SOCJOLOGICZNATEORIA EISENSTADTA
system społeczny, rola społeczna, socjalizacja, uczenie się ról, pattern variables, wartości partykularystyczne i uniwersalistyczne, peer-groups ,
Podstawowe pojęcia
Podstawowe pytania
W jakich społecznych warunkach strukturalnych występuje „młodość”, jako odrębna faza wiekowa?
Stawanie się dorosłym
W społeczeństwach mało złożonych
rytuał przejścia
dodatkowa faza wiekowa o charakterze przejściowym
W społeczeństwach bardziej złożonych
powstawanie
cele
-potrzeby komunikacji i działania poza kręgiem rodzinnym- pomoc w rozwiązywaniu problemów pojawiających się po opuszczeniu domu rodzinnego- pozwalają zorientować się we własnych potrzebach i skonfrontować się z problemem przemiany własnej osobowości, by móc sprostać uniwersalistycznym wymaganiom życia w społeczeństwie
Jaki jest wkład młodzieży w proces stabilizacji systemu społecznego?
Związek partykularystyczny (heterogeniczny wiekowo, dyfuzyjny i przypisany)w rodzinie i uniwersalistyczny poza rodziną.
Dezintegracja
Proces transformacji osoby dorastającej w dorosłego wykazuje często tendencję do anomii, buntu. W większości grup młodzieżowych izoluje się tendencje do odchyleń, ale są też grupy niepełniące funkcji integracyjnej. Powstają, ponieważ są zbyt duże rozbieżności między orientacjami rodzinnymi a ogólnospołecznymi.
ujmuje społeczną integrację, jako funkcjonalnie konieczną, wskazaną i zaspokajającą potrzeby
Ta faza występuje, gdy można stwierdzić, że pod koniec dzieciństwa dorastający spędzają większość czasu z rówieśnikami (peer- groups), tak, że te grupy są miejscem socjalizacji.
Peer-groups
pedagogika.uw