Notatki Pauliny Łukaszuk
Literatura:
- „Wychowanie obronne w Polsce”, Lech Wyszczelski, Małgorzata Wiśniewska
- ”Historia myśli wojskowej” Lech Wyszczelski
- „Historia wychowania wojskowego w Polsce” Cytowski, Rudnicki, Szweda
„Edukacja obronna w Polsce”, Jarosław Kardas
Starożytne Chiny
Konfucjanizm à Konfucjusz (VI w. p. n. e. powstały zręby tej filozofii)
Rodzinne podejście do państwa, ojciec głowa rodziny à cesarz
Sund Su = głowa rodziny armii bezprecedensowe posłuszeństwo
Doradca à dowódcy
Wojskowy
- pokonany przez dyplomację (to cenił najbardziej)
- zmarł śmiercią naturalną
- Zycie ludzkie nie miało znaczenia za byle błahostkę karano śmiercią (gotowanie, przecinanie na pół, marynowanie w occie, rozciąganie)
-wielomilionowe armie głównie z poboru, tez najemcy, jeńcy wojenni. Wysoki rozwój techniki wojskowej w Chinach. Uderzenie uprzedzające wyprowadzenie przeciwnika, atakowanie miasta z zaskoczenia, wojna musi mieć cel strategiczny (Sund Su), bić się kiedy posiadamy przewagę liczebną siły, przygotowanie się do wojny.
5 zasad prawidłowej wojny:
1. Moralny (duch bojowy armii) żołnierze bezwzględnie posłuszni na świadomości nie na strachu ani lęku.
2. Pogoda – warunki atmosferyczne tam gdzie idzie się na wojnę
3. Teren – (należy wykorzystać aby wygrać) bagna, góry dla wojska teren prosty aby się nie męczyli.
4. Dowodzenie –cechy charakteru dowódcy (mądry, odważny, surowy, humanitarny, do wroga surowy dla jeńców łagodny), musi mieć umiejętne prowadzenie wojny
5. Teoria – taktyka wojenna, organizacja wojska, sprawiedliwe rozdzielenie nagród, kar i łupów.
Armia jest mocna i dobra. Brać do neiwoli jak największa liczbę jeńców.
Wut Su (IV w. p. n. e.) nagrody przydzielane od zasług
- najlepiej oplacani szpiedzy
- Zdolność wykrywania natury ludzkiej, znać potrzeby, wyczuć żołnierza
- zamiary wodza nieznane żołnierzom
- oddziaływanie na żołnierzy przez bębny, oddziaływanie na serca przez kary i nagrody
-jedność moralna dowódcy i żołnierzy
-Zgadza się z polityką przełożonych
-Nagradzać żołnierzy
STAROŻYTNA SPARTA
Heloci chłopi bez roli
Efebia – etapy szkolenia,
- samo żywienie
- Chłosta
- Zabicie helota, po przyniesieniu ciał można iść do wojska
zabierano od 7 r. ż. Około 30 r. ż. Ożenić się i spłodzić najlepszego syna, kobiety też mają pełne szklenie wojskowe.
ATENY
alienor8