jak budować pewnośc siebie- sc.zajęc - Katarzyna Haberek.odt

(39 KB) Pobierz
Scenariusz lekcji wychowawczej

To, w jaki sposób człowiek postrzega samego siebie, wpływa na jego postępowanie, sposób bycia i całe jego życie. Aby uświadomić młodym ludziom jak ważna jest pewność siebie w codziennym życiu, w radzeniu sobie z problemami i poszukiwaniu swego miejsca na ziemi, przygotowałam scenariusz poświęcony budowaniu pewności siebie.

Scenariusz zajęć:  „Jak  budować  pewność  siebie . „

opracowała mgr Katarzyna Haberek

 

Część   teoretyczna

 

Powodzenie  w  przyjaźni ,  pracy,  miłości ,  słowem  w  każdej  prawie  dziedzinie  życia, zależy  w  ogromnej  mierze  od  naszego  wyobrażenia  o  sobie.  W  ludziach  pewnych  swojej  wartości  tkwi  jakiś  szczególny  magnes  przyciągający  szczęście  i  powodzenie.

Wszystko,  co  dobre,  samo  jakby  wpada  im  w   ręce,  ich  związki  uczuciowe  są  trwałe,  a  plany  życiowe  na  ogół  kończą  się sukcesem.  Co  więcej,  osoby  te  umieją  cieszyć  się  życiem  i  przyjemnościami,  które  niesie  im  każdy  dzień.

Bywają  jednak  ludzie,  których  dla  odmiany  spotykają same  tylko  porażki  i nieszczęścia.

Każda  ich  inicjatywa  kończy  się  fiaskiem,  a  oni  sami  w  niepojęty  sposób  potrafią  storpedować  najlepiej  nawet  zapowiadające  się  zamierzenia -  czego  się  tkną,  nie  wypala. W  większości  wypadków  źródłem  wspomnianych  problemów  są  trudności 

z  samoakceptacją .

   To  nieprawda,  że  człowiek,  który  z  jakiś  powodów  nabawił  się kiepskiego  mniemania  o  sobie,  już  do  końca  życia  skazany  jest  na  niepowodzenia  i  niezasłużone  poczucie  winy. Przeciwnie,  istnieje  realna  szansa,  że  przy  zastosowaniu  odpowiednich  metod  taka  osoba  uwolni  się  od  dużej  części  negatywnych  postaw,  zyskując  w  zamian  zdrowe  poczucie  pewności  siebie.

 

Cztery  najważniejsze  zasady  budowania  pewności  siebie :

 

1)     Koncentruj  się  na  możliwościach,  a  nie  ograniczeniach.

 

Wielu  ludzi  skarży  się  na  kompleks  niższości -  tylu  jest  ludzi  inteligentniejszych  od  nich,  przystojniejszych,  dowcipniejszych, mądrzejszych  itp.

Przyczyną  tego  bywa  nierzadko  obsesja  na  punkcie  własnych  braków.  Zamiast  dostrzegać  wspaniałą  całość  ,  widzimy  wciąż  tylko  poszczególne  tzw.  Defekty.  Ludzie,  którzy  wątpią  w  swoją  wartość,  nie  potrafią  przyjąć  komplementów.  A  przecież  można  by  sądzić,  że  ten,  komu  brak  pewności  siebie,  powinien  tym  chętniej  akceptować  wszelkie  wyrazy  uznania.  W  rzeczywistości  dzieje  się  akurat  odwrotnie.  My  ludzie,  mamy  jakiś  wewnętrzny  filtr  pozwalający  przenikać  do  świadomości  jedynie  określonym  informacjom -  takim,  które  potwierdzają  nasze  własne  przekonanie  o  nas.  Kolejnym  czynnikiem  wywołującym  obsesję  na  punkcie  własnych  niedoskonałości  jest  skłonność  do  porównywania  siebie  z  bliźnimi. Nic  chyba  w  sposób  tak  skuteczny  nie  podkopuje pewności  siebie  jak  ustawiczne  obserwowanie  otoczenia  w  celu  poszukiwania różnic  i  podobieństw.

