Maria Miśkiewicz - Jak wędrowali Słowianie (1999).pdf

(874 KB) Pobierz
MARIA MIŚKIEWICZ
MARIA MIŚKIEWICZ
JAK WĘDROWALI SŁOWIANIE?
W CIĄGU KILKUSET LAT SŁOWIANIE ZAJĘLI WIELKIE
OBSZARY EUROPY, JUŻ W VII WIEKU POWSTAŁO
PIERWSZE PAŃSTWO SŁOWIAŃSKIE, TZW. PAŃSTWO
SAMONA. W JAKI SPOSÓB OSIEDLALI SIĘ NA NOWYCH
TERENACH?
Starożytni pisarze w VI wieku często wspominają o Słowianach.
Znają nazwę własną całego ludu (Sklawinowie lub Sklawowie), a
także nazwę jego wschodniego odłamu -Antowie. Ze źródeł wynika, że w początkach
wędrówek Słowian ich kultura była niezwykle jednolita. W greckim dziele z przełomu VI i
VII wieku, zatytułowanym Strategikon (Taktyka), nieznany z imienia autor, zwany
Pseudo-Maurycym, zauważał, że plemiona Sklawów i Antów mają podobny sposób życia
i postępowania. Pisał też o nich: wszyscy mieszkają w lasach, wśród bagien; mają w
stogach niezliczoną ilość prosa i beru; pędząc życie łupieskie, lubią urządzać napady na
swoich wrogów; gdy zajdzie między nimi różnica zdań, wówczas [...] w ogóle nie mogą
dojść do zgody [...] jako, że każdy myśli co innego i żaden nie chce ustąpić drugiemu.
Rekonstrukcja osiedla wczesnosłowiańskiego w Brzeźnie (Czechy)
Prokop z Cezarei, VI-wieczny historyk bizantyjski, w swojej Historii wojen wspominał o
wspólnym języku Słowian, który był niesłychanie barbarzyński, a o ich wierzeniach pisał:
Artykuł pochodzi z
"Wiedzy i Życia"
nr 4/1999
723651846.003.png 723651846.004.png
wszyscy oddają cześć jednemu bogu, twórcy błyskawicy; wspominał również o ustroju: żyją w
ludowładztwie. Arab Ibn Rosteh, żyjący w X wieku, na podstawie Relacji anonimowej z IX
wieku zauważał: Jeśli ktoś z nich umrze, palą go w ogniu.
Przekazy starożytnych o Słowianach często nie są wolne od głębszej refleksji: dla
przybywających do nich są życzliwi; nie są z gruntu niegodziwi; umiejętnie radzą sobie w
boju, szczególnie w trudno dostępnym terenie. Ale sama myśl o zetknięciu się z nimi budziła
przerażenie: srożyli się przez całe lato; horda tak wielka, jak nigdy dotąd, paliła, pustoszyła i
rabowała.
Typowe słowiańskie naczynie gliniane lepione ręcznie z VI-VII wieku
Z zapisków historycznych i kronik wiemy, że w VI--VIII wieku Słowianie zajęli prawie całą
Europę Wschodnią, część Europy Środkowej i Europę Południową aż po Peloponez, dotarli
nawet do Azji Mniejszej. Na zachodzie graniczyli z Italią i państwem Franków, na północy
ścierali się z duńskimi i szwedzkimi Wikingami, walczyli z plemionami bałtyjskimi (np.
Jaćwingami) i ugrofińskimi (Mordwą, Merią i Muromem). Źródła pisane odnoszą się przede
wszystkim do okresu, w którym Słowianie pojawiali się na terenach dotychczas przez nich nie
zasiedlonych. Jak wyglądały ich wędrówki? Kto je podejmował? W jaki sposób w tak krótkim
czasie Słowianie zajęli znaczne obszary Europy?
Słowianie przemieszczali się na dwa sposoby. Najpierw podejmowali wyprawy łupieżcze,
nękające miejscową ludność. W wyprawach tych mogli uczestniczyć Słowianie wywodzący się
z obszarów pogranicznych, w jakiejś mierze "zachęceni" sąsiedztwem bogatego Bizancjum,
723651846.005.png
powoli słabnącego jako imperium, a wobec tego stosunkowo łatwego do militarnej penetracji.
Sprzymierzanie się różnych grup Słowian w tych napaściach z innymi grupami etnicznymi, na
przykład z turskimi Awarami, jest poświadczone w źródłach pisanych, badania archeologiczne
również potwierdzają istnienie okresu współżycia obu ludów (wspólne osady na Węgrzech czy
cmentarzyska awarosłowiańskie na Słowacji).
Słowianie zachodni; rekonstrukcja stroju wieśniaków
W najazdach na Bizancjum w VII wieku mogli też uczestniczyć sami Słowianie, prowadzeni
przez swych przywódców, mogli również być najmowani do drużyn łupieżczych przez obcych
wodzów. Po zagarnięciu łupów wycofywali się "do siebie" - na tereny już przez nich
zasiedlone.
Po wyprawach łupieżczych następowała powolna migracja większych grup, kolonizujących
nowe obszary. Jest to drugi sposób wędrówek Słowian. Znaleziska archeologiczne, typowe dla
kultur wczesnosłowiańskich, wskazują, że przesuwali się oni ze wschodu na zachód,
poczynając od północnej części Niziny Środkowodunajskiej (druga połowa V wieku), przez
Morawy i Czechy (VI wiek), po środkową Łabę i Soławę (przełom VI i VII wieku).
723651846.006.png
Słowianie przybywali na tereny już zajęte przez, nieliczną co prawda, ludność prowincji
rzymskich, a także Germanów i Hunów. Grupy osiedleńcze Słowian rozpoczynały
współzamieszkiwanie z nimi w sposób dość niezwykły. Archeologowie odkryli mianowicie w
osadach tej starszej, miejscowej ludności typowe dla kultury słowiańskiej półziemianki z
piecem w narożniku oraz ceramikę - naczynia lepione ręcznie bez ornamentu, tzw. typu
praskiego. Poświadczają to wyniki wykopalisk w Kodyniu nad Prutem czy w Brzeźnie
wpółnocno-zachodnich Czechach. W tej ostatniej miejscowości odsłonięto współczesne sobie
obiekty mieszkalne kultury germańskiej i wczesnosłowiańskiej. Również w Bizorendzie w woj.
świętokrzyskim obok późnorzymskich naczyń znaleziono ceramikę typu praskiego.
Rekonstrukcja chaty półziemiankowej z Brzeźna (Czechy)
Prawdopodobnie więc Słowianie, którzy przybywali na dane terytorium, podejmowali
współpracę z miejscową ludnością. W tej fazie zasiedlania jakiegoś terenu musieli liczyć się z
dawniejszymi osadnikami, nie przystępowali do ich eksterminacji fizycznej. Wspomniane
wyprawy łupieżcze, o których źródła piszą, że Słowianie srożyli się, łupili, nawet z łupami
zimowali na obczyźnie, podejmowane były na obrzeżach terenów, zajmowanych w owych
powolnych, pokojowych migracjach.
Z biegiem czasu zanikały cechy dawniejszego osadnictwa ludności miejscowej, które
zastępował wczesnosłowiański model kulturowy. Dość szybko zaczął się on jednak znacznie
różnicować. Najlepiej widać to w zmianach zachodzących w obrządku pogrzebowym. Typy
723651846.001.png
pochówków słowiańskich z początków ich osiedlenia w Europie były również zróżnicowane co
do formy, lecz jednolite, jeśli chodzi o traktowanie ciała - wszędzie bowiem panowało
ciałopalenie. Natomiast już na początku VII wieku na terenach zasiedlanych przez Słowian
pojawiają się pochówki szkieletowe. Zwyczaj ten przejęty został od Awarów (co najpełniej
chyba widać na terenie Słowacji), od Franków (Dalmacja), a także był efektem ścierania się
różnych wpływów, nie wyłączając frankońskich, chrześcijańskich i judaistycznych (Serbia). Z
czasem na niektórych terenach zanika zwyczaj ciałopalenia, co świadczy o postępującej
stabilizacji osadniczej Słowian.
Kierunki wędrówek słowiańskich w VI--VII wieku (wg Z. Vána, Świat dawnych Słowian. Artia
Interpress 1985)
723651846.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin