HOT2 - systemy hotelowe.doc

(52 KB) Pobierz
UBEZPIECZENIA W TURYSTYCE

ŁAŃCUCHY, SYSTEMY I SIECI HOTELOWE

 

Łańcuch (system) hoteli = 1) pewna grupa hoteli, posługujących się tym samym znakiem firmowym lub towarowym i które posiadają określone wspólne cechy użytkowe. Przedsiębiorstwo zarządzające łańcuchem hoteli może być właścicielem lub współwłaścicielem tych hoteli lub zarządzać nimi zgodnie z ustaleniami zawartymi w dwustronnych umowach z właścicielami (np. Novotel, Forum).

2) zespół obiektów hotelarskich, kierowanych przez wspólny centralny zarząd, prowadzący określoną, wspólną politykę ekonomiczną i zakwaterowania i utrzymujący wyrównany i w miarę jednolity standard i zakres usług w podległych obiektach, mający własny system rezerwacji miejsc noclegowych, obejmujący wszystkie jednostki organizacyjne.

● Wszystkie obiekty hotelarskie są w gestii jednego właściciela/gestora.

Podstawowy cel fuzji łańcuchów (systemów) hoteli → ochrona hoteli przed konkurencją, obniżanie kosztów działalności i źródeł zwiększania dochodów.

Cechy charakterystyczne łańcucha (systemu hotelowego):

wspólny zarząd dla wszystkich hoteli wchodzących w skład łańcucha/systemu

jednolity zakres i standard usług noclegowych i gastronomicznych

● stosowanie tej samej generacji sprzętu i programów komputerowych

jednolity system księgowo-finansowy

jednolity standard zabezpieczenia p/pożarowego

zunifikowany znak firmowy

mają w sumie kilkadziesiąt miejsc noclegowych na całym świecie (w USA 60% wszystkich hoteli tworzy systemy hotelowe)

Sieć hotelowa (brand) = bardziej ujednolicony zespół hotelowy, wyróżniający się na tle łańcucha hoteli następującymi cechami:

- jednolitym systemem organizacyjnym we wszystkich podległych jednostkach

- ujednoliconym systemem obsługi gości i jednolitą, znormalizowaną dokumentacją eksploatacyjną

- własnym systemem rezerwacji, obejmującym wszystkie jednostki organizacyjne systemu oraz łatwą dostępnością dla wszystkich stałych jak i potencjalnych klientów

- podobnymi warunkami lokalizacyjnymi, limitowaną wielkością i standardem obiektu oraz jego wyposażeniem

Międzynarodowy system hotelowy (MSH) = 1) międzynarodowa organizacja gospodarcza hoteli

2) umowna nazwa organizacji gospodarczej operującej w zakresie hotelarstwa w skali ponadnarodowej.

Cechy charakterystyczne MSH:

może funkcjonować jako jednorodna organizacja lub grupa (konsorcjum) organizacji gospodarczych hoteli, które są pod jej kontrolą (firmy, łańcuchy, marki i przedsiębiorstwa)

ma zróżnicowany zakres usług hotelarskich na różnych kontynentach (formy prawne, własnościowe i organizacyjne oraz nazewnictwo)

jest w ostrej konfrontacji konkurencyjnej, lecz współdziała w ramach realizacji zbieżnych interesów

wykazuje stałą dbałość o utrzymanie deklarowanego poziomu usług oraz jednolitego standardu w ramach wyodrębnionych marek

działanie nastawione na łączenie interesów systemu, zrzeszonych hoteli i gości

koordynacja funkcjonowania hotelu na różnych szczeblach (kontynentu/regionu/kraju)

ścisłe przestrzeganie i egzekwowanie:

- standardów wyposażenia i procedur obsługi

- zasad eksploatacji

- sposobów nadzoru (kontroli jakości usług)

Najpopularniejsi gestorzy hoteli w Polsce:

● gospodarka komunalna

● PBP Orbis S.A.

● Spółdzielnia Gromada

● prywatni właściciele

 

Przykłady międzynarodowych systemów i sieci hotelowych:

- InterContinental (GB)

- Wyndham Worldwide (USA)

- Mariott Int. (USA)

- Hilton Corp. (USA)

- Accor (FRA)

- Choince (USA)

- Best Western (USA)

- Starwood Hot. & Res. (USA)

- Carlson Hospitality (USA)

- Global Hyatt (USA)

Systemy funkcjonowania sieci hotelowych:

- franchisingowy

- koncesyjny

- licencyjny

System franchisingowy = system w rynku hotelarskim polegający na wieloletnim porozumieniu między np. systemem hotelowym a przedsiębiorstwem hotelowym (niejednokrotnie pojedynczym hotelem), które dotyczy przekazania przez jedną ze stron (system hotelowy) wyłączności na świadczenie przez drugą stronę porozumienia usługi. W wypadku kilku systemów zespolonych w jedno - wszystkie hotele sieciowe działają na zasadzie franchisingu.

Przesłanki powstawania i funkcjonowania MSH:

● dynamiczny rozwój ruchu turystycznego i turystyki masowej

● wzrost i zróżnicowanie gości hotelowych

● wzrost konkurencji na rynku usług hotelarskich

● atrakcyjność inwestycji w działalności obiektów hotelarskich

● koncentracja i korzyści płynące z rozszerzonej skali działalności

● postęp w globalizacji działalności w gospodarce turystycznej

● wzrost korzyści ekonomicznych wynikających z funkcjonowania w grupie hotelowej, aniżeli samodzielnie

● dominacja na rynku hotelarskim ponadnarodowych przedsiębiorstw

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin