Śpiewamy i gramy.doc

(79 KB) Pobierz

Joanna Budzyńska

PWiP, gr. B

Konspekt zajęć

 

Placówka: Przedszkole nr 1 im. Krasnala Hałabały w Gryfinie

Grupa: 6-latki

Nauczyciel prowadzący:

 

Temat bloku: Muzyka jest wszędzie.

Temat dnia aktywności: Śpiewamy i gramy.

Temat do dziennika: Zapoznanie się ze słowami: „solo”, „duet”, „trio (tercet)”, „chór”. Koncert 6-latka. Zabawy dydaktyczne: „Skąd dochodzi dźwięk”, „Jesteśmy instrumentami”. Wypowiedzi dzieci na temat opowiadania pt. „Zbuntowana orkiestra”. Tworzenie krótkich inscenizacji pt.: „Kłótnia instrumentów”. Zabawa ruchowa pt. „Sala pełna dźwięków”. Tworzenie grzechotki oraz akompaniowanie na niej.

 

Cele ogólne:

- uważne słuchanie opowiadania i wypowiadanie się na jego temat;

- muzykowanie na stworzonych przez siebie instrumentach.

Cele operacyjne:

dziecko:

- wyjaśnia znaczenie słów: „solo”, „duet”, „trio (tercet)”, „chór”;

- wskazuje przy zawiązanych oczach kierunek źródła usłyszanego dźwięku;

- naśladuje dźwięki wydawane przez różne instrumenty;

- wypowiada się na temat wysłuchanego opowiadania;

- wykonuje prosty instrument i akompaniuje na nim.

 

Metody:

- metody oparte na słowie: dyskusja;

- metody oparte na obserwacji: metoda pokazu;

- metody oparte na działalności praktycznej uczniów: metoda zajęć praktycznych;

- metody gier dydaktycznych: metoda inscenizacji (wg Cz. Kupisiewicza).

 

Środki dydaktyczne:

- chustka do zawiązania oczu;

- instrumenty perkusyjne;

- woreczki, tamburyno;

- opowiadanie pt.: „Zbuntowana orkiestra”;

- rymowanka pt.: „W naszym przedszkolu”;

- ilustracje instrumentów: akordeon, bęben, cymbałki, dudy, flet prosty, fortepian, gitara klasyczna, harfa, klarnet, kontrabas, perkusja, pianino, puzon, róg, saksofon, skrzypce, talerze, tamburyno, trąbka, trójkąt, tuba, wiolonczela;

- puszki, kasza, ryż, taśma klejąca, wycinanki, nożyczki, klej;

- szablony z rebusami.

 

Formy organizacyjne: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

 

Czas trwania: 180 min.

 

 

Literatura:

- M. Skrobacz, Nasza klasa. Przewodnik metodyczny. Klasa 0, Kielce 2007.

Szczegółowy przebieg zajęć:

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

 

CZYNNOŚCI

UCZNIÓW

 

ŚRODKI

DYDAKTYCZNE

1.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie, przywitanie się);

- kto potrafi wytłumaczyć pojęcia: „solo”, „duet”, „trio (tercet)”, „chór”?

 

 

- zapoznanie dzieci z ich zadaniem;

 

 

 

2.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci na dywanie);

- zapoznanie dzieci z zabawą pt.: „Skąd dochodzi dźwięk”;

- wybranie dwóch osób (zawiązanie jednej osobie oczu chustką oraz ustawienie jej na środku sali);

- wybranie innych dwóch osób do zabawy.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie);

- prezentacja różnych instrumentów perkusyjnych;

- zapoznanie dzieci z dźwiękami, jakie wydają poszczególne instrumenty;

- jakie dźwięki wydają te instrumenty?... spróbujcie je naśladować, np.: bębenek (bum, bum), kołatka (klap, klap), grzechotka (szu, szu), drewienka (puk, puk);

- zapoznanie dzieci z zabawą dydaktyczną pt.: „Jesteśmy instrumentami”;

- wskazywanie różnych instrumentów, w różnej kolejności, różną liczbę razy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w rozsypce na dywanie, prośba o rozłożenie przez dzieci woreczków na podłodze);

- prowadzenie ćwiczeń porannych:

(1) zabawa pt. „Omiń woreczki”;

 

 

 

 

(2) zabawa pt. „Woreczek pokazuje…” (wypowiadanie komend, np.: „woreczek pokazuje głowę!”);

- wprowadzanie dzieci w błąd (wypowiadanie oraz wskazywanie innych części ciała);

(3) zabawa pt. „Nie zgub woreczka”;

 

 

 

 

 

(4) zabawa pt. „Podrzuć i złap”;

 

 

(5) zabawa pt. „Przeskocz woreczek”;

 

 

(6) zabawa pt. „Zmień miejsce”;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- czynności organizacyjne (prośba o odłożenie woreczków).

5.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie);

- czytanie dzieciom opowiadania pt.: „Zbuntowana orkiestra”.

6.

- czynności organizacyjne (prośba o powstanie dzieci i utworzenie koła);

- zapoznanie dzieci z zabawą ruchową pt. „W naszym przedszkolu”;

- czytanie rymowanki przez nauczyciela oraz powtarzanie kolejnych jej fragmentów wraz z dziećmi;

- prezentacja ruchów do słów rymowanki w rytmie: 4 ćwierćnuty, 2 ósemki, półnuta.

 

7.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie);

- rozmowa do wcześniej wysłuchanego przez dzieci opowiadania:

(1) jakie instrumenty występowały w utworze?... odszukajcie je na ilustracjach:

- kontrabas;

- flet;

- klarnet;

- wiolonczela;

- bęben;

- puzon;

- skrzypce;

- tuba;

- cymbały;

- trąbka;

- talerze;

- fortepian;

(2) co robi dyrygent?

(3) do czego służy batuta?

(4) czy instrumenty postąpiły dobrze?... dlaczego?

8.

- czynności organizacyjne (podział dzieci na kilka zespołów);

- zapoznanie dzieci z zabawą pt.: „Kłótnia instrumentów”.

 

 

 

9.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w rozsypce na dywanie);

- zapoznanie dzieci z zabawą ruchową pt.: „Sala pełna dźwięków”.

 

 

 

 

 

 

 

10.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci przy stolikach, rozdanie puszek, kaszy, ryżu oraz taśmy klejącej, wycinanek, nożyczek i kleju);

- zapoznanie dzieci z ich zadaniem;

 

 

 

11.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie);

- zapoznanie dzieci z ich zadaniem.

 

 

 

12.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w rozsypce na dywanie);

- zapoznanie dzieci z zabawa ruchową pt.: „Literki”;

- podawanie literek, np. „O”, „U”, „A”, „I”, itp.

 

 

 

 

13.

- czynności organizacyjne (zebranie dzieci w kole na dywanie);

- zapoznanie dzieci z ich zadaniem;

- prezentacja szablonów z rebusami.

 

 

- dzieci siadają w kole na dywanie, przywitanie się z nauczycielem;

- dzieci przy pomocy nauczyciela wyjaśniają znaczenie słów: „solo”, „duet”, „trio (tercet)”, „chór”;

- dzieci mają za zadanie urządzić koncert, śpiewając wybrane przez siebie piosenki – solo, w duecie, itd.;

 

- dzieci siadają na dywanie;

 

 

 

- osoba z zawiązanymi oczami stoi na środku sali. Druga osoba natomiast wybiera sobie przedmiot znajdujący się w sali, który wydaje jakiś dźwięk, ustawia się w wybranym przez siebie miejscu w sali i przez chwilę gra na danym przedmiocie. Osoba z zasłoniętymi oczami ma za zadanie odgadnąć, z której strony dobiega dźwięk oraz czym jest wydawany (zmiana osób).

 

- dzieci siadają w kole na dywanie;

 

 

 

 

 

 

- dzieci przy pomocy nauczyciela próbują naśladować dźwięki wydawane przez różne instrumenty perkusyjne;

 

 

 

 

- dzieci kolejno mają za zadanie zapamiętać ile razy i w jakiej kolejności zostały wskazane poszczególne instrumenty, a także naśladować w odpowiedniej kolejności i ilości dźwięki wydawane przez wskazane instrumenty (np. jeżeli nauczyciel wskaże raz bębenek i dwa razy kołatkę – dziecko powinno powiedzieć: „bum, klap, klap”).

 

- dzieci stają w rozsypce na dywanie oraz rozkładają swoje woreczki na podłodze;

 

 

 

 

- dzieci poruszają się po sali w rytm tamburyna, omijając rozłożone na podłodze woreczki. Na przerwę, przykucają obok wybranego woreczka;

- dzieci wskazują woreczkiem trzymanym w ręce różne części ciała, których nazwy wypowiada i pokazuje nauczyciel;

 

 

 

- dzieci poruszają się po sali w różnych kierunkach, wykonując pięć kroków z woreczkiem na głowie. Co pewien czas przykucają, wstają i zmieniają kierunek ruchu;

- dzieci chodzą po sali, podrzucając i łapiąc woreczki dwoma rękami, a następnie jedną;

- dzieci przeskakują przez woreczek leżący na podłodze, do przodu, do tyłu i na boki;

- dzieci maszerują w rytm tamburyna w przeciwnych kierunkach, w dwóch współśrodkowych kołach. Na przerwę w grze, zatrzymują się i zamieniają woreczkami i miejscami z dzieckiem stojącym naprzeciwko. Utrzymują kierunek ruchu (koło wewnętrzne w lewo, zewnętrzne w prawo);

- dzieci odkładają woreczki na swoje miejsce.

 

 

- dzieci siadają w kole na dywanie;

 

- dzieci uważnie słuchają opowiadania czytanego przez nauczyciela.

 

- dzieci stają w kole na dywanie;

 

 

 

 

- dzieci powtarzają z nauczycielem rymowankę czytaną przez nauczyciela;

 

- dzieci wykonują czynności, o których jest mowa w rymowance w rytmie prezentowanym przez nauczyciela.

 

- dzieci siadają w kole na dywanie;

 

- dzieci odpowiadają na pytania postawione przez nauczyciela;

- dzieci odszukują wśród obrazków te, które występowały w opowiadaniu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dzieci w zespołach tworzą krótkie dialogi pomiędzy wybranymi instrumentami oraz prezentują je pozostałym zespołom.

 

 

 

 

- dzieci poruszają się w rytmie tamburyna. Na przerwę w grze, podchodzą do dowolnego przedmiotu, rytmicznie wypowiadają zdanie: „Sala pełna dźwięków jest!” i wystukują na danym przedmiocie rytm: 4 ćwierćnuty, 2 ósemki, półnuta.

 

- dzieci siadają przy stolikach;

 

 

 

 

- dzieci mają za zadanie wykonać z puszki, a także kaszy, lub ryżu grzechotki oraz ozdobić je wycinankami według własnego pomysłu.

 

 

 

 

- dzieci mają za zadanie grać na swoich nowostworzonych instrumentach do akompaniamentu wybranej przez siebie piosenki.

 

 

 

 

- dzieci biegają po sali w rytmie tamburyna. Na przerwę w grze „składają” ciało w kształt dowolnej literki, lub podanej przez nauczyciela oraz podają wyraz rozpoczynający się na te literę.

 

- dzieci siadają w kole na dywanie;

 

 

 

- dzieci odgadują słowa zaszyfrowane na szablonach w postaci rebusów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin