Wojskowy Przegląd Prawniczy.pdf

(125 KB) Pobierz
Wojskowy Przegląd Prawniczy
Wojskowy Przegląd Prawniczy
Numer 1 z 2003 r.
Naczelna
Prokuratura
Wojskowa
ul. Nowowiejska 26B 00-909 Warszawa
tel. 628-00-31 wewn. 8445-53
BOLESŁAW KURZĘPA
MOŻLIWOŚĆ WYKORZYSTANIA W PROCESIE
KARNYM INFORMACJI UZYSKANYCH PRZEZ
AGENTA POLICYJNEGO
Jednym z często stosowanych sposobów zdobywania informacji przez organy policyjne
całego świata jest wykorzystywanie agentów. Ich zadaniem jest wejście w kontakt z
przestępcą lub grupą przestępczą w celu ujawnienia czynu przestępczego i wykrycie jego
sprawców. Rzecz jasna, że przy wykonywaniu tych czynności, ukrywają oni własną
tożsamość i związki z policją lub innymi służbami śledczymi państwa. Tajnym agentem
policji może być zarówno kadrowy jej pracownik, jak też osoba zwerbowana przez policję i
wykonująca wyznaczone jej zadania w zakresie kontaktów z osobami podejrzanymi 1 .
Niejednokrotnie zdarza się, że dla zdobycia zaufania przestępców, agent zmuszony jest do
współdziałania w dokonaniu przestępstwa z członkami grupy. Jak do tej pory, problematyka
wykorzystania tajnego agenta w działaniach polskich organów ścigania nie została
uregulowana w żadnej z tzw. ustaw policyjnych. Stwarza to określone problemy natury
prawnej, a przede wszystkim dowodowej, tzn. uniemożliwia wykorzystanie uzyskanych w ten
sposób informacji operacyjnych do procesu karnego. Luki tej nie zauważył ustawodawca i nie
usunął jej np. w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o Policji, ustawy o
działalności ubezpieczeniowej, ustawy - Prawo bankowe, ustawy o samorządzie powiatowym
412718120.001.png
oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (DzU nr
100, poz. 1084). Omawiana instytucja jest stosowana przez policję szeregu państw, które w
różny sposób wykorzystują zdobyte przy jej pomocy informacje. Tylko w niektórych krajach
posługiwanie się tajnym agentem policji zostało uregulowane w ustawie. Dotyczy to Danii,
Niemiec
i
Francji.
W obowiązującej w Danii od 1986 r. znowelizowanej ustawie o wymiarze sprawiedliwości (§
754a) przewidziano, że tajny agent policji może być wykorzystany, jeżeli spełnione zostaną
łącznie następujące warunki:
1. zachodzić będzie szczególnie uzasadnione podejrzenie, że popełnione zostało
przestępstwo lub że będą podejmowane próby jego popełnienia,
2. żadna inna metoda ścigania nie rokuje nadziei na doprowadzenie do zdobycia i
zabezpieczenia dowodów przestępstwa,
3. agent działał będzie wyłącznie w sprawie o przestępstwo zagrożone karą co najmniej
do sześciu lat pozbawienia wolności lub o ciężki występek celny.
Agentem może być wyłącznie policjant. O skierowaniu go do akcji decyduje sąd, chociaż w
szczególnie nagłych wypadkach może to również uczynić przełożony policjanta. Musi jednak
w przeciągu 24 godzin od rozpoczęcia akcji uzyskać zgodę sądu. Materiały zdobyte przez
agenta są włączane do akt postępowania przygotowawczego i przekazywane wraz z aktem
oskarżenia do sądu. Z reguły agent składa zeznania na rozprawie jako świadek. Jednak w
przypadku obawy wyrządzenia poważnej szkody jemu lub osobom mu najbliższym, może on
odmówić zeznań, chyba że miałyby one szczególne znaczenie dla strony w procesie lub dla
społeczeństwa. Z chwilą wniesienia aktu oskarżenia zawiadamia się obrońcę o tym, że w
zbieraniu dowodów uczestniczył tajny agent policji. Ustawa przewiduje, że w niektórych
szczególnych sytuacjach policja może odmówić podania szczegółów jego działania. Według
opinii duńskiej policji, mankamentem obowiązującego rozwiązania jest zawężenie kręgu
agentów tylko do policjantów, co w znaczny sposób ogranicza możliwość korzystania z tej
instytucji.
We Francji użycie agentów przewiduje ustawa z dnia 14 stycznia 1992 r. o wzmożeniu walki
z handlem narkotykami. Mogą nimi być funkcjonariusze Police Judiciaire lub
dochodzeniowych organów celnych, których zadaniem jest dokonanie pozornych zakupów,
przejęcie narkotyków w czasie ich posiadania, dostawy lub transportu. Środek ten może być
zastosowany na mocy postanowienia sędziego śledczego albo prokuratora. Każda zmiana
scenariusza akcji specjalnej wymaga nowego zezwolenia.
Użycie tajnego agenta policji ( Verdeckte Ermittler ) w Niemczech możliwe jest po
nowelizowaniu w dniu 15 lipca 1992 r. ustawy o postępowaniu karnym (StPO). W myśl §
110a.. ust. 2, agentem może być wyłącznie funkcjonariusz policji, zajmujący się ściganiem
karnym i mający zmienioną tożsamość. Tylko ze zmienioną tożsamością może on później
brać udział w czynnościach procesowych. Funkcjonariusza tego wolno skierować do
wykonywania czynności agenta dopiero wówczas, gdy uzasadniają to uprawdopodobnione
dane faktyczne, a przestępstwo jest dużej wagi (§ 110 a ust. l StPO). W tym wypadku chodzi
wyłącznie o następujące przestępstwa: nielegalnego obrotu narkotykami lub bronią,
fałszowania pieniędzy lub znaków wartościowych, przeciwko bezpieczeństwu państwa,
popełnione zawodowo lub nagminnie, a także popełnione przez uczestnika porozumienia
przestępczego. Ważną przesłanką podjęcia decyzji o skierowaniu tajnego agenta policji do
ścigania karnego jest brak możliwości wyjaśnienia sprawy przy użyciu innych metod bądź
gdy wyjaśnienie sprawy przy ich pomocy byłoby w istotny sposób utrudnione. Zgodę na
posłużenie się agentem wydaje prokurator. Jednak w razie nagłej potrzeby można to uczynić
bez jego zgody pod warunkiem, że prokurator w ciągu trzech dni otrzyma informację o takim
fakcie. Jeśli zatwierdzi on taką decyzję, powinien równocześnie zakreślić okres jego działania
(§ 11 Ob. ust. l StPO). W sytuacji, gdy działanie agenta miałoby być skierowane przeciwko
znanemu już podejrzanemu lub kiedy miałby on wejść do pomieszczenia, które nie jest
dostępne powszechnie, zgodę na skierowanie agenta do ścigania wydaje sędzia (§ 110b. ust. 2
StPO). Wprawdzie ustawa z dnia 15 lipca 1992 r. nie wypowiadała się na temat granic
stosowania podstępu, to nie budzi obecnie wątpliwości, że jest on dopuszczalny w trakcie
omawianej
czynności
operacyjnej 2 .
W Anglii, Holandii, Belgii i USA użycie tajnego agenta zostało uregulowane aktami niższego
rzędu niż ustawa. W Anglii są to wytyczne Home Office . Zabraniają one jakiejkolwiek formy
prowokacji oraz doprowadzenia do popełnienia przestępstwa przez inną osobę. Agent może
brać udział w przestępstwie pod warunkiem, że nie będzie planował przestępstwa ani tym
bardziej kierował jego popełnieniem. Jego udział musi być niezbędny dla wykrycia
przestępstwa i jego sprawców. Policja nie ma co prawda prawa ukrywania przed sądem osoby
agenta, tym niemniej w praktyce robi wszystko, aby zataić fakt jego istnienia.
W Belgii natomiast obowiązuje tajne zarządzenie ministra sprawiedliwości z dnia 24 kwietnia
1990 r., które wprowadza cztery zasady:
1. nie jest dopuszczalna jakakolwiek prowokacja ze strony agenta,
2. agenta wolno wprowadzić do akcji tylko w sprawach o poważne występki, zbrodnie
lub przestępstwa popełnione przez grupę przestępczą i to pod warunkiem, że inne
środki byłyby bezskuteczne,
3. decyzję o użyciu agenta musi podjąć prokurator na pisemny wniosek policji,
4. akcja powinna trwać krótko, a agent nie ma żadnego przyzwolenia na popełnienie
zbrodni lub ciężkiego występku 3 .
Podobnie jak w Anglii, również i w Belgii w orzecznictwie sądowym nigdy nie
kwestionowano legalności działania tajnych agentów policji. W Holandii kwestie związane z
użyciem agenta policji zawarte są w wytycznych Prokuratora Generalnego z 1991 r. oraz
orzecznictwie sądowym (od roku 1979 r.), w którym sformułowano warunki legalności
posługiwania się tym instrumentem. Zakazują one stosowania przez agenta prowokacji,
chociaż dopuszczają prowokować czyn, na popełnienie którego sprawca się już zdecydował.
Zezwalają też na popełnienie przestępstwa, jeżeli jest ono mniejszej wagi niż to, do wykrycia
którego ma doprowadzić działanie agenta. W praktyce jednak regułą jest bezkarność agenta w
412718120.002.png
 
sytuacji, kiedy działał on za zgodą prokuratora.
Inna sytuacja ma miejsce w USA, gdzie działalność agentów jest jedynie częściowo
uregulowana. W poszczególnych stanach organy ścigania kierują się fragmentarycznymi
rozwiązaniami zawartymi w niektórych ustawach stanowych oraz orzecznictwem stanowych
sądów najwyższych. Natomiast na płaszczyźnie federalnej, oprócz orzecznictwa Sądu
Najwyższego Stanów Zjednoczonych, obowiązuje zbiór wytycznych Prokuratora
Generalnego Stanów Zjednoczonych ( Attorney General ). Tajny agent policji jest
wykorzystywany w sprawach o obrót narkotykami oraz o przestępstwa przeciwko mieniu
(najczęściej jako pozorny nabywca). Problemem jest prowokacja, która często towarzyszy
działaniom agenta 4 , jednak obowiązująca w tym kraju zasada oportunizmu w praktyce
zapewnia bezkarność agentowi, który za zgodą prokuratora popełnił przestępstwo, brane pod
uwagę przy kierowaniu go do akcji. Przyjmuje się, że właściwe władze zezwalają agentowi na
udział w przestępstwie wówczas, gdy ma to na celu zdobycie potrzebnych informacji lub
dowodów niezbędnych do osiągnięcia dalszych celów postępowania karnego,
uwiarygodnienie osoby agenta wśród osób ściganych bądź dla zapobieżenia śmierci lub
ciężkiemu uszkodzeniu ciała. Należy zauważyć, że w doktrynie amerykańskiej jest wiele
wypowiedzi krytycznych pod adresem tajnego agenta policji. Podnosi się m.in., że
wprowadzenie w błąd obywatela, co do tożsamości agenta, stanowi zagrożenie nietykalności
mieszkania i prywatności, gdyż w ten sposób omija się ustawowe reguły obowiązujące przy
wejściu policji do mieszkania oraz podczas przesłuchania. W innych państwach policja
posługuje się tajnymi agentami, przyjmując za podstawę prawną ich działania wykonywanie
czynności w warunkach stanu wyższej konieczności (Hiszpania) bądź też orzecznictwo
sądowe
(Austria,
Szwajcaria ) 5 .
Jak już wspomniano na wstępie, brak uregulowania instytucji tajnego agenta policji w
polskim ustawodawstwie powoduje, że zdobyte przez niego materiały tylko w niewielkim
zakresie mogą być bezpośrednio wykorzystane w procesie karnym. Wynika to z konieczności
nieomal każdorazowego ujawnienia jego osoby w celu przesłuchania przez organ procesowy,
412718120.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin