
19857145.007.png 19857145.008.png
Ś wiatła przednie i tylne
Tryb z preselekcją migawki moŜna wykorzystywać takŜe do zdjęć z bardzo długim
czasem naświetlania. 10 s.
Twórcze techniki fotografowania: Tryb automatycznej ekspozycji z
kontrolowan ą ę bi ą ostro ś ci
Tryb automatycznej ekspozycji z preselekcj ą przysłony jest opcja, która daje
najlepsz ą kontrol ę ę bi ostro ś ci.
Tryb automatycznej ekspozycji z preselekcj ą przysłony
Jest to właściwy tryb, gdy naszym podstawowym celem jest uzyskanie określonej
głębi ostrości. Tryb automatycznej ekspozycji z preselekcją przysłony pozwala
wybrać przysłonę, do której aparat automatycznie dopstosowuje czas naświetlania.
Większe otwory przysłony powodują zmniejszenie obszaru, w którym obiekty
znajdują się w polu ostrości. Zmniejszanie otworu przysłony powoduje zwiększanie
głębi ostrości. Ogólnie moŜna stwierdzić, Ŝe przy największym rozwarciu przysłony -
na przykład przy ustawieniu f/1.8 - w polu ostrości będzie znajdował się wyłącznie
główny motyw zdjęcia, a wszystko za nim i wszystko przed nim będzie rozmyte. Jeśli
natomiast przysłona jest przymknięta aŜ do ustawienia f/22, prawie wszystko, od
kilku metrów od aparatu aŜ do
nieskończoności, będzie na zdjęciu ostre.
Musimy pamiętać, Ŝe zmniejszanie otworu
przysłony oznacza, Ŝe przez obiektyw
przechodzi mniej światła i konieczne jest
wybranie dłuŜszego czasu naświetlania.
JeŜeli zaleŜy nam na bardzo duŜej głębi
ostrości, moŜe się okazać, Ŝe wymagany
czas naświetlania jest zbyt długi dla
fotografowania z ręki. W takim przypadku
musimy skorzystać ze statywu lub zmienić
film na bardziej czuły. Warto wiedzieć, Ŝe
największa moŜliwa głębia ostrości nie
zawsze jest czymś, o co trzeba walczyć. Czasami celowe jest rozmycie elementów,
które nie mają znaczenia dla treści zdjęcia. Portrety lub fotografie szybkiej akcji
często wyglądają najlepiej przy nieostrym tle, poniewaŜ dzięki temu uwaga skupia się
na głównym temacie. Zdjęcie kaŜdego typu, w którym zaleŜy nam na izolowaniu
motywu głównego, powinno być wykonywane przy szeroko rozwartej przysłonie, co
19857145.009.png 19857145.010.png
daje moŜliwość najkrótszych czasów ekspozycji. System autofokusu przejmie na
siebie odpowiedzialność za prawidłową ostrość zdjęcia.
Twórcze techniki fotografowania: Wi ę cej kontroli nad gł ę bi ą ostro ś ci
Tryb automatycznej ekspozycji z priorytetem gł ę bi ostro ś ci jest specjaln ą
metod ą zapewnienia wyra ź nego odwzorowania kluczowych elementów.
Tryb automatycznej ekspozycji z priorytetem gł ę bi
ostro ś ci
Ten specjalny tryb pracy upraszcza utrzymywanie bardzo
precyzyjnej kontroli nad głębią ostrości. System
autofokusu słuŜy do określania obszaru ostrości.
Najpierw wybieramy najbliŜszy, a następnie najdalszy
punkt, który ma być ostry. Aparat automatycznie dobiera
optymalne połoŜenie punktu ustawienia ostrości i
ustawienie przysłony, które dadzą w efekcie wybrany
rozmiar głębi ostrości. Technika ta pozwala takŜe na
uzyskanie bardzo płytkiego obszaru głębi ostrości: jeśli
punkt początkowy końcowy znajdą się w tym samym
miejscu, ostra będzie jedynie odpowiadająca im
płaszczyzna.
19857145.001.png 19857145.002.png 19857145.003.png
Twórcze techniki fotografowania: Zaawansowane systemy pomiaru
intensywno ś ci ś wiatła
Zaawansowane systemy pomiaru intensywno ś ci o ś wietlenia eliminuj ą czynnik
przypadkowo ś ci przy wykonywaniu
zdj ęć .
Trudne warunki oświetleniowe zawsze
stanowiły problem dla fotografów. Na
zdjęciu wykonanym przy uŜyciu
tradycyjnych technik pomiaru światła,
męŜczyzna stojący między dwoma
skrzydłami jaskrawo Ŝółtych drzwi
stanowiłby niedoświetlony element obrazu.
