Jak wybrać manetki rowerowe - rodzaje manetek.txt

(3 KB) Pobierz
Manetka jest to inaczej pokr�t�o czy motylek do zmiany bieg�w w naszym rowerze. Obecnie jest kilka rozwi�za� manetek, s� zwyk�e wajchowe bez wska�nik�w cz�ste w kolarz�wkach, wchajowe z biegami ca�kowitymi np. w rowerach g�rskich, wajchowe dziesi�tne, w r�czce rowera, w pier�cieniu na r�czce rowera itp.


Wszystkie rodzaje d�wigni dzia�aj� na tej samej zasadzie czyli napinaniu linki bieg�w lub jej popuszczany co doprowadza do ruchu �y�ki zmieniaj�cej �a�cuch na z�batce � manetka blokuje ruszanie si� i samoistn� zmiana bieg�w. Nie jest to temat na d�ugie rozwa�ania wi�c przejd�my od razu do rzeczy.


Manetki typu wajchowego bez wska�nik�w bieg�w � tego typu wajchy dzia�aj� na wyczucie, tutaj podczas zmiany bieg�w po prostu czujemy na jakim jedziemy i o ile j� podnie�� lub upu�ci� aby zmieni� aktualne biegi. Dzia�a ona w pewnym sensie jak manetka dziesi�tna z podzia�k� na ma�e jedno�ci czyli po prostu mo�na idealnie przez r�ne napi�cia linki dostroi� chodzenie bieg�w. Sprz�t ten nie zachwyca wygl�dem i jest najstarszym typem rozwi�zywania zmiany beg�w.


Manetki dziesi�tne � maj� one nakre�lone na sobie biegi w urz�dzeniu ca�kowite a mi�dzy nimi s� kreski podzia�ki dziesi�tnej tzn 5 kresek po 0,2 na ka�d� w warto�ci. Jest to dobry sprz�t pozwalaj�cy precyzyjnie dostraja� biegi aby nic nam nie charcza�o i nie strzela�o. Wizualnie jest standardowym narz�dziem zmiany bieg�w ale bardzo skutecznym i praktycznie najbardziej opcjonalnym. Zapadka dzia�a na ka�dej podzia�ce jedno�ciowej.

Manetki ca�o�ciowe � maj� nakre�lone na tarczy tylko biegi w ca�o�ci np. 1 potem 2 itd. Nie da si� ich dostroi� podczas jazdy i gdy co� wadzi to tak b�dzie dop�ki nie zmienimy naci�gu ca�ej linki w mocowaniu na maszynce. Wizualnie s� takie same jak poprzedniczka ale znaczeni mniej funkcjonalne. Jest to typ manetek najcz�ciej widziany w rowerach wi�c na pewno ka�dy wie jak wygl�da ten mechanizm miany bieg�w. Zapadka w nim dzia�a tylko oczywi�ci na biegach ca�o�ciowych.

Manetka w r�czce rowera i na pier�cieniu r�czki � s� to manetki identycznego dzia�ania wi�c umieszczam je w jednej grupie. Z nimi jest r�nie gdy� mog� mie� podzia�k� dziesi�tn� lub te� nie co jest cz�stsze. Tutaj kr�cimy b�bnem kt�ry nawija link� bieg�w lub j� rozwija zmieniaj�c napr�enia i biegi jednocze�nie. Jest to tak�e najbardziej zabudowany system wi�c trudniejszy do szybkiej wymiany. Wizualnie jest najlepszy gdy� mo�na si� poczu� jak by si� jecha�o na motocyklu dzi�ki zmianie tych bieg�w. Niestety nie potrafi� powiedzie� czy jest to system cz�ciej wadliwy czy tez nie. Pierwsze jego modele by�y faktycznie cz�sto awaryjne ale obecne prawdopodobnie s� ju� ok.

Je�eli mia�bym poleca� jakikolwiek system manetek to oczywi�ci takie kt�re maj� podzia�k� dziesi�tn�. Najlepiej z tarcz� zas�oni�t� przez wieko przezroczystego plastiku czy szk�a aby nic tam nie korodowa�o.  Rodzaj wizualny nie ma znaczenia ale znaj�c mnie a jestem tradycjonalist� wi�c polec� te standardowe motylkowe bez jednego skrzyd�a �e tak je nazw�. Wa�ne by glawer bieg�w na nich nie by� naniesiony farb� na wierzchu gdy� ona z czasem si� skurczy. Acha dobrze te� jak mamy wskaz�wk� ruchom� bieg�w � nie nie traktujemy tego jako licznik od motocykla ale dobrze jest to widoczne noc� i lepiej og�lnie to wygl�da.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin