harcerski system wychowawczy.pdf

(284 KB) Pobierz
Microsoft Word - system
HARCERSKI SYSTEM WYCHOWAWCZY
1. Geneza harcerstwa
Harcerstwo dzięki udoskonalanej przez niespełna 100 lat metodzie harcerskiej oraz
wciąż aktualizowanemu programowi staje się atrakcyjną i skuteczną propozycją
wychowawczą skierowaną do dzieci i młodzieży. Ruch harcerski, istniejący w Polsce od
1910 roku wytworzył jeden z najciekawszych systemów wychowawczych. Jego korzenie
tkwią w angielskim skautingu, który w warunkach rozdartej między trzech zaborców
Ojczyzny został wzbogacony o ideę walki o niepodległość. Powstanie skautingu jest
nietypowym przykładem systemu wychowawczego łączącego dzieci, młodzież i dorosłych. U
jego źródeł znalazła się wojna burska w Afryce Południowej z lat 1899 – 1902, w której
podczas walk o Mafeking wykorzystano specjalne oddziały zwiadowcze chłopców.
Spostrzeżenia z tej wojny wyniesione przez gen. Roberta Baden – Powella 1 oraz
doświadczenia zdobyte w angielskich szkołach pozwoliły mu na zorganizowanie obozu dla
chłopców na wyspie Brownsea oraz wydanie w 1908 r. książki „Scouting for boys” 2 , która
stała się drogowskazem dla milionów młodych ludzi na całym świecie.
Olga Drahonowska - Małkowska 3 i Andrzej Małkowski 4 przenieśli i zaszczepili idee
skautingu angielskiego na grunt odradzającej się niepodległej Polski. Twórca harcerski pisał:
„Celem skautingu jest wprowadzenie do wychowania młodzieży czynnika, który by stworzył
z niej pełnych ludzi, rozwiniętych pod każdym względem, nie tylko umysłowym i moralnym,
ale i fizycznym. Jest to ten sam ideał, który przyświecał Grekom. Przez swój system ćwiczeń
w polu, skauting dąży do wyrobienia wśród chłopców posłuszeństwa, godności własnej,
karności, solidarności, przede wszystkim obowiązkowości i ducha patriotycznego” 5 . Miała to
być „wielka gra”, jak wiele lat później pisał o polskim harcerstwie Aleksander Kamiński.
Proces wychowania skautowego wzbogacony został w gry atrakcyjne dla młodych ludzi,
wtopił się w rytm przyrody i puszczaństwa tworząc podwaliny wychowania ekologicznego.
Skautowe wychowanie objęło charakter, zdrowie i siłę, prace ręczne i zręczność oraz służbę
bliźnim 6 . Twórcy pierwszych drużyn harcerskich oparli się na własnych obserwacjach
zachowań chłopców, ich potrzeb i skłonności. Dostrzegli, jak bardzo potrzebne są młodym
ruch, świeże powietrze, przygoda, współzawodnictwo i współdziałanie w grupie rówieśniczej.
Wychowanie przez grę stało się kluczem do zrozumienia genialnego wynalazku Anglika. Nie
chodzi w skautingu o jedna grę. Całe działanie wychowawcze jest oparte na grze. „Magia
badenpowellowskiej gry musiała być naprawdę wielką, jeśli porwać zdołała młodzież
wszystkich części świata i prowadzi ją przez tak długi okres czasu w chwale ciągłych
powodzeń” 7 - pisał Aleksander Kamiński.
„Wychowanie skautowe pociąga chłopców wszystkich klas, tak biednych, jak i bogatych,
ogarnia nawet swoim urokiem upośledzonych fizycznie – głuchych, niemych, ślepych.
1 Gen.Lord Robert Baden – Powell of Gilwell (1857 – 1941), Naczelny Skaut Świata, twórca w 1907 r.
skautingu w Anglii, autor wydanej w 1908 r. książki „Scouting for boys”
2 Polskie tłumaczenie: Lord Baden – Powell of Gilwell . Skauting dla chłopców. Warszawa 1938
3 hm Olga Drahonowska – Małkowska (1888 – 1979), twórczyni pionu żeńskiego harcerstwa w Polsce
4 hm Andrzej Małkowski (1888 – 1919), twórca polskiego harcerstwa, tłumacz książki „Scouting for boys”,
autor książęk „Skauting jako system wychowania młodzieży” oraz „Jak skauci pracują”, inicjator i pierwszy
redaktor czasopisma „Skaut”
5 Geneza harcerstwa. Wybór i opracowanie Marian Miszczuk. Warszawa 1992 s. 26
6 Robert Baden – Powell. Wskazówki dla skautmistrzów. Warszawa 1998 s. 27
7 A. Kamiński. Krąg Rady. Katowice 1935 s.7
Napełnia ich chęcią do nauki. Zasadą według której działa skauting jest to, że bierze się pod
uwagę pomysły chłopca, jego zainteresowanie i zamiast uczyć skłania do
samowychowania” 8 . W roku 1911 Polskie Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół” tak oceniło
wartości wychowawcze skautingu: „Skauting to system wychowawczy, mający na celu
wykuwanie najlepszych charakterów w wieku, gdzie grunt po temu najpodatniejszy” 9 .
2. Idea i metoda harcerska
Ideową podstawą ruchu harcerskiego jest Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie.
Najtrwalsze okazały się sformułowania z 1932 r., które po latach odrzucenia przez system
„wychowania” PRL powróciły niemalże we wszystkich działających organizacjach
harcerskich 10 . Dla harcerza uroczysty moment składania Przyrzeczenia jest deklaracją woli
pełnienia służby Bogu, Polsce i bliźnim. Dla wychowawcy słowa Roty: „Mam szczerą wolę
całym życiem pełnić służbę Bogu i Polsce, nieść chętną pomoc bliźnim, być posłusznym(ą)
Prawu Harcerskiemu” 11 formułują cztery wskazania programu wychowawczego:
1. religijność (służba Bogu)
2. patriotyzm (służba Polsce)
3. braterstwo (służba bliźnim)
4. praca nad sobą, samowychowanie (posłuszeństwo Prawu Harcerskiemu)
Poza bardzo czytelną dla milionów skautów na świecie ideą, o sukcesie harcerstwa
decyduje przyjęta przez nie aktualna i stosowana do dzisiaj metoda. W najbardziej jasny i
syntetyczny sposób została opisana jeszcze przed II wojną światową dla potrzeb ówczesnego
kształcenia kadry instruktorskiej.
Metodę harcerską można przedstawić w sposób graficzny w postaci otwartej dłoni 12 .
Każdej części dłoni przypisano określone, istotne znaczenie.
RAMIĘ ręki stanowi kontakt z przyrodą ,
a więc życie na łonie natury. Harcerski styl życia to życie w lesie w trudnych warunkach
zbliżających do natury, wymagających harmonijnego współżycia z przyrodą. Polowe formy
harcerskiej pracy oparte są na założeniu bliskiego kontaktu z przyrodą to obozy, biwaki,
rajdy, gry terenowe, biegi, harce, próby wodzów. Las doskonale wpisuje się przy tym w
polską tradycję narodową - to on wiele razy dawał schronienie partyzantom, był świadkiem
walk o wyzwolenie ojczyzny spod obcego jarzma.
DŁOŃ otwarta symbolizuje zasadę dobrowolności bycia w harcerstwie.
Harcerzem zostaje tylko ten, kto sam tego pragnie, a nie komu to nakazano. Bycie harcerzem
ma być wynikiem osobistych przekonań, a nie nacisku ze strony rodziców czy nauczycieli.
Kandydat na harcerza przechodzi okres próbny, w którym sam może przekonać się, czy
podoba mu się środowisko drużyny harcerskiej, a jednocześnie drużynowy i zastępowy
8 dz. cyt. s. 28
9 W. Hausner. O Prawie Harcerskim przy ognisku. Warszawa 1998 s. 12
10 Tekst ten przyjęły m. in.: Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej, Związek Harcerstwa Polskiego poza
granicami kraju, Polska Organizacja Harcerska, Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego „Zawisza”, NKIH
„Leśna Szkółka”, Federacja Drużyn im. Cichociemnych
11 Rota Przyrzeczenia Harcerskiego z 1932 r. (redakcja V)
12 Symbol ten nazywany jest w metodyce harcerskiej „Ręką metody”
oceniają jego postawę. Dziecko z własnej woli wyraża zgodę na to, by stać się podmiotem
wychowania. Wcześniej wyrażają na zgodę na pracę w drużynie harcerskiej jego rodzice.
KCIUK - najważniejszy ze wszystkich palców , to system zastępowy.
Jest to najważniejszy element organizacji życia harcerskiego. Istota systemu zastępowego
polega na pracy w małych, na stałe zorganizowanych grupach młodzieży. Istotą systemu
zastępowego jest obarczenie młodego człowieka (zastępowego) odpowiedzialnością za małą
grupę i obdarzenie go przez drużynowego zaufaniem. Daje to znakomite efekty
wychowawcze: zaufanie mobilizuje do odpowiedzialnej postawy, do pracy nad sobą.
Wspomniane wyżej efekty wychowawcze wzmacnia podział na pion żeński i męski w
Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej, z odrębną metodyką pracy w drużynach harcerek i
harcerzy.
PALEC WSKAZUJĄCY symbolizuje współzawodnictwo i współdziałanie.
Ważne jest równoczesne zaistnienie obu tych elementów - w żadnym wypadku nie mogą one
istnieć osobno, gdyż nie prowadzą wtedy do zamierzonych celów wychowawczych. Samo
współzawodnictwo prowadziłoby do uznania rywalizacji za cel działań i wyparcia ducha
braterstwa, który panuje w drużynie harcerskiej. Współzawodnictwo ma związek z systemem
motywacji (np. organizowane są konkursy na najlepszy zastęp, rywalizacja o pierwsze
miejsce w grach i harcach, współzawodnictwo między drużynami). Obowiązują tu ściśle
określone reguły dające wszystkim równe szansę, często opierające się o zadania zespołowe
integrujące zastęp i drużynę harcerską.
PALEC ŚRODKOWY to wzajemność oddziaływania.
W harcerstwie nie istnieje ścisły podział na wychowawców i wychowanków w tym
znaczeniu, że wszyscy nawzajem zachęcają się do doskonalenia oraz przestrzegają tego
samego Prawa Harcerskiego. Nie ma odrębnych praw dla wychowawców i wychowanków.
PALEC SERDECZNY to pośredniość oddziaływania.
Oznacza, że drużynowy przekazując ideały wychowawcze, nie poucza lecz stawia harcerza w
trudnych sytuacjach. Harcerz dzięki samodzielnemu rozwiązywaniu problemów pod okiem
doświadczonego instruktora - wychowawcy uczy się znacznie więcej, a drużynowy osiąga w
ten sposób założone cele wychowawcze. O harcerskiej idei nie mówi się wprost, lecz ukazuje
się ją w codziennym, harcerskim życiu. Jedynym werbalnym przekazem idei w harcerstwie
jest gawęda i piosenka, choć i w tych formach używa się raczej przykładu godnego
naśladowania bądź języka poetyckiego. Pośredniość oddziaływania to także doświadczanie
pewnej rzeczywistości, a nie jej bierne uczenie się.
PALEC MAŁY oznacza stopniowanie wymagań, trudności oraz
odpowiedzialności.
Sposobem motywowania harcerza do pokonywania coraz trudniejszych zadań służących jego
wszechstronnemu rozwojowi są system stopni harcerskich i system sprawności. Systemy te
zostały ściśle powiązane z wiekiem i płcią. Każdemu harcerzowi powinna towarzyszyć
świadomość, na jakim etapie harcerskiego wzrastania aktualnie się znajduje i jaka jest przed
nim droga samorozwoju, ku czemu dąży.
Drużyna harcerska stanowi środowisko wychowawcze prawidłowo funkcjonujące i
pozytywnie oddziaływujące na młodego człowieka. Intensywność zachodzących w nim
oddziaływań wychowawczych jest znacznie większa niż w środowisku szkolnym. Tym
samym stanowi ono prawdziwe wsparcie dla domu rodzinnego i szkoły w społecznym
wychowaniu młodego człowieka.
Opisana metoda harcerska obudowana jest bogatą propozycją technik, form pracy i
barwną obrzędowością. Wszystkie narzędzia metodyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi
i młodzieżą pozostają w zgodzie z celami i ideą harcerską.
3. Techniki i formy pracy harcerskiej
Twórca światowego skautingu poszukując form pracy z młodymi pisał: „Zwykłem
porównywać człowieka próbującego pozyskać chłopców dla dobrych wpływów do rybaka
chcącego złowić ryby. Jeżeli rybak założy na haczyk przynętę, którą on sam uważa za
smaczną, na pewno nie uda mu się złowić wiele, a w każdym razie nie złowi „ostrożnych”
gatunków ryb. Dlatego więc używa na przynętę tego, co lubią ryby. Tak samo z chłopcami –
jeśli spróbujecie prawić im kazania na tematy, jak sądzicie budujące, nie zdobędziecie
ich.(…) Jedynym sposobem jest coś co rzeczywiście ich zainteresuje i pociągnie” 13 .
Techniki pracy w harcerstwie można podzielić na dwie grupy:
1. Techniki pracy z grupą;
1.1 system zastępowy
1.2 rada drużyny
1.3 sekcje
2. Techniki pracy z jednostką
2. 1 stopnie
2. 2 sprawności
2. 3 próby i zadania
1. 1. System zastępowy
Jednym z wielu elementów jakimi harcerstwo odróżnia się od innych organizacji jest
opracowany przez Rolanda E. Philipsa system zastępowy. Zastosowanie tego systemu jest
ważnym czynnikiem powodzenia pracy wychowawczej. Zastępy 6 – 8 osobowe pod wodzą
odpowiedzialnego przywódcy – zastępowego stanowią odrębną naturalną grupę dzieci lub
młodzieży realizującą własny program opracowany dla jego członków. 14
Zastęp to grupa chłopaków (dziewcząt), zżyta, złączona braterską przyjaźnią, żyjąca
swym życiem również poza zbiórkami. Posiada swój specyficzny kodeks postępowania czyli
zasady współżycia w grupie, system nagród i kar oraz prawa zastępu tworzone przez
członków (np. prawo rodziny, prawo solidarności, prawo prostej drogi, prawo dobrej pamięci
czy prawo nie obrażania się na obiad). Na czele zastępu stoi zastępowy: wzór, wódz i
jednocześnie starszy brat, przewodnik w harcerskiej drodze 15 .
To, co odróżnia jeden zastęp od innych, co sprawia, że zastęp jest jedyny i niepowtarzalny
to duch zastępu, specyficzna atmosfera w grupie, jego obrzędowość. Znany instruktor
13 R. Baden – Powell. Wskazówki dla skautmistrzów. Warszawa 1998 s. 21
14 E. Grodecka. O metodzie harcerskiej i jej stosowaniu. Warszawa 1998 s. 16
15 T. Sadkowski. Vademecum zastępowego. Warszawa 1998 s. 22- 32
krakowski, hm Marek Kudasiewicz HR 16 porównywał obrzędowość do pieca, który daje
ciepło w ognisku domowym. Powoduje, że ci, którzy wokół się skupiają, odnajdą
niepowtarzalną atmosferę dobroci, tajemniczości i miłości. Z ilu kafli zbuduje zastęp swój
obrzędowy piec zależy od inicjatywy, twórczości, dobrej woli członków oraz od umiejętności
wychowawczych zastępowego.
Do najważniejszych elementów obrzędowości zastępu należy:
a) Nazwa zastępu
b) Proporzec i godło zastępu
c) Barwa zastępu
d) Piosenka i pląs zastępu
e) Okrzyk zastępu
f) Kronika zastępu
g) Skarbiec zastępu
h) Kącik zastępu
i) Sekretna mowa zastępu
j) Uroczystości zastępu, ważne dni
k) Wprowadzanie nowych osób do zastępu
l) Rozpoczęcie zbiorki
m) Obrzędy ogniska i kominka
n) Powitanie w zastępie
o) Pożegnanie w zastępie
p) System alarmowy zastępu
q) Tajne pismo, szyfry zastępu
r) Nadawanie odznak, stopni, sprawności
s) Funkcje w zastępie, obejmowanie funkcji
t) „Palenie wad”, „pogrzeb śmiecia’
1. 2. Rada drużyny
Rada drużyny jest ważną częścią składową systemu zastępowego. Jest to stały zespół,
który pod przewodnictwem drużynowego rozstrzyga administracyjne i karne sprawy drużyny.
Rozwija to u członków Rady poczucie odpowiedzialności i szacunku dla innych, także jest
nieocenioną , zarówno intelektualnie, jak i zbiorowo, szkołą prowadzenia obrad. Rada
drużyny zajmuje się sprawami bieżącymi, opracowuje plan pracy drużyny i koordynuje jego
realizację.
1. 3. Sekcje
Sekcje tworzą osoby, które należąc do różnych zastępów łączą wspólne
zainteresowania, np.: teatr, fotografia, samarytanka, wspinaczka wysokogórska, hafciarstwo,
muzyka, taniec, astronomia, kuchnia itp. Celem istnienia sekcji jest specjalizacja w danej
dziedzinie, zdobywanie umiejętności oraz kwalifikacji w danym zakresie.
2. 1. Stopnie harcerskie
16 zob. M. Kudasiewicz. Obrzędowy piec. Warszawa 1987
Zgłoś jeśli naruszono regulamin