Uzyskanie prawidłowej ekspozycji za
kaŜdym razem zawsze było trudnym
zadaniem. W normalnych sytacjach wbudowane w aparat światłomierze spisywały
się dobrze. Problemy pojawiały się jednak juŜ w przypadku scen zawierających
bardzo jasne lub bardzo ciemne elementy lub gdy światło padało w stronę obiektywu.
Fotograf musiał samodzielnie decydować o warunkach ekspozycji w oparciu o lata
doświadczeń. Teraz jednak nowe systemy pomiaru intensywności oświetlenia w
aparatach EOS pozwoliły w duŜym stopniu pozbyć się niepewności. Kontrola nad
oświetleniem nigdy jeszcze nie była łatwiejsza.
Pomiar ewaluacyjny
Ten zaawansowany system pomiaru oświetlenia umoŜliwia uzyskiwanie prawidłowo
naświetlonych zdjęć w bardzo róŜnorodnych warunkach. System dzieli całą
powierzchnię obrazu na obszary. Największą wagę ma obszar środkowy, gdzie
najczęściej usytuowany jest główny temat zdjęcia.
Aparat jest w stanie wykryć róŜnice między środkiem a obrzeŜami obrazu, co
pozwala precyzyjnie określić rozmiar głównego obiektu, jak równieŜ ocenić jego
jasność. To właśnie ta zdolność "ewaluacji' (oceniania) odpowiedzialna jest za
prawidłowe naświetlenie wszystkich wykonywanych zdjęć. Jaskrawe tło nie
spowoduje naświetlenia pierwszego planu, poniewaŜ ewaluacyjny system pomiarowy
potrafi odróŜnić tło od głównego obiektu. Dzięki temu o wiele łatwiej jest wykonywać
zdjęcia obiektów oświetlonych od tyłu oraz fotografować bardzo kontrastowe sceny,
uzyskując za kaŜdym razem wspaniałe rezultaty.
Ciekawski pudel
System ewaluacyjnego pomiaru intensywności oświetlenia potrafi rozpoznać
jaskrawe tło i ustawić warunki ekspozycji w taki sposób, by główny obiekt na zdjęciu
został naświetlony prawidłowo. ZauwaŜmy, jak doskonale widoczny jest pudel, mimo
Ŝe tło w górnej części zdjęcia jest bardzo jasne.
19857145.004.png
Twórcze techniki fotografowania: Wybór stosownej do warunków metody
pomiaru
Dost ę pne s ą inne systemy pomiaru o ś wietlenia, które mo Ŝ na dobra ć do
panuj ą cych warunków.
Udany pomiar punktowy. Pomiar punktowy najlepiej
sprawdza się w sytuacjach, w których model otoczony
jest bardzo jasnym lub bardzo ciemnym tłem. Pomiar
jasności sukienki dziewczyny pozwolił uzyskać zdjęcie
naświetlone prawidłowo.
Pomiar cz ęś ciowy
W niektórych sytuacjach celowe jest uŜycie systemu
częściowego pomiaru światła. Przy wykonywaniu zdjęć
zawierających duŜe obszary o jednolitym odcieniu pomiar
taki moŜe dać lepszą ekspozycję całości. Sprawdza się
on przy fotografowaniu zachmurzonego nieba, scen w
deszczu, krajobrazów jednorodnym oświetleniu, wnętrz
oświetlonych światłem słonecznym itp. Pomiar
intensywności światła wykonywany jest tylko w obszarze
środkowym kadru, moŜna więc wybrać temat główny, odczytać intensywność światła
tego obiektu, po czym uŜyć funkcji blokady ustawień ekspozycji do utrzymania
nastaw juŜ po zmianie kompozycji zdjęcia.
Pomiar punktowy
Korzystanie ze światłomierza punktowego wymaga dobrego wyczucia róŜnych
intensywności światła w obrębie sceny. JeŜeli jednak wiemy, w którym miejscu
naleŜy wykonać pomiar, moŜemy mieć pewność uzyskania bardzo dokładnych
ustawień ekspozycji. Pomiar punktowy jest bardzo precyzyjny, dobrze więc nadaje
się do fotografowania małych obiektów na bardo jasnym lub bardzo ciemnym tle.
Korzystanie ze światłomierza punktowego w połączeniu z funkcją blokady nastaw
ekspozycji daje swobodę zmiany kompozycji zdjęcia. Podczas samego pomiaru
naleŜy jednak pamiętać o precyzyjnym nakierowaniu celownika na fotografowany
obiekt, poniewaŜ margines tolerancji na błędy jest niezwykle wąski.
19857145.005.png 19857145.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin