2007_MAJ_OKE_PR_ODP.pdf

(461 KB) Pobierz
untitled
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MWT – R1A1P-072
EGZAMIN MATURALNY
Z WIEDZY O TAŃCU
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 180 minut
MAJ
ROK 2007
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 19stron
(zadania 1 – 11). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu
zespołu nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym
przy każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający
przed rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
159557987.051.png
2
Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom rozszerzony
ANALIZA DZIEŁA TANECZNEGO
W tej części egzaminu cztery razy obejrzysz krótki fragment dzieła tanecznego. Przed
pierwszą prezentacją filmu zapoznaj się z treścią zadania nr 1 i materiałami pomocniczymi.
Kolejne prezentacje oddzielone będą czasem przeznaczonym na rozwiązanie zadania (czas
przerwy podany będzie na ekranie).
ZADANIE 1. (20 pkt)
Zanalizuj przedstawiony na filmie fragment dzieła tanecznego, uwzględniając następujące
elementy:
1. inspirację twórcy (1 pkt)
2. kompozycję ruchu (6 pkt)
3. symbolikę kompozycji (7 pkt)
4. warstwę dźwiękową (3 pkt)
5. scenografię i jej symbolikę (3 pkt)
W analizie nie obowiązuje kolejność zapisu poszczególnych jej elementów.
Jako materiał pomocniczy do zadania wykorzystaj ilustracje (A – D).
MATERIAŁ POMOCNICZY
B
A
C
159557987.062.png 159557987.064.png 159557987.065.png 159557987.001.png 159557987.002.png 159557987.003.png 159557987.004.png 159557987.005.png 159557987.006.png 159557987.007.png 159557987.008.png 159557987.009.png 159557987.010.png 159557987.011.png 159557987.012.png 159557987.013.png 159557987.014.png 159557987.015.png 159557987.016.png 159557987.017.png 159557987.018.png 159557987.019.png 159557987.020.png 159557987.021.png 159557987.022.png 159557987.023.png 159557987.024.png 159557987.025.png 159557987.026.png 159557987.027.png 159557987.028.png 159557987.029.png 159557987.030.png 159557987.031.png 159557987.032.png 159557987.033.png 159557987.034.png 159557987.035.png 159557987.036.png 159557987.037.png 159557987.038.png 159557987.039.png 159557987.040.png 159557987.041.png 159557987.042.png 159557987.043.png 159557987.044.png 159557987.045.png 159557987.046.png 159557987.047.png 159557987.048.png 159557987.049.png 159557987.050.png 159557987.052.png 159557987.053.png 159557987.054.png 159557987.055.png 159557987.056.png 159557987.057.png 159557987.058.png 159557987.059.png 159557987.060.png 159557987.061.png
Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom rozszerzony
3
D
Inspiracja twórcy:
Inspiracją dla artysty była scena zwiastowania.
Kompozycja ruchu:
Jest to duet kobiet: Marii i Anioła. W ich tańcu możemy wyodrębnić trzy
części: taniec Marii, taniec obu postaci oddzielnie i taniec w parze. Taniec
Marii i Anioła różni się od siebie. Ruchy ramion i korpusu Marii są miękkie
i delikatne, natomiast ruchy Anioła ostre i dynamiczne. Ramiona Anioła często
są wyprostowane i wyciągnięte w bok lub ku górze. Postacią dominującą jest
Anioł, który kieruje ruchem Marii. Tempo ruchu jest zróżnicowane:
od spokojnego do bardzo dynamicznego. W ruchu obu postaci widoczne są
pauzy, które potęgują napięcie. Pewne ruchy tancerki wykonują synchroniczne,
np. klękają. Na początku dzieła Maria porusza ramionami i tułowiem,
pozostając w pozycji siedzącej. W końcowej scenie Anioł chwyta Marię pod
ramiona.
159557987.063.png
4
Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom rozszerzony
Symbolika kompozycji
Różny charakter odtwarzanych postaci spowodował, że w duecie role
powierzono tancerkom o różnych cechach psychofizycznych.
Maria wyciąga ramiona w stronę, z której ma nadejść Anioł, co
symbolizuje Zwiastowanie. Nadchodzący z głębi sceny Anioł wyobraża
zstąpienie z nieba. Maria w pokorze i zamyśleniu pochyla głowę. Anioł
przechodzący przez wodę przypomina Chrystusa, a ponadto może symbolizować
oczyszczenie. Ruchy ramion Anioła naśladują ruchy skrzydeł, a wyciągnięte
w górę ramiona i palec kieruje uwagę odbiorcy ku górze – niebu. Symbolem
aktu poczęcia jest ruch ramienia i dłoni Anioła wzdłuż ciała Marii i płaskie
ułożenie dłoni na jej brzuchu. Skupiony na Marii wzrok Anioła podkreśla, że jest
wybrana przez Boga. Anioł, klęcząc przed Marią, wyraża szacunek dla niej.
Maria nie patrzy na Anioła, patrzy w siebie, co można odczytać z jej wzroku
niedostrzegającego Anioła. Tajemnicę i zachowanie milczenia artysta wyraził
zakryciem dłonią ust przez Marię. W końcowej scenie obie tancerki układają
ramiona w kształt krzyża.
Warstwa dźwiękowa:
W dziele wykorzystana jest muzyka klasyczna, instrumentalna,
symfoniczna. Na warstwę dźwiękową składają się ponadto: głosy dziecięce,
cisza, plusk wody, muzyka elektroniczna. Możemy dostrzec przypisanie
poszczególnych elementów warstwy dźwiękowej postaciom: Marii towarzyszy
muzyka.
Scenografia i jej symbolika:
W zbudowanej z prostych brył geometrycznych dekoracji dzieła,
wykorzystano tylko kilka podstawowych kolorów: czerń, biel i czerwień.
Symbolika kolorów nawiązuje do symboliki chrześcijaństwa: biały strój Marii
oznacza czystość, błękitny strój Anioła symbolizuje boskość i życie, natomiast
czerwień w tle to kolor krwi, męki, miłości ikrólowania. Ciemne tło,
skontrastowane z jasną sceną, sprawia wrażenie nieskończoności.
Egzamin maturalny z wiedzy o tańcu
Poziom rozszerzony
5
TEST
Zadanie 2. (1 pkt)
Podaj nazwy polskich tańców narodowych, o których mówią poniższe fragmenty
tekstów (2.1 – 2.4).
2.1 Taniec ten charakteryzuje się taktem dwudzielnym, synkopowym rytmem i szybkim
tempem. Związany był szczególnie z obyczajami weselnymi wsi regionu, z którego się
wywodzi, choć niektórzy przypisują mu pierwiastki tańca wojennego.
Nazwa tańca Krakowiak
2.2 Choreotechnika tego tańca, jako narodowego w wykonaniu scenicznym czy towarzyskim,
niewiele ma wspólnego z jego formą ludową. Trójmiarowy rytm z akcentem na drugiej
lub na trzeciej części taktu, wielka liczba figur tanecznych, najrozmaitszych rozwiązań
przestrzennych oraz szybkie tempo wymagają niezwykłej sprawności tancerzy.
Nazwa tańca Mazur
2.3 Towarzyszą temu tańcowi przepiękne melodie, utrzymane przeważnie w tonacjach
minorowych. Częste są w tych melodiach fermaty i wydłużane okresy. Charakterystyczne
muzyczne akcentowania występujące zwykle na zakończenie frazy, wytworzyły różnorodne
przytupywania o stonowanej ruchowej dynamice.
Nazwa tańca Kujawiak
2.4 Przy końcu tańca, zgodnie z wiejską tradycją, muzykanci grają go coraz szybciej,
aż taniec przybiera wprost zawrotne tempo. Jako jedyny polski taniec narodowy ma elementy
akrobatyczne. Charakterystyczne jest przenoszenie przez partnera partnerki czy podrzucanie
jej do góry.
Nazwa tańca Oberek
Zgłoś jeśli naruszono regulamin