Rozwój społeczny Vasta K.
1.Poznawcza teoria rozwoju:
a) Dzieci obiektami zachowania i źródłem jego zmiany
b) Piaget – dziecko podporządkowuje się autorytetowi rodziców traktując ich sądy jako sztywną koncepcje dobra i zła, relacje z rówieśnikami wymagają bardziej współrzędnego charakteru i pomagają rozwinąć rozumienie relatywizmu moralnego
c) Teoria rozwoju moralnego Kohlberga – konieczność przyjęcia perspektyw rówieśników rozwija moralnie
d) Myślenie o rówieśnikach przejawem poznania społecznego
e) Poznanie społeczne jest podobne do fizykalnego, ale różni się tym, że:
Ø Inni ludzie w odróżnieniu od przedmiotów sami się zachowują
Ø Stosunki z ludźmi polegają także na interakcjach
2. Teoria uczenia się
a) Rówieśnicy wpływają na dziecko dostarczając wrażeń zarówno pozytywnych jak i negatywnych (wzmocnienia)
b) Rówieśnicy stanowią modele zachowania
c) Przez obserwację rówieśników dziecko rozwija swoje poczucie skuteczności
d) Interakcja z rówieśnikami dobrym przykładem zasady współdeterminizmu Bandury:
ü Uwzględnia współdziałanie trzech czynników: osoby, zachowania osoby, środowiska
ü Każdy z tych czynników oddziałuje na dwa pozostałe i je modyfikuje
3. Teoria etologiczna:
a) Podkreślenie wrodzonych postaw zachowania ukształtowanych w wyniku ewolucji
b) Zachowania dzieci zostały wyselekcjonowane ewolucyjnie dzięki ich wartości adaptacyjnej
c) Opiera się także na porównaniu z innymi gatunkami
d) Duży nacisk na badania w naturalnym środowisku
e) Np. agresja:
v Kontrolowana agresja jest bardziej adaptacyjna od niekontrolowanej
v Dzieci tak samo jak i szympansy tworzą hierarchie ważności poszczególnych jednostek w grupie
v Dzięki tej hierarchii agresja występuje bardzo rzadko
4.Wiek niemowlęcy:
a) Dzieci przebywają ze sobą bo rodzice zorganizowali takie spotkanie
b) Już od 6 miesiąca niemowlę interesuje się innymi niemowlęciem
c) Interakcja skupiona na obiekcie, często jest to jakaś zabawka wzbudzająca wspólne zainteresowanie
d) Najbardziej widoczna zmiana ilościowa kontaktów z rówieśnikami
e) Interakcje od prostych do bardziej złożonych
f) Większość wymian społecznych ma charakter pozytywny
g) Znani rówieśnicy także mogą podnosić poziom bezpieczeństwa niemowlęcia
h) Poziom relacji niemowlęcia z dorosłym ma wpływ na jego relacje społeczne. Jeśli niemowlę czuje się wystarczająco bezpieczne częściej wchodzi w interakcje z nieznanymi rówieśnikami.
5. Wiek przedszkolny:
a) Rówieśnicy stają się drugim ważnym systemem społecznym (po rodzicach)
b) Bardziej zróżnicowany świat społeczny – dziecko w różny sposób zachowuje się z różnymi rówieśnikami
c) Złożoność interakcji wzrasta w miarę jak symboliczne postacie zachowania zaczynają dominować
d) Dominuje zabawa tematyczna
e) Częste modelowanie zachowania na wzór rówieśników
f) Dzieci poprzez naśladowanie czyjegoś zachowania wkupiają się w jego łaski
6. Klasyfikacja zabawy ze względu na jej poziom poznawczy:
a) Funkcjonalna – Proste powtarzające się ruchy mięśniowe wykonywane z przedmiotami lub bez przedmiotów (potrząsanie grzechotka, podskakiwanie)
b) Konstrukcyjna – manipulowanie przedmiotami w celu stworzenia czegoś (budowanie wieży z klocków, wycinanie i klejenie obrazków
c) Tematyczna (symboliczna, dramatyczna) – wykorzystanie przedmiotu lub osoby jako symbolu czegoś innego (udawanie że patyk jest statkiem, zabawa z kolegą w Batmana lub Robin Hooda ) zabawa z kolegą w Marie Kielar Turską to pewnie wyższa szkoła jazdy ;) - przyp. autora
d) Gry z regułami – granie w gry zgodnie z góry ustalonymi regułami (gra w klasy, warcaby)
7. Klasyfikacja zabaw ze względu na ich poziom poznawczy:
a) Obserwowanie – Obserwowanie zabawy innych osób bez brania w niej udziału
b) Zabawa samotna – Bawienie się w pojedynkę bez prób zbliżania się do innych dzieci
c) Zabawa równoległa – Bawienie się obok innych dzieci takimi samymi przedmiotami ale bez prawdziwej interakcji i współpracy
d) Zabawa asocjacyjna – Bawienie się z innymi dziećmi we wspólną zabawę, ale bez podziału pracy i bez podporządkowania jakiemuś ogólnemu celowi grupowemu (taki sejm w miniaturze – przyp. autora)
e) Zabawa korporacyjna – Bawienie się w grupie zorganizowanej dla wykonania jakiegoś działania lub osiągnięcie celu z koordynacją zachowania poszczególnych członków dla dojścia do tego celu
f) Dzieci nie muszą przechodzić każdej z tych rodzajów zabawy po kolei. Wraz z przyswojeniem kolejnego rodzaju zabawy wcześniejszy nie musi zaniknąć
8. Wiek szkolny
a) Głównie zabawy kooperacyjne i z regułami
b) Wzrost znaczenia grupy jako środowiska
c) Kryteria Hartupa pozwalające orzekać o istnieniu grupy
Ø Regularnie zachodząca interakcja społeczna
Ø Uznawanych jest więcej wartości ponad te które są przestrzegane przez całe społeczeństwo
Ø Poszczególni członkowie mają poczucie przynależności
Ø Istnieje struktura wspierająca postawy, które powinni wykazywać wobec siebie członkowie grupy
d) Grupy są źródłem samoidentyfikacji i gratyfikacji
e) Wpływ rówieśników i rodziców różni się od dziedziny życia – ubieranie się, muzyka – rówieśnicy; edukacja i aspiracje zawodowe – rodzice
f) Efektywna socjalizacja pomaga rozwijać własne poglądy i suwerenne sposoby myślenia
9.Czynniki sytuacyjne – jedna z determinant dziecięcych interakcji (obok wieku):
a) Zatłoczenie
ü Powoduje wzrost agresji, podwyższony poziom pobudzenia emocjonalnego i obniżenie poziomu rozwiązywania problemów, zarówno u szczurów jak i u ludzi (pewnie specjalnie nas tłoczą w salach, żeby nikt nie mówił, że na psychologii jest łatwo – przyp. autora)
ü Nie zawsze samo zatłoczenie jest przyczyną spadku chęci współpracy i wzrostu chęci rywalizacji, często mała przestrzeń wiąże się z mniejszą ilością zasobów. (np. dzieci bawiące się w mniejszej sali w przedszkolu prawdopodobnie mają też mniej zabawek do dyspozycji)
b) Zasoby
Ø Niedobór zasobów może prowadzić do większej rywalizacji (np. o zabawki), jak i do częstszej współpracy (jak nie ma się czym bawić to trzeba się bawić z sobą)
Ø Istotny jest rodzaj zasobów, np. kąciki książkowe sprzyjają zabawom równoległym, zaś kąciki lalkowe zabawom tematycznym
c) Znajomość
ü Im bardziej znajome otoczenie tym dziecko jest bardziej skłonne do interakcji społecznych (więcej zachowań pozytywnych- inicjowanie zabawe, mniej zachowań negatywnych – agresja)
ü Dzieci potrafią się zachowywać zupełnie inaczej w domu niż w poza nim (presyndrom krótkiego łańcucha? – przyp. autora)
ü Im bardziej znane są osoby wchodzące w interakcje z dzieckiem tym ono jest bardziej śmiałe do takich interakcji (poznawczy poziom zabawy wzrasta, częstsze stają się zabawy wspólne i kooperacyjne)
d) Wielkość grupy
v W wieku poniemowlęcym i przedszkolnym preferują grupy 2 osobowe
v Starsze dzieci również większe grupy, ale 2 osobowe pozostają ważne
v Chłopcy przeważnie bawią się w większych grupach niż dziewczynki
v Jest zmienną zależną jak i niezależną
v Dzieci w mniejszych grupach częściej angażują się w wymianę słowną (czyżby było łatwiej się przekrzyczeć? – przyp. autora), zadają więcej pytań dorosłym i wykazują wyższy poziom wyobraźni w zabawie
10. Wpływ zmiennych poznawczych
a) Umiejętność rozwiązywania problemów społecznych (dzielenie się zasobami, inicjowanie przyjaźnie)- bardzo istotna
b) Umiejętność przyjmowania cudzej perspektywy
c) Umiejętność podejmowania roli
d) Zmiany zachodzące z wiekiem
Ø W wieku niemowlęcym w miarę rozwoju interakcje stają się coraz bardziej złożone i odwzajemnione, dzięki wzrostowi ogólnej umiejętności stałego i zintegrowanego zachowania
Ø Zabawa w wieku niemowlęcym staje się mniej skoncentrowana na przedmiocie i bardziej symboliczna, oraz skierowana na rówieśników, dzięki wzrostowi umiejętności decentracji
e) Korelacja wewnątrz grup wieku
ü Występuje dodatnia korelacja pomiędzy poziomem rozwoju poznawczego, a poziomem stosunków z rówieśnikami (czyżby inteligentni odbywali stosunki na wyższym poziomie?J - przyp. autora)
ü Istnieje dodatnia korelacja pomiędzy poziomem umiejętności komunikacyjnych zarówno mówienia jak i słuchania, a poziomem interakcji społecznych
ü Poziom ocen moralnych, atrybucja dotycząca zamiarów, które leżą u podłoża zachowań są skolerowane z poziomem interakcji społecznych
ü Agresja, zabawa, zachowanie prospołeczne są związane z rozwojem poznawczym
ü Nie znaleziono zależności pomiędzy umiejętnościami poznawczymi, a zachowaniem w stosunku do rówieśników
ü Pomimo że powyższe korelacje są istotne to nie są one bardzo wysokie, to znaczy że rozwój poznawczy wyjaśnia tylko część wariancji sposobu zachowania się dzieci w stosunku do rówieśników (ciężko jest uwzględnić jednocześnie wszystkie aspekty rozwoju poznawczego)
f) Trening – wyćwiczenie funkcji poznawczych wpływa na polepszenie relacji z rówieśnikami, jednak w nie dużym stopniu – ćwiczenie podejmowania roli obniża poziom agresji i do wzrostu tendencji udzielania pomocy.
11. Przyjaźń
a) Małe dzieci skupiają się na jej zewnętrznych aspektach (przyjaciel, to ktoś z kim dobrze jest się bawić), starsze biorą pod uwagę bardziej abstrakcyjne aspekty, np. troszczenie się o drugiego człowieka.
b) Dla młodszych dzieci przyjaźń jest stanem chwilowym, dla starszych częściej stałym związkiem pomimo konfliktów
c) Wybór przyjaciół
v Podobieństwo – główna determinanta
· Względem wieku – bardzo istotne
· Względem płci – ta preferencja powstaje w wieku przedszkolnym (przez większość część dzieciństwa płeć jest lepszym prognostykiem przyjaźni niż wiek)
· Względem rasy pojawia się na początku okresu szkolnego i wzrasta wraz z wiekiem
· Względem orientacji wobec szkoły – aspiracje i podejście do edukacji
· Orientacja wobec kultury dziecięcej – ulubiony sposób spędzania czasy
· Zależność jest dwukierunkowa – zarówno dzieci przyjaźnią się bo są do siebie podobne jak i z czasem przyjaźni jeszcze bardziej się do siebie upodabniają
v Popularność, im większa tym lepiej
v Status społeczno-ekonomiczny, im wyższy tym lepiej
d) Powstawanie przyjaźni – częściej się zaprzyjaźniają dzieci , które podczas relacji:
ü Znajdowały wspólne pola aktywności
ü Wykazywały większą jasność komunikacyjną
ü Osiągały wyższy poziom powodzenia w wymianie informacyjnej
ü Lepiej rozwiązywały konflikty
ü Chętniej dokonywały samoujawnień, czyli dzielenia się informacjami o własnym ja
e) Zachowanie wobec przyjaciół
Ø Częstsze zachowania prospołeczne – (współpraca, dzielenie się). Czasem występuje współzawodnictwo z przyjacielem, dlatego łatwiej może przyjść dzielenie się z kolegą niż z przyjacielem, taka sytuacja zanika w adolescencji
Ø Konflikty
· częstość wśród przyjaciół wysoka, pewnie dlatego, że często razem przebywają
· wśród przyjaciół są mnie ostre i łatwiej ulegają załagodzeniu i częściej kończą się w sposób sprawiedliwy, wzajemnie satysfakcjonujący
Ø Intymność
· Często używana jako prototypowa cecha przyjaźni w okresie adolescencji
· Dzieci zaczynają być świadome jej znaczenia w przyjaźni w wieku szkolnym, ale zaczyna się zaznaczać już w wieku przedszkolnym
· Wraz z wiekiem rośnie znajomość informacji intymnych u przyjaciół
· Wraz z wiekiem rośnie zdolność rozpoznawania podobieństw i różnic między sobą, a przyjacielem
12. Sieć społeczna – obsada postaci w świecie społecznym danej jednostki
a) Bada się z kim dziecko wchodzi w interakcje i o jakim są one charakterze
b) W dobrze rozwiniętej sieci społecznej łatwiej o wsparcie społeczne – środki dostarczane przez innych ludzi w okresie niepewności lub stresu, wyróżniamy wsparcia:
ü Emocjonalne – zachowanie innych ludzi dostarczające pocieszenia lub ukojenia i podwyższa samoocene
ü Instrumentalne – zasoby środków namacalnych, służących do rozwiązywania zadań praktycznych
ü Informacyjne – zasoby informacji i rad na temat tego jak radzić sobie z problemami
ü Towarzyskie (wspólne działania i doświadczenia)
ü Dzieci z lepszym wsparcie społecznym uzyskują lepsze wyniki w pomiarach przystosowania społecznego – zależność może być dwukierunkowa
13. Popularność
a) W badaniach stosuje się techniki socjometryczne – pyta się grupę rówieśniczą o to kto jest najpopularniejszy
o Technika nominacyjna – każde dziecko wymienia określoną liczbę lubianych rówieśników
o Technika skalowania – dziecko ocenia na skali każdego członka grupy rówieśniczej względem wybranego kryterium
o Technika porównywania parami – przedstawia się za każdym razem imiona 2 rówieśników i prosi się o wskazanie bardziej lubianej
o Wyniki uzyskane w badaniach socjometrycznych korelują z opiniami nauczycieli i wynikami obserwacji zachowań dzieci
b) Pierworodniaki są częściej lubiane – możliwe, że dlatego iż wykasują silniejszą potrzebę rozwijania umiejętności interpersonalnych na łonie rodziny, co im pomaga w relacjach z rówieśnikami
c) Iloraz inteligencji i osiągnięcia szkolne korelują z popularnością (więc w Beverly Hils kłamią? – przyp. autora)
d) Atrakcyjność fizyczna koreluje z popularnością (więc w Beverly Hils tylko częściowo mijają się z prawdą...- przyp. autora)
e) Dzieci o bardziej atrakcyjnych i bardziej typowych imionach są bardziej popularne
...
psychologia-UJ