Wszyscy  mamy  swoje  słabości.  Sztuka  polega  na  tym,  które  z  tych  słabych  stron  rokują  szanse  na  poprawę,  a  potem  zacząć  nad  nimi  pracować,  zapominając  o pozostałych  brakach.

 

2)     Poznaj  prawdę  o  sobie  samym.

 

Oznaką  zdrowia  psychicznego  jest  umiejętność  zaakceptowania  niedoskonałych  aspektów  własnej  natury. Krokiem  na  drodze  wiodącej  do  harmonijnej  całości  jest  rzetelny  ogląd  ciemnych  stron  własnej  natury,  a  nie  chowanie  grzeszków  pod  korcem  i udawanie,  że  ich  nie  ma.

Ktoś  wypowiedział  kiedyś  trafną  myśl,  że  jedynym  uczuciem,  które  naprawdę  może  człowiekowi  przynieść  krzywdę,  jest  to,  do którego  on  się  nie  przyznaje.

Znać  siebie  to  nie  znaczy  też  pobłażać  sobie.

 

Jak  lepiej  przyjrzeć  się  sobie?

 

-  Prowadź  dziennik -  czytając  opis  własnych  przeżyć  i  emocji,  łatwiej  dostrzec  swoje  błędy.

-  Zarezerwuj  sobie  czas  na  samotność,  która  sprzyja  przemyśleniom.

- Zwracaj  uwagę  na  wyróżniające  się  cechy -  zamiast  tracić  czas  na  wymyślanie  sposobów,  jak  tu  bardziej  upodobnić  się  do  otoczenia,  lepiej  poświęć  ten  czas  na  zastanowienie,  czym  się  wyróżnić.

-  Regularnie  dokonuj  weryfikacji -  bo  póki  żyjemy  znajdujemy  się  w  stanie  ustawicznych  przemian,  także  swoich  cech.

-  Znajdź  kogoś,  komu  mógłbyś  zaufać -  zwierzając  się  komuś  szczerze  możemy  dowiedzieć  się  o  sobie  bardzo  wielu  rzeczy.

 

 

3)     Zauważ  różnicę  między  tym,  kim  jesteś,  a  tym, co  robisz.

 

Już  w  dzieciństwie  uczymy  się  na  własnej  skórze,  że  nie  wystarczy  po  prostu  być,  trzeba  jeszcze  bardzo  dużo  zrobić.  Drugim ,  podobnym  kryterium  samooceny  jednostki  jest  jej  dochód  materialny. Suma  konta  bankowego,  marka  samochodu,  dom -  wszystko  to  bywa  nie  tylko  wykładnikiem  sukcesu,  ale  wywiera  wpływ  na  nasz  szacunek  dla  samych  siebie.  Z  drugiej  strony,  człowiek,  który  naprawdę  się  ceni  i  czuje  kochany,  nie  przez  to  ,  co  robi,  lecz  dzięki  temu,  kim  jest,  na  pewno  nie  spędzi  życia  na  plaży  w  Honolulu,  bo  wiara  we  własną  wartość  nie  tylko  skłoni  go  do  działania,  ale  wręcz  powiększy  jego osiągnięcia.

 

 

4)     Znajdź  dobre  zajęcie,  które  będzie  sprawiało  ci  przyjemność  i  które  będziesz  dobrze  wykonywać.  Ćwicz  tę  umiejętność  przez  powtarzanie.

 

Utalentowane  jednostki,  którym  nie  wiedzie  się  w  życiu  to  zjawisko  pospolite. Wiele  z takich  osób  ma  trudności nie  tyle  z  rozpoznaniem  wrodzonych  uzdolnień,  ile  z  ich  rozwinięciem.  Bo  tylko  intensywny  trening,  systematyczne  szlifowanie  danej  umiejętności  wynosi  człowieka  ponad  przeciętność.

 

 

Ćwiczenia  pomagające  budować  pewność  siebie.

 

1)     Praca  nad  swoimi  myślami -  zastąpienie  samokrytycyzmu  przekonaniem  o własnej  wartości.

Wiecznych  pretensji  do  siebie  nauczyło  nas  otoczenie -  rodzice,  nauczyciele,  starsze  rodzeństwo  itd. Wiele  wiedzy  o  sobie  czerpiemy  z  reakcji  innych  ludzi  wobec  nas  i naszych  zachowań.

Można  zacząć  od  zapoznania  się  z  prawem  zamienności  polegającym  na  oczyszczaniu  umysłu  z  treści  destruktywnych  i  napełnianie  go  myślami  budującymi  i  zachęcającymi,  tak,  aby  zajęły  one  miejsce  poprzednich.  Wszystkiego  uczymy  się  w  trakcie  praktyki,  tak  jest  z  umiejętnością  życzliwego  myślenia  o  samym  sobie

 

Inna  metoda  to   przelanie  pozytywnych  treści  na  papier -  gdyż   myśl  ludzka  łatwo  ulatuje,  a  ponadto  pisanie  pozwala  skoncentrować  uwagę.

 

2)     Zastąpienie  obawy  przed  niepowodzeniem  obrazem  celu  działania  i  sukcesu.

 

Gdy  stajemy  przed  trudnymi  zadaniami  powinniśmy  uruchamiać  naszą  wyobraźnię  i poprzez  nią  zobaczyć  siebie  w  pozycji sukcesu.  Jeśli  potrafimy  szczegółowo  i przekonywująco wyobrazić  sobie ,  że  cieszą  nas  wyznaczone  na  ten  dzień  zadania,  że  wykonujemy  je  bez  przymusu  i  napięcia,  ze  śmiechem  kwitujemy  napotkane  po  drodze  absurdy,  a  w końcu  szczęśliwie  radzimy  sobie  ze  wszystkimi  trudnościami,  istnieje  duże  prawdopodobieństwo,  iż  rzeczywistość  okaże  się  bardzo  zbliżona  do  tego  obrazu.

 

Wskazówki  praktyczne  dotyczące  budowania  wizji :

- wyznacz  sobie  czas  i  miejsce  marzeń (  na  przykład  w  drodze  do  pracy  lub  szkoły,  wieczorem  przed  snem  itp.)

-  wyobrażaj  sobie  konkretne,  realne  sytuacje

- zaangażuj  wszystkie  zmysły (  usłysz  dźwięki  dobiegające  z  miejsca  akcji,  poczuj  zapachy,  zobacz  obrazy  itp.)

- zachowaj  realizm  przy  budowaniu  wizji -  wyobrażenia  buduj  na  miarę  swojej  wyobraźni.

 

3)     Pozbądź  się  nieuzasadnionego  poczucia  winy.

 

Bardzo  często  występuje  postać  poczucia  winy,  która  przejawia  się  złym  samopoczuciem  za  każdym  razem,  kiedy  zdarza  się  nam  wykonać  coś  w  sposób  mniej  perfekcyjny,  jak  również  uchylaniem  się  od  zadań,  co  do  których  nie  mamy  pewności  powodzenia. Powinniśmy  nauczyć  się  ważnej  rzeczy:  przyjąć  do  wiadomości,  że  wszystkiego  nie  da  się  zrobić,  że  część  naszych  codziennych  zadań  pozostanie  nie  wypełniona.  Tajemnica  powodzenia  właśnie  na  tym  polega:  załatwiać  jedynie  to,  co  najważniejsze,  sprawy  mało  istotne  „  odpuszczać „.

Wystrzegajmy  się  pogardy  dla  samych siebie;  nie  bądźmy  tymi,  których  jedynym  zajęciem  jest  powtarzanie  „  przepraszam,  że  żyję .”

 

4)     Zaskarbiaj  sobie  przyjaźń  ludzi,  którzy  pomogą  ci  rozwijać  się.

 

Najskuteczniejszym  środkiem  wzmacniającym  naszą  pewność  siebie  jest  ludzka  miłość  i  życzliwość,  której  sobie  trzeba  zapewnić  w  życiu  jak  najwięcej.  Trzeba  znaleźć  w swoim  otoczeniu  człowieka,  któremu  można  by  wyświadczyć  przysługę,  posłać  mu  słowa  otuchy,  może  nawet  pokochać. Kiedy  próbujemy  szukać  przyjaciół  jedynie  dla  korzyści,  które  sami  mamy  nadzieję odnieść,  sprawa  zwykle  kończy  się  fiaskiem,  ale  gdy zaczynamy  szukać  ludzi  potrzebujących,  gdy  jako  pierwsi  ofiarujemy  im  uczucie -  miłość  sama  nas  zaskakuje.

5)     Nie  trać  inicjatywy  ,  nie  dawaj  za  wygraną,  nawet  jeśli  spotkało  cię  odrzucenie.

 

Wśród  czynników  kształtujących  nie  tylko  wizerunek  własny,  ale  decydujących  życiowych  sukcesach  do  najważniejszych  należy  to,  czy  potrafimy  radzić  sobie  z  odrzuceniem.  Dlatego  nie tracić  inicjatywy,  mimo  wielokrotnego  odrzucenia  -  to  kardynalna  zasada  postępowania,  dotycząca  nie  tylko  związków  uczuciowych,  lecz  i wszelkich  w  ogóle  przedsięwzięć.

 

Jak  sobie  radzić  z  odrzuceniem ?

 

- Bądź  przygotowany  na  odrzucenie.

- Rozważ,  czy  się  nie  mylisz.  Morze  to,  co  bierzesz  jako  odrzucenie,  w  rzeczywistości,  wcale  nim  nie  jest.

- Zrozum,  że  są  ludzie,  którzy  odrzucą  każdego

- Ucz  się  z  dotychczasowych  doświadczeń

-Próbuj  do  skutku,  aż  znajdziesz  osobę,  która  obdaruje  cię  miłością.

 

 

Cele  zajęć : Po  przeprowadzonej  lekcji  uczeń  powinien  :

-  umieć  sprawdzić,  jaką  osobą  jest – pewną  siebie,  czy  nieśmiałą,  z kompleksami.

-być  świadomym, że  człowiek  nieśmiały, mający  problemy  z  samookreśleniem  się,  nie  jest  skazany  na  niepowodzenia,  ale  przy  zastosowaniu  odpowiednich  metod,  może  uwolnić  się  od  negatywnych  postaw,  zyskując  pewność  siebie.

- znać  różnicę  między  osobą  ze  zdrowym  poczuciem  pewności  siebie,  a  osobą  z wybujałym  ego.

-  znać  zasady  budowania  pewności  siebie.

 

 

Formy  pracy :  Praca  zespołowa  i  w  grupach.

 

Metody  pracy : skojarzenia,  test -  psychozabawa, pogadanka,  ocena  wniosków przez 

                             całą  klasę .

 

 

Środki  dydaktyczne : „  złote  myśli „ – teksty  na  kartkach  rozmieszczone  w      widocznych  miejscach  klasy,  arkusze  szarego  papieru,  flamastry,  tablica,  kreda,  magnesiki.

 

 

Przebieg  zajęć .

 

1)     Powitanie.

2)     Wprowadzenie w  tematykę  zajęć  ( 2  min.)

Uświadomienie  dzieciom, jak  ważna  jest  pewność  siebie  w  życiu  codziennym,  przy  radzeniu  sobie  z  przeciwnościami  losu,  w  poszukiwaniu  drogi  życiowej itp.

 

3)  Psychozabawa  - „  Czy  jesteś  pewny  siebie „. (  10  min )

 

Psychozabawa  pozwoli  każdemu  uczniowi  przyjrzeć  się  swojej  osobie  i  uświadomić  sobie,  czy  w  jego  przypadku  należy  coś  zmienić,  aby  nabyć  pewności  siebie  i  stać  się  osobą  kreatywną. (  aneks ).

 

4)Ćwiczenie 1. ( 5  min ).

 

         „  Skojarzenia „

Z  czym  kojarzy  nam  się  pewność  siebie ?

Dzieci  dokańczają  zdania np.: człowiek  pewny siebie  to taki,  który  umie  radzić  sobie  w  sytuacjach  problemowych, umie  znaleźć  się  w  towarzystwie,  itp. .............

 

Człowiek  nieśmiały  jest  zagubiony , lękliwy,  ma  wiele  kompleksów, nie  potrafi  zabrać  słowa  w  towarzystwie itp..............

 

W  podsumowaniu  nauczyciel  podaje  różnicę  pomiędzy  osobą,  którą  charakteryzuje  zdrowa  pewność  siebie,  osobą  zapatrzoną  w  siebie  ( egocentryczną ).

 

5)Ćwiczenie 2. ( 10 min )

 

Podział  dzieci  na  trzy  grupy,  które  mają  zastanowić  się  nad  problemami  (  zanotować  je  na  arkuszach  papieru  rozdanych  przez  nauczyciela ).

 

Grupa I. -  Jak  poznać  prawdę  o  sobie,  jak  się  sobie  lepiej  przyjrzeć ?

 

Grupa II .  -  Jak  wykorzystać  przyjaciół,  bliskich ,  aby  poprawić  swoją  pewność  siebie ?

 

Grupa  III. -  Co  , waszym  zdaniem  sprzyja  budowaniu  pewności  siebie ,  jakie  sytuacje,  jakie  działania?

 

Po  upływie  5 – 7 minut  każda  grupa  prezentuje  własną  pracę,  pozostałe dzieci mogą  uzupełniać  wpisy.

 

Potem  następuje  komentarz  wychowawcy ( 2 min ).

 

6)     Wypisanie  listy  zasad  budowania  pewności  siebie na tablicy-  ,  po  czym  następuje  dyskusja  nad  nimi  ( pogadanka ). – ( ok..15 min )

 

·         Koncentruj  się   na  możliwościach,  a  nie  na  ograniczeniach.

·         Poznaj  prawdę  o  sobie  samym.

·         Zauważ  różnicę  między  tym,  kim  jesteś,  a  tym  co  robisz.

·         Znajdź  sobie  zajęcie,  które  będzie  sprawiało  ci  przyjemność  i  które  będziesz  dobrze  wykonywać, ćwicz  tę  umiejętność  przez  powtarzanie.

·         Zastąp  samokrytycyzm  przekonaniem  o  własnej  wartości.

·         Zastąp  obawę  przed  niepowodzeniem  obrazem  celu  działania  i sukcesu ( wyobraź  to  sobie ).

·         Pozwól   sobie  na  trochę  ekscentryczności.

·         Pozbądź  się  nieuzasadnionego  poczucia  winy.

·         Zaskarbiaj  sobie  przyjaźń  ludzi,  którzy  pomogą  ci  rozwijać  się.

            Nie  trać  inicjatywy,  nie  dawaj  za  wygraną,  nawet  jeśli  spotkało  cię                         .           odrzucenie .

            (  1  min )

7)     Podsumowanie  zajęć :  Poczucie  własnej  wartości  płynie  z  wiedzy,  że  jesteśmy  dziećmi  Boga.  Swoje  wzloty  i  upadki  nie  traktujmy  zbyt  serio -  przychodzą  i odchodzą.  Najważniejsze  to  służyć  Bogu,  robić  to,  co  się  umie  najlepiej,  w miarę  swoich  możliwości,  a  jeśli  nadejdzie  radość -  chwytać  ją  obiema  rękami.

 

 

                                                 Złote  Myśli -  cytaty:

 

-   „  Bardzo niewielu  ludzi  zbliża  się  zaledwie  do  wyczerpania  swoich  zasobów  wewnętrznych.  Człowiek to  głęboka  studnia  do  końca  niewykorzystanej  siły .”

 

                                                                                   ( admirał   Byrd )

 

-  „  Nie  można  odnaleźć  samego  siebie  przez  ciągłą  gonitwę  za  własnym  „ ja „ – wprost   przeciwnie:  przez  dążenie  do  innych celów,  jak  również  systematyczne  uczenie  się. (...)dzięki  któremu  człowiek  dowiaduje  się  kim  jest ; poznaje  swoje  pragnienia  na  przyszłość .”

  

                                                                              (  May  Garton )

 

-  „  Największych  dzieł  dokonali  ci,  którzy  dziwnym  sposobem  zachowali  zdolność  do  snucia  wspaniałych  marzeń  przez  całe  życie .”

 

                                                           (  Walter  Russell  Bowie )

 

-  „  Najbardziej  pozbawieni  pewności  siebie  są  ludzie,  u  których  rozwinęły  się  obsesyjne  lęki -  kosztem  ich  marzeń .”

 

                                                                   (  Norman  Cousins )

 

-  „  Wymagać  od  ludzi,  żeby  nas  kochali,  bo  sami  nie  umiemy  kochać  siebie,  to  żelazna  gwarancja  kolejnej  porażki .”

 

                                                              (  Judith  Viorst  )                                                                                

 

Bibliografia  :   

 

Alan  Loy  McGinnis  - „  Sztuka  pewności  siebie .”  - Świat Książki  1987 r.

 

Urszula  Dudziak  - „  Wychowanie  w  klasie  szkolnej .” – Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne  Warszawa 2002 r.

-  „ Emocje, czy można im ufać.” James Dobson – Oficyna Wydawnicza Warszawa 1992 r.

 

- Friederike  Quinn – Schulz  -  „  TESTY -  bawiąc  się ,  poznajesz  siebie  „

 

- „ Psychologiczna teoria decyzji. „ Józef  Kozielecki PWN Warszawa 1975 r.

 

- „ Studia z psychologii emocji , motywacji i osobowości.” Pod redakcją J. Reykowskiego i K. Obuchowskiego .Wrocław . Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1997 r.

 

 

 

Psychozabawa  -„  Czy  jesteś  pewny  siebie .”

 

Prawie  każda  praca,  każda  działalność  ludzka  związana  jest  z  działaniem  zespołowym,  z  umiejętnością  pokonywania  trudności.  Trzeba   świadomie  bronić  swego  zdania,  a  zamknięty  w  sobie  odludek,  pełen  kompleksów  i  nieśmiałości  ma  niewielkie  szanse  na  sukces.  Sprawdź,  czy  sprawiasz  wrażenie  osoby  pewnej  siebie.

 

Odpowiedz  TAK   lub   NIE.

 

1)     Zawsze  mam  otwarte  uszy  na  problemy  i  troski  kolegów.  Jeśli  ktoś  chce  ze  mną  omówić  coś  osobistego,  zawsze  jestem  gotowy  go  wysłuchać.

 

TAK     8                     NIE     4

 

2)     Zwykle  samodzielnie  podejmuję  decyzje.  Nie  potrzebuję  w  tym  celu  poparcia  mojej  rodziny  i  przyjaciół.

 

TAK     0                    NIE     6

 

3)     Samotny  urlop  lub  wakacje ?  Nawet  myśl  o  tym,  że  miałbym  sam (  sama )  się  gdzieś  wybrać,  jest  dla  mnie  czymś  okropnym.

 

TAK   6                     NIE     2

 

4)     Kiedy  idę  po  zakupy,  chętnie  biorę  ze  sobą  przyjaciółkę  lub  partnera.  Będą  mogli  mi  doradzić.

 

TAK    4                   NIE    2

 

5)     Przyjaciele  i  rodzina  są  dla  mnie niezwykle  ważni. Nigdy  nie  zaniedbałbym  ich  z  powodu  pracy  lub  nauki.

 

TAK    10                 NIE    4

 

6)     Osobisty  sukces  jest  dla  mnie  ważniejszy  niż  dobre  stosunki  z  kolegami  i  koleżankami.

 

TAK   0                    NIE   10

 

7)     Niechętnie  wiodę  prym  w  kręgu  kolegów.  Raczej  trzymam  się  z  tyłu  i  akceptuję zdanie  lub  koncepcje  innych  osób.

 

TAK   2                     NIE   4

 

8)     Człowiek  ma  być  samodzielny.  W  moim  przypadku  dotyczy  to  przede  wszystkim  podejmowania  decyzji.  Nie  daję  sobie  wmówić  czegoś,  czego  nie  popieram,  trzymam  się  swego,  nawet  jeśli  mogę  kogoś  przy  tym  urazić.

 

TAK   2                     NIE   4

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin