mechanizmy obronne.pdf

(109 KB) Pobierz
N ATALIA A NTOSZEWSKA
Mechanizmy obronne
w ujęciu psychoanalitycznym
Wstęp
Poniższy artykuł ma na celu wprowadzenie czytelnika w obszar zagad-
nienia dotyczącego psychoanalitycznych koncepcji mechanizmów
obronnych. Celowo używam tu określenia koncepcje, dlatego że roz-
wój myśli psychoanalitycznej spowodował odejście od klasycznej teo-
rii utożsamianej z jej twórcą Sigmundem Freudem oraz stworzenie
nowych psychoanalitycznych systemów teoretycznych. Wraz z nimi
również pojęcie mechanizmów obronnych było do pewnego stopnia
modyfikowane czy też poszerzane było ich rozumienie.
Zagadnienie mechanizmów obronnych wydaje się kluczowe w rozu-
mieniu zaburzeń i chorób psychicznych, ale także, o czym w literaturze
wspomina się rzadziej, może być dość istotne w rozumieniu pojęcia
zdrowia psychicznego człowieka. Dlatego też warto poświęcić miej-
sce zagadnieniu, czym w istocie są mechanizmy obronne i jak zmie-
niało się ich rozumienie w toku rozwoju teorii psychoanalitycznych.
Konstrukcja tego artykułu jest następująca: początkowo przedstawię
klasyczne rozumienie mechanizmów obronnych w teorii popędowej
Freuda, później zaprezentuję wkład w rozumienie tego pojęcia w teorii
ego, której twórczynią była Anna Freud, następnie przyjrzę się, jak
definiowała to pojęcie M. Klein, przedstawicielka teorii relacji z obiek-
tem, oraz Heinz Kohut, twórca teorii self.
Rozważając zagadnienie związane z tym, jak zmieniało się rozumie-
nie mechanizmów obronnych oraz charakter tych zjawisk, nie chciała-
bym opisywać w całości założeń poszczególnych teorii, chyba że zna-
czące definicje bądź twierdzenia wymagają szerszej charakterystyki.
Zależy mi jednak na nakreśleniu istotnych założeń, które dotyczą bada-
nego przeze mnie zjawiska.
STUDIA_ERAZMIANSKIE_2011.indd 114
2011-03-19 21:57:25
923719295.003.png
115
Mechanizmy obronne w ujęciu psychoanalitycznym
Ponieważ psychoanaliza przeszła długą drogę i jej dzisiejszy cha-
rakter jest bardzo zróżnicowany, trudno mówić o spójności teorii
psychoanalitycznej. Dlatego dziś wyróżnia się cztery główne teorie:
1) teorię popędów S. Freuda, 2) psychologię ego, którą rozwinęła Anna
Freud, 3) teorie relacji z obiektem (również wewnętrznie zróżnicowa-
ne), 4) psychologię self (zwaną też psychologią Ja).
W tej pracy będę analizować mechanizmy obronne i ich rozumienie
przez pryzmat tych teorii, jednak w ujęciu najważniejszych twórców.
Zamierzam również poświęcić więcej miejsca teorii popędów Freuda
ze względu na to, iż ta koncepcja ma miejsce szczególne jako koncep-
cja pierwotna, która zrodziła wszystkie inne teorie psychoanalityczne,
nawet te, których autorzy dokonywali rewizji głównych postulatów
Freuda. Ważne jest także, żeby wspomnieć, że przywołani poniżej
autorzy najważniejszych teorii w obrębie psychoanalizy są jednocze-
śnie założycielami danego nurtu, stąd zestawiam ich poglądy na temat
mechanizmów obronnych. Nie są to jednak jedyni twórcy w obrębie
danych nurtów, o czym warto pamiętać w kontekście dalszego rozwoju
tych poszczególnych teorii.
Mechanizmy obronne
w ujęciu teorii popędów S. Freuda
Aby uczynić przedmiot rozważań nieco bardziej dostępnym, uzasad-
nione wydaje się odwołanie do dwóch założeń Freuda jako twórcy
koncepcji psychoanalitycznej. Pierwszym jest pojęcie nieświadomo-
ści oraz związanej z nią psychoanalitycznej doktryny popędów . Dru-
gim jest model strukturalny osobowości, z którym wiąże się również
pojęcie konfliktu wewnątrzpsychicznego 1 . Freud wyszedł z założenia,
że psychika jest zdeterminowana przez układ sił nieświadomych. Te
1 Więcej na temat konfl iktów, teorii popędów, powstawania nerwicy czytelnik
znajdzie w cyklu publikacji Freuda zatytułowanych: Poza zasadą przyjemności , PWN,
Warszawa 1976, oraz we Wstępie do psychoanalizy , PWN, Warszawa 2000. Wstęp po-
dzielony jest na trzy części, najwięcej informacji na temat wymienionych zagadnień
zawiera 3 część wykładów zatytułowana: Nauka ogólna o nerwicach.
STUDIA_ERAZMIANSKIE_2011.indd 115
2011-03-19 21:57:25
923719295.004.png
 
116
Natalia Antoszewska
siły nieświadome, które Freud utożsamiał z wrodzonymi popędami,
nadają kierunek wszelkim czynom świadomym. Oznacza to, że rów-
nież motywacja człowieka ma w dużym stopniu charakter nieuświa-
domiony 2 . Świadomość jest więc traktowana w tej koncepcji jedynie
jako powierzchnia psychiki i jest przejawem osobowości. Rzeczywistą
determinantą zachowań jest nieświadomość, dlatego ona staje się głów-
nym przedmiotem psychoanalitycznych zainteresowań 3 .
Freud stopniowo rozwijał swoją koncepcję popędów. Wielki wpływ
wywarła na niego I wojna światowa. Początkowo wychodził on z zało-
żenia, że istnieje w człowieku popęd życia, jednak dokonał modyfikacji
przez dodanie do koncepcji popędu śmierci: „Wychodząc od spekulacji
na temat popędu życia i od paraleli biologicznych, doszedłem do wnio-
sku, że poza popędem do zachowania żywej substancji i do łączenia
jej w coraz większe jednostki musi istnieć jeszcze jakiś inny popęd,
jemu przeciwny, dążący do likwidowania tych jednostek i sprowa-
dzania ich w prapierwotny stan nieorganiczny, a więc poza Erosem
również jakiś popęd śmierci; współdziałaniem i zantagonizowaniem
tych popędów dałoby się wyjaśnić zjawiska życia” 4 .
Freud doszedł do wniosku, że niewystarczające są już wyjaśnie-
nia psychoanalityczne uwypuklające dwubiegunowe znaczenie popędu
miłości, którą już wcześniej przedstawiał jako i erotyczną, i agresywną
(odwołując się do rozumienia takich zjawisk, jak sadyzm i masochizm).
Jednak zauważył, że oprócz agresywnej miłości są pewne zjawiska spo-
łeczne, które są nacechowane samą agresją i nie zawierają w sobie poten-
cjału miłosnego. To właśnie rozumowanie doprowadziło go do wyodręb-
nienia jeszcze jednego popędu, jakim był popęd śmierci 5 .
2 J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka , Wydawnictwo Akademickie
„Żak”, Warszawa 2000.
3 J. Pieter, Historia psychologii , PWN, Warszawa 1974, s. 208–217. Autor używa
tutaj pojęcia podświadomości, jednak Freud używał terminu „nieświadomość”, w od-
różnieniu od przedświadomości. Podświadomość to pojęcie używane w potocznym
rozumieniu.
4 S. Freud, Kultura jako jako źródło cierpień , Wydawnictwo K., Warszawa 1995,
s. 66–67.
5 Ibidem , s. 64–71.
STUDIA_ERAZMIANSKIE_2011.indd 116
2011-03-19 21:57:25
923719295.005.png
 
117
Mechanizmy obronne w ujęciu psychoanalitycznym
Założenie Freuda, że psychiką rządzą w głównej mierze nieuświa-
domione popędy, zdeterminowało również jego rozumienie osobowości
człowieka. Twórca psychoanalizy przedstawił swoją strukturalną teorię
aparatu psychicznego, która zastąpiła uprzedni model topograficzny.
Początkowo, w modelu topograficznym, wyodrębnił on istnienie trzech
struktur: świadomości, przedświadomości i nieświadomości 6 . Prowa-
dzone przez niego dalsze badania kliniczne obnażyły jednak trudności
w pracy z pacjentami, dlatego sięgnął po dalsze wyjaśnienia, tworząc
model strukturalny osobowości, będący dopełnieniem modelu topogra-
ficznego. Na model strukturalny składają się trzy instancje osobowości:
jest to id, ego i superego . Ego, tak jak superego, jest tylko po części
świadomą instancją, dzięki czemu może podejmować racjonalne decy-
zje, kierując się zasadą rzeczywistości. Nieświadomą część ego wypeł-
niają natomiast struktury, jakimi są mechanizmy obronne. To wła-
śnie tym strukturom poświęcę więcej uwagi w dalszej części pracy.
Superego jest w znacznej mierze nieświadome i pełni rolę sumienia
oraz ego idealnego 7 . Powstają one przez nawarstwione oddziaływa-
nie różnych czynników wychowawczych i tworzą rozmaite normy
i wartości, jakimi kieruje się superego 8 . Sumienie zakazuje, czego
nie można robić, natomiast ego idealne nakazuje, jak być powinno i
co robić należy, by to osiągnąć. Id jest jedyną instancją osobowości,
która jest w pełni nieświadoma. Id kieruje się zasadą przyjemności,
a więc zasadą rozładowania napięć wewnątrzpsychicznych 9 . Freud
uważał, że id i ego w stanie zdrowia tworzą jedność i są niemożliwe
do rozdzielenia. Id jest instancją pierwotną, z której dopiero wyłania
się ego i jest jego naturalnym przedłużeniem, tworzącym się pod wpły-
wem świata zewnętrznego i przejmującym kontrolę nad takimi zada-
niami, nad którymi id nie jest w stanie zapanować 10 . Ponieważ każda
6 G.O. Gabbard, Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej , Wydaw-
nictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009, s. 21–26.
7 Freud przedstawił ten model ten w artykule Ego i id , [w:] idem , Poza zasadą
przyjemności , PWN, Warszawa 1976.
8 P. Kutter, Współczesna psychoanaliza , GWP, Gdańsk 1998, s. 74–76.
9 S. Freud, Poza zasadą przyjemności , s. 21–89.
10 H. Nunberg, Ego Strength and Ego Weakness , American Imago. A Psychoana-
lytic Journal for the Arts and Sciences 1942, nr 3(3), s.25–40.
STUDIA_ERAZMIANSKIE_2011.indd 117
2011-03-19 21:57:25
923719295.001.png
 
118
Natalia Antoszewska
instancja dąży do osiągnięcia innych celów, nieuchronnie doprowadza
to do konfliktów wewnątrzpsychicznych 11 . Konflikty te towarzyszą
ludziom od najwcześniejszych lat życia (według Freuda od pojawienia
się konfliktu edypalnego, to jest około drugiego roku życia) i są natu-
ralną częścią doświadczenia ludzkiego. Jednak nadmiarowa ilość kon-
fliktów, nieustanne zmagania człowieka z jego seksualnością i agresją
oraz niemożność realizacji popędów mogą prowokować lęk. Ten lęk
jest informacją dla ego o konieczności zastosowania mechanizmów
obronnych.
Freud miał ogromny wpływ na powstanie i rozwój koncepcji
mechanizmów obronnych. W 1893 r. w swojej pracy poświęconej
histerii ( Neuropsychoza obrony ) po raz pierwszy użył pojęcia obrony 12 .
Freud używając pojęcia mechanizm , chciał podkreślić, że jest on zja-
wiskiem dostępnym obserwacji i analizie. Jednak, co ciekawe, odnosił
się sceptycznie do weryfikacji jego głównych założeń metodą ekspe-
rymentalną. Freud wychodził również z założenia, że choroby psy-
chiczne można rozpatrywać w kategoriach mechanizmów obronnych,
które dominują w obrazie danej choroby. Przytoczę poniżej definicje
mechanizmu obronnego i obrony za Słownikiem psychoanalizy Stiga
Fahnéra. Będzie to stanowiło punkt wyjścia do dalszej analizy tego
zagadnienia 13 .
„Mechanizmy obronne to struktury psychiczne ego, których funk-
cją jest zażegnanie lękotwórczej groźby, skierowanej przeciw ego.
Mechanizmy obronne usuwają lub osłabiają zagrożenie przy pomocy
opracowania psychicznego” 14 .
„Obrona to środki podejmowane przez ego w celu usunięcia lub
osłabienia pochodzącego z zewnątrz bądź z wewnątrz zagrożenia.
Obrona odbywa się przy wykorzystaniu mechanizmów obronnych,
które w dużej mierze funkcjonują nieświadomie” 15 .
11 S. Freud, Ego i id , s. 91–144.
12 H.J. Grzegołowska-Klarkowska, Mechanizmy obronne osobowości , PWN, War-
szawa 1986, s. 11–12.
13 S. Fhanér, Słownik psychoanalizy , GWP, Gdańsk 1996, s. 106.
14 Ibidem , s. 106.
15 Ibidem , s. 141.
STUDIA_ERAZMIANSKIE_2011.indd 118
2011-03-19 21:57:26
923719295.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin