Barwy ochronne - analiza scenariusza.doc

(23 KB) Pobierz

BARWY OCHRONNE (1977)

– ANALIZA SCENARIUSZA KRZYSZTOFA ZANUSSIEGO

 

·         akcja – dążenie do celów i pokonywanie przeszkód przez bohatera

·         dominantą jest bohater à akcja wewnętrzna

·         główny bohater – Jarek (protagonista, bohater dynamiczny) – jeden przeciw wszystkim

 

 



Jarek                                                        Jakub





 

 

 

rozwija się                                                           rozwija się

  tylko wiedza

  widzów o nim

 

 

·         akcja + kontrakcja

·         tytułBarwy ochronne à kamuflowanie się, zakładanie masek, mimetyzm (upodobnianie się do otoczenia)

·         paradygmat fabularny – powieść inicjacyjna[1]

·         konflikt – między Jakubem i Jarkiem







 

 

 

 

                                            intencje:                                          działania w związku

                                            prowokacja,                                          z kuszeniem

„Mefistofeles”,                kuszenie,                                          (przeciwwaga

„upadły anioł”                wabienie Jarka                            działań Jakuba)





 

 

 

  kontrakcja                                                akcja

 

 

konflikt: natura ßà cywilizacja

                własne ideały ßà podporządkowanie się ogółowi, systemowi

 

Jakub – cynizm + konformizm – to tylko „barwy ochronne”, maska założona na twarz Jarka

 

Konrad – Jarek zupełnie zezwierzęcony

·         bez tej postaci Jarek by się nie rozwinął

 

·         nawiązania do tradycji literackiej:

·         dialogi platońskie

·         sofistyka

·         moralitet średniowieczny

·         powieść inicjacji

·         imiona:

-          Jakub – nawiązanie do Rousseau

-          Konrad – być może nawiązanie do Gustawa-Konrada (buntownik)

 

·         dialogi – kończą się zawieszeniem

 

 

 

 


[1] Jak np. Buszujący w zbożu.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin