Scenariusz35 6l.doc

(37 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 35

 

TEMAT: W sklepie

ZAGADNIENIE: Układanie i rozwiązywanie zadań z treścią. Zapisywanie czynności

                               matematycznych w sposób dostępny dla sześciolatków.

 

1.Na dzień dobry!

§         „Cześć! Cześć! – zabawa integracyjna ze wstążką

CEL: imienne przywitanie uczestników zabawy, harmonizowanie życia w grupie

JAK? „Wstążka” łączy dwoje dzieci siedzących w kole naprzeciw siebie- dzieci te mówią sobie „ cześć!” lub witają się w wymyślony przez siebie sposób a następnie przekazują końce wstążki koleżance lub koledze z prawej strony, tworząc w ten sposób następną parę witających się dzieci ( i tak w kółko)

 

2„Prawa ręka

§         „Zrośnięte bliźniaki”- zabawa ruchowa

     CEL: wyzwolenie energii grupowej, rozwijanie poczucia bezpieczeństwa

JAK? Dzieci dobierają się parami  i chodzą po sali „zrośnięte” częściami ciała wskazanymi przez prowadzącego, np. plecami, brzuchami, nosami itp. ( wymienione części ciała stykają się ze sobą). Na sygnał dzieci zmieniają partnerów, zabawa  może być z podkładem muzycznym

 

§         „Drzewo” – zabawa logarytmiczna

CEL: Doskonalenie prawej ręki i orientacji w schemacie ciała

JAK?  Dzieci  wykonują ruchy zgodnie z treścią piosenki  nr 57 cz.II  „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy : ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Palce małe                                          /dz. unoszą przed siebie dłonie z rozstawionymi palcami

Ręce duże                                          /kilkakrotnie wysuwają dłonie do przodu

Łokcie w dole                                          /przyciągają łokcie do ciała

Dłonie w górze                                           / kilkakrotnie zaciskają i otwierają dłonie

Ramię w prawo                                          / poruszają prawym ramieniem

Ramię w lewo                                          / poruszają lewym ramieniem

Tak się w lesie ….Chwieje drzewo / lekko przechylają się na boki nie

                                                                                    odrywając łokci od ciała

Można zabawę powtórzyć kilka razy w różnym tempie

 

4.„Ile? Tyle?

§         Dobieram przedmioty i potrafię je policzyć – zabawa tematyczna „ W sklep

CEL: wdrażanie do uważnego słuchania instrukcji, respektowanie jej i współdziałanie w

zespole, symulowanie na zbiorach zastępczych

JAK?

1)     Dzielimy dzieci  na 4 zespoły , każdy zespół gromadzi przedmioty wg określonej cechy np. sklep z klockami, sklep z meblami, sklep zoologiczny, sklep przyborów szkolnych

2)     Wprowadzamy nastrój wesołej zabawy w urządzanie sklepu, dzieci gromadzą odpowiednie przedmioty z „hurtowni i sprowadzają do swojego sklepu”, dajemy dzieciom kilka  minut na przygotowanie towaru

3)     Kolejno każda grupa prezentuje swój  sklep, omawia zgromadzone przedmioty, uzasadnia swój wybór, liczy zgromadzone przedmioty, określa ile ich jest ( aspekt kardynalny)

 

§  „ Wiem ile to jest?- zabawa logiczna

CEL: wdrażanie dzieci do układania i rozwiązywania zadań z treścią przy pomocy figur liczbowych i znaków =,+.-

JAK?  Każde dziecko pracuje samodzielnie

1)wybieramy z każdej grupy po 2 przedmioty i wspólnie układamy zadanie np.

Do sklepu wielobranżowego przywieziono 2 talerze, 2 lalki, 2 kubki, 2 łyżeczki. Ile razem przywieziono rzeczy?

2) dzieci posługują się zastępnikami i układają rozwiązanie

  xx                00              ^^              ## 

3) potem układają rozwiązanie  wykorzystując liczby

2+2+2+2=8

Przywieziono 8 rzeczy.

4)     Podobnie konstruujemy z dziećmi zadania na odejmowanie np.

W cukierni było 10 ciastek. Pani zakupiła 3 ciastka , a pan 4 ciastka . Ile ciastek zostało?

Najpierw wykorzystujemy zastępniki a potem liczby i znaki.

10 – 3=7

7-4=3

Zostały 3 ciastka .

 

           4.„Ważny wyraz – zabawa ortofoniczno -ruchowa

           CEL: usprawnianie narządów artykulacyjnych, zwracanie uwagi na poprawną wymowę  

            głosek 

            JAK?  Dzielimy dzieci na dwie grupy, umawiamy się, że jedna grupa  naśladuje  

             zamiatanie szczotką – mówią szu, szu i naśladują sprzątanie, druga grupa to odkurzacze-

             naśladują pracę odkurzacza – mówią żżżż, potem zmiana ról

 

 

5.ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: rozwija koordynację wzrokowo- ruchową, doskonali pracę ręki

JAK? Dziecko otrzymuje kartę nr II-11, uzupełnia wg własnego pomysłu

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

POMOCE;

1.      wstążka lub włóczka

2.      piosenka

3.      przedmioty z sali np. klocki

4.      figury liczbowe i znaki

5.      karty pracy

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin