HOT5 - usłhotelarskie.doc

(62 KB) Pobierz

USŁUGI HOTELARSKIE

 

DEFINICJE USŁUG

1)     Negatywne przyjęcie założenia, że wszystko to, co nie stanowi procesu wytwarzania dóbr materialnych, jest działalnością usługową

2)     Enumeratywne wyliczanie rodzajów działalności gospodarczej, należących do usług

3)     Konstruktywne próba wyjaśnienia istoty usług za pośrednictwem potencjału niezbędnego do ich świadczenia, procesu usługowego lub wyniku związanego z zaspokojeniem potrzeb ludzkich

4)     Kompilacyjne

USŁUGA HOTELARSKA = 1) czasowe wynajmowanie podróżnym pokoi lub miejsc w tych pokojach oraz pozostałe związane z tym usługi

2) zespół działań personelu hotelowego, wykorzystującego specjalnie do tego przystosowane urządzenia techniczne

3) użyteczny i zbywalny produkt niematerialny, a wytwarzany poprzez wykonywanie czynności przez kadry hotelu, przy użyciu jego urządzeń, w ramach zaspokojenia podstawowych potrzeb bytowych gości, przebywających w obiekcie hotelarskim

Usługa hotelarska jest złożona z całego ogółu świadczeń dotyczących zaspakajania niezbędnych potrzeb bytowych (zakwaterowanie, żywienie, rozrywki oraz opieka zdrowotna)

Usługi hotelarskie są świadczone w obiektach hotelarskich spełniających wymagania odnośnie:

a)     wielkości obiektu, jego wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla klasy i kategorii, do których został on zaszeregowany

b)     wymagań budowlanych, sanitarnych, przeciwpożarowych oraz innych, określonych odrębnymi przepisami

 

 

 

KLASYFIKACJA USŁUG HOTELARSKICH

Kryteria klasyfikacji:

1)     Rodzaj zaspakajanych potrzeb

2)     Związek z podstawową potrzebą (wedle podstawowej funkcji obiektu hotelarskiego)

3)     Swoboda korzystania z usług przez gościa hotelowego

4)     Odpłatność usług

5)     Przedmiot oddziaływania i charakter przeobrażeń

6)     Obligatoryjność świadczenia, wynikająca z przepisów prawa

Ad 1)

Usługi:

- noclegowe

- gastronomiczne

- rezerwacji

- udzielanie rezerwacji

- przechowywanie bagażu, sprzętu rekreacyjnego (nart, rowerów itp.) i wartościowych przedmiotów

- transportowe

- handlowe

- kosmetyczne i fryzjerskie

- pralnicze

- rekreacyjne i odnowy biologicznej

- rozrywkowe

- kasyna gry

- organizowanie spotkań/konferencji/zjazdów/kongresów

- obsługa imprez okolicznościowych (uroczystość pierwszokomunijna, wesele)

- parkingowe

- zdrowotne (udzielenie pierwszej pomocy, dostęp do leków przeciwbólowych) i uzdrowiskowe (zabiegi typu bicze szkockie itp.)

- telekomunikacyjne i pocztowe

- finansowe (wymiana walut)

- wypożyczanie rowerów, samochodów lub sprzętu turystycznego (np. narciarskiego)

Ad 2)

Usługi:

- podstawowe (zaspakajające podstawowe potrzeby: sen, wypoczynek, higiena, zaspokojenie głodu i bezpieczeństwa)

- dodatkowe (zaspakajające pozostałe potrzeby lub umożliwiające realizację usług podstawowych)

Specjalizacja obiektów noclegowych w zakresie zaspakajania potrzeb wobec funkcji podstawowej obiektu:

MOTEL usługi parkingowe dla pojazdów samochodowych i obsługa tych pojazdów w obrębie obiektu lub bezpośrednim sąsiedztwie

PENSJONAT → całodzienne wyżywienie

● SANATORIUM → usługi lecznicze, zabiegi, rehabilitacja

● SCHRONISKO MŁODZIEŻOWE → przygotowywanie posiłków dla grupy oraz udostępnianie pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego spędzania czasu

● SCHRONISKO → kupowanie i przyrządzanie potraw, przechowywanie/wypożyczanie sprzętu

Ad 3, 4)

Usługi dodatkowe:

a)     Uzupełniające (komplementarne)

b)     Fakultatywne

c)     Towarzyszące

Ad a)

Są bezpośrednio związane z usługami podstawowymi (bez nich świadczenia noclegowe i gastronomiczne byłyby niemożliwe).

Są to usługi, których cena wliczona jest zazwyczaj w cenę usługi podstawowej, przy braku możliwości rezygnacji z nich, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów pobytu w hotelu.

Przykłady:

- informacja o ofercie/turystyczna

- dokonywanie i potwierdzenie rezerwacji pokoju/miejsca

- obsługa/przechowywanie bagażu

- budzenie

- doręczanie poczty

- łączenie przychodzących rozmów telefonicznych

- sprzątanie pokoju

- dostarczenie dodatkowego wyposażenia pokoju (wentylator, łóżeczko dla dziecka, dodatkowy koc, poduszka itp.)

- szatnia

- toalety w restauracji

(Wśród odbiorców w/w usług mogą zdarzyć się także osoby postronne, ale są to rzadkie przypadki)

Ad b)

Są skierowane do osób korzystających z usług podstawowych, w ramach wzbogacenia ich doznań i uatrakcyjnienia pobytu w obiekcie.

Cechy:

- NIE SĄ NIEZBĘDNE, ANI OBOWIĄZKOWE dla klienta

- Odpłatność za nie zależy od decyzji menedżerów obiektu hotelarskiego

- W razie konieczności dodatkowej opłaty, klient otrzymuje pokwitowanie

Przykłady:

- wycieczki

- koncerty

- występy artystyczne

- imprezy kulturalne

- programy animacyjne

- opieka nad dziećmi

- wynajem pomieszczeń na imprezy okolicznościowe

- usługi rekreacyjne (basen, sauna, bilard, piłkarzyki, minigolf itp.)

- usługi parkingowe

- wynajem samochodu lub sprzętu rekreacyjnego

- udostępnianie pomieszczeń do serwisu sprzętu turystyczno-rekreacyjnego (suszarnie odzieży, także narciarskiej, butów)

- organizowanie spotkań towarzyskich (biesiad) wewnątrz obiektu i w plenerze (room service)

- usługi telekomunikacyjne (możliwość korzystania z telefonu i Internetu)

- transfer gości do i z hotelu

 

Ad 5)

1)     Z uwagi na materialny (fizyczny) charakter przeobrażeń:

a)     Skierowane na ciało ludzkie:

- udzielanie noclegu

- zaspakajanie głodu i pragnienia

- solarium

- sauna

- transport osób

- układanie fryzur

- zabiegi kosmetyczne

b) Skierowane na dobra materialne:

- przechowywanie rzeczy

- pranie i czyszczenie odzieży

- transport bagażu

- dozór samochodów na parkingu

2) Niematerialny charakter przeobrażeń:

a) Skierowane na świadomość ludzką:

- przywitanie i pożegnanie gościa

- udzielanie informacji

- dostarczanie rozrywki

- dostarczanie poczucia godności

- szacunek

- tworzenie nastroju

- bezpieczeństwo

- komfort psychiczny

- dostarczanie doznań estetycznych

b) Skierowane na niematerialne zasoby:

- wymiana walut

- telekomunikacja

- przesyłanie informacji pocztą tradycyjną/elektroniczną

Ad 6)

Obowiązki odnośnie świadczenia określonych usług są ściśle uzależnione od rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego. Chodzi tu głównie o usługi parkingu strzeżonego (motele, hotele trzy do pięciogwiazdkowych, bez hoteli w zabudowie miejskiej).

 

USŁUGI HOTELARSKIE JAKO PRODUKT

PRODUKT = pierwotna kategoria rynkowa w aspekcie podejmowania decyzji przez przedsiębiorstwo. Wszystko mogące być zaoferowane klientom na rynku do konsumpcji, użytkowania, dalszego przerobu oraz w ramach zwrócenia uwagi, co może zaspokoić potrzeby lub pragnienia klientów.

PRODUKTY OFEROWANE NA RYNKU

1)       czyste dobra materialne = towary zaspakajające bieżące potrzeby konsumentów, nie wymagające wsparcia usługami

2)       dobra materialne wspierane usługami = towary, które bez otoczenia usługowego nie mogłyby być sprzedane, a następnie konsumowane (eksploatowane)

3)       hybrydy = produkty stanowiące w połowie towar, a w drugiej połowie usłu

4)       usługi wspierane dobrami materialnymi = świadczenia usługowe wymagające wykorzystania potencjału rzeczowego do ich oferowania

5)       czyste usługi = niematerialne produkty nie wymagające wsparcia usługowego

Świadczenia noclegowe usługi wspierane dobrami materialnymi

Świadczenia gastronomiczne hybrydy (potrawa dobro materialne; przygotowanie i podanie potrawy usługa)

Ogromny i stale wzrastający zakres potrzeb gości hotelowych złożony charakter produktu hotelarskiego

WYMIARY ZŁOŻONOŚCI PRODUKTU HOTELARSKIEGO

1)      Obiekt hotelarski podejmuje cztery podstawowe typy działalności gospodarczych, tworząc produkt hotelarski (produkcja, świadczenie usług, handel i transport)

2)      Produkt hotelarski stanowi kompozycję elementów niematerialnych i materialnych (przewaga niematerialnych nad materialnymi)

3)      Usługa stanowi konglomerat wielu usług cząstkowych zaspakajających różnorodne potrzeby klientów hotelarskich

Ad 1)

Działalność hotelarska a) dostarczanie usług

b) wytwarzanie produktów materialnych

c) działalność handlowa

d) działalność transportowa

Główna aktywność → zaspokojenie konkretnych potrzeb ludzkich wynikłych z racji konieczności noclegu człowieka poza domem → wytwarzanie (np. ciast w cukierni hotelowej), transport gości hotelowych i ich bagaży, działalność handlowa (sprzedaż detaliczna na terenie hotelu)

Ad 2)

Korzyść niematerialna → SEN I WYPOCZYNEK (brak potwierdzenia jakimkolwiek namacalnym dowodem), gościnność, bezpieczeństwo, udzielanie informacji, komfort pobytu, życzliwość, spolegliwość, gotowość do realizacji życzeń gości, budowanie zaufania, osobisty kontakt klienta z personelem, możliwość spotkania i przebywania z innymi ludźmi, rozrywka, odnowa sił fizycznych i psychicznych itp.

Dobra materialne:

- zakupione w obiekcie hotelarskim (kawa w restauracji, ciastko w kawiarni hotelowej, obraz w galerii hotelowej itp.)

- znajdujące się na peryferiach oferty hotelarskiej (foldery, materiały promocyjne hotelu, pocztówki z widokiem hotelu i jego otoczenia, karty gościa hotelowego, rachunki za usługę, długopisy i notatniki w pokoju hotelowym, mydło i szampon w łazience)

- niezbędne do wykonania usługi hotelowej (obiekt noclegowy z jego wystrojem, jednostka mieszkalna z wyposażeniem, stoliki i krzesła w restauracji, znaki informacyjne wewnątrz hotelu)

- rzeczowe czynniki wytwórcze wykorzystywane w świadczeniach usług hotelarskich (komputery w recepcji, telefony, bankomaty, urządzenia w kuchni restauracyjnej)

Ad 3)

Grupy potrzeb zgłaszanych przez gości hotelowych:

a) fizyczne (głód, pragnienie, ciepło)

b) ekonomiczne (poczucie otrzymania wyższej wartości za niską cenę, dogodne warunki zapłaty)

c) społeczne (kontakty z innymi ludźmi, dobre towarzystwo, szampańska zabawa, wymiana poglądów)

d) psychiczne (bezpieczeństwo, status społeczny, prestiż, uznanie, szacunek)

 

GŁÓWNE PRZYKŁADY PRODUKTÓW HOTELARSKICH

1)     Weekendowy (nocleg, wyżywienie, usługi rekreacyjno-sportowe, sprzedawane zwykle po obniżonej cenie)

2)     Konferencyjny (nocleg, wyżywienie z obsługą konsumpcyjną w czasie konferencji, udostępnianie sali konferencyjnej i obsługa konferencji)

3)     Biznesowy (nocleg, wyżywienie, udostępnienie pomieszczeń do spotkań biznesowych (negocjacje))

4)     Wystawienniczy (nocleg, wyżywienie, udostępnienie pomieszczeń i holu do ekspozycji)

5)     Rekreacyjno – wypoczynkowy (nocleg, wyżywienie, usługi fitness i rehabilitacyjne)

6)     Okolicznościowy (bankiety, wesela) (nocleg, wyżywienie, obsługa konsumpcyjna i rozrywkowa imprezy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin